Eilen tajusin mistä johtuu nuorempien kyvyttömyys selvitä arjesta
20-30-vuotiaat ovat usein suurten ikäluokkien lastenlapsia. Suuret ikäluokat itse joutuivat pienestä kotitöitä opettelemaan ja heiötä odotettiin osallistumista. He kasvattivat samoin lapsensa, tiskivuoroja, siivousta, ruuanlaittoa, pyykkihuoltoa.
Eilen keski-ikäiset naiset olivat kovin katkeria, vaikka koulu oli vaativa, aina vaadittiin kotitöitä. He ovat toimineet paremmin, lasten elämä on siloiteltu, kaikki valmiina, kaikki tarpeet täytetään heti. Niinpä sitten elämä on liian rankkaa alle kolmikymppisille, pitäis joka päivä lähteä töihin, kukaan ei tee kotitöitä, palkka ei riitäkään. Maksaako ruoka?
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se suurin ongelma on mm. se että työelämään pääseminen on vaikeaa ja se työelämä on ihan helvetin rankkaa.
Ja ilman työtä ei saa enää riittävästi rahaa normaaliin elämiseen jossei joku sponssaa.
Minun lapsuudessa töitä oli ihan kenelle tahansa käytännössä sillä että meni kotiovesta ulos kylille. Oma lapseni ei saa tuotantotalouden insinöörinä töitä edes hampurilaisravintolasta ja hakemuksia saa lähettää sadoittain että tulee edes mitään sähköpostivastausta kuittaamisesta.
Maailma on myös äärettömästi monimutkaisempi ja vaikeampi hahmottaa kuin joskus 1950-60-luvulla. Minun ikäluokkani on niin pihalla kuin lumiukko digiasioiden kanssa että moni menettänyt elämänsäästönsä klikkaamalla jotain täysin aidon näköiseksi muokattua Postin saapumisilmoitusta tms. eikä asialle ole tehtävissä mitään, kun on pakko navigoida internetissä että pärjää.
Ei ole enää edes mitään maksuautomaatteja ja pankit veloittavat paikan päällä maksetuista laskuista omaisuuden jotta ihmiset tekisivät sen itsepalveluna netissä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se suurin ongelma on mm. se että työelämään pääseminen on vaikeaa ja se työelämä on ihan helvetin rankkaa.
Eikä sitä myösköön helpota se, jos elämää on siloiteltu niin, että kaikki on aina helppoa ja kivaa.
Olen itse syntynyt 1970 ja ihan heittämällä nykytilanne on pahempi kuin 90-luvun lama. Aivan jäätävää paskaa olla elossa nuorena vuonna 2025 jos ei ole syntynyt kultalusikka suussa. Omaa tilannetta ei voi parantaa edes ahkeruudella. Tohtoreita pitkäaikaistyöttömänä 1400. Olisi ollut ennenkuulumatonta ysärillä ettei tohtori löydä mitään työtä hakemuksista riippumatta. Ylen jutussa se naistohtori ei päässyt edes siivoamaan kun hakijoita oli liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ilman työtä ei saa enää riittävästi rahaa normaaliin elämiseen jossei joku sponssaa.
Ei saa oikeen työstäkään enää, kun kaikki on kallistunut, mutta palkat eivät ole nousseet samassa suhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä sitä myösköön helpota se, jos elämää on siloiteltu niin, että kaikki on aina helppoa ja kivaa.
Uransa ennen vuotta 2008 tehneen elämä on ollut todella, todella siloiteltua ja helppoa jos vertaa 2020-luvulla uransa aloittaneeseen.
Minä olen 27-vuotias. Olen nyt sairaslomalla työpaikkakiusaamisen vuoksi. Jo kotona oli väkivaltaa, kiusaaminen jatkunut koko kouluajan ja nyt työelämässä. Kertaakaan en ole juhlinut esimerkiksi synttäreitä tai joulua. Lapsena nukuin talvella teltassa tai sellaisessa vajassa, kun turvakoti oli vielä niihin aikoihin maksullinen. Että sellainen helpoksi ja kivaksi järjestetty elämä.
Minun mielestäni on ihan tervettä, ettei nuoret pärjää tällaisessa systeemissä.
Ensin annat nuoruutesi tullaksesi joksikin, jota joku toinen voi käyttää omien tavoitteidensa toteuttamiseen, sitten annat ainutkertaisen elämäsi parhaimmat vuoden palvellen jotain toista ja samalla sinun odotetaan hankkivan lapsia jotka tulee hoitaa täydellisiksi hiottujen standardien mukaan ja toisaalta samalla ottaa omien iäkkäiden vanhempiesi hoitovastuu. Samalla eläkeikä karkaa sinulta yhä kauemmas ja toisaalta se eläkkeellä olokaan ei tunnu auvoiselta, kun sinulla ei ole enää mitään toivoa hankkia työurasi aikana maksettua asuntoa ja kesämökkiä, jossa on sitten kiva puuhastella vetreänä eläkeläisenä.
Me vanhemmat ikäpolvet yritämme pakottaa nuoremmat ikäpolvet elämään sitä meidän aikojemme todellisuutta täysin muuttuneessa maailmassa ilman, että nuorille olisi tästä edes teoreettisesti sitä palkintoa luvassa, joka meille oli. Sympatiani ovat täysin nuorten puolella tässä asiassa.
Semmosta se on arki. Ja jos töihin pääseekin, niin se onkin ihan pas*kaa. Ahdistaa, ja sitten Vauva-palstalla kysellään, voiko lähteä työpaikasta mitään sanomatta pomolle jo koeaikana.
Vierailija kirjoitti:
Minun lapsuudessa töitä oli ihan kenelle tahansa käytännössä sillä että meni kotiovesta ulos kylille. Oma lapseni ei saa tuotantotalouden insinöörinä töitä edes hampurilaisravintolasta ja hakemuksia saa lähettää sadoittain että tulee edes mitään sähköpostivastausta kuittaamisesta.
Maailma on myös äärettömästi monimutkaisempi ja vaikeampi hahmottaa kuin joskus 1950-60-luvulla. Minun ikäluokkani on niin pihalla kuin lumiukko digiasioiden kanssa että moni menettänyt elämänsäästönsä klikkaamalla jotain täysin aidon näköiseksi muokattua Postin saapumisilmoitusta tms. eikä asialle ole tehtävissä mitään, kun on pakko navigoida internetissä että pärjää.
Ei ole enää edes mitään maksuautomaatteja ja pankit veloittavat paikan päällä maksetuista laskuista omaisuuden jotta ihmiset tekisivät sen itsepalveluna netissä.
Ja toki siitä itsepalvelustakin pankki veloittaa asiakasta.
Vallitsevan talousjärjestelmään puitteissa ei valitettavasti juuri muita lopputulemia ole. Jatkuva kasvun tavoittelu, lisääntyvä velka ja dgitalisaation ihannointi eivät muuhun voi johtaakaan.
Jaa. Kasvoin pientilalla 80- luvulla. Mahdotonta oli tarjota lapselle samoja työhommia, paskanluontia, vasikan juottoa, kananmunien keräystä ja naapurin lapsenvahtina toimimista murrosiässä jne.jne
Ei nykyään naapurit edes tervehdi ja maatiloilla 500 lehmää.
Sinne oteta osaamattomia pyörimään
Eilen ESS kertoi että alle 35 -vuotiaille myönnetään enemmän työkyvyttömyyseläkkeitä kuin vanhemmille työntekijöille joille myönnetyt ovat vähentyneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uransa ennen vuotta 2008 tehneen elämä on ollut todella, todella siloiteltua ja helppoa jos vertaa 2020-luvulla uransa aloittaneeseen.
Väität siis että ennen ei ollut mitään kunnon haasteita ja vaikeuksia työelämässä?
Suomalaiset ovat lähteneet maalta. Ne kesämökit on melekosen usein vanhemmalla polvella siellä entisen kotitilan maista lohkaistu perinnöksi
Vierailija kirjoitti:
Olen itse syntynyt 1970 ja ihan heittämällä nykytilanne on pahempi kuin 90-luvun lama. Aivan jäätävää paskaa olla elossa nuorena vuonna 2025 jos ei ole syntynyt kultalusikka suussa. Omaa tilannetta ei voi parantaa edes ahkeruudella. Tohtoreita pitkäaikaistyöttömänä 1400. Olisi ollut ennenkuulumatonta ysärillä ettei tohtori löydä mitään työtä hakemuksista riippumatta. Ylen jutussa se naistohtori ei päässyt edes siivoamaan kun hakijoita oli liikaa.
Niinpä. Kasarilla sai valita kesätyöpaikan.
Tienasin kesätöissä 12 tonnia mk/kk
Jos joku ei tajua eli noin 2 tuhatta euroa kk:ssa
Aikuisen isoin palkka ollut 1300.
Vierailija kirjoitti:
No ei ole yhtään sama tilanne -90 luvun lama oli todella paha, nyt ei edes olla lamassa.
Vierailija kirjoitti:
Tohtoriudella ei ole mitään itseisarvoa. Hän ei osaa tehdä välttämättä mitään tuottavaa. Jos olet putki/sähkömies ja OSAAT hommasi niin taatusti saat töitä.
Vierailija kirjoitti:
Tilastojen valossa nykytilanne ei ole pahempi kuin 90-luvun lama,itsellesi se saattaa olla koska tuossa iässä jos jäät työttömäksi työllistyminen on epätodennäköistä jos vertaa siihen kun olit silloin reilu parikymppinen.