Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uskotko, että pystyt olemaan 70-vuotiaaksi saakka töissä?

Vierailija
13.10.2025 |

?

Kommentit (90)

Vierailija
81/90 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jos nyt ensin edes saisi sitä työtä jostain. Olen 54 v eli liian vanha työelämään ja liian nuori eläkkeelle. Eihän sitä tiedä, ollaanko tässä enää elossakaan joskus viiden vuoden päästä, saati seitsemänkymppisenä. Jos hyvä tuuri käy, niin kuolen vuoden sisällä ja jos oikein huono tuuri käy, niin tässähän joutuu katselee vielä yli kolmekymmentäkin vuotta. Vähän pahaa pelkään, että tässä on vielä se melkein 20 v jäljellä. Huh huh, mitähän siitäkin oikein tulee?

Sen enemmän kärsimyksiä, mitä pidemmän elämän joutuu elämään. Eihän täällä ole vähäisistä älyä missään asiassa. Maanpäällinen viiden tähden helvetti.

Vierailija
82/90 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko aiheen myös kysyä, että millaiseen työhön yritys palkkaisi esim. 63-vuotiaan, jolla olisi vähintään 7 vuotta työuraa jäljellä? Palkkaisitko kaupan kassalle, siivoamaan, raksalle, vaatemyyjäksi, autonasentajaksi.. kivoja toimistohommia, tai vastaavia, on tulevaisuudessa vähemmän, koska tekoäly.

Onko tulevaisuudessa on paljon pitkäaikaistyöttömiä, jotka ikärasismin tähden eivät pääse töihin ja se tulee vaikuttamaan rajusti heidän eläkekertymiin?

Sehän se idea on! Ryöstetään duunareiden eläkkeet.

Terkuin: Artsi, Orpo ja EK

sekä ikänsä tuottamatonta työtä tehnyt surrapurra

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/90 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 65v, ja aloitin hommat 1975, eli 15 vuotiaana. Eikä puhuta mistään kesäduunista, vaan täyspäiväisestä duunista varastolla. Kävin siis kansalaiskoulun, ja sen jälkeen kaikenlaisia hommia, yleensä fyysisiä. Joo, pystyn hommiin edelleen, mutta vastahan tota työelämää on 50 vuotta takana, heh heh. Ja työn luonne ei ole juuri muuttunut junnuajoista.  Tosin aika heikkoa ainesta on nykyään tulossa hommiin, että sen puolesta en ihmettele kun väsyvät.

Vierailija
84/90 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko aiheen myös kysyä, että millaiseen työhön yritys palkkaisi esim. 63-vuotiaan, jolla olisi vähintään 7 vuotta työuraa jäljellä? Palkkaisitko kaupan kassalle, siivoamaan, raksalle, vaatemyyjäksi, autonasentajaksi.. kivoja toimistohommia, tai vastaavia, on tulevaisuudessa vähemmän, koska tekoäly.

Onko tulevaisuudessa on paljon pitkäaikaistyöttömiä, jotka ikärasismin tähden eivät pääse töihin ja se tulee vaikuttamaan rajusti heidän eläkekertymiin?

Akateemisilla aloilla osaamisesta pidetään huolta ja vahva kokemus on plussaa, kun kyse on esim.  lääkäreistä tai juristeista.

Vau! Akateemisesti koulutettuja on 15 % väestöstä ja heillä se vasta korkea työttömyys onkin.

Ai amiksen ja ammattikorkeakoulun käyneilläkö on parempi työllisyys tällä hetkellä kuin lääkäreillä ja juristeilla

Yleisesti ottaen kyllä. Ei lääkäreitä ja juristeja tarvita niin paljoa kuin amiksia.

Vierailija
85/90 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko nähneet missään myymälässä tai ravintolassa 65 vuotiasta työntekijää? En usko että kovin moni palveluammatissa oleva pystyy säilyttämään työpaikkansa seiskakymppiseksi.

Vierailija
86/90 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko. Ainakaan nykyisessä työssäni en varmasti ole 70v asti.

Suunnittelutyö vaatii liian paljon resursseja henkiseltä puolelta, joku kevyt ruumiillinen työ voisi jopa onnistuakin.

Toki jos tekee viimeiset vuodet osa-aikaisena, niin luultavasti se onnistuu. Kyllä tästä kuitenkin palkkaa saa sen verran, että 50% työajallakin tulee toimeen.

Voihan se olla, että tekoäly vie hommat jo huomattavasti aiemmin kuin 70 tulee täyteen.

Kevyt ruumiillinen työ? Mitähän se olisi? 

:DDD

Voi koittaa vaikka seisoa 8 tuntia putkeen kuten pikakassojen valvojat seisovat. Itse en pystyisi siihen.

Eihän nekään paikallaan asennossa pönötä, vaan liikkuvat muutaman askeleen verran vähän väliä. Ja tauot on parin tunnin välein. Palkka siitä työstä taitaa kyllä jäädä aika surkeaksi, onko jotain 10€/h?

Vierailija
87/90 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Akateemisilla aloilla osaamisesta pidetään huolta ja vahva kokemus on plussaa, kun kyse on esim.  lääkäreistä tai juristeista.

Vau! Akateemisesti koulutettuja on 15 % väestöstä ja heillä se vasta korkea työttömyys onkin.

Niin, tekoäly taitaa kohta viedä jurristien ja puoskareiden työt.

Vierailija
88/90 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka jaksaisikin niin ei voisi vähempää kiinnostaa. Lopettaisin het jos olis mahdollista. M54

Vierailija
89/90 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä uskon. Täytän ensi kuussa 54 v ja olen ihan virtaa ja intoa täynnä. Samaan aikaan kaksi vuotta vanhempi ystäväni miettii, että miten jaksaa eläkeikään saakka.

Olen aktiivinen, positiivisuuden kaivaja - vaikka väkisin. Olen aina liikkunut aktiivisesti, mutta nyt lisäsin ohjelmistoon kuntosalia 2 x vkossa ja käyn lisäksi ct:ssä 2 x vkossa. Hyötyliikun joka päivä ja sitten vielä lenkkeilen 2 x vkossa. Sitten opiskelen työn ohella korkeakoulussa. 

Mulla samaa. Mutta minä en pelkkää positiivisuutta kaiva vaan kesät kaivan kultaa Lapissa.  Paitsi nyt jo kolme korkeakoulututkintoa suorittanut työn ohessa.  Neljännestä kohta valmistun.  Olen 52 v.  Ajattelin olla 78 vuotiaaksi töissä niin ehdin vielä opiskella ja osallistua urheilukilpailuihin.  Nytkin huippukunto mut opiskelu vie osan ajasta. 

Vierailija
90/90 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan. Yhtä taistelua ollut koko työelämä jatkuvan uupumuksen kanssa. Ei ole mitään sairauksia, mutta työelämä kuormittaa itseäni ja imee energiaa elämästäni aivan liikaa.