Uskotko, että pystyt olemaan 70-vuotiaaksi saakka töissä?
Kommentit (60)
Olen sairaanhoitaja ja siis aikuisena vasta ammattiin kouluttautunut. Nyt menee hyvin, kun on jo vähän työkokemusta ja osaamista, mutta uskon että lähemmäs 70-vuotiaana alan olla jo niin hidas, että nuoremmat tuskastuvat minuun.
Meillä muuttuu säännöt ja systeemit koko ajan niin tietojärjestelmissä kuin muutenkin. Monta asiaa pitää olla mielessä yhtä aikaa ja keskeytyksiä koko ajan. En usko, että ikä parantaa minua työntekijänä. Ei tämä niin rakettitiedettä ole, että vuosikymmenien kokemus muuttaisi minua paremmaksi hoitajaksi.
Kroppa ei ole vielä näyttänyt lahoamisen merkkejä, mutta näkee vanhemmista hoitajista, että kremppoja on eikä kaikki jumpalla parane.
Nyt teen kaksivuorotyötä, mutta pian sekin muuttuu kolmivuorotyöksi eikä kuulemma helpolla saa työterveydestä lupaa olla tekemättä öitä. Saa nähdä miten jaksan, tämä on lähitulevaisuudessa suurin haasteeni.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko aiheen myös kysyä, että millaiseen työhön yritys palkkaisi esim. 63-vuotiaan, jolla olisi vähintään 7 vuotta työuraa jäljellä? Palkkaisitko kaupan kassalle, siivoamaan, raksalle, vaatemyyjäksi, autonasentajaksi.. kivoja toimistohommia, tai vastaavia, on tulevaisuudessa vähemmän, koska tekoäly.
Onko tulevaisuudessa on paljon pitkäaikaistyöttömiä, jotka ikärasismin tähden eivät pääse töihin ja se tulee vaikuttamaan rajusti heidän eläkekertymiin?
Sehän se idea on! Ryöstetään duunareiden eläkkeet.
Terkuin: Artsi, Orpo ja EK
Vierailija kirjoitti:
En usko. Ainakaan nykyisessä työssäni en varmasti ole 70v asti.
Suunnittelutyö vaatii liian paljon resursseja henkiseltä puolelta, joku kevyt ruumiillinen työ voisi jopa onnistuakin.
Toki jos tekee viimeiset vuodet osa-aikaisena, niin luultavasti se onnistuu. Kyllä tästä kuitenkin palkkaa saa sen verran, että 50% työajallakin tulee toimeen.
Voihan se olla, että tekoäly vie hommat jo huomattavasti aiemmin kuin 70 tulee täyteen.
Kevyt ruumiillinen työ? Mitähän se olisi?
En usko, vaan tiedän etten pysty kun jo nyt hieman reilu 50 vuotiaana on kropassa jo niin paljon raskaasta fyysisestä työstä tulleita vaivoja. Sen tiedän että näiden työstä aiheutuneiden vaivojen takia tarvitsen tulevaisuudessa paljon terveydenhoidon palveluita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko aiheen myös kysyä, että millaiseen työhön yritys palkkaisi esim. 63-vuotiaan, jolla olisi vähintään 7 vuotta työuraa jäljellä? Palkkaisitko kaupan kassalle, siivoamaan, raksalle, vaatemyyjäksi, autonasentajaksi.. kivoja toimistohommia, tai vastaavia, on tulevaisuudessa vähemmän, koska tekoäly.
Onko tulevaisuudessa on paljon pitkäaikaistyöttömiä, jotka ikärasismin tähden eivät pääse töihin ja se tulee vaikuttamaan rajusti heidän eläkekertymiin?
Akateemisilla aloilla osaamisesta pidetään huolta ja vahva kokemus on plussaa, kun kyse on esim. lääkäreistä tai juristeista.
Vau! Akateemisesti koulutettuja on 15 % väestöstä ja heillä se vasta korkea työttömyys onkin.
Ja sitten ollaan vielä me. Mulla on akateeminen loppututkinto, mutta teen duunarin hommia. Eli kaunistan tilastoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko. Ainakaan nykyisessä työssäni en varmasti ole 70v asti.
Suunnittelutyö vaatii liian paljon resursseja henkiseltä puolelta, joku kevyt ruumiillinen työ voisi jopa onnistuakin.
Toki jos tekee viimeiset vuodet osa-aikaisena, niin luultavasti se onnistuu. Kyllä tästä kuitenkin palkkaa saa sen verran, että 50% työajallakin tulee toimeen.
Voihan se olla, että tekoäly vie hommat jo huomattavasti aiemmin kuin 70 tulee täyteen.
Kevyt ruumiillinen työ? Mitähän se olisi?
:DDD
Voi koittaa vaikka seisoa 8 tuntia putkeen kuten pikakassojen valvojat seisovat. Itse en pystyisi siihen.
Varmaan pystyisin, mutta nyt 68v iässä teen osa-aikatyötä, joten en olisi valmis vaihtamaan tätä kokoaikatyöhön. Kolme päivää töitä, neljä vapaata, se on minulle sopiva rytmi, jota teen varmaan vielä 5-8 vuotta.
Uskon. Nyt olen 51-vuotias yliopettaja AMK:ssa.
En ainakaan näitä hommia viitsi, alkaa olla jo kaikki nähty ja asiat junnaa samaa rataa aina uudelleen. Olen saavuttanut sen mitä urallani halusinkin, rahaa on jo nyt yli oman tarpeen eikä minulla ole perillisiä. Motivaatiota on siis todella vaikea kaivaa jatkuvaan venymiseen ja ylitöihin. Voisin hyvin jäädä nyt jo puolelle työajalle ja antaa nuoremmille tilaa. T:45v
Vierailija kirjoitti:
En usko, vaan tiedän etten pysty kun jo nyt hieman reilu 50 vuotiaana on kropassa jo niin paljon raskaasta fyysisestä työstä tulleita vaivoja. Sen tiedän että näiden työstä aiheutuneiden vaivojen takia tarvitsen tulevaisuudessa paljon terveydenhoidon palveluita.
Fyysisten töiden tekijät pitää päästää eläkkeelle aiemmin kuin nyt! Akateemisille voidaan antaa mahdollisuus kahmia töitä vaikka 70+vuotiaaksi asti, jos perse kestää.
En missään tapauksessa, joutaisin eläkkeelle jo nyt. 58v.
Jos voin jotenkin haudasta työskennellä :D kukaan ei tietääkseni ole meidän suvusta yltänyt 70v ikään enkä usko, että itsekään tulen pääsemään edes lähelle.
En tiedä, en ainakaan samalla alalla. Voimat loppu päivän päätteeksi vaikka ikää ei olekkaan paljoa.
No on se kyllä aika epätodennäköistä, että jaksaisin. Olen nyt 48-vuotias yläkoulun opettaja. Sehän nähdään miten teinien kanssa jaksaa esim 60-vuotiaana, saati sitten seitsemänkymppisenä. 🤣
Mulla sanoo pumppu pois 40-50 vuotiaana. Ei tarvitse ajatella eläkettä.
En pystynyt olemaan edes neljäkymppiseksi. Selästä luiskahti työtapaturmassa ensin levy paikaltaan, tämä aiheutti turvotuksen joka uhkasi kävelykykyä ja leikattiin kiireellisenä. Leikkauksen tuloksena syntyi pysyvä hermovaurio ja siitä helvetilliset kivut jotka eivät korjaannu eivätkä pääty koskaan. Eipä tarvitse tehdä enään sen enempää työtä kuin mitään muitakaan. Keskityn lähinä päivä kerrallaan siihen etten t a p a itseäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fyysisten töiden tekijät pitää päästää eläkkeelle aiemmin kuin nyt! Akateemisille voidaan antaa mahdollisuus kahmia töitä vaikka 70+vuotiaaksi asti, jos perse kestää.
Onhan se hullua että työ aiheuttaa monelle elämänlaatua heikentäviä fyysisiä vaivoja joista kärsit sitten lopun ikääsi ja niiden hoidon kustantaa sitten yhteiskunta ja hoitoa tarvitseva maksaa siitä sitten ne maksut mitä potilaalle kuuluu. Lisäksi tarve ulkopuoliselle avulle on suuri kun ei vanhempana enää pääse kunnolla liikkumaan nivelvaivojen takia. Kun nivelvaivoja on työn takia jo 50 vuotiaana niin voitte vaan kuvitella kuinka paljon niitä on sitten 60 + ikäisenä ja mitä siitä sitten seuraa.
Tällä hetkellä ei ole mitään sellaista, ettenkö pystyisi. N57
En. Enkä usko että kovin moni muukaan pystyy. On tietynlainen ihmisryhmä"harhiset optimistit" jotka ovat mielestään siihen kykeneviä, mutta olen tuntenut joitain tällaisia jotka ovat tehneen melko lähelle tuota ikää ja kyllä kaikki ovat poikkeuksetta " romahtaneet" viimeisinä vuosinaan vanhuksiksi joiden arvo työelämässä on melko kyseenalainen. Usein on käynyt niin, että ajat, tekniikat jne ovat muuttuneet kehittyneet niin ettei edes" taitotiedosta" ole ollut oikein mitään hyötyä ja sen vähän osaamisen mistä olisi saattanut olla hyötyä on joko jätetty tahallaan jakamatta, ei ole enää puhuttu samaa kieltä nuorten kanssa tai osaaminen on vain kadonnut kehityksen kehittyessä. Eli työpaikalla on varottava vanhus joka ei jaksa, osaa tai muutoin kykene muuta kuin kuormittamaan työtovereitaan kun hänen töitään tehdään omien töiden ohessa. Vanhus vie lisäksi mahdollisten nuorten perheellisten työpaikan ja saattaa estää näin jopa perheen perustamista etc.
Muuten kyllä, mutta tekoäly vie luultavasti työt.
Sen jälkeen ei kiinnosta. Pitäkööt tunkkinsa.