Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uskotko, että pystyt olemaan 70-vuotiaaksi saakka töissä?

Vierailija
13.10.2025 |

?

Kommentit (90)

Vierailija
61/90 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon. Jos järki pysyy päässä, fysiikka kestää kyllä työssäni. Työ on aika kevyttä, vaikkakin henkisesti kuormittavaa. Nyt 45.

Vierailija
62/90 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurtalouskokki ja 51 ikää mittarissa (täytän seuraavaksi 52) ja voin sanoa että paukut ei piisaa sinne asti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/90 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko. Luultavasti päätyyn saakka. Eläkkeen varaan en laske mitään.

Vierailija
64/90 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ideahan eläkeiän nostamisessa on että ei tarvitse maksaa eläkettä.  Silloin aikoinaan kun 65 määritettiin eläkeiäksi ei monikaan selivnnyt sinne asti, nyt täytyy nostaa rimaa.

Vierailija
65/90 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Meillä on töissä osa-aikaeläkekäisiä ja ei heistä kyllä kukaan ole siinä kunnossa, että seitsemänkymppisiksi jaksaisi täyspäiväisinä. Ovat enempi mukana hengailjoita kuin osallistuvia työntekijöitä. 

Itselläni vieläpä sukurasitteena muistisairaus, joka on kaikilta siihen sairastuneilta vienyt ajokortin ennen 70v synttäreitä. Työssäni tarvitaan ajokorttia ja autoa. Ikää minulla nyt 44v.

Vierailija
66/90 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko edes eläväni niin pitkään.

Vierailija
67/90 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko. En ole saanut olla töissä nytkään.

Vierailija
68/90 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 66 ja teen töitä eläkkeellä ollessanikin. Kaikki kollegani tekevät töitä yli 70-vuotiaina.

Vierailija
69/90 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni on 70v ja edelleen maanviljelijä. Jos en dementoidu, pärjään kyllä opettajana 70v asti. Lähisuvussa naiset on kaikki eläneet vähintään 80v, useimmat yli 90v, joten eläkkeelläkin ehtinee olla. 

Vierailija
70/90 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En. Enkä usko että kovin moni muukaan pystyy. On tietynlainen ihmisryhmä"harhiset optimistit" jotka ovat mielestään siihen kykeneviä, mutta olen tuntenut joitain tällaisia jotka ovat tehneen melko lähelle tuota ikää ja kyllä kaikki ovat poikkeuksetta " romahtaneet" viimeisinä vuosinaan vanhuksiksi joiden arvo työelämässä on melko kyseenalainen. Usein on käynyt niin, että ajat, tekniikat jne ovat muuttuneet kehittyneet niin ettei edes" taitotiedosta" ole ollut oikein mitään hyötyä ja sen vähän osaamisen mistä olisi saattanut olla hyötyä on joko jätetty tahallaan jakamatta, ei ole enää puhuttu samaa kieltä nuorten kanssa tai osaaminen on vain kadonnut kehityksen kehittyessä. Eli työpaikalla on  varottava vanhus joka ei jaksa, osaa tai muutoin kykene muuta kuin kuormittamaan työtovereitaan kun hänen töitään tehdään omien töiden ohessa. Vanhus vie lisäksi mahdollisten nuorten perheellisten työpaikan ja saattaa estää näin jopa perheen pe

Näin se valitettavasti on, että toiset kuormittavat vanhoina työkavereitaan enemmän kuin ovat hyödyksi. Meillä piti osastolla ratkaista pieni tietotekninen ongelma, jokaisen siis itse,  neuvoin siinä toisia työni ohessa niin paljon kuin kerkesin, mutta vanhemmat hoitajat olivat aivan tuskissaan et "apua miks tämmöistä, emmää osaa.." Nuoremmat oli ihan et "ahaa, näinkö se toimii, nyt osaan". 

Ja stressi kuormittaa. Meitä vaihdellaan osastolta ja tiimistä toiseen, pitää omaksua nopeasti tietoa uusista potilaista yms. Vanhemmat hoitajat olisivat parhaimmillaan jossain esim vanhusten palvelukodissa, jossa asukkaat eivät vaihdu koko ajan ja rauhallisuus olisi hyve. Eipä silti, niin olisin itsekin, koska ei ihmistä ole luotu hösöttämään. 

Varmasti muilla aloilla on sama juttu, että syvällisemmällä viisaudella ei oikein ole käyttöä. Toki tietyt alat poislukien, esim opetusala. Nykyään kaikki muuttuu vuosittain ja nopea tiedonetsintä tuottaa nopeita ratkaisuja.

Vierailija
71/90 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. 60v asti korkeintaan.

Vierailija
72/90 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin käytännön työtä tekevät esimerkiksi rakennusalaalla, vuorotyötä tekevät, paljon aloja joissa ei vaan ihminen kestä.

Vierailija
73/90 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä uskon. Täytän ensi kuussa 54 v ja olen ihan virtaa ja intoa täynnä. Samaan aikaan kaksi vuotta vanhempi ystäväni miettii, että miten jaksaa eläkeikään saakka.

Olen aktiivinen, positiivisuuden kaivaja - vaikka väkisin. Olen aina liikkunut aktiivisesti, mutta nyt lisäsin ohjelmistoon kuntosalia 2 x vkossa ja käyn lisäksi ct:ssä 2 x vkossa. Hyötyliikun joka päivä ja sitten vielä lenkkeilen 2 x vkossa. Sitten opiskelen työn ohella korkeakoulussa. 

Kysytään uudestaan kymmenen vuoden päästä. Olen täysin varma, että silloin haluat eläkkeelle heti.

Vierailija
74/90 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko aiheen myös kysyä, että millaiseen työhön yritys palkkaisi esim. 63-vuotiaan, jolla olisi vähintään 7 vuotta työuraa jäljellä? Palkkaisitko kaupan kassalle, siivoamaan, raksalle, vaatemyyjäksi, autonasentajaksi.. kivoja toimistohommia, tai vastaavia, on tulevaisuudessa vähemmän, koska tekoäly.

Onko tulevaisuudessa on paljon pitkäaikaistyöttömiä, jotka ikärasismin tähden eivät pääse töihin ja se tulee vaikuttamaan rajusti heidän eläkekertymiin?

Akateemisilla aloilla osaamisesta pidetään huolta ja vahva kokemus on plussaa, kun kyse on esim.  lääkäreistä tai juristeista.

Vau! Akateemisesti koulutettuja on 15 % väestöstä ja heillä se vasta korkea työttömyys onkin.

Ai amiksen ja ammattikorkeakoulun käyneilläkö on parempi työllisyys tällä hetkellä kuin lääkäreillä ja juristeilla 😂😂😂

Vierailija
75/90 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyn tai en niin en todellakaan halua työskennellä 70-vuotiaaksi asti. Ikää on nyt 57 ja olen jo aivan kyllästynyt koko työelämää.

Vierailija
76/90 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos terveyttä piisaa, niin ehkä pystyisin. Eri asia on sitten miten paljon kiinnostelisi siinä vaiheessa enää antaa kaikkensa työnsä eteeen. Ehkä rupeaisin saikuttelemaan ihan muuten vaan.

Vierailija
77/90 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko. Olen 35-v ja fyysistä työtä takana koko aikuiselämä, olkapää ja selkä kipeä vähän väliä, polvikipujakin välillä. Jaksaminen muutenkin koetuksella jo nyt, niin henkisesti kuin fyysisesti.

Vierailija
78/90 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, mutten palkkatöissä. Omiin töihini siirryn jo paljon enenen eläkeikää.

Vierailija
79/90 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen siistiä asiantuntijatyötä. 70-kymppisenä ajelen työpaikan käytäviä Harley Parkinsonilla; nuoremmat saa väistää.

Vierailija
80/90 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 66 ja teen töitä eläkkeellä ollessanikin. Kaikki kollegani tekevät töitä yli 70-vuotiaina.

Antakaahan jo nuoremmille tilaa.