Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ruotsinkieli on pakollinen, kukaan ei sitä käytä ja kaikki unohtuu... todellista lasten ja nuorten tulevaisuuden tuhlaamista

Vierailija
12.10.2025 |

käyttää tunteja tähän...

Otetaan kansanäänestys pakollisuuden poistamisesta se on demokratiaa... vai vastustaako joku demokraattisia päätöksiä?

Kommentit (187)

Vierailija
181/187 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajanhukkaa on nämä loputtomat aloitukset samasta asiasta. Opiskelisit senkin senkin ajan ruotsia. Nuorilla ja lapsilla on ihan hyvin aikaa.

Hirveää inhimillisen energian haaskausta. Peruskoululainenkin sen tajuaa, eikä motivoidu sijoittamaan energiaa siihen. Ruotsin kieli ja uskonto ovat peruskoulun inhotuimmat aineet. t. yläkoulun äidinkielen ope

Kyllä aika moni inhoaa matematiikkaakin, mutta silti kukaan ei vaadi sen muuttamista vapaaehtoiseksi.

Useimmat kuitenkin tajuavat, että matematiikan oppiminen olisi hyödyllistä, vaikkeivat sitä osaisikaan. Jokapäiväinen arki sen osoittaa.

Mutta miten kuopiolaispoika, amikseen menossa, voi motivoida itsensä opiskelemaan elämänsä kannal

"Kysyn edelleen, että miksei ruotsin pakollisuus ollut oppikoulussa mikään ongelma?" Olisiko tietoisuuden herääminen ja suomalaisen itsetunnon vahvistuminen. Oppikoulu lopetettiin jo 70-luvulla, joten 50 vuodessa ehtii tapahtua ihmeitä.

Vierailija
182/187 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän joka päivä, kun käyn lukemassa Ruotsin uutisista maailman ja tietysti Ruotsinkin tapahtumat. Yleensä ne meille tulevat vasta muutaman päivän päästä noihin ilmaislehtiin.

Mä luen uutiset BBC:ltä englanniksi. Ruotsin uutiset eivät kiinnosta sen enempää kuin Senegalin uutiset. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/187 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kielten opiskelu on aina ollut helppoa, mutta koen ruotsin turhana. Espanja on itselle tärkeämpi, koska tykkään matkustella latinomaissa ja muutenkin pidän kyseistä kulttuurista.

Vierailija
184/187 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä aika moni inhoaa matematiikkaakin, mutta silti kukaan ei vaadi sen muuttamista vapaaehtoiseksi.

Olisin mielelläni jättänyt ylä-asteella matematiikan käymättä ja perustellutkin oppimisvaikeuksillani ja 4-5 laahaavalla matematiikalla tukiopetuksesta huolimatta, sekä ilmiselvästi etten ollut menossa mihinkään vaativan matematiikan painoisen työelämään, mutta opettajien kanssa ei pystynyt käymään mitään asiallista keskustelua. Joka kerta kyllä jaksoivat huomauttaa että "ei sun ole pakko" mutta heti kun vähänkin piristyit asiasta ja olisit suostunut käymään jotain rakentavaa keskustelua niin heti torpattiin "nO siT Sä JÄät luOkAllE" -kettuilulla.

En mä vieläkään ymmärrä mitä mä jollain lukion painottavalla matematiikalla tai avaruusgeometrialla teen jos en kerta lukiota käynyt enkä mitään avaruusgeometriaa tee työkseni. Laskimetkin on keksitty ja aina joku päsmäri duunissakin haluaa laskea kaiken itse.

Vierailija
185/187 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse töissä Sundsvallissa ja luen paikallista Sundsvall Tidingin -lehteä. Ero suomalaisiin sanomalehtiin on kuin yö ja päivä. Ne ovat paljon positiivisemmat, Suomen lehdistö haluaa aina mässäillä kurjuudella ja pääosa jutuista liittyy jollain tavalla Venäjään. Kurjuuttahan  Suomessa kyllä riittää (se lienee luonnonvara), jota politiikot osaavaat ruokkia, kun eivät edes viitsi tutkia maan lähihistoriaa. Kun siihen vielä lisää vanhan viisauden "suomalaisten kateus vie kalatkin vedestä". 

Mielestäni kaikein parasta mitä suomalainen nuori voi tehdä, on lähteä maasta heti kun pääsee joko opiskelemaan tai töihin.  Ja Ruotsi ja Norja ovat nyt lähimmät Eurooppaan kuuluva maat. Elämistä aina helpottaa, kun on kielestä edes pohja. Sen avulla pääsee alkuun.

Vierailija
186/187 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:lla niin monta kirjoitusvirhettä jo tuossa aloituksessa, ettei selvästikään ole älyä päässä hirveästi.

Vierailija
187/187 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP:lla niin monta kirjoitusvirhettä jo tuossa aloituksessa, ettei selvästikään ole älyä päässä hirveästi.

Saattaa hänellä olla esim. lukihäiriökin. Ei se tarkoita, että on tyhmä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän neljä