MTV uutiset: Nuoret aikuiset yhä epävarmempia perheen perustamisesta
Kommentit (140)
Vierailija kirjoitti:
Tuokin on ihan paskapuhetta. Nuoret ei vaan halua lapsia tarpeeksi.
Syitä on monia, mukaan lukien epävarma taloudellinen tilanne. Eli ei ole pelkkää paskapuhetta.
No jos syntyvyys haluttaisiin nousuun, niin kannattaisi tehdä päätöksiä, jotka tekisi perheellistymisestä turvallisemman tuntuisen päätöksen. Nyt on aivan päinvastainen meininki. En minä ainakaan halua lapsia tehdä tämmöiseen yhteiskuntaan. Jos joutuisi yyteiden seurauksena työttömäksi tai vaikka sairastuisi ja menettäisi työkyvyn, olisi täysin kusessa ja lapsi/lapset joutuisivat elämään köyhyydessä. Ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
No jos syntyvyys haluttaisiin nousuun, niin kannattaisi tehdä päätöksiä, jotka tekisi perheellistymisestä turvallisemman tuntuisen päätöksen. Nyt on aivan päinvastainen meininki. En minä ainakaan halua lapsia tehdä tämmöiseen yhteiskuntaan. Jos joutuisi yyteiden seurauksena työttömäksi tai vaikka sairastuisi ja menettäisi työkyvyn, olisi täysin kusessa ja lapsi/lapset joutuisivat elämään köyhyydessä. Ei kiitos.
Sama. Olen kyllä töissäkäyvä ihminen, mutta palvelualan palkalla en ole pystynyt kerryttämään mitään omaisuutta tai edes puskuria, jolla pärjäisi työttömyyden iskiessä. Kaikki raha menee jatkuvasti nouseviin elämisen kustannuksiin. Puolet palkasta täällä pk-seudulla menee asumiseen, eikä riitäkään, jos mukaan lasketaan sähkö, vesi ja kausikortti julkisiin. Eli ei mulla ole varaa tehdä niitä lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Asennemuutos voisi auttaa. Mentaliteetti tuntuu nyt olevan monilla, että kaikki on epävarmaa ja riskialtista, vaikka Suomessa jos missä ei joudu katuojaan, vaikka tulisi mitkä yyteet tms., jos ei siis itse juo itseään sinne katuojaan. Harvassa maassa on Suomen veroisia turvaverkkoja.
Voin maksaa elatusmaksut mutta vanhemmaksi en pysty. Liikaa vastuuta ja stressiä joka aiheuttaa ahdistusta ja kuristavaa tunnetta. Toivon että naisella riittää voimat hoitamaan lasta.
M34
Ei ole eikä tule lapsia. Talousnäkökulmaa täällä onkin jo käsitelty (komppaan täysin), mutta itselleni ykkössyy ainakin on se, etten vain halua lapsiperheen elämää. En halua vaihtaa yhtäkään vaippaa tai lukea yhtäkään iltasatua. En ole koskaan nähnyt lapsiperheen elämää josta olisin ajatellut, että tuollaista minäkin haluaisin. Eikä koskaan ole ollut tilannetta, jossa olisin ajatellut että tämä olisi paljon parempaa jos olisi lapsia. Sen sijaan on monesti ollut tilanteita, joissa olen ajatellut että tämäkin olisi tuhatkertaisesti vielä enemmän p*rseestä jos olisi vielä lapsia lisänä.
Haluan keskittyä omiin juttuihin ja käyttää rahani itseeni. Olen rehellisesti hedonisti, rakastan mukavuutta ja helppoa elämää. Ei siinä ole mitään väärää tai hävettävää, että tekee elämästään itselleen mieluisaa. Eikä siihen ole muilla nokan koputtamista niin kauan kun maksan verot enkä syyllisty rikoksiin.
N30
Vierailija kirjoitti:
Ensin naiset tajusivat, etteivät he tarvitse miestä, paremmin pärjää ilman, ellei saa käy lottovoitto ja saa jonkun 1 miljoonasta tapauksen.
Nyt he ovat tajunneet, että ei heidän tarvitse uhrata omaa elämäänsä lapselle, ei enää oleteta, että olet puoliso tai olet äiti.
Toki osa vielä haluaa lapsen, mutta tästä pienenevästä joukosta yhä harvempi löytää kumppaniin ja sen lisäksi, ei kaikki ihan noin vain edes lisäänny.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin naiset tajusivat, etteivät he tarvitse miestä, paremmin pärjää ilman, ellei saa käy lottovoitto ja saa jonkun 1 miljoonasta tapauksen.
Nyt he ovat tajunneet, että ei heidän tarvitse uhrata omaa elämäänsä lapselle, ei enää oleteta, että olet puoliso tai olet äiti.
Toki osa vielä haluaa lapsen, mutta tästä pienenevästä joukosta yhä harvempi löytää kumppaniin ja sen lisäksi, ei kaikki ihan noin vain edes lisäänny.
Suomen väkiluku tuskin vähenee, vaikka suomalaiset vähenisivätkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asennemuutos voisi auttaa. Mentaliteetti tuntuu nyt olevan monilla, että kaikki on epävarmaa ja riskialtista, vaikka Suomessa jos missä ei joudu katuojaan, vaikka tulisi mitkä yyteet tms., jos ei siis itse juo itseään sinne katuojaan. Harvassa maassa on Suomen veroisia turvaverkkoja.
Ei se turvaverkko oikeasti ole enää niin hyvä. Osa ei pysty säästämään palkastaan elinkulujen takia ja yksinasuvan tuet on nykyään aikamoisen heikot varsinkin jos asuu asutuskeskuksessa, jossa ei ole kovinkaan paljoa niitä edullisempia vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asennemuutos voisi auttaa. Mentaliteetti tuntuu nyt olevan monilla, että kaikki on epävarmaa ja riskialtista, vaikka Suomessa jos missä ei joudu katuojaan, vaikka tulisi mitkä yyteet tms.
Haista paska! Kodittomuus on lähtenyt räjähdysmäiseen nousuun.
Agenda etenee. Suomalainen on kakkosluokan kansalainen omassa maassaan. Jopa PS, Kepu ja Kd lähteneet mukaan Wef agendan ajamiseen. Kok, sdp ja vihervasemmisto jo vuosikymmen sitten.
Kai sillekin on tarkoituksensa että tietyt geenit häviää poolista.
Soros ja Klaus-setä taputtaa käsiään kun Wef agenda etenee Suomessa. Jopa PS saatiin mukaan tähän globalistieliitin metkuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Nykypäivänä ihmisillä on erilainen tarve todistaa yksilöllisyyttä, vapautta ja omaa riippumattomuutta. Se saa ihmisen optimoimaan elämää monella eri tavalla."
Naisilla tuo on pelkkää hedonismia! Se on iso syy, miksi syntyvyys on romahtanut!
Anteeksi mutta mitä hevon v? Miten niin naisilla tuo on pelkkää hedonismia? Miehilläkö ei sitten? Yksinkö ne sinun vatipäisen idioottivajakin mielestä ne lapset tehdään? Vai pitääkö niiden vaikuttaa vain naisten elämään?
Sinunkaltaiset kusiperseet ovat kyllä yksi syistä, miksi lapsiluku laskee, Kuka hevon v tuollaista kusimutteria katselee.
Jep, on ne naiset törkeitä kun ei vaan synnytä, senhän voi hoitaa yksinkin nykyään, on niin helppoa ja halpaakin. Parhaat vuodet mennyt vastuuttomien miesten kanssa jotka ensin lupailee kaikenlaista, mutta sitten perääntyy, kun ei se pidempi parisuhde olekaan enää hauskaa, kun pitäisi huomioida kumppaniakin. Onneks ei enää iän puolesta kukaan syyllistä, vaikka mahdollista olisi. Pitäkää tunkkinne.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kehitysmaalaisilla on varaa lisääntyä Suomessa, mutta suomalaisella ei ole varaa lisääntyä Suomessa mihin on syntynyt. Aivan sairas maa.
Eri vaihtoehtoiskustannus.
Mitä menetät kehitysmaalaisena hankkimalla lapsen suomessa? Saat enemmön tukia. Töitä et olisi muutenkaan saanut kun et osaa edes kieltä.
Vs suomalainen; saatat menettää työpaikkamahdollisuuden hankkimalla lapsen. Vaikea vatsa paksuna olla töissä tai hakemassa töitä. Et Laske elämääsi tukien varaan vaan lasket että tarvit työpaikan vakaan jne.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kehitysmaalaisilla on varaa lisääntyä Suomessa, mutta suomalaisella ei ole varaa lisääntyä Suomessa mihin on syntynyt. Aivan sairas maa.
Vaihtoehtoiskustannus. Et saa töitä jos et edes osaa suomen kieltä. Sama sitten tehdä lapsia niin sun status nousee edes jonkun verran ettet ole tyhjän panttina + saat lapsilisääkin.
Suominormo rakentaa sen varaan että pitää olla työpaikka. Lapsenhankinta riski sitten tälle taloudelliselle varmemmalla elämälle, kun lisäkustannus ja muutenkin riskinettä pystyykö riittävästi tarjoamaan lapselle
Mutta aika konkreettinen tuo ero, että vähemmän hävittävää maahanmuuttajalla joka ei edes vaikka osaa kieltä.
Ei menetä hyvää työuraa hankkimalla 7 lasta.
Tämä juuri. Ajatusleikki, mitä jos valtio tarjoaisi takuutyöpaikan 3200 € brutto takuu sekä miehelle että naiselle jos saavat lapsen? Tai lapsiaikabonuksen 2 vuotta jolla korvataan täysimääräisesti alentunut tulotaso koko perheyksikölle, ja ekstrana lapsilisät päälle ekstramenoihin.
Olen aika varma että syntyvyys nousisi. Vaikka kovasti väitetään että ei ole mitään merkitystä taloudellisella turvallisuudella.
Huomannut etätä pankin naiset jatkuvasti paksuna jos varma työpaikka. Ne taas jotka määräaikaisketjutuksessa, eivät uskalla.
Tämäkin on totta.
Mutta on poistettu paljon turvaa tuovia asioita.
Irtisanomista helpotettu. Määräaikaisketjutuksia. Työttömyysaste sama kuin ysärilamassa jo melkein.
Sitten lapsilisät reaalisesti laskettu vs 90 luku.
Asuntolainan korkovähennysoikeus poistettu.
Perheverotus poistettu, ei siis riitä se yhden palkka mihinkään jos jää töihin kun niin raju progressio.
Asunnot kalliimpia, kuin mitä silloin kun asuttiin vielä laajemmin Koko Suomessa- nyt pkseudulla etenkin missä niitä töitä olisi parhaiten niin ihan järkyttävät asumiskustannukset.
Ei minua haittaa, jos joku ei halua perustaa perhettä. Ne ihmiset, ketkä kovasti tahtovat jälkikasvua, ovat yleensä valmiit näkemään vaivaa että unelma toteutuu, ja tiedostavat että lapsi vie resursseja. Lapsi myös tuo iloa ja rakkautta. Minulla on 2 lasta, ja kyllä, perhe-elämä on ajoittain kuormittavaa. Ymmärrän täysin heitä, ketkä tahtovat elää elämää ilman omia lapsia. Kunnioitan heidän valintaa.
Tätä minä aina ihmettelen. Olen milleniaali ja lapsuuteeni vaikutti hyvin vahvasti lama. Meidän perhe oli köyhä ja lisäksi oli alkoholismia toisella vanhemmalla ja mielenterveyden häiriöitä toisella vanhemmalla.
Elelin pitkään aikuisenakin matalapalkkatöillä kädestä suuhun. Pääsin paremmille tuloille vasta lähempänä neljääkymppiä, mutta sekin vaati maisterin tutkinnon ja useamman kymppitonnin lainaa. Täytin 40 ja nyt makselen sitä opintolainaa ja teen uraa, kun olen vihdoinkin alkuun päässyt.
Lapset jäänee tekemättä, koska ikää alkaa olla. Pitäisi ensin maksella lainat, säästää asunnon käsiraha ja kaiken kukkuraksi löytää se lisääntymishaluinen isämatskua oleva kumppani jostain peestä. Eipä ole näkynyt.
Mutta olen sisänsä tyytyväinen, kun olen elänyt helvetin raskaan elämän ja vihdoin alkaa helpottaa. Miksi tekisin vapaaehtoisesti elämästäni uudestaan vaikeaa hankkimalla lapsen, josta voin joutua yksin vastuuseen, kun Suomessa mies voi vaan lähteä lätkimään siitå vanhemman roolista ja jättää lapsensa huolehtimatta.