Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MTV uutiset: Nuoret aikuiset yhä epävarmempia perheen perustamisesta

Kommentit (140)

Vierailija
101/140 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi lasta mutta ymmärrän hyvin nuoria naisia siinä etteivät uskalla lapsia hankkia. Lapsen tekeminen on valtava riski naisen taloudelle, maineelle, uralle ja terveydelle. Koko elämä saattaa mennä pilalle, ihan oikeasti. Parisuhteesta puhumattakaan, ja on riski päätyä kaikkien haukkumaksi yyhooksi, jolla ei olekaan sitten enää mitään muuta elämää köyhyysrajalla kuin lapset koska jäi yksin. Mies ei riskeeraa noista mitään! Mies saattaa kaikeksi hyväksi seota isyydestä ja äityä väkivaltaiseksi kun ei kestä vaateliaita ja kitiseviä lapsia. Tiedän parikin tapausta lähipiiristä. Ei sitä miehestä päällepäin näe eikä mies edes itse tiedä sitä. 

Että nam. Mikä houkutteleva diili naiselle. 

Vierailija
102/140 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää tehkö lapsia! Iso riski sille, että lapsen kohtaloksi osuu joku psykopatia, neuroepätyypillisyys, yksinäisyys, koulukiusaaminen, työttömyys, alkoholismi, näköalattomuus, ahdistuneisuus, masennus...

Suurin osa näistä johtuu vääränlaisesta kasvatuksesta. Nuo on vältettävissä oikealla kasvatuksella, jossa vanhemmat kantaa vastuuta, ja tietää miten pitää lasta kasvattaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/140 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä, milloin, ja kenen kanssa se lapsi on siis tarkoitus elättää, hoitaa ja tehdä? :D

Oma palkkani riittää yhden aikuisen elättämiseen, asun yksin ja teen joskus 12 tunnin päivää, ja nykyisen deittikulttuurin myötä suhteet on kestänyt max. 3kk jonka jälkeen jätkät on parin kerran panemisen jälkeen ghostannut tai ruvennut sopertamaan etteivät ole valmiita mihinkään oikeaan suhteeseen.

Eli toisin sanoen ei puutu kuin raha, aika, sukusolut ja toinen vanhempi että minkäännäköisiä lapsia tännekään syntyisi. Kohtu löytyy omasta takaa. Että sen näköiset epävarmuustekijät joo.

Miksi deittailet huonoitsetuntoisia miehiä? Deittaile vain sellaisia miehiä, jotka haluavat kantaa vastuuta.

Vierailija
104/140 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kehitysmaalaisilla on varaa lisääntyä Suomessa, mutta suomalaisella ei ole varaa lisääntyä Suomessa mihin on syntynyt. Aivan sairas maa. 

Ei mulla ainakaan ole rahasta kiinni, eikä yhdelläkään lapsettomalla kaverillani. Lapsia ei haluta koska lapsiperhearki on raskasta ja ankeaa, ura kärsii, omat harrastukset ja menot ja vapaus kärsii, tai ei ole löytynyt sellaista kumppania jonka kanssa haluaisi perustaa perheen.

Mun ongelma on taas se ettei löydy ketään joka haluaisi laittaa lapsen uran ja harrastusten edelle.

Ja sekin johtuu rahasta. Myös tuo jolle vastasit, raha on se syy.

Vierailija
105/140 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen näkökulmaa: Kannattaako tehdä lapsia naisten näkökulmaa painottavaan "vie lapset ja rahasta" yhteiskuntaan?

Joka toiselle miehelle käy näin. Jos elää kelagoldilla, niin silloin tuosta ei ole niin suurta haittaa, koska mahdollisuutta rahastaa ei ole.

Tässä on oma panokseni vauvakatoon. 

Vierailija
106/140 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tosi vaikea löytää kumppania jonka kanssa uskaltaisi perustaa perheen. Pitäisi voida luottaa siihen että ei jää käytännössä yksin lastenhoidon kanssa, että se perhe hoidettaisiin tiiminä. Omia aiempia parisuhteita kun mietin, niin vain yksi neljästä ex-kumppanista on ollut sellainen joka olisi ollut soveltuva vanhemmaksi. Hänellä on tätä nykyä tietääkseni perhe, ja uskon että on mainio isä. Muilla on ollut elämänhallinta tai arvot  soveltumattomia.

Kannattaa vähemmän keskittyä niihin jänniksiin.

Vierailija
107/140 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei varaa vaikka tienataan kumpikin 5500€/kk. 90 m2 asunto maksoi Hesassa 600.000€ ja kummankin kaikki rahat menevät ruokaan ja laiannmaksuun. Helsingin kaupungilla pelkkä päiväkotipaikka yhdelle lapselle maksaisi yli 310€/kk joten ei meillä ole varaa tehdä lapsia, halua olisi kyllä. 

600 000 euron asunto kahdelle. No, jokaisella on omat prioriteettinsä. 

Vierailija
108/140 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen seuraillut vierestä 20 vuoden ajan, 14-vuotiaasta asti, millaista lapsiperhe-elämä on erilaisissa perheissä erilaisten lasten kanssa. Ensin isosisko sai lapsia, sitten miehen sisarukset, ja viime vuosina ikäiseni ystävät. 

Olen todennut, ettei ole minua varten semmoinen. Rakastan lähipiirini lapsia mutta olen myös nähnyt miten hemmetin rankkaa elämästä voi tulla, eikä mulla välttämättä kestäisi kuuppa. Kukaan ei voi taata, että itse saisi ns. helpon lapsen jonka kanssa voi elää leppoisaa arkea. 

Mistä lähtien elämän on yleisesti oletettu olevan leppoisaa?

Vierailija
109/140 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Nykypäivänä ihmisillä on erilainen tarve todistaa yksilöllisyyttä, vapautta ja omaa riippumattomuutta. Se saa ihmisen optimoimaan elämää monella eri tavalla."

Naisilla tuo on pelkkää hedonismia! Se on iso syy, miksi syntyvyys on romahtanut!

Miehilläkö ei ole tuollaisia hedonistisia ajatuksia? Älä viitsi! Moni mies ei vielä lähemmäs nelikymppisenäkään tiedä haluaako isäksi. Lapsien tekoon tarvitaan kaksi lasta haluavaa aikuista.

Vierailija
110/140 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kehitysmaalaisilla on varaa lisääntyä Suomessa, mutta suomalaisella ei ole varaa lisääntyä Suomessa mihin on syntynyt. Aivan sairas maa. 

Kehitysmaalaisilla on elämänarvot sellaiset että pitää elämää arvossa toisin kuin suomalaiset. Ateismin ja feminismin ja seksuaalimoraalin vallankumouksen satoa.

Kokeileppa itse alistumista toisen tahtoon sukupuolesi perusteella, synnytä ja imetä jatkuvasti, luovuta kehosi ja unohda oikeutesi.

Vierailija
111/140 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella hurjalta ajatukselta perheen perustaminen tuntuisi nykyisesssä Suomen taloustilanteessa.

Nykyinen pääkaupunkiseutu ei myöskään anna sellaista ympäristöä, jossa haluaisin lapsia kasvattaa. Riski että lapset joutusivat vääriin porukoihin nuorena on aivan liian iso. Kaikenlaista huumehörhöä, nistiä ja rikollisia näkee aivan liikaa - ja niitä on paljon 10 vuoden takaiseen verrattuna.

Vierailija
112/140 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilttimies ei enää kelpaa edes pyöreille tai vähemmän kauniille naisille joten siksi jään lapsettomaksi. 

Olen korkeakoulutettu ja olen kiltti tavis enkä kelpaa naisille. Olenko liian köyhä 3800e/kk bruttotuloille vai eikö kiltit miehet sytytä naisia kun miehen pitäisi olla väkivaltainen?

Vierailija
113/140 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kilttimies ei enää kelpaa edes pyöreille tai vähemmän kauniille naisille joten siksi jään lapsettomaksi. 

Olen korkeakoulutettu ja olen kiltti tavis enkä kelpaa naisille. Olenko liian köyhä 3800e/kk bruttotuloille vai eikö kiltit miehet sytytä naisia kun miehen pitäisi olla väkivaltainen?

Väkivaltaisuus vetoaa henkisiin keravalaisiin.

Vierailija
114/140 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varaa vaikka tienataan kumpikin 5500€/kk. 90 m2 asunto maksoi Hesassa 600.000€ ja kummankin kaikki rahat menevät ruokaan ja laiannmaksuun. Helsingin kaupungilla pelkkä päiväkotipaikka yhdelle lapselle maksaisi yli 310€/kk joten ei meillä ole varaa tehdä lapsia, halua olisi kyllä. 

Se vaan nyt on niin, että Helsingissä asunto maksaa. Meillä on myös iso koira ja vaativat asiantutnijatyöt eli tarvitaan työhuoneet sekä onhan se hyvä ettei ekan lapsen joskus toivottavasti ilmaantuessa (jos saamme lottovoiton?!) olisi tilaa lapsen huoneen muodossa? Jos valtio antaisi esim 15% tulovero alennuksen meille kummallekin lapsen myötä niin meillä olisi varaa perheellistyä.

Vierailija
115/140 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella hurjalta ajatukselta perheen perustaminen tuntuisi nykyisesssä Suomen taloustilanteessa.

Nykyinen pääkaupunkiseutu ei myöskään anna sellaista ympäristöä, jossa haluaisin lapsia kasvattaa. Riski että lapset joutusivat vääriin porukoihin nuorena on aivan liian iso. Kaikenlaista huumehörhöä, nistiä ja rikollisia näkee aivan liikaa - ja niitä on paljon 10 vuoden takaiseen verrattuna.

Ihmettelen miksi Suomi ottaa maahan näitä ei toivottuja? Hesassa roadman jengit ryöstävät kunnon lapsia ja tekevät kamalia rikoksia. Miksi olemme päästäneet ihanan Suomemme Ruotsin tielle?

Vierailija
116/140 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se vaan nyt on niin, että Helsingissä asunto maksaa. Meillä on myös iso koira ja vaativat asiantutnijatyöt eli tarvitaan työhuoneet sekä onhan se hyvä ettei ekan lapsen joskus toivottavasti ilmaantuessa (jos saamme lottovoiton?!) olisi tilaa lapsen huoneen muodossa? Jos valtio antaisi esim 15% tulovero alennuksen meille kummallekin lapsen myötä niin meillä olisi varaa perheellistyä.

Ei täällä niin kallista ole, että on pakko ostaa 600 000 euron asunto. Minulla on kolme huonetta ja nykyisillä hinnoilla arvo ehkä 150 000 eur. 

Haaveilet sitten kuitenkin lapsesta, vaikka ensin sanoit, ettei rahaa ole? 

Vierailija
117/140 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska taikaseinä ja kelagold. 

Vierailija
118/140 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ihme, jos tuntuu, ettei raha riitä mihinkään, jos kaikki paukut ovat kiinni asumisessa. 

Vierailija
119/140 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen seuraillut vierestä 20 vuoden ajan, 14-vuotiaasta asti, millaista lapsiperhe-elämä on erilaisissa perheissä erilaisten lasten kanssa. Ensin isosisko sai lapsia, sitten miehen sisarukset, ja viime vuosina ikäiseni ystävät. 

Olen todennut, ettei ole minua varten semmoinen. Rakastan lähipiirini lapsia mutta olen myös nähnyt miten hemmetin rankkaa elämästä voi tulla, eikä mulla välttämättä kestäisi kuuppa. Kukaan ei voi taata, että itse saisi ns. helpon lapsen jonka kanssa voi elää leppoisaa arkea. 

No tietenkään kukaan ei voi taata mitään leppoisaa arkea tai muutakaan, mutta sellaistahan elämä on. Jotkut asiat voivat olla paljon parempia kuin kuvitteli, ja toisissa asioissa voi olla haasteita. 

-Perheellinen (ja joka päivä kiitollinen lapsistaan, vaikka toki puuhaa heidän kanssaan riittää ja vapaa-ajan ongelmia ei ole)

Vierailija
120/140 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä maata paskotaan täyttä häkää näillä raiskaustieteen tohtoreilla. En haluaisi, että lapseni olisi koululuokassaan ainoa äidinkielinen suomen puhuja. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan