Väite, että ihmiset ovat pohjimmiltaan hyviä, on valhe
Oletko samaa mieltä, että ihminen ei ole pohjimmiltaan hyvä?
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaaha, siellä yksi psykoottinen akka on tullut kirkosta kotiin. 🤦🏻
Jos ihminen olisi pohjimmiltaan hyvä, aloitukseen ei olisi voinut tulla tuollaista vastausviestiä.
Sensuroivat ihmiset ovat hyviä?
Sinulle se on sensuuria, kun aikuisemmat ihmiset yrittävät puuttua kielenkäyttöösi.
Minä olen ainakain huoto tai paha ihminen, ainakin seuraavin kriteerein:
Saan parhaat naurut kaikenlaisesta vahingonilosta.
Nautin suuresti kaikista katastrofeista ja dramaattisista tilanteista, katson innokkaana tsunamit youtubesta ja jos katson moottoriurheilua, olen eniten innoissani jos joku kaatuu tai ajaa kolarin.
Olen hyvin itsekäs, haluan elää itselleni ja siksi en tehnyt koskaan lapsia.
Vierailija kirjoitti:
" Paha ei ole kenkään ihminen , vaan toinen on heikompi toista. Hyvää löytyy sydämestä jokaisen vaik' aina se ei päälle loista". Minä en tiedä , lainaus eräältä suurelta runoilijalta. Oli joskus erään koulukaverini kuolinilmoituksessakin.😮💨
Tuo on kyllä hyvin totta, että pahuuden takana on heikkous. Ei henkisesti vahvan ihmisen tarvitse kiusata ja loukata toista/toisia.
Ei kumpikaan. Mahdollisuus kumpaankin on ja kaikki keikkuvat koko ajan siinä välissä kallistuen milloin mihinkin suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisessä on sekä hyvä että paha ja geenit ja ympäristön vaikutus saa aikaan sen kumpi ottaa vallan.
Yksikään eliö ei ole hyvä eikä paha vaan pelkästään itsekäs. On sitten yksilöstä itsestään kiinni näyttäytyykö tämän teot ympäristössään hyvinä vai pahoina.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen on niin hyvä kuin pystyy olemaan. Jotkut enemmän, toiset vähemmän. Uskon, että eniten vaikuttaa se, kuinka maailma on päähän potkinut ja miten sen on itse käsitellyt.
Kyllä on ihmisiä, joita maailma on suorastaan hellinyt, mutta aina yhtä kuspäitä.
Joo olen samaa mieltä. Jos ihminen olisi pohjimmiltaan hyvä, niin ei niitä kaikkia hirveitä rikoksia olisi edes tapahtunut.
Vanhan intiaaniviisauden mukaan tämä asia menee näin:
Kysyjä viisaalta: Kumpi olen, hyvä vai paha?
Vastaus: Riippuu siitä, kumpaa ruokit.
Ei ehkä pohjimmiltaan, mutta ehkä päällimmiltään. Paskalla, kun on tapana valua alaspäin ja kusi taas nousee yleensä ylöspäin. Ja kusihan on aika paskaa parempaa.
Vierailija kirjoitti:
" Paha ei ole kenkään ihminen , vaan toinen on heikompi toista. Hyvää löytyy sydämestä jokaisen vaik' aina se ei päälle loista". Minä en tiedä , lainaus eräältä suurelta runoilijalta. Oli joskus erään koulukaverini kuolinilmoituksessakin.😮💨
Eino Leino oli väärässä.
Kumpi on helpompi olla, hyvä vai paha?
Vierailija kirjoitti:
Ei ehkä pohjimmiltaan, mutta ehkä päällimmiltään. Paskalla, kun on tapana valua alaspäin ja kusi taas nousee yleensä ylöspäin. Ja kusihan on aika paskaa parempaa.
kusella et tee oikein mitään, mut paskaa voi käyttää lannoitteena.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ainakain huoto tai paha ihminen, ainakin seuraavin kriteerein:
Saan parhaat naurut kaikenlaisesta vahingonilosta.
Nautin suuresti kaikista katastrofeista ja dramaattisista tilanteista, katson innokkaana tsunamit youtubesta ja jos katson moottoriurheilua, olen eniten innoissani jos joku kaatuu tai ajaa kolarin.
Olen hyvin itsekäs, haluan elää itselleni ja siksi en tehnyt koskaan lapsia.
Onneksi et ole tehnyt lapsia. Noilla ominaisuuksilla. Sen verran järkeä ja hyvyyttä sinusta kuitenkin löytyy.
Jos ihmisessä ei olisi hyvyyttä, esim. empatiaa, muista huolehtimista, pyrkimystä sopuun ja rauhanomaisuuteen, yhteistyökykyä jne.niin ihminen olisi lajina mennyt sukupuuttoon jo kauan sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen on niin hyvä kuin pystyy olemaan. Jotkut enemmän, toiset vähemmän. Uskon, että eniten vaikuttaa se, kuinka maailma on päähän potkinut ja miten sen on itse käsitellyt.
Kyllä on ihmisiä, joita maailma on suorastaan hellinyt, mutta aina yhtä kuspäitä.
Pumpuli ei voi hioa särmiä. Pullamössölapsista kasvaa pahimmillaan juurikin minäminä-kusipäitä.
Vierailija kirjoitti:
Vanhan intiaaniviisauden mukaan tämä asia menee näin:
Kysyjä viisaalta: Kumpi olen, hyvä vai paha?
Vastaus: Riippuu siitä, kumpaa ruokit.
Tämä on todella hieno ja viisas. Noinhan se menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisessä on sekä hyvä että paha ja geenit ja ympäristön vaikutus saa aikaan sen kumpi ottaa vallan.
Yksikään eliö ei ole hyvä eikä paha vaan pelkästään itsekäs. On sitten yksilöstä itsestään kiinni näyttäytyykö tämän teot ympäristössään hyvinä vai pahoina.
Ei pelkästään itsekäs. Kyllä epäitsekkyys on myös ominaista ihmislajille. Molempia on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaaha, siellä yksi psykoottinen akka on tullut kirkosta kotiin. 🤦🏻
Jos ihminen olisi pohjimmiltaan hyvä, aloitukseen ei olisi voinut tulla tuollaista vastausviestiä.
Sensuroivat ihmiset ovat hyviä?
Meillä joillain ei ole mitään sensuroitavaa, koska emme ajattele muista noin ilkeästi, kuin sinä. Miksi sinulle kumpuaa noin ilkeitä ajatuksia?
-eri
Ei se ole valhe. Mietipä lapsia, suurin osa osoittaa empatiaa ja halua yhteistyöhön hyvin pienestä. Toki lapset opettelee tunteiden hallintaa ja kiukuttelee, mutta hyvät ominaisuudet on helppo saada ihmisyksilössä esiin ja vallalle, maailma koulii sitten kovettumaan ja ajamaan omaa etua tarmokkaammin.