Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kerrostalopoliisit, peukku ja GDPR

Vierailija
12.10.2025 |

Annan ovikoodin, mutta aina aiemmin toiminut lukkomekanismi ei avaa tällä kertaa ovea. Jään miettimään, että onko vaihtoehtoja ja samalla odotan, että tuleeko kenties joku ulos. No, joku tulee ulos pyörää roudaten.

Vaihdamme normaalit tervehdykset ja alan etsiytyä rappuun auki olevasta ovesta. Tyyppi kysyy, että "asutko rapussa?", johon vastaan todenmukaisesti, että "en". Vastaukseni ilmeisesti hämmentää, koska henkilöllä menee uusi vaihde silmään. Kysyy, että miksi olen menossa rappuun.

Olen menossa rappuun, koska ystäväni asustaa siellä. Toki kuka tahansa voi näin sanoa, mutta oleskeluni asia on nyt selvä. Henkilö alkaa tivaamaan, että "kenen luokse olet menossa?". Ajattelen, että mitäpä se hänelle kuuluu, että kenen luokse? Taloyhtiö on poikkeusellisen iso, joten mitä nimi hänelle kertoisi? Ja onko minun asiani antaa kenenkään nimeä? Annanko oven tunnisteen, sijainnin siis? Miksi antaisin, onko hän seuraamassa minua katsoman menenkö ko. ovelle, siis parkkeeraa pyöränsä ja alkaa seurata minua, näinkö?

Toki olemme peukkuongelman nimetyssä ytimessä, mutta kansalaisen nouseminen kerrostalopoliisiksi vaatisi ehkä hieman enemmän pohdintaa. Että mihin on valtuudet, mitä on oikeus tietää ja mitä on oikeus tehdä tai toimia?

Tai jos aiot alkaa kerrostalopoliisiksi, pidä oma käytöksesi läpeensä kohteliaana. Kannattaa myös miettiä mihin asti on valmis menemään sekä verbaalisesti että tekoina, kenties voimankäyttönä.

Kysymys

Vaihtoehdot

Kommentit (66)

Vierailija
61/66 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokranantajafirma on nimenomaan käskenyt olla antamatta ovikoodia muille, kuin niille, jotka asuvat talossa. Taloon ei saa päästää tuntemattomia, vaan vieraiden pitää soittaa asukas avaamaan ovi. Käytännössä ovikoodin pitäminen salassa ei ole toiminut rikollisen aineksen osalta, jolloin Taalasmaita on tarvittu lisää.

Vierailija
62/66 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikset pyydä sitä kaveriasi avaamaan ovi sen sijaan että alat moittimaan talon asukkaita?  mitä tämä pyörä tähän asiaan kuuluu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/66 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä valtuuksilla ja millä oikeuksilla ovat estämässä kulun? Antaako taloyhtiön ohjeet voimankäyttöön? Jos valtuuttaa perusjantterin, kannattaa tälle kertoa myös rajat. Miten ne on kerrottu?

Tärkeämpänä vielä: mitä tietoja sopii antaa ja mitä tiedoilla tehdään? Ei GDPR ole vahingossa otsikossa, yksityisyydensuoja ei katoa millään taloyhtiön julkilausumalla.

Lisäksi, jos vastauksesi kertoo jotain, että miten ongelma kierretään tai hoidetaan toisin, niin nauti kirjoittamisen ilosta, ratkaisu ei kuitenkaan ole siinä.

ap

Eihän tuohon mitään GDPR ongelmaa liity, ellei hän ala käsitellä joko sinun tai ystäväsi henkilötietoja jossain elektronisesti tai muuten dokumentoidusti taloyhtiön lukuun, niin että ne muodostaa rekisterin.

Vierailija
64/66 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos asukkaita pyydetään olemaan päästämättä vieraita ihmisiä sisään rappuun, niin kyllä se käytännössä merkitsee sitä, että vieraan pyydettyä sisäänpääsyä, häneltä kysytään kuka hän on ja minne hän on menossa. Sitten vielä seurataan, että ollaan menossa snne minne sanotaan olevan menossa. Jos tämä ei kelpaa vieraalle, niin hänen täytyy sitten aikuisten oikeasti viestiä kaverilleen jotenkin, että odottaa oven avausta alhaalla.  

Jos asukkaita pyydetään tai neuvotaan olemaan päästämättä vieraita ihmisiä sisään rappuun, se minusta tarkoittaa sitä, että vieraita ei päästetä rappuun eikä sitä, että aletaan kysellä nimiä tai kohteita. Aulavahdin hommia nuo eikä aulavahdille ole mitään ongelmia kertoa, sillä minä voin olettaa hänellä olevan oikeantasoiset tiedot kohteista, randomilla ei.

Jos joku tulee seuraamaan minne minä menen, by all means, sillä minulla nyt vain sattuu olemaan asiaa rappuun.

ap

Vierailija
65/66 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos asukkaita pyydetään olemaan päästämättä vieraita ihmisiä sisään rappuun, niin kyllä se käytännössä merkitsee sitä, että vieraan pyydettyä sisäänpääsyä, häneltä kysytään kuka hän on ja minne hän on menossa. Sitten vielä seurataan, että ollaan menossa snne minne sanotaan olevan menossa. Jos tämä ei kelpaa vieraalle, niin hänen täytyy sitten aikuisten oikeasti viestiä kaverilleen jotenkin, että odottaa oven avausta alhaalla.  

Jos asukkaita pyydetään tai neuvotaan olemaan päästämättä vieraita ihmisiä sisään rappuun, se minusta tarkoittaa sitä, että vieraita ei päästetä rappuun eikä sitä, että aletaan kysellä nimiä tai kohteita. Aulavahdin hommia nuo eikä aulavahdille ole mitään ongelmia kertoa, sillä minä voin olettaa hänellä olevan oikeantasoiset tiedot kohteista, randomilla ei.

Jos joku tulee

sellainen vieras, joka pillastuu kysymyksistä, osaa kyllä sopia käyntikohteensa asukkaan kanssa, että asukas itse avaa oven ja on vaivaamatta muita rapun asukkaita kerjäämällä heiltä oven avausta - tai sitten sietää sen,e ttä oven avaaja kyselee. 

Vierailija
66/66 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei narkeista ikinä tiedä: saattavat vaikka käydä päälle jos et suostu päästämään rappuun tai alat kuulustelemaan. 

v*tun narkkarit ja peukkup*skiaiset.