Kerrostalopoliisit, peukku ja GDPR
Annan ovikoodin, mutta aina aiemmin toiminut lukkomekanismi ei avaa tällä kertaa ovea. Jään miettimään, että onko vaihtoehtoja ja samalla odotan, että tuleeko kenties joku ulos. No, joku tulee ulos pyörää roudaten.
Vaihdamme normaalit tervehdykset ja alan etsiytyä rappuun auki olevasta ovesta. Tyyppi kysyy, että "asutko rapussa?", johon vastaan todenmukaisesti, että "en". Vastaukseni ilmeisesti hämmentää, koska henkilöllä menee uusi vaihde silmään. Kysyy, että miksi olen menossa rappuun.
Olen menossa rappuun, koska ystäväni asustaa siellä. Toki kuka tahansa voi näin sanoa, mutta oleskeluni asia on nyt selvä. Henkilö alkaa tivaamaan, että "kenen luokse olet menossa?". Ajattelen, että mitäpä se hänelle kuuluu, että kenen luokse? Taloyhtiö on poikkeusellisen iso, joten mitä nimi hänelle kertoisi? Ja onko minun asiani antaa kenenkään nimeä? Annanko oven tunnisteen, sijainnin siis? Miksi antaisin, onko hän seuraamassa minua katsoman menenkö ko. ovelle, siis parkkeeraa pyöränsä ja alkaa seurata minua, näinkö?
Toki olemme peukkuongelman nimetyssä ytimessä, mutta kansalaisen nouseminen kerrostalopoliisiksi vaatisi ehkä hieman enemmän pohdintaa. Että mihin on valtuudet, mitä on oikeus tietää ja mitä on oikeus tehdä tai toimia?
Tai jos aiot alkaa kerrostalopoliisiksi, pidä oma käytöksesi läpeensä kohteliaana. Kannattaa myös miettiä mihin asti on valmis menemään sekä verbaalisesti että tekoina, kenties voimankäyttönä.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän naapuri tietää toisten (suku)nimet muutenkin. Haloo.
Tai sanoisit edes asunnon numeron.
Tottakai tietää nimet muttei kuulu tietää millaisia vieraita missäkin käy. Pientä rajaa uteliaisuudellekin, niitä kun kerrostaloissa riittää.
Meillä jotkut uteliaat käy kurkkimassa vieraspaikan pysäköintiluvista kenen vieraitten auto mikäkin on. Parkkipateperkeleellä kun vieraspaikkaluvassa luvan numerona on sama kuin asunnon numero missä vieraillaan.
Kohteen numeron lisäksi.
Ai se olit sinä, jonka tapasin alaovella, ap.
Vierailija kirjoitti:
Ai se olit sinä, jonka tapasin alaovella, ap.
No heips, taasha myö tavattiin!
Eli ajatuksesi oli, kun kyselit kohdetta?
Ulosantisi perusteella olet joku päihdetapaus joten ei ihme ettei talosta ulos tullut tyyppi katsonut hyvällä.
Vierailija kirjoitti:
Minä tein kerran Facebook-kirppiksen kautta kaupat ja sovittiin,että odotan alaovella eli en edes mennyt rappuun.
No eikös joku mustalaisukko ilmesty tivaamaan millä asialla olen eikä tyytynyt selitykseen vaan jäi siihen mesomaan kunns myyjä ilmestyi ja tällekin vielä paasasi,että ihmetteli millä asialla tämä rouva on
Psykopaatti ollut vissiin tuo. Meinas riittävän vahvasti syyllistämällä ja alistamalla saada vaan pillua kun nujertaa ensin toisen. Tollaihan ne just käyttäytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä valtuuksilla ja millä oikeuksilla ovat estämässä kulun? Antaako taloyhtiön ohjeet voimankäyttöön? Jos valtuuttaa perusjantterin, kannattaa tälle kertoa myös rajat. Miten ne on kerrottu?
Tärkeämpänä vielä: mitä tietoja sopii antaa ja mitä tiedoilla tehdään? Ei GDPR ole vahingossa otsikossa, yksityisyydensuoja ei katoa millään taloyhtiön julkilausumalla.
Lisäksi, jos vastauksesi kertoo jotain, että miten ongelma kierretään tai hoidetaan toisin, niin nauti kirjoittamisen ilosta, ratkaisu ei kuitenkaan ole siinä.
ap
Ei sinun tarvitse antaa muita tietoja kuin kertoa, ettet asu talossa. Sitten soitat ystävällesi ja pyydät tulemaan avaaman oven sinulle. Odotat se aikaa ulkona. Talossa asuvalla on oikeus kysyä sinulta asumistasi jos talossa on tiukennettu järjestyssääntöjä. N
asukkaalla on varmaan kotonaan ikkunoita tai parveke, josta voi heittää avaimen alas odottajalle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päästä sinä ap vaan teidän rappuun kaikki hiipparit. Muista olla kysymättä mitään.
Siitähän tässä ei ollut kyse vaan siitä että tyyppi päästi hänet sisään ja alkoi sitten vasta kuulustella. Hän siis halusi leikkiä poliisia.
Vajaa kuukausi sitten matkustin pitkän linjan bussilla takaisin kotiini. En halunnut asioida bussin wc:ssä, joten päätin käydä matkakeskuksessa. Kävin ostoksilla silel yhdessä liikkessä ja pyysin myyjää sitten avamaan itselleni wc:n oven (asiakkaat saa asioida siellä ilmaiseksi, ovet aina lukossa, koska siellä on ollut piripäitä sotkemassa paikkoja). Jo mennessäni sisään, yritti samalla oven avauksella toinen sisään. Että ärsytti. Sain kuulla olevan vtun kyttä, kun yritin selittää etten minä aio omalla vuorollani päästää tuntemattomia vessaan, koska olisin sitten vastuussa siitä, jos jotain hajoaa ja kehotin heitä sitten menemään johonkin matkakeskuksen liikkeeseen ja pyytämään sieltä vessan oven avausta tai koodia. Tuntui olevan ylitsepääsemättömän vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Millä valtuuksilla ja millä oikeuksilla ovat estämässä kulun? Antaako taloyhtiön ohjeet voimankäyttöön? Jos valtuuttaa perusjantterin, kannattaa tälle kertoa myös rajat. Miten ne on kerrottu?
Tärkeämpänä vielä: mitä tietoja sopii antaa ja mitä tiedoilla tehdään? Ei GDPR ole vahingossa otsikossa, yksityisyydensuoja ei katoa millään taloyhtiön julkilausumalla.
Lisäksi, jos vastauksesi kertoo jotain, että miten ongelma kierretään tai hoidetaan toisin, niin nauti kirjoittamisen ilosta, ratkaisu ei kuitenkaan ole siinä.
ap
Ei sinun tarvitse mitään sille asukkaalle kertoa. Soittaa sitten poliisit selvittämään asiaa. Ongelma ratkaistu.
Jos ei sano nimeä tai osoitetta kenen luokse menossa. Ei ole lupa mennä rappuun.
Yhdessä isossa talossa. Yöaikaan oli niitä nimellä huutavia kännikaloja. Ei niitä sisälle päästetty jossain vartin kohdalla alkoi kuulua, et turpa kiinni. Ja puolen tunnin päästä pollarit.
Pienemmässä talossa asui turvakielto perhe. Et voi tietää kenet päästät sisälle, kun päästät. Etkä sitä asuuko isossa talossa ihmisiä, joilla on turvakielto hyvästä syystä.
On muuten töissä tullut vaihdettua narkkareiden ovia. Maksavelkas ja muuta lukee ovessa, joka on hakattu paskaksi.
Eli jos rappuun ollaan menossa. Eikä sano kelle. Senkus soitat tai huudat ikkunan alla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ei sinun tarvitse antaa muita tietoja kuin kertoa, ettet asu talossa. Sitten soitat ystävällesi ja pyydät tulemaan avaaman oven sinulle. Odotat se aikaa ulkona. Talossa asuvalla on oikeus kysyä sinulta asumistasi jos talossa on tiukennettu järjestyssääntöjä. N
Sounds like you-problem.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päästä sinä ap vaan teidän rappuun kaikki hiipparit. Muista olla kysymättä mitään.
Siitähän tässä ei ollut kyse vaan siitä että tyyppi päästi hänet sisään ja alkoi sitten vasta kuulustella. Hän siis halusi leikkiä poliisia.
Vajaa kuukausi sitten matkustin pitkän linjan bussilla takaisin kotiini. En halunnut asioida bussin wc:ssä, joten päätin käydä matkakeskuksessa. Kävin ostoksilla silel yhdessä liikkessä ja pyysin myyjää sitten avamaan itselleni wc:n oven (asiakkaat saa asioida siellä ilmaiseksi, ovet aina lukossa, koska siellä on ollut piripäitä sotkemassa paikkoja). Jo mennessäni sisään, yritti samalla oven avauksella toinen sisään. Että ärsytti. Sain kuulla olevan vtun kyttä, kun yritin selittää etten minä aio omalla vuorollani päästää tuntemattomia vessaan, koska olisi
Et todellakaan ole vastuussa yhtään mistään jos joku toinen siellä sekoilee. Ihme olettamuksia.
Vierailija kirjoitti:
Ap on idiootti.
Selkeästi peukku on ollut jo pidempään käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vajaa kuukausi sitten matkustin pitkän linjan bussilla takaisin kotiini. En halunnut asioida bussin wc:ssä, joten päätin käydä matkakeskuksessa. Kävin ostoksilla silel yhdessä liikkessä ja pyysin myyjää sitten avamaan itselleni wc:n oven (asiakkaat saa asioida siellä ilmaiseksi, ovet aina lukossa, koska siellä on ollut piripäitä sotkemassa paikkoja). Jo mennessäni sisään, yritti samalla oven avauksella toinen sisään. Että ärsytti. Sain kuulla olevan vtun kyttä, kun yritin selittää etten minä aio omalla vuoro
Olenhan, jos minä päästän toisen ihmisen sisään toisen tahon omistamaan tilaan, johon tuo toinen taho antoi minulle pääsyn
Kuulostat rasittavalta ihmiseltä, joka ei koskaan osaa ottaa muita huomioon eikä ajatella asioita kuin omalta osaltaan. Sen lisäksi itsetuntosi on todella huono, koska et kestä ihan normaalia kysymystä. Mistä se kumpuaa, oletko miettinyt? Älä ota itseäsi niin vakavasti.
Kerrostalosta poistuva ei ole velvollinen päästämään ketään alaovesta sisälle.
Vieras kyllä tietää miten pääsee kylään mihin on menossa.
Ruoka- ja postilähetit tietää miten tuotteensa toimittavat.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat rasittavalta ihmiseltä, joka ei koskaan osaa ottaa muita huomioon eikä ajatella asioita kuin omalta osaltaan. Sen lisäksi itsetuntosi on todella huono, koska et kestä ihan normaalia kysymystä. Mistä se kumpuaa, oletko miettinyt? Älä ota itseäsi niin vakavasti.
Hyvää ja ihmisläheistä huolehtimista, kiitokset.
Edelleen asian ydin on, että mitä tämä utelija tekisi tiedoilla, mikä on niiden arvo hänelle, miten hän aikoo toimia; ja alun perin, kuuluuko se täsmälleen hänelle?
Ketjussa on oletettu kaikkia muita sisäänpääsemisen keinoja, jotka ovat epärelevantteja kysymyksen kannalta. Toisaalta on arveltu olevan joku Kaikkitietävä Asuja, joka voi arvoida onko B28 tai Simonen oikea ja riittävä vastaus jne.
Kun olin pentu, samaisessa Helsingin Kalliossa oli normi, että rapussa on kyltti "asiaton oleskelu kielletty" ja spurguja sai toisinaan hätistää rapusta. Vaan minulla on asiaa rappuun, olen menossa vierailulle. Kenen luo, kuuluuko se sinulle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvää ja ihmisläheistä huolehtimista, kiitokset.
Edelleen asian ydin on, että mitä tämä utelija tekisi tiedoilla, mikä on niiden arvo hänelle, miten hän aikoo toimia; ja alun perin, kuuluuko se täsmälleen hänelle?
Ketjussa on oletettu kaikkia muita sisäänpääsemisen keinoja, jotka ovat epärelevantteja kysymyksen kannalta. Toisaalta on arveltu olevan joku Kaikkitietävä Asuja, joka voi arvoida onko B28 tai Simonen oikea ja riittävä vastaus jne.
Kun olin pentu, samaisessa Helsingin Kalliossa oli normi, että rapussa on kyltti "asiaton oleskelu kielletty" ja spurguja sai toisinaan hät
Jos asukkaita pyydetään olemaan päästämättä vieraita ihmisiä sisään rappuun, niin kyllä se käytännössä merkitsee sitä, että vieraan pyydettyä sisäänpääsyä, häneltä kysytään kuka hän on ja minne hän on menossa. Sitten vielä seurataan, että ollaan menossa snne minne sanotaan olevan menossa. Jos tämä ei kelpaa vieraalle, niin hänen täytyy sitten aikuisten oikeasti viestiä kaverilleen jotenkin, että odottaa oven avausta alhaalla.
Meidän taloyhtiössä on erikseen sanottu asukkaille, että jos päästät vieraan sisään rappuun, olet vastuussa siitä että siellä ei sitten tehdä mitään tihutöitä. Meillä on lisäksi rappukäytävässä kameravalvonta, joten sisäänpäästäjä saadaan selville.
Täyttä typeryyttä jakaa ovikoodia yleisesti.
toivottavasti ap joutuu elämässään hakemaan lähestymis kieltoa ja avuliaat naapurit päästävät uhkailijan rappuun.