Kerrostalopoliisit, peukku ja GDPR
Annan ovikoodin, mutta aina aiemmin toiminut lukkomekanismi ei avaa tällä kertaa ovea. Jään miettimään, että onko vaihtoehtoja ja samalla odotan, että tuleeko kenties joku ulos. No, joku tulee ulos pyörää roudaten.
Vaihdamme normaalit tervehdykset ja alan etsiytyä rappuun auki olevasta ovesta. Tyyppi kysyy, että "asutko rapussa?", johon vastaan todenmukaisesti, että "en". Vastaukseni ilmeisesti hämmentää, koska henkilöllä menee uusi vaihde silmään. Kysyy, että miksi olen menossa rappuun.
Olen menossa rappuun, koska ystäväni asustaa siellä. Toki kuka tahansa voi näin sanoa, mutta oleskeluni asia on nyt selvä. Henkilö alkaa tivaamaan, että "kenen luokse olet menossa?". Ajattelen, että mitäpä se hänelle kuuluu, että kenen luokse? Taloyhtiö on poikkeusellisen iso, joten mitä nimi hänelle kertoisi? Ja onko minun asiani antaa kenenkään nimeä? Annanko oven tunnisteen, sijainnin siis? Miksi antaisin, onko hän seuraamassa minua katsoman menenkö ko. ovelle, siis parkkeeraa pyöränsä ja alkaa seurata minua, näinkö?
Toki olemme peukkuongelman nimetyssä ytimessä, mutta kansalaisen nouseminen kerrostalopoliisiksi vaatisi ehkä hieman enemmän pohdintaa. Että mihin on valtuudet, mitä on oikeus tietää ja mitä on oikeus tehdä tai toimia?
Tai jos aiot alkaa kerrostalopoliisiksi, pidä oma käytöksesi läpeensä kohteliaana. Kannattaa myös miettiä mihin asti on valmis menemään sekä verbaalisesti että tekoina, kenties voimankäyttönä.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän naapuri tietää toisten (suku)nimet muutenkin. Haloo.
Tai sanoisit edes asunnon numeron.
Tottakai tietää nimet muttei kuulu tietää millaisia vieraita missäkin käy. Pientä rajaa uteliaisuudellekin, niitä kun kerrostaloissa riittää.
Meillä jotkut uteliaat käy kurkkimassa vieraspaikan pysäköintiluvista kenen vieraitten auto mikäkin on. Parkkipateperkeleellä kun vieraspaikkaluvassa luvan numerona on sama kuin asunnon numero missä vieraillaan.
Kohteen numeron lisäksi.
Ai se olit sinä, jonka tapasin alaovella, ap.
Vierailija kirjoitti:
Ai se olit sinä, jonka tapasin alaovella, ap.
No heips, taasha myö tavattiin!
Eli ajatuksesi oli, kun kyselit kohdetta?
Ulosantisi perusteella olet joku päihdetapaus joten ei ihme ettei talosta ulos tullut tyyppi katsonut hyvällä.
Vierailija kirjoitti:
Minä tein kerran Facebook-kirppiksen kautta kaupat ja sovittiin,että odotan alaovella eli en edes mennyt rappuun.
No eikös joku mustalaisukko ilmesty tivaamaan millä asialla olen eikä tyytynyt selitykseen vaan jäi siihen mesomaan kunns myyjä ilmestyi ja tällekin vielä paasasi,että ihmetteli millä asialla tämä rouva on
Psykopaatti ollut vissiin tuo. Meinas riittävän vahvasti syyllistämällä ja alistamalla saada vaan pillua kun nujertaa ensin toisen. Tollaihan ne just käyttäytyy.
toivottavasti ap joutuu elämässään hakemaan lähestymis kieltoa ja avuliaat naapurit päästävät uhkailijan rappuun.