Eikö vanhempia oikeasti enää kiinnosta mitä 15-v puuhaa
Minulla on 15-v tytär ja murrosikä on päällä. On ollut alkoholikokeilut, vapet, näpistys jne. Kun otan yhteyttä kavereiden vanhempiin, en voi käsittää miten vähän vanhempia kiinnostaa. Eivät huomaa, että lapsi on juonut, uskovat kaiken mitä teini sanoo (oli lähipuistossa hengailemassa kun oikeasti ollut esim kampissa jne). Turhauttaa. Kun kysyn mikä teillä on kotiintuloaika niin usein sanotaan, että ei ole mitään tarkkaa. Esim eilen soitin yhdelle vanhemmalle 22.15 kun tyttäreni kotiintuloaika oli klo 22 ja akku oli loppunut (sijainti kamppi klo21). Tämä vanhempi sanoi, että heillä ei ole kotiintuloaikaa, että oli juuri laittanut tyttärelleen viestiä. Sitten tämä vanhempi ilmoitti minulle klo 22.30 että tytöillä oli loppunut akku ja olivat olleet lähikaupassa.. joopa joo.
Kommentit (50)
Sitä on saatu rintamakarkureiden munaa joka reikään edestä ja takaa.
Miksi päästät hänet ulos? Ei 15-vuotiaalla ole muuta asiaa kodin ulkopuolelle kuin koulu tai harrastukset. Toivottavasti joku tekee lapsestasi heitteillejättöilmoituksen.
Niin, vaikea sanoa muiden perheistä. Teinit osaa kyllä jallittaa vanhempiaan. Osasin itsekin aikoinaan. Oma tyttäreni on nyt 16 v. ja aika hyvin menee ja yleensä pitää sijaintitiedotkin päällä puhelimestaan. Rauhallisempi tapaus kuin itse olin tuon ikäisenä. Kavereiden perheitä on joka lähtöön ja kun en mitään tiedä perheiden tilanteista niin olen aika varovainen arvostelemaan.
Tsemppiä ap:lle, koita itse vaan jaksaa pitää pää pinnalla oman lapsesi kanssa. Ei tuo elämänvaihe ikuisesti kestä.
Mua kiinnostaa edelleen vaikka tytär on jo 19v. Muutti jo omilleen ja jos hänellä on iltavuoro niin laittaa mulle viestiä, että on päässyt turvallisesti kotiin.
Ei ole koskaan roikkunut missään myöhään. Oli yläasteen aikana "nolojen tyttöjen" porukassa; eivät polttaneet/vapettaneet/juoneet vaan panostivat kouluun ja lukioon pääsyyn. Tietysti on täysi-ikäisenä käynyt baarissa.
Hyvä, että sä ap pidät huolta lapsestasi!
Kaikki nämä vape alkoholi ja tupakka kokeilut on nykyään täysin normaalia teini ikäisille.
Eihän se tietenkään hyväksi ole mutta et sinä sitä pysty estämään et millään tavalla.
Jos yrität kieltää tai estää he alkavat kapinoida vaan entistä enemmän ja 100% varmuudella tekevät kyseisiä asioita sitten vaikka salaa.
Teineillä on omat keinonsa esimerkiksi hankkia vapea. Minä neljän lapsen tätinä tiedän varsin hyvin.
Minäkin tyrmistyin ensi alkuun kun sain tietää mutta nykyään hyväksyn asian.
Myös minä aikuinen ihminen käytän silloin tällöin.
Itse kieltäisin lapsilta mielummin nuo alkoholin ja huumeet. Ja käskisin varomaan maahanmuuttajia ja kyllä kaikki tietää miksi.
Antaa nuorten olla nuoria kunhan koulu sujuu eikä joudu ammattikouluun. Meillä nuorella kevään päättötodistuksen keskiarvo oli 9,7 ja pääsi eliittilukioon. Viettää aikaa muiden eliittilukiolaisten kanssa ja luotan siihen, että osaavat toimia fiksusti enkä huolehdi turhia, vaikka kotiintulo vähän venähtäisi.
Täälläkin monet naiset hehkuttavat sitä ihanaa vanhemmuuttaan, mutta silti tuolla kauppakeskuksissa pörrää lapset polttamassa tupakkaa, ostamassa huumeita tai kännissä. Miksi ei uskalleta enää olla vanhempia? Herätkää pahvit. Täälläkö teidän aika kuluu.
Vierailija kirjoitti:
Antaa nuorten olla nuoria kunhan koulu sujuu eikä joudu ammattikouluun. Meillä nuorella kevään päättötodistuksen keskiarvo oli 9,7 ja pääsi eliittilukioon. Viettää aikaa muiden eliittilukiolaisten kanssa ja luotan siihen, että osaavat toimia fiksusti enkä huolehdi turhia, vaikka kotiintulo vähän venähtäisi.
Jes, lapsi pääsi eliittilukioon ! Ja hyvällä keskiarvolla ! Saitko monta pientä vai yhden ison ?
Kyseessä on alaikäinen henkilö johon vanhemmalla on täysi direktio-oikeus. Ja myös vastuu. Miksi päästät lapsesi huonoille teille? Lapsi huostaan ja vanhemmalle sakot tai vapausrangaistus.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki nämä vape alkoholi ja tupakka kokeilut on nykyään täysin normaalia teini ikäisille.
Eihän se tietenkään hyväksi ole mutta et sinä sitä pysty estämään et millään tavalla.
Jos yrität kieltää tai estää he alkavat kapinoida vaan entistä enemmän ja 100% varmuudella tekevät kyseisiä asioita sitten vaikka salaa.
Teineillä on omat keinonsa esimerkiksi hankkia vapea. Minä neljän lapsen tätinä tiedän varsin hyvin.
Itse kieltäisin lapsilta mielummin nuo alkoholin ja huumeet. Ja käskisin varomaan maahanmuuttajia ja kyllä kaikki tietää miksi.
Varomaan maahanmuuttajia? Voi elämä. Sun teinillä on todennäköisesti mm-taustaisia kavereita ja ovat nuoria siinä missä muutkin.
Jos minulla olisi teini ikäisiä lapsia niin tottakai heille jotain rajoituksia tekisin.
Ja vaikka sijaintitiedot puhelimesta päälle tai jotain. Mutta en minä vapea kieltäisi. On tässä maailmassa paljon pahempaakin kuin vape.
Voi ei ei ei 😣😣😣
Paine tekee timangei 🖤🖤🖤🥀🥀🥀💎
MÄ TIEDÄN 😫 MÄ TIEDÄN 😭👌🏻💔
Vierailija kirjoitti:
Vähemmän nykynuoret sekoilee mitä me ysärinuoret aikoinaan. Siihen aikaan se oli ihan maan tapa, että nuoret kännäs kaikki viikonloput. Ei se ole nykyään enää yleistä.
Lasten kaverisuhteiden perään kannattaa katsoa vähän jo ennen teini-ikää. Ja pitää huoli, että on järkevä harrastus, jossa on järkeviä kavereita. Toki nämä voi muuttua, kun menee yläkouluun, mutta jos on juurruttanut fiksut kaverisuhteet jo ennen sitä, ei niin helposti päädy huonoon seuraan.
Itse vaivihkaa eliminoin lapsen kavereista jo alakouluikäisenä ne, joilla ei tuntunut olevan mitään rajoja kotona ja meno oli ihan päätöntä pissistouhua jo 9-vuotiaana. Nyt yläkoulussa näillä kolmella tytöllä on vauhti vaan kiihtynyt. Vaihtuvia vanhempia ei-kantis poikaystäviä, alkoholi- ja vapekokeiluja, jatkuvaa keskustassa heilumista jne. Sellaista typerää kovispissis-sekoilua.
Onneksi oma tyttö keskittyy kouluun ja urheiluun.
Vierailija kirjoitti:
Täälläkin monet naiset hehkuttavat sitä ihanaa vanhemmuuttaan, mutta silti tuolla kauppakeskuksissa pörrää lapset polttamassa tupakkaa, ostamassa huumeita tai kännissä. Miksi ei uskalleta enää olla vanhempia? Herätkää pahvit. Täälläkö teidän aika kuluu.
Edelleen on niitäkin perheitä, joiden vanhemmilla itsellään on mm. päihdeongelmia. Vanhempia on niin monenlaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varomaan maahanmuuttajia? Voi elämä. Sun teinillä on todennäköisesti mm-taustaisia kavereita ja ovat nuoria siinä missä muutkin
Ensinnäkin sanoin että olen täti en äiti.
Toiseksi en ole missään vaiheessa sanonut mitään sellaista ettei teineillä saisi olla teini ikäisiä mashanmuuttajia esimerkiksi kavereina.
Tarkoitin lähinnä että minä varoittaisin teini ikäisiä niistä aikuisista miehistä jotka on tehnyt pahoja asioita. Mitä lehdistä on saanut lukea.
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on alaikäinen henkilö johon vanhemmalla on täysi direktio-oikeus. Ja myös vastuu. Miksi päästät lapsesi huonoille teille? Lapsi huostaan ja vanhemmalle sakot tai vapausrangaistus.
Tämä vastuu ei kummasti kosketa sitä kun nuori harrastaa seksiä.
Tuttavan tyttö päätyi huumepiireihin juuri tuon ikäisenä, kun pyöri Kampissa. Tästä aikaa alle kaksi vuotta. Joten olisin hyvin hereillä ja tiukkana asian suhteen.
Ja lisäyksenä. Olivat juoneet alkoholia. Tämä teinivaihe on vanhemmuudessa aivan hirveää aikaa!!!!!