Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi miehille rentous on niin tärkeää?

Vierailija
12.10.2025 |

Itselleni tulee rentoudesta mieleen se, että lojutaan sohvalla kulahtaneissa verkkareissa ja pesemättömissä hiuksissa piereskellen. Lapset piirtävät vapaasti seiniin ja kaivavat nenää eikä kukaan pese käsiään kunnolla. Tavarat lojuu hujan hajan ja missään nimessä ei saa kehottaa miestä viemään likaisia sukkiaan pyykkikoriin, koska rentous katoaa välittömästi. Miehen törttöilyille pitää myös vain nauraa hyväntahtoisesti eikä saa koskaan olla huonolla tuulella.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jäykkyys on tärkeämpää.  Mikään ei ole ärsyttävämpää kun jos kesken hommien rentoutuu.

Kyllä sellainen jatkuva kireys luo arjen onnen 🙄

Vierailija
22/42 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rentous ja aktiivisuus eivät sulje toisiaan pois.

Itse esimerkiksi tykkään siivota rennosti (mutta huolellisesti), laitan musiikkia soimaan ja olen hyvällä tuulella. Sen sijaan että mäkättäisin että "miksi tämäkin on jätetty tähän?!" ja pinna kireällä pitäisin koko muuta perhettä kävelemässä munankuorilla. 

Joulu on kans sellainen juttu, että se menee pilalle jos sitä ei saa järjestellä rennosti vaan hirveällä stressillä ja kiukulla. En ymmärrä miksi ihmiset tekevät tuota itselleen parin juhlapäivän takia. 

M34

Vai niin. Itse ainakin siivoan ihan neutraalisti. Rennosti siivoaminen kuulostaa siltä, että se tehdään vähän hutiloiden, koska "kuka nyt jostain pikku pölyhiukkasista viitsii pingottaa! Relaa vähän!".

Ap

Neutraalisti? Oletko se tyyp

Neutraalisti eli ilman sen suurempia rentouden tai pingottuneisuuden tunteita. Joulusiivousta en erikseen tee, kun koti on muutenkin siisti koko ajan.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse esimerkiksi tykkään siivota rennosti (mutta huolellisesti), laitan musiikkia soimaan ja olen hyvällä tuulella. Sen sijaan että mäkättäisin että "miksi tämäkin on jätetty tähän?!" ja pinna kireällä pitäisin koko muuta perhettä kävelemässä munankuorilla. 

Joulu on kans sellainen juttu, että se menee pilalle jos sitä ei saa järjestellä rennosti vaan hirveällä stressillä ja kiukulla. En ymmärrä miksi ihmiset tekevät tuota itselleen parin juhlapäivän takia. 

M34

Vai niin. Itse ainakin siivoan ihan neutraalisti. Rennosti siivoaminen kuulostaa siltä, että se tehdään vähän hutiloiden, koska "kuka nyt jostain pikku pölyhiukkasista viitsii pingottaa! Relaa vähän!".

Ap

Käytkö töissä? Teillä siis siivotaan koko ajan? Lapset leikkivät hiljaa omissa huoneissaan ja sielläkin laitetaan lelut pois aina iltaisin? Ymmärräthän, että kaikissa perheissä ei noin toimita. 

Vierailija
24/42 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rento ei ole sama kuin veltto, laiska tai saamaton. Rennon vastakohta on pingoittunut ja hermostunut. Sellainen olotila huonontaa mitä tahansa suoritusta tai estää sen kokonaan.

Vierailija
25/42 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska miehet ei kestä sitä jos niitä vaaditaan kotona tai parisuhteessa tekemään yhtään mitään. Ne on jo lapsuudenkodissa saanut sen mallin, missä äiti raataa ja isä korkeintaan piereskelee sohvalla. 

Älä viitsi. Se että omat kokemuksesi ovat katkeroittaneet sinut on vain ja ainoastaan oma syysi. Mitäs laitat odotuksia muista ihmisistä. 

Omat kokemukseni? Onko ne sitten vähemmän tosia, koska ne on mun omia kokemuksia? Aitoja kokemuksia? 

Vierailija
26/42 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska miehet ei kestä sitä jos niitä vaaditaan kotona tai parisuhteessa tekemään yhtään mitään. Ne on jo lapsuudenkodissa saanut sen mallin, missä äiti raataa ja isä korkeintaan piereskelee sohvalla. 

Ei välttämättä. Mieheni oli perheestä, jossa äiti oli niin laiska, ettei edes itse viitsinyt nousta sohvasta laittaakseen valoja päälle, vaan huusi lapsen paikalle. Isä siellä hääräsi ja varsinkin laittoi ruokaa. Ehkä se äiti siivosi. En tiedä kun en koskaan nähnyt.

Pojasta tuli sillä tavalla perinteinen mies, että ei tehnyt monia perinteisiä miesten töitä, kuten renkaiden vaihtoa, remontteja, nikkarointia tms. Eikä pessyt pyykkiä tai vessoja tai laittanut ruokaa, ellei joitain pihvin paistoa. Ei osannut.

Vierailija
27/42 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Ei se, että rassaa ja tekee pingottaa, ole tae, että hommat on hyvin hoidettu.

Rento voi tehdä hyvin ja oma pääkin voi hyvin.

Urheilusuorituksessa jäykkyys ei kanna. Rentoutta sielläkin haetaan. Ei se rento tarkoita löysää.

Vierailija
28/42 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä viitsi. Se että omat kokemuksesi ovat katkeroittaneet sinut on vain ja ainoastaan oma syysi. Mitäs laitat odotuksia muista ihmisistä. 

Omat kokemukseni? Onko ne sitten vähemmän tosia, koska ne on mun omia kokemuksia? Aitoja kokemuksia? 

Eivät ole, mutta niiden perusteella yleistät ilmiön koskemaan kaikkia.. Se on väärin.

Joillakin on kotia hoitavan isän malli.

Joillakin on se löhöävän isän malli.

Tässä omassa elämässään aikuinen mies ihan itse toimiin niinkuin toimii. Voi toimia samoin tai toisin kuin isänsä. Ei se tiukka edellinen sukupolvi ole mikään tae ryhdikkyydestä nyt, eikä se löhömalli Ile itsestäänselvästi periytyvä.

Vierailija
29/42 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä pitäisi tehdä?

Vierailija
30/42 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotityötuöiulimetatyötuliuliuuu. 

Ap on varmaan tosi mukavaa seuraa😂

Vierailija
31/42 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M34

Minä yritän myös tehdä siivoamisesta mukavampaa laittamalla musiikkia soimaan. En myöskään siivoa kovin usein, koska kahden hengen taloudessa olen käytännössä ainoa, joka yrittää pitää tämän kämpän ihmisasumuksen näköisenä, eikä jatkuva toisen sotkujen raivaaminen oikein innosta. En tykkää nalkuttaa, eikä ystävällisellä huomauttamisella noin kerran vuodessa ole ollut asiaan vaikutusta. Villi veikkaus siis, että kiukkusiivous lähtee siitä, että (nainen) joutuu yksin korjaamaan kaikkien jäljet, myös aikuisen miehensä.

Joulukiukun juuret lienevät samassa maaperässä. Meillä on ainakin niin, että minä voisin jättää joulun väliin kokonaan ja olen sitä ehdottanut jo useampana vuonna. Miehelle tämä ei sovi, pitää olla kuusi, kinkku ja muut tilpehöörit. Tekeekö mies silti mitään joulun eteen? Ei tietenkään. 

Ja toki jouluna täytyy vierailla/kestitä sukulaisia. Molempien lapsuudenperheitä täytyy nähdä niiden kolmen päivän aikana, mikä johtaa siihen, että mun joulu kuluu keittiössä seisten ja autossa istuen samaan aikaan, kun mies ei tee mitään. Tänä vuonna ajattelin vihdoin antaa olla. Toimin ihan samoin kuin mies, eli en pistä tikkua ristiin. Olen tämän sanonut jo ääneenkin, mutta veikkaan, että mies yllättyy jouluna, kun mitään arjesta poikkeavaa ei olekaan.

Vierailija
32/42 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M34

Vai niin. Itse ainakin siivoan ihan neutraalisti. Rennosti siivoaminen kuulostaa siltä, että se tehdään vähän hutiloiden, koska "kuka nyt jostain pikku pölyhiukkasist

Käytkö töissä? Teillä siis siivotaan koko ajan? Lapset leikkivät hiljaa omissa huoneissaan ja sielläkin laitetaan lelut pois aina iltaisin? Ymmärräthän, että kaikissa perheissä ei noin toimita. 

Ei tarvitse siivota koko ajan, jos ei rennosti sotke ja lähmi joka paikkaa. Puoli tuntia päivässä riittää hyvin ja siihen pitäisi jokaisella normaalilla ihmisellä olla aikaa, mikäli elämänhallinta on kunnossa.

Ap

Vierailija
33/42 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rennosti siivoan kerran viikossa seuraavanlaisesti vuoro viikoin: yhtenä viikkona imuroin/pyyhin pölyt ja toisena pesen vessan + jonkun muun jutun kun tarve on. Pyykkiä pesen tarvittaessa.

Rentous itselleni tarkoittaa stressittömyyttä eli rauhaa. Rauhaa palautua stressistä. Joten elä stressaa.

T.m32

Vierailija
34/42 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei tarvitse siivota koko ajan, jos ei rennosti sotke ja lähmi joka paikkaa. Puoli tuntia päivässä riittää hyvin ja siihen pitäisi jokaisella normaalilla ihmisellä olla aikaa, mikäli elämänhallinta on kunnossa.

Ap"

Jos on pikkulapsia, joutuu varmaan siivoamaan joka päivä vähintään puoli tuntia, mutta aikuistaloudessa ei pitäisi olla tarvetta tuollaiseen, jollet laske siihen tiskien koneeseen laittoa/poisottoa/käsin tiskaamista ja keittiön tasojen pyyhkimistä. Itselle nuo ei ole siivoamista ja vievät aikaa maks. 10 minuuttia. 

Vierailija
35/42 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rentous on koodisana sille, että mieheltä ei saa vaatia yhtään mitään. Mies etsii äitiä.

Vierailija
36/42 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M34

Vai niin. Itse ainakin siivoan ihan neutraalisti. Rennosti siivoaminen kuulostaa siltä, että se tehdään vähän hutil

Jos yksin asuva aikuinen joutuu siivoamaan vähintään puolituntia joka päivä niin mun mielestä sellainen on melkoinen sottapytty. En millään saa aikaan niin paljon sotkua että joka päivä pitäisi siivota. Rentous ja laiskuus ovat eri asioita. Minä kannustan välttämään turhia liikkeitä. 

T. Sohvan guru.

Vierailija
37/42 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei tarvitse siivota koko ajan, jos ei rennosti sotke ja lähmi joka paikkaa. Puoli tuntia päivässä riittää hyvin ja siihen pitäisi jokaisella normaalilla ihmisellä olla aikaa, mikäli elämänhallinta on kunnossa.

Ap"

Jos on pikkulapsia, joutuu varmaan siivoamaan joka päivä vähintään puoli tuntia, mutta aikuistaloudessa ei pitäisi olla tarvetta tuollaiseen, jollet laske siihen tiskien koneeseen laittoa/poisottoa/käsin tiskaamista ja keittiön tasojen pyyhkimistä. Itselle nuo ei ole siivoamista ja vievät aikaa maks. 10 minuuttia. 

Lasken ne siivoamiseksi myös, mitä muutakaan ne olisivat? Joka päivä ei tietenkään mene tasan puolta tuntia vaan joinain päivinä vähemmän ja esim. imurointipäivänä enemmän.

Ap

Vierailija
38/42 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvailit välinpitämättömyyttä, et rentoutta

Vierailija
39/42 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvailit välinpitämättömyyttä, et rentoutta

Mitä se rentous sitten on? 

Ap

Vierailija
40/42 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M34

Minusta tuli tuollainen "mäkättäjä", koska kotityöt oli jääneet lopulta yksin minun vastuulleni. Ennen eroa kokeilin jättää tekemättä, niin ei mennyt kauaa kun lattialle piti raivata polkuja päästäkseen läpi, keittiön tasoilla ei enää mahtunut mitään tekemään romukasojen takia jne.

Itsekin tykkään siivota kuunnellen samalla jotain poscastia. Mutta kun arjessa jos jokainen vie heti tavarat paikoilleen, likapyykit pyykkikoriin, tiskit koneeseen yms. niin itse siivouspäivänä ei ole muuta kuin pölyjen pyyhintä, imurointi ja tarvittaessa lattian pesu. Eli paljon kevyempää kuin se, että siivoaisi koko viikon ajalta tavaroita paikoilleen, kun ne on jätetty siihen mihin nyt ekana sattunut pudottamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yksi