Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aika monen kaverin auto paljastui velkaiseksi!

Vierailija
11.10.2025 |

Nuuskin vähän ystävien autojen omistajuuksia.

Että silleen. Olipa yllätyksiä. Hieno ja kallis auto joillain. Vaan kukas sen omistaa? Näin kulissit kaatuvat.

Kommentit (129)

Vierailija
81/129 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse monesti ostanu muutaman kymppitonnin auton piuhalle vaikka olis hyvin varaa maksaa se samantien. Jos korko on esim 0.99% niin se jo alittaa inflaation. Joskus saanu ihan nollakorolla. Sijoittamalla olen saanut 8-10% tuoton joten miksi ei? Siinä yksi syy miksi joillakin on rahaa ja esim ap:lla ei.

Vierailija
82/129 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellinen vuosikorko autolainastani 3,2%. Sijoitukset tuottaa enemmän. Autoa varten otin 42 000 velkaa. Olisin voinut sen sijoituksistani maksaa pois, mutta silloin tuottoa ei tulisi niin paljoa. Kalliin auton tarvitsen, koska ajan paljon ja tarvitsen autoa työssäni. Minun pitää myös olla edustava. Auton pitää myös olla turvallinen, koska kuljetan sillä 4 lastani ja puolisoni. Tietysti myös isot autot on kalliimpia kuin pienet.

Vanha ketju, mutta ei mistään saa noin pienellä todellisella korolla. 

Eikö? Veho mainostaa juuri nytkin 0,99% + kulut (tod. korko alle 2%) rahoituksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/129 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auto on järkevää ostaa velkarahalla.

Autovelan korko on pienempi kuin sijoitusten tuotto joten on kannattavampaa ostaa auto lainalla kuin kuluttaa pääomaa ja siitä saatavia tuottoja jonkun kulutushyödykkeen ostamiseen.

Mistä saat edullista autovelkaa jossa TODELLINEN vuosikorko on alhainen?

autoliikkeistä. JATKUVASTI on kamppanjoita parhaimmillaan jopa 0-koroilla (trodellinen). Monesti todellinen vuosikorko on reilusti alle 5%, ja sijoituksilla pääsee helposti tuohon 5% tuottoon. 

"Helposti 5%:n tuotto?"  Niin tod. näk. pitkällä (20v) horisontilla,mutta voi tulla 7 laihaa vuottakin välissä

Tämän lisäksi näissä on yli 30 prossan vero myydessä. Luvut näyttää hyvältä tasan siihen saakka.

Ei se vero ole myyntihinnasta vaan voitosta. Jos haluaa niin voi myydä voitolla olevia ja tappiolla olevia niin ei tule verotettavaa voittoa ja pääsee huonoista sijoituksista eroon. 

Vierailija
84/129 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autovelan korko on pienempi kuin sijoitusten tuotto joten on kannattavampaa ostaa auto lainalla kuin kuluttaa pääomaa ja siitä saatavia tuottoja jonkun kulutushyödykkeen ostamiseen.

autoliikkeistä. JATKUVASTI on kamppanjoita parhaimmillaan jopa 0-koroilla (trodellinen). Monesti todellinen vuosikorko on reilusti alle 5%, ja sijoituksilla pääsee helposti tuohon 5% tuottoon. 

"Helposti 5%:n tuotto?"  Niin tod. näk. pitkällä (20v) horisontilla,mutta voi tulla 7 laihaa vuottakin välissä

Tämän lisäksi näissä on yli 30 prossan vero myydessä. Luvut näyttää hyvältä tasan siihen saakka.

Niin, tuo 5% tuotto tarkoittaa, ainakin minulla, nettona. Käytännössä tuo on sama kuin 8%:n tuotto bruttona vuosittain ei ole mikään amerikan temppu. Ei toki joka vuonna, välillä tullaan takaisinpäin. Mutta pitkällä aikavälillä 8%:n vuotuinen bruttotuotto ei ole mikään ihmeellinen saavutus.

Minulle on yksi rahasto-osuus, minkä köyhänä opiskelijana sijoitin 14 vuotta sitten. Silloiseen elämäntilanteeseen laitoin minulle valtavan summan eli tonnin sisään. En ole kyseiseen rahasto-osuuteen koskenut koko aikana ja tällä hetkellä se on kasvanut melkein 4500€:oon - tuosta kun laskee, niin vuotuinen keskituotto on ollut reilu 11%.

Vierailija
85/129 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki elämä äläkä vakoile toisten yksityissioita.

Tänä päivänä on enemmän kuin tavallista, että auto on liisattu. Vain me keski-ikäistä vanhemmat kääkät hankitaan auto ostamalla omaksi. Autossa raha ei kuitenkaan ole kovinkaan hyvä sijoitus.

Vierailija
86/129 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap:lle, joo, heh sellaista se monesti on. Tulee mieleen takavuosien isännän Mosse. Auto oli vekselivetoinen, väriltään tuskanpunainen. Maksuehdot oli: karvalakki käteen ja loput kansaneläkkeestä.

Vierailija
87/129 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä sitten jaksat jatkuvasti tutkia toisten ihmisten autojen omistajuuksia. Mitä hiton väliä sillä on vaikka jonkun auto onkin ostettu velaksi? Ei se mitään kulissia ole vaan ihan vain auton velaksi ostamista. Kun velka on maksettu, niin auton saa omiin nimiinsä.

No myöntänet itsekkin et jos mies ei saa edes hevostaan (tässä siis autoaan) ostettua omilla rahoillaan niin onhan se. Onhan se. Se on velaksi elämistä. Ja aika heikoilla mennään jos edes autoa ei kykene.

Vierailija
88/129 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, tuo 5% tuotto tarkoittaa, ainakin minulla, nettona. Käytännössä tuo on sama kuin 8%:n tuotto bruttona vuosittain ei ole mikään amerikan temppu. Ei toki joka vuonna, välillä tullaan takaisinpäin. Mutta pitkällä aikavälillä 8%:n vuotuinen bruttotuotto ei ole mikään ihmeellinen saavutus.

Minulle on yksi rahasto-osuus, minkä köyhänä opiskelijana sijoitin 14 vuotta sitten. Silloiseen elämäntilanteeseen laitoin minulle valtavan summan eli tonnin sisään. En ole kyseiseen rahasto-osuuteen koskenut koko aikana ja tällä hetkellä se on kasvanut melkein 4500€:oon - tuosta kun laskee, niin vuotuinen keskituotto on ollut reilu 11%.

Ja saat sillä rahalla ihan saman jonka olisit saanut 14 vuotta sitten 1000?

Vierailija
89/129 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistanko väärin mutta eikö sarjispiirtäjä Kari Suomalainen aikoinaan todennut sen, että autoissa voisi olla ikkunatarra "Oma ja maksettu" jos tosiaan kiesi on oma ja maksettu, kun kaikilla oli tuolloin velkakärry. 

Autoissa oli joskus tarroja: Rämä mutta maksettu !

Vierailija
90/129 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sulla on vain persaukisia kavereita.

No, omiesi joukossa lojut...

Vierailija
91/129 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin kuitenkin hymyilyttää nämä virman liisaamat autot johtajilleen. Vaikka sehän on tietysti mukavaa ajaa hienolla autolla mutta kun ei ole oma..Ajelet ja naatit mutta siis naatit ns laina autossa.. Olet johtaja mutta et saa edes omaa autoa hankittua? 

Vierailija
92/129 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin kuitenkin hymyilyttää nämä virman liisaamat autot johtajilleen. Vaikka sehän on tietysti mukavaa ajaa hienolla autolla mutta kun ei ole oma..Ajelet ja naatit mutta siis naatit ns laina autossa.. Olet johtaja mutta et saa edes omaa autoa hankittua? 

Miksi se hymyilyttää? Saako siitä jotain lisäarvoa, jos auto on oma? Ajan itse nimenomaan firman liisarilla ja tämä ihan siksi, että se on erittäin helppoa ja huoletonta. Lisänä on se, että liisaamalla voi aivan rauhassa ajella merkeillä/malleilla/teknologioilla, joihin ei välttämättä muuten koskisi, kun riskit tekniikkamurheista ja/tai arvonalenemiin liittyen on ulkoistettu.

Palkasta menee tietty, etukäteen tiedossa oleva siivu autoon ja sillä on katettu 3 vuodeksi eteenpäin kaikki autoilun menot, riippumatta sulkeeko joku Hormuzin salmen vai ei, tuleeko korotuksia ajoneuvoveroon vai ei, jne jne.

Voisi pikemminkin kysyä niinpäin, että jos saa hyvän firman liisari-diilin, niin miksi ihmeessä valitsisi edes "oman auton"?

Vierailija
93/129 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu, mitä ko. rahalla on ostamassa. Rahanarvonlaskuri antaa 2011 vs. 2025 silloin euron arvoksi nyt 1,29 euroa. Jos tällä "virallisella" haluaa laskea uudelleen tuoton, niin oltaisiin karvan alta 10%:n vuosituotossa. Jos ottaisi rahat ulos nyt ja huomioisi veron (hankintameno-olettama 40%, koska ollut hallussa yli 10 vuotta), niin tästä saadaan nettovuosituotoksi rahanarvo ja vero huomioiden lähemmäs 8%.

Vierailija
94/129 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viimeiset 30 vuotta ajellut velka-autoilla. Aiemmin yleensä otin velan pankista, ja auto oli omissa nimissä. Viisitoista vuotta sitten siirryin uusiin, ja nyt ostan ne yleensä rahoituksella, kun sattuu sopiva merkki ja korkotarjous. Tavallinen vaihtoväli on ollut noin 5 vuotta.

On ihan normaalia saada rahoitus uuteen autoon alle 3 % kokonaiskorolla. Aika hyvin on ollut aina tiedossa autoilun kustannus. 

Yksityisleasingia en ole vielä kokeillut.

Näin on kyennyt ajamaan uusilla tai uudehkoilla, tilavilla ja turvallisilla autoilla, joista ei ole ollut mitään huolia. Rahoitustarjouksesta riippuen autot ovat ollet Audeja, Volvoja tai Mersuja. Nykyään sähköautoja.

Vierailija
95/129 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu, mitä ko. rahalla on ostamassa. Rahanarvonlaskuri antaa 2011 vs. 2025 silloin euron arvoksi nyt 1,29 euroa. Jos tällä "virallisella" haluaa laskea uudelleen tuoton, niin oltaisiin karvan alta 10%:n vuosituotossa. Jos ottaisi rahat ulos nyt ja huomioisi veron (hankintameno-olettama 40%, koska ollut hallussa yli 10 vuotta), niin tästä saadaan nettovuosituotoksi rahanarvo ja vero huomioiden lähemmäs 8%.

Mutta huomaa että sinulla on 14 VUOTTA ollut 1000 euroa jolla et ole saanut mitään!

Vierailija
96/129 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se hymyilyttää? Saako siitä jotain lisäarvoa, jos auto on oma? Ajan itse nimenomaan firman liisarilla ja tämä ihan siksi, että se on erittäin helppoa ja huoletonta. Lisänä on se, että liisaamalla voi aivan rauhassa ajella merkeillä/malleilla/teknologioilla, joihin ei välttämättä muuten koskisi, kun riskit tekniikkamurheista ja/tai arvonalenemiin liittyen on ulkoistettu.

Palkasta menee tietty, etukäteen tiedossa oleva siivu autoon ja sillä on katettu 3 vuodeksi eteenpäin kaikki autoilun menot, riippumatta sulkeeko joku Hormuzin salmen vai ei, tuleeko korotuksia ajoneuvoveroon vai ei, jne jne.

Voisi pikemminkin kysyä niinpäin, että jos saa hyvän firman liisari-diilin, niin miksi ihmeessä valitsisi edes "oman auton"?

Oli se siis laina tahi liisattu niin velkainen autohan se on. Olet siis vuokrannut käytännössä auton itsellesi. Mitä järkee kun voihan sen ostaa ja maksaa saman tien? Jos on varaa....

Vierailija
97/129 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkus syntyy kohdusta emättimen kautta piktin synnytyskanavaa, toiset peräsuolesta kuin sie.

" Nuuskit" kertoo sinusta kaiken. Kehtaa vielä -miten nolo oot. Ala vetää.

Noin kade ja  oma elämä viturallaan- muutoin moinen ei kiinnosta edes.

Yleensä ihminen ottaa seuravia lainoja: Opintolaina, asuntolaina sekä autolaina.

Monella menisi suht piktä aika jos säästäisi palstaan tai sijoituksillaan autorahan ja sittten vasta ostaisi. Kuitenkin koko ajan tarve kodille,autolle jne.

Liistaan, on työsuhdeautoja ja autolainaa.  Jopa 5000e kk palkallakin otetaan autolaina-

Täytyy mennä huonosti sulla psykososiaalisesti kuin sosioekonomisestikin. 

Muissa asioissa seikoissa toki voi olla kulissia-muissa aineellisissa kulutuksissa kuten matkat, irtaimisto jne. Myös parisuhdekulisit ovat todellisuutta.

kaivossa raikasta vettä juo  kipoo sitä- herkiät.

Vierailija
98/129 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletko sä että kukaan uskoo näitä sun harhaisia aloituksia? 

kyll toi on totta, tuollasia on vaan olemassa. isompia ostoksia ostetaan lainarahoituksella. seuraavaksi hää ihmettellöööö -onks noiden talosta jotain tyyliin  asuntolainaa- mikä v...tun kulissi. 

Vierailija
99/129 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä sitten jaksat jatkuvasti tutkia toisten ihmisten autojen omistajuuksia. Mitä hiton väliä sillä on vaikka jonkun auto onkin ostettu velaksi? Ei se mitään kulissia ole vaan ihan vain auton velaksi ostamista. Kun velka on maksettu, niin auton saa omiin nimiinsä.

Kaikki mulle heti nyt ja isot velat minimi kuukausierällä että saa samanlaisen killuttimen kuin naapurilla. Täytyy olla huono itsetunto että pitää esittää velkarahalla. Vähän salaa nauran näille esittäjille. Meidän perhe ajaa vanhalla Octaavialla ja onhan se tylsän harmaa, mutta eipähän tarvitse esittää mitään. Skoda on ihan hyvä auto.

No se on teidän valinta. Moni ostaa itseään miellyttävän auton eikä mietin sitä mitä naapurilla on. Tuo on ihan sun lapsellinen oletus vain. 

Juurikin näin. Onko työmatka sää kuin sää 60 km päivässä, lastenrattaat jne. Liukkaudet aamu viideltä vai se auto siihen elämäntilanteeseen tarvitsee vain kauppakassiksi ja isompi lapsi tarhaan, ajo päivässä 5 km. Tarpeet kyllä määrittää

Kyllä kesäautot on kivoja myöskin. 

No tässä talviauto 9000e ja kesäauto 99 000e- mikä milloinkin panostuspiste j.

Antakaa ihmisten elää elämäänsä.

Vierailija
100/129 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli se siis laina tahi liisattu niin velkainen autohan se on. Olet siis vuokrannut käytännössä auton itsellesi. Mitä järkee kun voihan sen ostaa ja maksaa saman tien? Jos on varaa....

Näin juuri. sanokaa te muut mitä sanotte, mutta jos ei edes autoa pysty ilman velkaa ostamaan, niin onhan se surkeaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kolme