Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huomasitko? Ensi vuonna kaikki pakotetaan Suomi.fi-postilaatikon käyttäjiksiLupaa ei enää kysytä📩📮📨📧📧📧

Vierailija
11.10.2025 |

Suomi.fi-viestit tulevat käyttöön kaikille digitaalisesti asioiville täysi-ikäisille vuoden 2026 alusta, Digi- ja väestötietovirasto DVV kertoo.

Muutos koskee niitä, jotka eivät ole ottaneet palvelua aiemmin käyttöönsä eli jopa kahta miljoonaa suomalaista.

https://www.is.fi/digitoday/art-2000011549389.html

Kommentit (261)

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 232: En ole käyttänyt Kanta.fitä terveysasioihin kuin pari kertaa.  Kun olin vielä työelämässä, kävin Mehiläisessä ja kaikki tarvittava reseptien uusimista myöten onnistui Omamehiläisessä.  Nyt olen siirtynyt hyvinvointialueen asiakkaaksi ja Maisassa on huomattavasti enemmän tietoa kuin Omakannassa.  Kiireellisissä,  mutta ei kuitenkaan henkeä uhkaavissa tilanteissa käyn edelleen yksityisellä.  Hiljattain tarvitsin äkillisesti yhden vanhan reseptin uusimisen ja onnistui alle kymmenessä minuutissa Dokportin kautta.  

Veikkaan kuitenkin,  hyvinvointialueet kuuluvat viranomaisiin.  En tarvitse Maisaakaan kovin usein enkä nyt muista,  kirjaudutaanko sinne suomi.fi-tunnistautumisella.  Ehkä kirjaudutaan.

Vierailija
242/261 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja  vit**T käytän käteistä ja käyn pankissa. Tänäänkään kaksi pankkiappia tyssäsi yhtenään. Pitäkää tietotekniikka, toivos edes niiden toimivan kunnolla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/261 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on ongelma? Asun Tanskassa ja meillä on vastaava palvelu ollut käytössä jo iät ja ajat. Kätevää, normaalia postilaatikkoa ei juuri nykyään tarvita, se on yleensä aina tyhjä.

Tässä ihan pientä ongelmaa lähipiiristä 😅

Ei ole vahvaa eikä mobiilitunnistaumista, ei ole älykästä kännykkää, ei tietokonetta eikä ole koskaan käyttänyt tietokonetta. Nokia 3310 on jo monimutkainen kapistus. Jäädään odottomaan miten tämä digiloikka meillä kehittyy.

Muta sehän on tiedossa ja ymmärryksessä että tuo suoli.fi boxi on eri arvoistava. Se on ihan yhtä typerä minun katsonta kannastani kuin vaikka parkkimaksut jota ei pääse suorittamaan ellei ole älykännykkää tai että vr bilettiä ei kohta saa mitenkään muuten kuin kännyllä. Mutta sehän vaan kuvastaa näistä asioista päättävien henkilöiden idioottimaisuutta kun ei säästämisen vimmassa oteta kaikkia huomioon, tai sitten vaan ei välitetä!

Vierailija
244/261 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kopioin ja liitän tähän huvin vuoksi

"Todistukset väestötietojärjestelmästä itsepalveluna"

Digi ja väestövirasto-sivustolta:

"https://todistukset.dvv.fi/

Todistuksen tilaaminen Usein kysytyt kysymykset"

/! / =Tämä vain oma merkintä asia, kolmio ja sisälle huutomerkki. En osaa lonkalta tehdä koneella merkkiä, jossa kolmio ja sisään huutomerkki- kuvio.

" /! / Todistusten toimittaminen Suomi.fi-viesteihin on toistaiseksi pois käytöstä. Voit ladata sähköisen todistuksen Tilatut todistukset -välilehdeltä neljän kuukauden ajan."

Perehtyä saa, aikaa käyttää, kun tarpeeseensa tilaa Todistuksia.

Samalla ryhtyy sähköposti-myllyyn-palvelunumeroihin soittajaksi hyvällä minuutti-hinnalla, 

kokemattomana maallikkona ei virkakoneiston rattaana tottuneena. 

Tässäkin kerrotaan, että 

tarkista etukäteen tilaajaltasi,

mitä kaikkea tilaamasi Todistus tulee sisältää, maksa tilatessasi Todistus.

Surffaan vielä, mitä jos tulisi vaikka asunnon vaihto ajankohtaiseksi:

"https://dvv.fi/henkiloasiakkaiden-asiakaspalvelu"

"Huomioithan, että tässä palvelussa et pysty muuttamaan omaa osoitettasi vaan sitä varten sinun on tehtävä muuttoilmoitusLinkki toiselle sivustolle, Avautuu uudessa välilehdessäyja-external-link-opens-in-a-new-tab."

Muuttoilmoitus ja OmaPosti lomake: "https://www.posti.fi/muuttoilmoitus/

Suomi.fi-palvelun käyttäjänä voit saada jo melkein Tohtorin Hatun, ei turha kokemus,

ahkeruus on ilomme-palkinnon,

voi kenties

neuvoa jatkossa neuvottomia, hmmm.

Koneella työskentely tuottanee joskus osaamisen iloa,

vaikka kokanaisuudessa tosi puuduttavaa duunia.

Tavataan livenä.

Vierailija
245/261 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää kokeilla tuota varoituskolmiota...

/!\

Vierailija
246/261 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on ongelma? Asun Tanskassa ja meillä on vastaava palvelu ollut käytössä jo iät ja ajat. Kätevää, normaalia postilaatikkoa ei juuri nykyään tarvita, se on yleensä aina tyhjä.

Tässä ihan pientä ongelmaa lähipiiristä 😅

Ei ole vahvaa eikä mobiilitunnistaumista, ei ole älykästä kännykkää, ei tietokonetta eikä ole koskaan käyttänyt tietokonetta. Nokia 3310 on jo monimutkainen kapistus. Jäädään odottomaan miten tämä digiloikka meillä kehittyy.

Muta sehän on tiedossa ja ymmärryksessä että tuo suoli.fi boxi on eri arvoistava. Se on ihan yhtä typerä minun katsonta kannastani kuin vaikka parkkimaksut jota ei pääse suorittamaan ellei ole älykännykkää tai että vr bilettiä ei kohta saa mitenkään muuten kuin kännyllä. Mutta sehän vaan kuvastaa näistä asioista päättävien henkilöid

Tai sitten maailma vaan menee eteenpäin, mutta osa porukasta ei. Sellaista se on. Mitä ajattelitte tehdä asialle? Miekkari eduskuntatalolle? 

Vierailija
247/261 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selitätkö vielä omin sanoin miksi ihmeessä kirjautuisin sinne muuten kuin saatuani sähköpostiin tiedon siitä että olen saanut uuden suomi.fi-viestin?

Sain juuri tuollaisen viestin viikko sitten ja siellä oli ihan asiallinen muistutus siitä että passi pitäisi uusia. En ole muistaakseni saanut koskaan kirjettä postilaatikkoon asiasta joten tämäkin lisäpalvelu on muuttunut varmaan mahdolliseksi sähköisen palvelun myötä.

Tosin suomi.fi-palvelua voisi kehittää sen verran että tällaiset vähemmän luottamukselliset jutut voisi kertoa siihen sähköpostiin johon suomi.fi-viesteistä tulee tieto ettei niiden takia tarvitse edes kirjautua.

Kyllä henkilökortin ja passin uusinta on niin henk.koht. , että vain omilla vahvoilla tunnistautumisilla tieto tullee aina, ei houkutusta väärinkäyttöön. 

Vierailija
248/261 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanokaa nyt vielä että et voi luopua Suomen kansalaisuudesta tekemättä tiliä tuonne. Pitäkööt tunkkinsa.

Vierailija
249/261 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne jotka eivät itse kykene suomi.fi postilaatikkoa käyttämään ovat jo muutenkin edunvalvonnan tarpeessa ja vaikkapa lapset voivat paljon helpommin seurata kauempaakin suomi.fi postilaatikkoa kuin soitella naapureille pari kertaa viikossa ja pyytää näitä tarkistamaan onko mummon postilaatikkoon tullut viralliselta näyttävää kirjepostia

Meillä on myös lain säädäntö joka velvoittaa meitä säilyttämään meitä koskevat dokumentit. Se on meillä tasamaan tallaajilla viisi-vuotta ja verottajaa kohtaan kuusi-vuotta.Tämä on syytä tietää ja muistaa esim. kun keskustellaan paperittomista laskuista. Silloin syntyy velvoite hankkia tulostin, ja nyt kun tietsikoita pakotetaan uusimaan,( Ilmeisesti tulee vuoden siirtymä aika koskien Eurooppaa.) niin myöskin tulostimen täytyy keskustella koneen kanssa, eli takki päälle, lompakko taskuun ja ostoksille!

Vierailija
250/261 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://dvv.fi/tietojen-luovuttaminen

Kyllä  viranomaiset päivittävät

osoitetietoja digi- ja väestötietoviraston, DVV:n

kautta mm. Kansaneläkelaitos, Kunnat, 

Liikenne-ja viestintävirasto Traficom, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, 

Verohallinto.

Oma toiminta-apu, paras apu, muuttossakin, jos kerkiää.

Vierailija
251/261 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja  vit**T käytän käteistä ja käyn pankissa. Tänäänkään kaksi pankkiappia tyssäsi yhtenään. Pitäkää tietotekniikka, toivos edes niiden toimivan kunnolla. 

Nii, vois niiltä koneilta jotain odottaa, edes toimivuutta, tai sitten ainakin isommat tuopit!

Vierailija
252/261 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin toimii. Suosittelen. 

Vierailija
253/261 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEPS, Huomasitko Että Puijasimme Sinua.

Vierailija
254/261 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://dvv.fi/tietojen-luovuttaminen

Kyllä  viranomaiset päivittävät

osoitetietoja digi- ja väestötietoviraston, DVV:n

kautta mm. Kansaneläkelaitos, Kunnat, 

Liikenne-ja viestintävirasto Traficom, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, 

Verohallinto.

Oma toiminta-apu, paras apu, muuttossakin, jos kerkiää.

Verohallinto tietää mun osoitteen jo vuosikausia, mutta dvv ei. Mielenkiinnolla seuraan, muuttuuko tilanne.

Vierailija
255/261 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tietää, että tuonne on tullut viesti?

Olemme kasikymmpisiä ja meillä on ollut suomi.fi käytössä jo n 10v ja laskut e-laskuina. Sähköpostiin kilahtaa tieto,kun pitää jotain lukea esin omakannasta ,Traficomista jne. Helppoa kuin heinänteko.

Minusta paperikirjeen avaaminen on helpompaa kuin lompakon ja pankkitunnusten kaivelu ja noihin sähköisiin järjestelmiin kirjautuminen. Siinä saa aina katsoa tarkkaan, mitä klikkaa, jotta ylipäätään pääsee eteenpäin. Lopussa sitten ihmettelen, että mistäs täällä palvelussa pitää klikata, jotta näen, minkä viestin olen saanut. Näistä pitäisi tehdä sellaisia, että tyhmempikin osaa niitä käyttää, eikä piilottaa kaikkia toimintoja ties minkä välivaiheiden taakse.

Vierailija
256/261 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me, joilla ollut appi käytössä, tietää, ettei ole todellakaan mitenkään ihmeellinen juttu. Saapuneista viesteistä tulee tekstiviesti- ilmoitus. 

Nyt ne, jotka haluaa itsepäisesti tehdä elämänsä hankalaksi, parkuu. Onneksi te voitte 1) edelleen valita paperpostin tai 2) olla välittämättä sinne saapuvistavlaskuista ja selvitellä niitä perinnän kanssa. Rahalla siitä selviää. Ja jos sekään ei kiinnosta, niin yleensä siinä kohtaa alkaa kiinnostaa, kun ulosoton pyörät alkaa narisemaan korvissa. Siitäkin selviää vielä rahalla. Mutta ihan oma valintanne, teille on nyt vaihtoehdot, mistä valita, kerrottu. Elämä on. 

Sairaat ja vammaiset eivät tee elämästään vaikeaa, vaan se on jo vaikeaa sairauden tai vamman takia. Nyt sitten yhteiskunta kampittaa vielä lisää poistamalla yhden tavan hoitaa asioitaan.

Kenenkään terveys ei parane sillä, että kiusataan ja pakotetaan. Ei pyörätuolissa istuvakaan lähde kävelemään, vaikka laittaisit eteen portaat.

Vierailija
257/261 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo pdf:t ovat mulle myrkkyä, koska ne ovat valkoisia. Saan migreenin, kun katson valkoista tietokoneen näyttöä. Tumma ruutu sen sijaan toimii, joskaan en sitäkään voi katsoa kuin lyhyitä aikoja. Paperin kanssa samaa ongelmaa ei ole, eli voin tuijottaa paperilaskua vaikka kuinka saamatta mitään oireita ja sairauden pahenematta.

Laita aurinkolasit päähän.

Sitä näytön kirkkauta voi säätää itse.

Minun läppärini näyttöä ei saa kovin himmeälle. Aiemmassa laitteessa sai vähän tummemmaksi. Ja vaikka sen saisi tummemmaksi, en sitten enää pystyisi lukemaan pdf:n sisältöä.

Aurinkolasit toki auttavat vähän, mutta eivät nekään poista ongelmaa. Vain paperilta lukiessa säästyn kokonaan migreeniltä. Nytkin pukkaa sitä jo, kun luen näitä (tummassa moodissa, jonka olen itse kirjoittanut).

Vierailija
258/261 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo pdf:t ovat mulle myrkkyä, koska ne ovat valkoisia. Saan migreenin, kun katson valkoista tietokoneen näyttöä. Tumma ruutu sen sijaan toimii, joskaan en sitäkään voi katsoa kuin lyhyitä aikoja. Paperin kanssa samaa ongelmaa ei ole, eli voin tuijottaa paperilaskua vaikka kuinka saamatta mitään oireita ja sairauden pahenematta.

Laita aurinkolasit päähän.

Sitä näytön kirkkauta voi säätää itse.

Ei voi, kun sitten ei voi valittaa migreenistä. Sitten tulee kaatumatauti. Mietippä sitä. 

Vähätteletkö kaikkia muiden sairauksia noin? Se on helppoa niin kauan, kunnes itse sairastuu.

Vierailija
259/261 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko nyt siis normipostia enää lainkaan?

Vierailija
260/261 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko nyt siis normipostia enää lainkaan?

Ei, ulosottomies tulee tekaistujen laskujen kanssa ovelle.