Huomasitko? Ensi vuonna kaikki pakotetaan Suomi.fi-postilaatikon käyttäjiksiLupaa ei enää kysytä📩📮📨📧📧📧
Suomi.fi-viestit tulevat käyttöön kaikille digitaalisesti asioiville täysi-ikäisille vuoden 2026 alusta, Digi- ja väestötietovirasto DVV kertoo.
Muutos koskee niitä, jotka eivät ole ottaneet palvelua aiemmin käyttöönsä eli jopa kahta miljoonaa suomalaista.
Kommentit (362)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Digi- ja väestötietovirasto: vaalien ilmoituskortit, valtuudet, valtion laskujenvälityspalvelu, aktivointitunnusluvun toimitus, henkilöasiakaspalvelujen asiakirjat: kotimaiset ja ulkomaiset elämäntapahtumat, edunvalvonta ja väestötietojärjestelmästä tilattavat todistukset"
https://www.suomi.fi/ohjeet-ja-tuki/viestit/suomifi-viesteja-kayttavat-…
Moniko jättää äänestämättä, kun vaalikortit jää huomaamatta?
kokoomuksen tavoite on, että mahdollisimman moni, kun heidän kannattajansa äänestävät aina omaisuutensa puolesta
- ja vallankumousta vastaan, vainoharhaisia kun ovat. ja ahneita ja itsekkäitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käyttänyt monta vuotta. Mikäs ongelma tuossa muka on?
Ongelma on se, että ihmiset eivät saa vapaaehtoisesti päättää haluavatko ko. digipostin vai ei. Eikä ketään voi PAKOTTAA! Toisenlaiseen palveluun pitää olla mahdollisuus.
-- pankit sai ihmiset palvelemaan itseään, kun kiristivät ihmiset siihen "palvelu"maksuillaan.
kyllä se valtiokin huolehtii lopulta, että otat sen digin ilman mitään vaihtoehtoja tai maksat joka paperilapusta erikseen.
joka ei sittenkään digia pysty käyttämään, saa sitten paperilaskujen maksullisuuden takia toimeentulotukea, ja sitten kokoomus ja persut, ynnä ruotsalaiset "sivistys"porvarit leikkaa sen tuen.
näin se menee
"Kansalaisen on mahdollista palata paperikirjeisiin puolen vuoden jakso kerrallaan."
Vierailija kirjoitti:
"Tuo digipostihan koskee vain viranomaisten lähettämiä posteja. Eli verottajan, Kelan jne. Ei vuokranantajan, taloyhtiön, sähkölaitoksen, puhelinoperaattorin jne lähettämiä posteja."
Kyllä yritykset ja yhteisötkin voivat postitella, käsittääkseni.
Nykyisin OmaPuhelin, OmaPankki x kaksi, OmaVero, OmaPosti, ja jatkossa tuo oma suomi.fi lisäksi.
On käyttäjätunnusta ja salasanaa, on tunnuslukulaitetta, aika sirkusta.
On luukkuja kuin adventtikalenterissa kurkata olisiko postia tullut jonnekin omalle nimelleni.
Juuri näin! Vastenmielistä on käydä kurkkimassa näissä jatkuvasti, kun ei laiteta tekstiviestiä tai sähköpostia ja ilmoiteta, että lasku odottaa! Ulosotto tulee paisumaan näistä valtavasti ja perintäfirmat!!
Suomessa tunnetaan vain kaksi vaihtoehtoa. Joko asia on pakollinen tai kielletty. Mitään muuta ei voi olla koska päättäjien mielestä kansalaisen ei voi antaa valita itse.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä, miksi tämä on joidenkin mielestä niin hirveä asia.
kaikki eivät olekaan samanlaisia lampaita kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Digi- ja väestötietovirasto: vaalien ilmoituskortit, valtuudet, valtion laskujenvälityspalvelu, aktivointitunnusluvun toimitus, henkilöasiakaspalvelujen asiakirjat: kotimaiset ja ulkomaiset elämäntapahtumat, edunvalvonta ja väestötietojärjestelmästä tilattavat todistukset"
https://www.suomi.fi/ohjeet-ja-tuki/viestit/suomifi-viesteja-kayttavat-…
Moniko jättää äänestämättä, kun vaalikortit jää huomaamatta?
kokoomuksen tavoite on, että mahdollisimman moni, kun heidän kannattajansa äänestävät aina omaisuutensa puolesta
- ja vallankumousta vastaan, vainoharhaisia kun ovat. ja ahneita ja itsekkäitä
Vaikka näin haluavatkin,niin äänestämään kyllä pääsee ilman ennakkolappua kuten tähänkin asti!
Vierailija kirjoitti:
"Kansalaisen on mahdollista palata paperikirjeisiin puolen vuoden jakso kerrallaan."
Niin. Viranomaisten kiusaa tahallaan! Pitäisi olla jatkuva mahdollisuus saada paperipostia vai aiotaanko pörssi Postissa hävittää paperiposti kokonaan?!
Miten ennakkoäänestäminen sujuu jatkossa? Tähän asti kotiin on tullut paperi, joka pitää allekirjoittaa ja laittaa ennakkoäänestyspaikassa isoon kirjekuoreen (pieneen kirjekuoreen tulee äänestyslippu, joka saadaan paikanpäällä).
Kun äänestämisen "paperit" tulevat jatkossa vain suomifi-palveluun niin pitääkö minulla olla tulostin, jotta voin tulostaa paperin ennakkoäänestystä varten?
Vierailija kirjoitti:
Miten ennakkoäänestäminen sujuu jatkossa? Tähän asti kotiin on tullut paperi, joka pitää allekirjoittaa ja laittaa ennakkoäänestyspaikassa isoon kirjekuoreen (pieneen kirjekuoreen tulee äänestyslippu, joka saadaan paikanpäällä).
Kun äänestämisen "paperit" tulevat jatkossa vain suomifi-palveluun niin pitääkö minulla olla tulostin, jotta voin tulostaa paperin ennakkoäänestystä varten?
Ei, ei tarvita lappua ennakkoon eikä vaalipäivän äänestämisessä! Se lappu kotiin on vain ilmoitus,että olet äänioikeutettu ja siinä on myös äänestyspaikat. Ota siis henkilökortti tai ajokortti tai passi mukaan äänestyspaikalle. Se riittää! Ota selvää sitä ennen, missä voi kunnassasi äänestää.
KUKA PAKOTTAA?
Kenenkään ei ole pakko mitään, paitsi kuolla.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä, miksi tämä on joidenkin mielestä niin hirveä asia.
tarviiko sitä ymmärtämättömyyttä täällä korostaa ?
suomi.fi on käytettävyydeltään onneton tekele. Esim saat sähköpostiin viestin, että suomi.fi-palvelussa on sinulle viesti. Kirjaudut sitten sinne pankkitunnuksilla eli salasana, koodi ja vaihtuva tunnusluku, klik, klik, klik. Luet viestin, se voi olla lasku tai joku turha tiedotus hammasklinikan kesälomasta tai muuta diibadaabaa. No jos se on lasku, joudut vielä kirjautumaan pankkiin. Salasana, koodi, vaihtuva tunnusluku. Klik, klik, klik. Aikaa ja hermoja kuluu. Olen kiireinen ihminen eikä minulla ole mitään aikomusta osallistua tähän pelleilyyn. En aio käyttää viranomaisten digipalveluja vuodesta 2026 alkaen, jotta vältyn tästä pakosta. Kun palvelun sääntöjä lukee, suomi.fi viestejä ei tule niille jotka eivät käytä sitä kertaakaan vuodesta 2026 alkaen. Olen muuttanut suuren osan laskuista e-laskuiksi pankissa ja ne muutamat jäljelle jäävät tulevat sitten paperisina kotiin.
saas nähdä tuleeko mitään paperista tiedotetta kotiin tästä diktatoorisesta päätöksestä ( koska säästöt )
vai täytyykö olla yle-uutisten varassa ?
Toivottavasti valtio kustantaa kansalaisilleen yhteyden ja päätelaitteen jotta tämä kansalaisvelvollisuus on tasa-arvoisesti täytettävissä.
Vierailija kirjoitti:
suomi.fi on käytettävyydeltään onneton tekele. Esim saat sähköpostiin viestin, että suomi.fi-palvelussa on sinulle viesti. Kirjaudut sitten sinne pankkitunnuksilla eli salasana, koodi ja vaihtuva tunnusluku, klik, klik, klik. Luet viestin, se voi olla lasku tai joku turha tiedotus hammasklinikan kesälomasta tai muuta diibadaabaa. No jos se on lasku, joudut vielä kirjautumaan pankkiin. Salasana, koodi, vaihtuva tunnusluku. Klik, klik, klik. Aikaa ja hermoja kuluu. Olen kiireinen ihminen eikä minulla ole mitään aikomusta osallistua tähän pelleilyyn. En aio käyttää viranomaisten digipalveluja vuodesta 2026 alkaen, jotta vältyn tästä pakosta. Kun palvelun sääntöjä lukee, suomi.fi viestejä ei tule niille jotka eivät käytä sitä kertaakaan vuodesta 2026 alkaen. Olen muuttanut suuren osan laskuista e-laskuiksi pankissa ja ne muutamat jäljelle jäävät tulevat sitten paperisina kotiin.
Ei mulla ainakaan ole mitään vaihtuvaa tunnuslukua.
Uusi systeemi maksaa kansalaisille noin 400 e/v, koska ei minulle ainakaan ole tarjolla maksutonta nettiyhteyttä ja -päätettä. Jossain oli ohje, että yhteyttä voi ottaa millä tahansa nettiin liitetettävällä laitteella, mutta voi olla, että meidän auto ei osaa veroilmoitusta tehdä.
Minun elämääni tuo Suomi.fi on vain helpottanut.
Ihmetyttää ihmisten jääräpäisyys ja taantuneisuus. Ovatko kaikki täällä jotain 80 v?🤭
"Tuo digipostihan koskee vain viranomaisten lähettämiä posteja. Eli verottajan, Kelan jne. Ei vuokranantajan, taloyhtiön, sähkölaitoksen, puhelinoperaattorin jne lähettämiä posteja."
Kyllä yritykset ja yhteisötkin voivat postitella, käsittääkseni.
Nykyisin OmaPuhelin, OmaPankki x kaksi, OmaVero, OmaPosti, ja jatkossa tuo oma suomi.fi lisäksi.
On käyttäjätunnusta ja salasanaa, on tunnuslukulaitetta, aika sirkusta.
On luukkuja kuin adventtikalenterissa kurkata olisiko postia tullut jonnekin omalle nimelleni.