Huomasitko? Ensi vuonna kaikki pakotetaan Suomi.fi-postilaatikon käyttäjiksiLupaa ei enää kysytä📩📮📨📧📧📧
Suomi.fi-viestit tulevat käyttöön kaikille digitaalisesti asioiville täysi-ikäisille vuoden 2026 alusta, Digi- ja väestötietovirasto DVV kertoo.
Muutos koskee niitä, jotka eivät ole ottaneet palvelua aiemmin käyttöönsä eli jopa kahta miljoonaa suomalaista.
Kommentit (261)
Harkitsen jo vakavasti muuttoa korpeen elämään ilman mitään digipaskaa jota koko ajan pakotetaan kurkusta alas. Lisää vaan kyttäystä ja valvontaa ja takaportteja joista hämärähemmot voivat anastaa tietosi ja henkilöllisyytesi. Ja jo itse systeemi on yksi niistä hämärähemmoista.
Vierailija kirjoitti:
Vastustan, koska tämä tehdään pakottamalla.
Ei sua kukaan pakota yhtään mihinkään. Ei missään, eikä koskaan. Jätät varmasti kaikkia liikennesääntöjäkin noudattamatta, ihan vaan koska et suostu koneiston orjaksi? Jätät verot maksamatta? Hyvä, älä alistu!!!!
Valitset paperipostin jos yhden apin käyttö on liikaa vaadittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me, joilla ollut appi käytössä, tietää, ettei ole todellakaan mitenkään ihmeellinen juttu. Saapuneista viesteistä tulee tekstiviesti- ilmoitus.
Nyt ne, jotka haluaa itsepäisesti tehdä elämänsä hankalaksi, parkuu. Onneksi te voitte 1) edelleen valita paperpostin tai 2) olla välittämättä sinne saapuvistavlaskuista ja selvitellä niitä perinnän kanssa. Rahalla siitä selviää. Ja jos sekään ei kiinnosta, niin yleensä siinä kohtaa alkaa kiinnostaa, kun ulosoton pyörät alkaa narisemaan korvissa. Siitäkin selviää vielä rahalla. Mutta ihan oma valintanne, teille on nyt vaihtoehdot, mistä valita, kerrottu. Elämä on.
Meilläkin appi juoksee naapuritalosta huutamaan ovelle kun kirje on saapunut.
Nyt kyllä repesin.
Terveisin Kaikki maailman ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
posti tulee laatikkoon edelleen jos ei ota käyttöön, mihinkään ei pakoteta
Tuleeko ajoneuvovero jatkossa vain suomi.fi oletuksena vaikka aiemmin pelkkänä paperipostina?
Tulee edelleen postilaatikkoon, jos et vuodenvaihteen jälkeen kirjaudu mihinkään viranomaisten digipalveluun.
Moni on käyttänyt (vain) omakantaa ja haluaisi jatkossakin käyttää ilman että pakotetaan Suomi.fi-käyttäjäksi.
Ymmärrän kyllä tuon eli että haluaisi itse valita, mitä palveluita käyttää. Moni asia kuitenkin muuttuu. Eipä voi kaikissa paikoissa enää maksaa käteiselläkään, vaikka haluaisi. Sitten pitää vaan olla käyttämättä niitä, jos haluaa maksaa vain käteisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo pdf:t ovat mulle myrkkyä, koska ne ovat valkoisia. Saan migreenin, kun katson valkoista tietokoneen näyttöä. Tumma ruutu sen sijaan toimii, joskaan en sitäkään voi katsoa kuin lyhyitä aikoja. Paperin kanssa samaa ongelmaa ei ole, eli voin tuijottaa paperilaskua vaikka kuinka saamatta mitään oireita ja sairauden pahenematta.
Laita aurinkolasit päähän.
Sitä näytön kirkkauta voi säätää itse.
Ei voi, kun sitten ei voi valittaa migreenistä. Sitten tulee kaatumatauti. Mietippä sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
posti tulee laatikkoon edelleen jos ei ota käyttöön, mihinkään ei pakoteta
Tuleeko ajoneuvovero jatkossa vain suomi.fi oletuksena vaikka aiemmin pelkkänä paperipostina?
Tulee edelleen postilaatikkoon, jos et vuodenvaihteen jälkeen kirjaudu mihinkään viranomaisten digipalveluun.
Moni on käyttänyt (vain) omakantaa ja haluaisi jatkossakin käyttää ilman että pakotetaan Suomi.fi-käyttäjäksi.
Ymmärrän kyllä tuon eli että haluaisi itse valita, mitä palveluita käyttää. Moni asia kuitenkin muuttuu. Eipä voi kaikissa paikoissa enää maksaa käteiselläkään, vaikka hal
Mitä muuta voi odottaa ihmisiltä, joiden aivot nyrjähtää ja maapallo menee radaltaan kun karkin nimi muuttuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ongelma? Asun Tanskassa ja meillä on vastaava palvelu ollut käytössä jo iät ja ajat. Kätevää, normaalia postilaatikkoa ei juuri nykyään tarvita, se on yleensä aina tyhjä.
Ei meilläkään mitään postia tule, mutta ei ole tällaista tarvittu tähän asti. Nyt tulee ylimääräistä vaivaa lisäå.
Mitä ylimääräistä vaivaa tuo se, että kerran viikossa kirjaudut Suomi.fi? Siihen menee minuutti. Taatusti sulla meni kauemmin näpytellä tuo viestisi tänne.
Vierailija kirjoitti:
Tyrannia etenee taas isolla loikalla :/
Miten näitä digipaskoja käyttää köyhät työttömät joilla ei ole varaa pysyä ajantasaisten digilaitteiden perässä?
Mulla on 150€ kännykkä, 2 vuotta vanha malli ja olen hoitanut sillä jo monta vuotta kaikki asiani, mm verotuksen ja auton asiat, sekä käyttänyt Suomi.fi. Ei siis ole mitään muuta laitetta käytössä.
Oikeesti, aikuiset ihmiset ei voi olla noin avuttomia! Hävetkää edes.
T Köyhä työtön
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten näitä digipaskoja käyttää köyhät työttömät joilla ei ole varaa pysyä ajantasaisten digilaitteiden perässä?
Mulla on 150€ kännykkä, 2 vuotta vanha malli ja olen hoitanut sillä jo monta vuotta kaikki asiani, mm verotuksen ja auton asiat, sekä käyttänyt Suomi.fi. Ei siis ole mitään muuta laitetta käytössä.
T Köyhä työtön
Kännykällä asioiden hoito on kakkamaista. Pieneltä ruudulta yrität lukea veivaamalla näyttöä ees taas ja sitten vahinkohipaisu ja kaikki alusta.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttävää joutua availemaan konetta tämän takia,tavallisesti avaan vain maksaakseni jonkun laskun,mut tarttee tsekata sit samalla. Pakko kait se on
Tuo digipostihan koskee vain viranomaisten lähettämiä posteja. Eli verottajan, Kelan jne. Ei vuokranantajan, taloyhtiön, sähkölaitoksen, puhelinoperaattorin jne lähettämiä posteja. Ja nuo viranomaisten postitkin tulevat digipostiin vain siinä tapauksessa, että kansalainen 1.1.2026 asioi jossain em viranomaisten nettipalvelussa. Mietin just 96v täyttävää isääni, joka kyllä maksaa itse laskunsa verkkopankissa, tilaa ostoksensa kotiinkuljetuksella verkkokaupasta jne, mutta ei hän noissa viranomaispalveluissa netin kautta asioi. Eli hänelle jatkossakin tulee myös viranomaisten postit paperimuodossa postilaatikkoon.
Kanta.fi on suomiviestituputuksen piirissä. Eikö/ettekö koskaan katso mitään teerveysasioita tai reseptien uusimisia tuolta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T Köyhä työtön
sul menee liittymään 30 e/kk 360 e/vuosi
Voi jee pian ku tulee sähkökatkos tai kyberhyökkäys joka kestää yhtäkkiä odotettua kauemmin jää ihmisten leikkaus ajankohta kirjeet mm. Nopeat peruutus ajat jotka voi tulla päivän varoitusajalla.
Kohta ei oikeasti voi edes paskalla käydä ilman jotain appia ja Digi digi loikkaa .
Voisko jääkaappi laskea mun kalorit mun puolesta? Joku Digi äly jääkaappi ja sitten vielä äly vessa joka tunnistaa pissatulehduksen ja paskassa veren jo pöntöstä.
Laitetaan vielä samantien jokaiseen kotiin oma CRP mittari ja Digi hoito vastaanotto niin ei tarvitse mennä lääkäriin niin usein .
Sitten tarvitaan vielä älysänky joka mittaa hapen saantia ja sykettä .
Äly kengät . Ja Digi ruokaa vaan kapseleita , koska kuka nyt jaksaa laittaa ruokaa ja maailma pelastuu . Kapseli suuhun ja VR lasit silmille ja voit huijata aivojasi, että syöt vaikket oikeasti syö mitään ja pillereistä kalorit ja vitamiinit.
Digi sitä Digi tätä .. vitu mä en ole mikään digimon
Vierailija kirjoitti:
Voi jee pian ku tulee sähkökatkos tai kyberhyökkäys joka kestää yhtäkkiä odotettua kauemmin jää ihmisten leikkaus ajankohta kirjeet mm. Nopeat peruutus ajat jotka voi tulla päivän varoitusajalla.
Kohta ei oikeasti voi edes paskalla käydä ilman jotain appia ja Digi digi loikkaa .
Voisko jääkaappi laskea mun kalorit mun puolesta? Joku Digi äly jääkaappi ja sitten vielä äly vessa joka tunnistaa pissatulehduksen ja paskassa veren jo pöntöstä.
Laitetaan vielä samantien jokaiseen kotiin oma CRP mittari ja Digi hoito vastaanotto niin ei tarvitse mennä lääkäriin niin usein .
Äly kengät . Ja Digi ruokaa vaan kapseleita , koska kuka nyt jaksaa laittaa ruokaa ja maailma pelastuu . Kapseli suuhun ja VR lasit silmille ja voit huijata aivojasi, että syöt vaikket oikeasti syö mitään ja pillereistä kalorit ja vitamiinit.
"Voisko jääkaappi laskea mun kalorit mun puolesta? Joku Digi äly jääkaappi ja sitten vielä äly vessa joka tunnistaa pissatulehduksen ja paskassa veren jo pöntöstä."
Tossa on muuten vuosisadan idea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T Köyhä työtön
sul menee liittymään 30 e/kk 360 e/vuosi
Niin? Katson sillä samalla myös (ilmaiset) suoratoistot, ei ole lainkaan normi tvtä, siinä tulee hiukan säästöä. Voin siirtää chromen myös matkailuautoon, näppärää.
Onko täällä siis joku, joka käyttää älykännykkää ilman liittymää 😂😂😂 Vai pitikö olla niin köyhä, ettei ole edes liittymää? Buahhhahhhah sun vekkulis kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T Köyhä työtön
Kännykällä asioiden hoito on kakkamaista. Pieneltä ruudulta yrität lukea veivaamalla näyttöä ees taas ja sitten vahinkohipaisu ja kaikki alusta.
En ole kokenut käyttöä noin, mutta kukin tietysti tavallaan. Itse asiassa olen yllättynyt, miten hyvin esim Verottaja toimii kännykällä. Tottumiskysymys.
Vierailija kirjoitti:
No niin, nyt se netti kiinni ja varmuuden vuoksi kaikki töpselit pois seinästä. Kas noin, hyvä poika.
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko tästä joku tiedote postitse vai meneekö sekin tuonne Suoli-palveluun?
Nähtäväksi jää. Tai sitten se menee sinne suomi.fi laatikkoon...jos sitten jotain tärkeetä menee ohi ja homma kusee tulee asiaan vastaus: mitäs et katsonut, näihän täällä Suomessa asioiden kanssa toiimitaan. Näinhän ammoisina aikoina toimi Kela. Tuli kotiin kirje että minun pitää huolehtia siitä että tietoni eivät joudu sivullisten käsiin. No juttuhan nyt on niin että mikä helvitin vimma heillä on painaa joka paikkaan minulle tarkoitettuun postiin minun kaikki tietoni: koko nimi, sotu/hetu, osoite, puhelin numero ja joihinkin maksu suorituksiin koko tilinumero...on Qr koodi, on ean koodi. Joissakin papereissa vielä moneen kertaan. Heidän pitäisi itse miettiä toiminta tapojaan ja joidenkin tietojen tarpeellisuutta, eikä syyllistää sitä vastaan ottajaa...en minä täällä mitään sille voi miten he siellä toimivat...Saitteko ideasta ja aatoksesta kiinni?
Vierailija kirjoitti:
Nyt säästyy valtiolta muutama miljoona postimaksuja
Valtio kun lopettaisi toimintansa kokonaan niin säästyisi kaikki muutkin valtiolle kuuluvat toimintakulut kun se on kerran ainoa määräävä tekijä kaikessa!!
Meilläkin appi juoksee naapuritalosta huutamaan ovelle kun kirje on saapunut.