Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä loppui kuukautiset?

Vierailija
11.10.2025 |

Mulla 40v

Kommentit (92)

Vierailija
61/92 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen hormonikorvaushoitoa. Se pienentää Altzheimerin ja osteoporoosin riskiä ja helpottaa painonhallintaa. Ei ole mikään pakko kärsiä hiekkapillusta, kitistä ja valvoa yöt.

Olen nyt 9 kk käyttänyt ja elän uutta elämää, nukun 8 tuntia yössä ja voin paljon paremmin.

Toivottavasti olet varautunut syöpään ja veritulppaan. Noilla hormoneilla on ihan hirveitä haittavaikutuksia. Mielummin sitä oikeasti ottaa vaihdevuosioireet kun lisää riskiä ties mihin hormonivalmisteen aiheuttamaan. En ole itse edes yrittänyt saada reseptiä hormonivalmisteeseen kun omaan muutenkin huonoista geeneistäni johtuen erittäin suuren riskin sairastua syöpään tai vakavaan verenkierron häiriöön. Sen perusteella, mitä olen nähnyt veritulppia ja näitä häiriöitä hoidetaan paremmin kuin syöpiä. Toinen vanhempani kuoli syöpään, vaikka oli ns. tuottava yksilö eli kuolevaksi nuorehko ja kävi töissä ennen sairastumistaan, mutta ei saanut tarvittavaa hoitoa ja hoidon aloitus venyi ja syyt löydettiin vasta kun oli jo liian myöhästä. Sitten toinen vanhempani jo vanha ja monisairas eläkeläinen on otettu heti todesta ja on saanut hoitoa ja toimenpiteitä omiin vaivoihinsa ja on elänyt veritulppiensa ja muiden vaivojensa kanssa jo todella pitkään ja on jo saavuttanut suomalaisen miehen oletettavan eliniän. En oikein ymmärrä. 

Vierailija
62/92 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

48 v ja yhä jatkuu, joka kuukausi tulee

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/92 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olgan yksi muista nimistä on Valentina. Eli venäläistä sukua. En ihmettele. Terv. Nadia

Vierailija
64/92 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

35 v, kun otin hormonikierukan. Vihasin aina kuukautisia.

Vierailija
65/92 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät koskaan alkaneetkaan.

M46

Vierailija
66/92 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

55 loppui kertalaakista. En tunnista mitään vaihdevuosioireita nyt 2 vuotta myöhemmin. Yhtä onnekas oli äitini. 

Vierailija
67/92 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

52 veenä. Oireilivat aika rankasti viimeiset vuodet ja ihan vimonen vuoto oli aivan järkyttävän runsas ja loppui vasta hormoneilla. Ei ole tullut ikävä!

Vierailija
68/92 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytin kesällä 54 ja edelleen jatkuu. Tosin nyt ovat merkittävästi harvenneet ja niukentuneet ja lyhentyneet. Muutama edeltävä vuosi oli tiheitä ja hyvin runsaita menkkoja.

Vierailija
69/92 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minuakin kiinnostaa, ei loppua näy ja 50v.

Mulla estolääkitys, mutta vuotais ilman. N54

Vierailija
70/92 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen hormonikorvaushoitoa. Se pienentää Altzheimerin ja osteoporoosin riskiä ja helpottaa painonhallintaa. Ei ole mikään pakko kärsiä hiekkapillusta, kitistä ja valvoa yöt.

Olen nyt 9 kk käyttänyt ja elän uutta elämää, nukun 8 tuntia yössä ja voin paljon paremmin.

Toivottavasti olet varautunut syöpään ja veritulppaan. Noilla hormoneilla on ihan hirveitä haittavaikutuksia. Mielummin sitä oikeasti ottaa vaihdevuosioireet kun lisää riskiä ties mihin hormonivalmisteen aiheuttamaan. En ole itse edes yrittänyt saada reseptiä hormonivalmisteeseen kun omaan muutenkin huonoista geeneistäni johtuen erittäin suuren riskin sairastua syöpään tai vakavaan verenkierron häiriöön. Sen perusteella, mitä olen nähnyt veritulppia ja näitä häiriöitä hoidetaan paremmin kuin syöpiä. Toinen vanhempani kuoli syöpään, vaikka oli ns. tuottava yksilö eli kuolevaks

Mikään tästä ei pidä paikkaansa. Hormonikorvaushoito suojaa suolistosyövältä, osteoporoosilta ja sydäntaudeilta. Jälkimmäinen on vanhempien naisten yleisin kuolinsyy. Lonkkamurtumat ovat myös yleisiä ja sellaisen jälkeen kuolemanriski on lähivuosina korkea.

Vierailija
71/92 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

53 ja jatkuu

Jos kysytään, milloin kuukautiset loppuivat, sinä vastaat niiden jatkuvan vielä.

Mihin se luetun ymmärtäminen taas jäi?

Vierailija
72/92 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa, että vaikka ns verivuotoa olisi se kuuluisa 58 v, te ette ole enää hedelmällisiä. Munasolu ei irtoa. Kohdun limakalvo se vain irtoaa. Nämä intoilijat, mää oon kuin nuori tyttönen ja vauvoja voisin tehdä ja kauheee ehkäisy päällä. Jos joku  lääkäri on määrännyt e pillerit, hänestä valviraan kantelu, jokainen tietää että munasolu ei irtoa. Alkaa hiipua jo muutenkin 38-40. saati lähes 60v mummolla.

Ei sitä voi tietää milloin hedelmällisyys oikeasti lakkaa. Satunnaisesti niitä munasoluja kypsyy edelleen. Mun isoäiti sai luomusti kuopuksen 54-vuotiaana. 

Vierailija
73/92 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Hormonikierukan aikana niitä ei ollut. Sinä aikana vaihdevuodet on olleet huomaamatta.

Vierailija
74/92 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa, että vaikka ns verivuotoa olisi se kuuluisa 58 v, te ette ole enää hedelmällisiä. Munasolu ei irtoa. Kohdun limakalvo se vain irtoaa. Nämä intoilijat, mää oon kuin nuori tyttönen ja vauvoja voisin tehdä ja kauheee ehkäisy päällä. Jos joku  lääkäri on määrännyt e pillerit, hänestä valviraan kantelu, jokainen tietää että munasolu ei irtoa. Alkaa hiipua jo muutenkin 38-40. saati lähes 60v mummolla.

Kai tämän nyt jokainen täyspäinen tietää. Mikä ihmeen valistustuokio nyt oli päällä? 

Ei tiedä. Sivusta..

Niin viiskyt vuotiaskin voi saada vielä lapsen niinkuin oma sukulaiseni kolmannen lapsensa, vahinko tää kolmas tavallansa.

Heikompi perimä? Mitä höpötät?

Vierailija
75/92 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä voi tietää milloin hedelmällisyys oikeasti lakkaa. Satunnaisesti niitä munasoluja kypsyy edelleen. Mun isoäiti sai luomusti kuopuksen 54-vuotiaana. 

Voi lapsi parkaa. 

Vierailija
76/92 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ketju ei muka ollut kehuskelua...

Vierailija
77/92 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskimääräinen ikä on 51,8 vuotta suomalaisilla naisilla. 

Et saa mitään lisäarvoa tähän faktaan kyselemällä täällä.

Haitari toki on leveä. Harvinaisissa tapauksissa jopa lähemmäs 60-vuotiaana on kuukautiset. Ja se on kuitenkin normaalia.

Sen sijaan ei ole normaalia,  että 40-vuotiaana loppuisivat. 

Jokin sairaus on syy. 

Lääketieteellisessä mielessä puhutaan ennenaikaisesta menopaussista, jos on alle 40 kun kuukautiset loppuu. Jos ikä alkaa nelosella, ollaan normaalin rajoissa, vaikkakin ääripäässä. 

Itse 46, ja hyvin todennäköisesti viimeiset oli kesäkuussa. Gyneni ainakin totesi maaliskuussa, että muutamat kuukautiset voi vielä tulla mutta ei sen enempää. Ja nyt onkin taas monen kuukauden tauko tosiaan ollut. 

Olonikin alkaa olla vallan hyvä, ilmeisesti minulla kaikki oireilu loppui kuukautisten myötä. Tuossa olikin muutama vuosi aika kummallista, kun gynenikään ei ymmärtänyt että oireilu voi "näin nuorena" olla ihan vaan vaihdevuosihommaa. Mutta tuntuupi olevan ohi nyt ja olo on aivan ihana. 

Vierailija
78/92 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti olet varautunut syöpään ja veritulppaan. Noilla hormoneilla on ihan hirveitä haittavaikutuksia. Mielummin sitä oikeasti ottaa vaihdevuosioireet kun lisää riskiä ties mihin hormonivalmisteen aiheuttamaan. En ole itse edes yrittänyt saada reseptiä hormonivalmisteeseen kun omaan muutenkin huonoista geeneistäni johtuen erittäin suuren riskin sairastua syöpään tai vakavaan verenkierron häiriöön. Sen perusteella, mitä olen nähnyt veritulppia ja näitä häiriöitä hoidetaan paremmin kuin syöpiä. Toinen vanhempani kuoli syöp

Rintasyöpä on suhteellisesti järkyttävän yleinen haittavaikutus pitkään hormoneita käyttäneillä. Hormonit-sarjassa päähenkilön pitkään hormoneita käyttänyt äiti, jolla oli vielä perinnöllinenkin alttius kuoli vaikeaan ja aggressiiviseen rintasyöpään. Tuollainen toimintahan oli kuin olisi kerjännyt verta nenästään. Toki päähenkilö, vielä synnytyslääkäri eli alan asiantuntija mietti hetken omaa hormonivalmisteiden käyttöään ja kävi tutkimuksissa, joihin varmaan teki itse itselleen lähetteet, mutta kun mitään ei löytynyt niin jatkoi käyttöään. Lisäksi haukkui, irvaile ja pilkkasi puolisonsa lapsen vaihdevuosivaivoista kärsivää äitiä kun tämä ei halunnut hormoneita käyttää. Kaikki muut mahdolliset tuossa sarjassa sitten hormonivalmisteita käyttivätkin, jopa tuon puolison 80+-ikäinen äiti.

Vierailija
79/92 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse vasta 41-vuotias ja vaikka vuotoja onkin vielä joka kuukausi niin selkeästi kärsin jo monista (esi)vaihdevuosioireista. Hormonivalmisteita en ole hakemassa ja tuskin niitä edes saisin kun on vahva perinnöllinen riski sairastua syöpään ja verenkiertohäiriöihin. Muutenkin kärsin mielummin vaihdevuosioireet kun hormonivalmisteiden haittavaikutukset. Riskini sairastua noin 10 vuoden kuluessa perinnölliseen syöpään tai verenkiertohöiriöön on erittäin suuri, eikä sille voi tehdä mitään. Verenkiertohäiriöistä kärsivälle vanhemmalleni on tehty monia tutkimuksia ja lääkäri on sanonut sairastumisen olevan täysin perintötekijöistä johtuvaa. 

Vierailija
80/92 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse vasta 41-vuotias ja vaikka vuotoja onkin vielä joka kuukausi niin selkeästi kärsin jo monista (esi)vaihdevuosioireista. Hormonivalmisteita en ole hakemassa ja tuskin niitä edes saisin kun on vahva perinnöllinen riski sairastua syöpään ja verenkiertohäiriöihin. Muutenkin kärsin mielummin vaihdevuosioireet kun hormonivalmisteiden haittavaikutukset. Riskini sairastua noin 10 vuoden kuluessa perinnölliseen syöpään tai verenkiertohöiriöön on erittäin suuri, eikä sille voi tehdä mitään. Verenkiertohäiriöistä kärsivälle vanhemmalleni on tehty monia tutkimuksia ja lääkäri on sanonut sairastumisen olevan täysin perintötekijöistä johtuvaa. 

Itselläni ei ole vielä diagnosoitu noista kumpaakaan. Oma diagnoosini on täysin yllättäen ihan eri vaiva autisminkirjo. Tämä on vaan niin huvittavaa, että riskit on vaikka mille ja sitten se diagnoosi autisminkirjo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kuusi