Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

RETKEILIJÄ aikoi juosta Saanatunturin päälle. Matkalla hän eksyi polulta ja joutui paniikkiin 🤣😆

Vierailija
11.10.2025 |

Urheilullinen parikymppinen nainen?

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mitään eksynyt, ei vaan halunnut myöntää ettei jaksanut juosta sinne. 

Itse sinne kiivenneenä joo näyttää puolentunnin patikalta, alkaa hymy hyytymään kun mennyt 2 tuntia eikä huippu näy :D Mutta kapuaminen joka hetken arvoista, upeat maisemat. 

Jos matka ollut huipulle niin ei todellakaan voi eksyä, siellä kulkee selvästi kuljettu polku joka menee kokoajan ylöspäin. 

Vierailija
62/75 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunturissa eksyy helposti varsinkin jos ei ole selvästi merkittyjä polkuja tai on edes hiukkasenkin sumua / pilviverho alhaalla. Monien tunturien laet ovat laajoja ja jossain suunnassa saattaa olla jopa hengenvaarallinen äkkipysäys. Ihan fiksua soittaa apua jos tuntee eksyneensä tai sää on haastava, vaikka joku popon hajoaminen ei liene se oikean avun tarve. Itsekin olen pikkuisen panikoinut kun en sumussa löytänytkään oikeaa reittiä, ja kun erehdyin väärälle reitille joka veikin ei-minnekään. Lapissa kun google mapsit ja gps ei välttämättä aina toimi, joten paperikartta ja kompassi on yllättävän tärkeät vaikka olisitkin vain "sunnuntai kulkija" kuten minä. 

Et ole tainnut käydä Saanalla. Päälle vievä polku on lähes moottoritien kaltainen ura. Täysin mahdoton eksyä edes pilkkopimeässä kynttilän valossa. Neiti on vaan sattunut olemaan geenipoolin alimman arvosanan s

Kokeiles tulla vaikka vain Kaunispäältä ajotietä pitkin kun on oikein kunnon sumu ja näkyväisyys nippa nappa omiin kengänkärkiin. Melko haastavaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihmiset on v ttu dorkia... tulee mieleen se iltalehden juttu jossa mies ihmetteli kun poika sai tarkitusmaksun (jota ei maksanut) ja sitten olivat ihmeissään kun se meni ulosottoon. 

Vierailija
64/75 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis

Nämä!

https://www.nokianjalkineet.fi/tuote/reef/

Näitä ei saa enää mistään. Nokialta sanoivat että tehdään jos joku tilaa. Ennen näitä sai joka kaupasta. Pitäisikö alkaa pommittamaan toiveilla? Parhaat kumpparit ikinä ja kestävät pakkastakin 

Mie ostin Reefit tasan 10v sitten ja oon niitä pitäny metäs, kalas ja kävelylenkeil, melkein päivittäin kun maalla asun, mutta ny ekaa kertaa huomasin jotta pienii halkeemii alakaa olla. Helkkarin hyvät kengät ja muistaakseni kestäät jopa kovii pakkasiiki. Ainaki miula on kestäneet kun talvellakii niitä pidän. Prkle jos niitä ei ennee saa. Kontiot hajoo hetkessä. 

Meillä on ollut Nokiat boikotissa viimeiset noin 30 vuotta. Silloin ysärin puolessa välissä laatu muuttui niin huonoksi, että aktiivikäytössä olevat saappaat menivät muruiksi vuodessa. Itselläni on tallessa ysärin alkupuolen punaiset Kontiot, jotka ovat vielä priimaa. Ihan sama laadun huononnus tapahtui niin Kontioissa kuin Kairoissakin.

Vierailija
65/75 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syyskuussa keskustelua herätti apua soittanut vaeltaja, jonka kengät olivat hajonneet eikä mukana ollut korjausvälineitä.

#temu

Ei nyt kylmiltään olisi tullut mieleen ottaa kenkiin korjausvälineitä mukaan, mutta ihan järkevä neuvohan tuo sinänsä on jos on vaan yhdet kengät mukana. Toistaiseksi olen retkeillyt siten että mukana on kumisaappaat ja kevyemmät kengät. 

Jesari toimii tuossakin tilanteessa.

Lapanen käytti laturin johtoa, kun kengästä putosi pohja.

Vierailija
66/75 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syyskuussa keskustelua herätti apua soittanut vaeltaja, jonka kengät olivat hajonneet eikä mukana ollut korjausvälineitä.

#temu

Kyllä siinä on temua todennäköisemmin kyse ollut suhteellisen yleisesti sattuvasta tapahtumasta, jossa harvoin käytetyn ja pitkään käyttämättä olleen jalkineen pohja irtoaa ja/tai murenee.

Tästähän me saamme kiittää temun sijaan ihan omaa rakasta eeuuta, joka vaatii sen, että kengänpohjan pitää hajota jos sitä ei käytä

Tarkoittanet Meindlin vaelluskenkiä joissa tämä sisäärakennettu ominaisuus löytyy. Hajoaa ne käyttämälläkin noin 8-9v iässä.

Mulla tipahti Hanwageista pohjat 8 vuoden iässä. Partioaitta lähettää kenkiä uudelleen pohjattavaksi valmistajalle, maksoi vähän yli 100 €. Olen harrastanut vaeltamista liki 30 vuotta ja jo ensimmäisellä reissulla oli mukana jesaria ja nippusiteitä.  Kompassi, kartta, teltta, vararuokaa yms. Pitää osata varautua kunnolla.

Vierailija
67/75 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis

Nämä!

https://www.nokianjalkineet.fi/tuote/reef/

Näitä ei saa enää mistään. Nokialta sanoivat että tehdään jos joku tilaa. Ennen näitä sai joka kaupasta. Pitäisikö alkaa pommittamaan toiveilla? Parhaat kumpparit ikinä ja kestävät pakkastakin 

Mie ostin Reefit tasan 10v sitten ja oon niitä pitäny metäs, kalas ja kävelylenkeil, melkein päivittäin kun maalla asun, mutta ny ekaa kertaa huomasin jotta pienii halkeemii alakaa olla. Helkkarin hyvät kengät ja muistaakseni kestäät jopa kovii pakkasiiki. Ainaki miula on kestäneet kun talvellakii niitä pidän. Prkle jos niitä ei ennee saa. Kontiot hajoo hetkessä. 

Meillä on ollut Nokiat boikotissa viimeiset noin 30 vuotta. Silloin ysärin puolessa välissä laatu muuttui niin huonoksi, että aktiivikäytössä oleva

Totta, mutta noi Reefit on oikeesti pirun hyvät. 

Vierailija
68/75 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

67: Mikään kumisaapas ei ole hyvä, jos kumin laatu on paska.

Vierailija
69/75 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

RETKEILIJÄ aikoi juosta Saanatunturin päälle. Matkalla hän eksyi polulta ja joutui paniikkiin. Lopulta hän ajautui paikkaan, josta ei enää uskaltanut liikkua ylös- tai alaspäin.

Toinen soitti jalkoihin tulleiden rakkojen takia jo toista kertaa hätäkeskukseen. Kolmannen retkeilijän jalat olivat menneet vereslihalle eikä hän voinut enää kävellä.

Helsingin Sanomien pyytämät onnettomuusselosteiden tapahtumankuvaukset piirtävät kuvan tilanteista, joihin Lapin pelastuslaitos toistuvasti joutuu. Lista jatkuu:

Erittäin väsynyt vaeltaja soitti hätäkeskukseen ja oli niin uupunut, ettei jaksanut liikkua eikä päässyt sateelta suojaan.

Pyöräilijä kaatui tunturissa kulkevalla reitillä. Hänet haettiin pois helikopterilla.

Tapahtumat ovat viime kesältä.

Tuota juoksijajuttua on kyllä vaikea uskoa 😅  Saanahan on niin tallattua reittiä (ja ihan tien vieressä), ettei paljon eroa perus kuntoportaista.

Vierailija
70/75 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota Saanalla eksymistä ihmettelen... Siis miten siellä voi eksyä polulta?? Onko mennyt jotain aivan eri kautta kuin varsinainen reitti menee, ihan omatoimikulkuna?? Eikä löytänyt ylös eikä alas? 

Siellähän alkupäässä voi aloittaa monesta suunnasta. Jos aloittaa vaikeammalta poropolkujen puolelta, niin se menee todella vaikeakulkuiseksi. Ne on porojen polkuja, eikä johda mihinkään.

Vierailija
71/75 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se mitään eksynyt, ei vaan halunnut myöntää ettei jaksanut juosta sinne. 

Itse sinne kiivenneenä joo näyttää puolentunnin patikalta, alkaa hymy hyytymään kun mennyt 2 tuntia eikä huippu näy :D Mutta kapuaminen joka hetken arvoista, upeat maisemat. 

Jos matka ollut huipulle niin ei todellakaan voi eksyä, siellä kulkee selvästi kuljettu polku joka menee kokoajan ylöspäin. 

Kyllähän siitä voi lähtä sen kaupalle menevän polun mukaan, josta lähtee se 100 poronpolkua. Siitä ei löydä Erkkikään oikelle reitille tai takaisin, kun tallustanut noiden thmien porojen polkuja jokusen tunnin.

Vierailija
72/75 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On eri asia kiipeillä niillä oman lähimäen porraskävelyportailla kuin lähteä kiipeilemään Saanalle satoja metrejä pitkiä portaita. Siinä saattaa kunto äkkiä loppua.

No itseäni ainakin Saanan 'valloitus' nauratti, kun olin Norjasta tulossa. Enkä todellakaan ole erityisen hyväkuntoinen. 

Vierailija
73/75 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saana on vaikea jos ei ole tottunut liikkumaan epätasaisessa maastossa. Siksi Saanalle on rakennettu ylös asti portaat.

https://yle.fi/a/3-9810761

Eli nyt invalidit ja mummotkin pääsee. 

Vierailija
74/75 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävelin Saanan huipulle aikanaan nahkaisissa kävelykengissä. 

Vierailija
75/75 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ei tule mieleen ottaa rakkolaastaria ja muuta työtarvetta reissuun? Itse en lähde edes kaupunkilomalle ilman laastareita ja lääkearsenaalia, mutta kai jotkut on vaan niin huolettomia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan viisi