Miten voi 4000€ brutosta jäädä 2300€ käteen jos 3000€ palkastakin jää 2260€?
Eli siis tonnin bruttopalkalla voittaa vain 40€?
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Noin 4.000 euron palkka täälläkin ja käteen jää n.3000.
Aika paljon, onko tuossa jotain bonuksia päällä? Minulla on bruttopalkka 5000 € ja tilille tulee 3200 €.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on brutto 5500e ja netto 3500e :D
Joo, täällä kans yksi joka ihmettelee. Ihmisillä vaihtelee tosi paljon noi veroprosentit. Jollakin on hyvälläkin palkalla suht. Pieni veroprosentti ja toisella on pienemmällä palkalla jopa isompi..?? Vai onko näissä niin suuria kunnallisia eroja sitten.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinulla on 16% pitäisi olla 19% noilla tuloilla
Mulla tuli nyt lokakuussa palkankorotus eli koko vuoden ei ole ollut sama palkka ja prosentit. Esim. elokuussa ollut brutto 2920 ja käteen 2203 ja tuolloin verorprosentti 15,5.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan jää. Mulla 3000 brutosta 1800 käteen.
Mulla on veroprosentti 16, maksan kirkollisveroakin, ei mitään lyhennyksiä mutta pois vielä liiton jäsenmaksu jonka työnantaja ystävällisesti pidättää palkasta. Brutto 3000, käteen 2260€. Palkkakuitti tullut viimeksi eilen.
Etkö maksa telliä ja lelliä ollenkaan?
Mun 4200€/kk palkasta menee 35% kaikkeen tiluliluun
Mä nostan itselleni palkkana tuon 4000 brutto kuussa. Siitä jää käteen 2916 eur/kk. Sulle jää aikalailla sama, kun palkansaajalla ei nykyään ole enää mitään vähennyksiä käytännössä. Sen takia haankinnat on järkevää hoitaa firman kautta, kun firman kirjanpidossa merkitään kaikki menoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on veroprosentti 16, maksan kirkollisveroakin, ei mitään lyhennyksiä mutta pois vielä liiton jäsenmaksu jonka työnantaja ystävällisesti pidättää palkasta. Brutto 3000, käteen 2260€. Palkkakuitti tullut viimeksi eilen.
Ei työntekijä itse maksa mitään tellejä ja lellejä. Kuten sanoin, käteen tulee 2260 ja työnantaja maksaa kaiken siitä välistä, myös jäsenmaksun pidättää pyynnöstäni palkastani ja lyhentää liittoon.
Vierailija kirjoitti:
Kun mun palkka oli 3500e käteen jäi 2100e. En kuulu kirkkoon ja korkovähennyksiäkin oli.
Miten sun veroprosentti on vain 15%???
Vierailija kirjoitti:
Ihan selvä provohan tämä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eroa kirkosta, käteen jää enemmän.
Eri kunnissa taitaa olla erilainen kunnallisverokin...
Mulla brutto 3100€ käteen jää 2300€. Veroprosentti 16,5%, en kuulu kirkkoon.
Työmatkakuluja n. 2500€ vuodessa joten se laskee vähän laskee prosenttia.
Bruttopalkka 2600€, netto 2100€. Ihan turha maksaa korkeaa eläkemaksua, kun ei tämä eläkesysteemi ole pystyssä enää silloin kun/ jos pääsen joskus eläkkeelle.
Kunnallisvero vaihtelee, jossakin alle 5 ja jossakin melkein 20.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan selvä provohan tämä on.
Kirjoitin jo aikaisemmin että esim. elokuussa oli veroprosentti 15,5 ja brutto alle 3000. Eikö teillä muilla tule palkankorotuksia joiden mukaan sitten muutetaan loppuvuoden verokortti? Vuoden viimeiset 3 kk on tulot ja veroprosentit nuo kuten aloituksessa kerroin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei työntekijä itse maksa mitään tellejä ja lellejä. Kuten sanoin, käteen tulee 2260 ja työnantaja maksaa kaiken siitä välistä, myös jäsenmaksun pidättää pyynnöstäni palkastani ja lyhentää liittoon.
Työntekijä todellakin maksaa Tel maksua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työntekijä todellakin maksaa Tel maksua.
Juu mutta en minä niitä itse lyhennä omasta palkastani... Miten vaikea on ymmärtää jos sanotaan että käteen tulee sen ja sen verran? Että siitä on työnantaja ne jo kaapannut?
Vierailija kirjoitti:
Oletko kuullut demareista ja vasemmistoliitosta? Siksi.
Höpönpöpö
Vierailija kirjoitti:
No ei tietenkään jää. Joko sinä ap valehtelet, kyseistä palkkaa saava valehtelee tai veroprosentti on aivan tolkuton. Tai voihan henkilö olla ulosotossa ja tuo on summa mikä jää käteen ulosoton jälkeen. Mutta edes edes demarit ei ole toistaiseksi saaneet progressiivista verotusta tuohon pisteeseen.
Ja hävetkää te jotka vingutte että ihmisille maksetaan loisimisesta tuon verran. Ehkä eräille etnoille maksetaan mutta suomalainen ei tommosia summia näe. Paskapuhetta joka muuta väittää.
Voihan sillä olla suuri veroprosentti, sehän on paras kikka säästää, palautuksenahan ne tulee, mutta turha sitä on täällä ulista.
Minua harmittaa lähinnä ne muut maksut, ei se haittaa että veroa menee 700e mutta ärsyttää tuon lisäksi maksaa jotain 300-400e (en muista tarkkoja summia) jotain tellin lellin vellejä.
Eli kun verotus on kuitenkin sen verran korkea, niin nuo muut maksut pitäisi saada pois.
Ihan sama kuka sen maksutapahtuman suorittaa. Sinä kustannat oman osuutesi kumminkin.
Varman sivuilta:
Osan TyEL-maksusta maksaa työntekijä itse. Pidätä työntekijän osuus hänen palkastaan. Työntekijän osuus työeläkemaksusta on vuonna 2025:
1752-vuotiailla 7,15 % palkasta
5362-vuotiailla 8,65 % palkasta
63 vuotta täyttäneillä 7,15 % palkasta.
Veroprosenttilaskurilla voi tarkistaa mitä keskimäärin minkäkin suuruisella palkalla jää käteen jos mitään ylimääräisiä tuloja eikä vähennyksiä ole.