Onko sinusta 3000 bruttopalkka iso vai pieni?
Tienaan siis tuon ja usein joku kollega mainitsee että _meillä_ on niin pieni palkka jne. Musta tuo on kyllä ihan kohtuullinen koulutukseen ja työmäärään nähden. Että vaikea olla samaa mieltä mutta saankohan sitten enemmän kuin he?
Kommentit (57)
Mulla on just tuo.
11 yövuoroa kuussa ja muuten on vapaata.
- laitosyökkö
Ihan ok peruspalkka. Ei hyvä eikä huono. Kyllä tuolla jo pärjää ja perheenkin elättää jos molemmat vanhemmat käy töissä. Mitään kovin laveaa elämä ei kyllä ole mutta progressiivisen verotuksen takia pitää tienata oikeasti tosi paljon, jotta sitä kulutettavaa jäisi enemmänkin.
Itselläni brutto 4000e, siitä tilille 2300e + autoetu. Pidän sitä kohtuullisen hyvänä palkkana, josta saa tarvittaessa säästöönkin. Tosin täytyy sanoa, että nykyisillä hinnoilla kulutus on aika perusasioita, rahat katoaa ihan hujauksessa jos ostaa mitä tahansa normaalista poikkeavaa.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu myös siitä, missä kohtaa uraa ollaan. Jos on täysillä kokemusvuosilla kolme tonnia, niin on se pienehkö
Ei kaikki saa mitään konemuslisää. Olen ollut 16 vuotta samassa työpaikassa maalarina, saan reilu 17e/h. Työkohtaista lisää työstä riippuen 1-3e/h.
Rakennusalalla ei saa kokemuslisää, palkka nousee vain, jos lukee ammattitutkinnon tai pystyy itse puhumaan paremman palkan.
Sanoisin, että varsin hyvä. Itse tienaan 2800e ja kyllä sillä.pärjää kun ei ole lapsia elätttävänä ja jää rahaa vapaa-ajan juttuihin.
Vierailija kirjoitti:
Pieni.
Suomalaiset tyytyvät liian vähään ja hyväksyvät että heidän ansionsa siirretään yhteiskunnalle verotuksen ja palkan sivukulujen muodossa.
Tuosta kolmen tonnin palkasta työnantajasi maksaa noin 4500€/kk ja se on siinä mielessä sinun todellinen bruttopalkkasi.
Itse saat kuitenkin käteen varmaan jotain 2000€?
Mihin siis hävisi 2500€? Julkisen sektorin kuluihin ja tehottomuuteen, byrokratiaan ja savijaloilla seisovaan terveydenhuolto- ja eläkejärjestelmään.
Sosialismi estää tehokkaasti ihmisiä vaurastumasta omalla työllään.
Tästä olen täysin samaa mieltä vaikka sanoinkin ketjussa, että 3000e on peruspalkka. Suomessa on vaikea työllistää muita (esim ostamalla siivouspalveluita kotiinsa) koska joka välissä varastetaan niin paljon. Aina haukutaan maksuhaluttomia yrityksiä vaikka omasta mielestäni yritykset ei ole tässä leikissä se heikoin lenkki. Mielestäni oikea bruttopalkka pitäisi saada merkittyä jokaisen verokorttiin, jotta ihmiset tietäisi paljonko yhteiskunta vie välistä. Mielestäni on ihmisten huijaamista se, ettei tätä kerrota rehellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ok peruspalkka. Ei hyvä eikä huono. Kyllä tuolla jo pärjää ja perheenkin elättää jos molemmat vanhemmat käy töissä. Mitään kovin laveaa elämä ei kyllä ole mutta progressiivisen verotuksen takia pitää tienata oikeasti tosi paljon, jotta sitä kulutettavaa jäisi enemmänkin.
Itselläni brutto 4000e, siitä tilille 2300e + autoetu. Pidän sitä kohtuullisen hyvänä palkkana, josta saa tarvittaessa säästöönkin. Tosin täytyy sanoa, että nykyisillä hinnoilla kulutus on aika perusasioita, rahat katoaa ihan hujauksessa jos ostaa mitä tahansa normaalista poikkeavaa.
Työnantajasi maksaa 6000€ kun lasketaan myös sivukulut, sinä saat 2300€ ja joudut silti venyttämään penniä koska hinnat ovat kalliita kun yrityksiäkin verotetaan raivokkaasti (esim 25% alv).
Esimerkki siitä mihin rahasi (eli 6000€/kk) katoavat ovat mm julkinen terveydenhuolto, jota rahoitat arviolta 5000-6000€ vuodessa (keskiarvo on 4300€ mutta sinulla on korkeampi vero-%). Silti maksat myös työterveydenhuollosta samaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Pienehkö. Alle mediaanin.
Mitä vikaa siinä on?
2000, 2000, 2000, 2000, 2100, 2100, 2100, 2100, 5000
Jos tienaat 2000 euroa ja muut saman verran tai vain satasen enemmän (ja yksi 5000), niin olet ihan hyvässä asemassa.
Kovasti riippuu siitä missä päin asuu ja tietenkin työstä. Lähtökohtaisesti sanoisin että tuo on keskinkertainen palkka, ei iso mutta ei myöskään kovin pieni. Itselläni oli vielä neljä vuotta sitten palkka 2300 euroa kuukaudessa bruttona ja ajattelin silloin että se on ihan hyvä palkka vaikka tänään olenkin eri mieltä.
No millainen tilanne kollegallasi on, siitähän se myös riippuu. Jos on enemmän velkaa, lapsia ym. Sinkkuna huokeassa vuokrakämpässä tuollainen palkka voi olla todella hyvä versus sitten omakotitalossa asuva, lapsellinen henkilö, jolla esim. talosta tai autosta velkaa.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni brutto 4000e, siitä tilille 2300e + autoetu. Pidän sitä kohtuullisen hyvänä palkkana, josta saa tarvittaessa säästöönkin.
Ihan järkyttävää verotusta
Ei se hyvä ole millään mittarilla. Ihmiset eivät täysin ymmärrä vieläkään kuinka paljon inflaatio on syönyt rahan arvoa. Itse saan vain 2500 ja ruokakaupassa on nykyään ole ettei mulla ole varaa oikein mihinkään. En ole tuntenut itseäni näin köyhäksi kuin joskus kun aloitin työt 9 euron tuntipalkalla. On minua pienituloisempiakin paljon mutta julkisuudessa ei uskslleta edes sanoa ääneen miten paljon tämö kansa on köyhtynyt. Päälle asuntojen hintojen lasku tai muuttuminen paikoin arvottomaksi. Niin ollaan kyllä todella puilla paljailla.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä, millaista koulutusta ja taitoja vaaditaan ja mitä tekee. Korkeakoulututkinnolla tai vaativassa ammattityössä olisi aika pieni palkka, jossakin lehdenjakajana tai puhelinmyyjänä ihan ok, jos mitään erityisiä taitoja ja näyttökokeita ei vaadita.
Mediaanissa huomioidaan kaikki lisiä ja bonuksia ym. saavat, samoin keskiarvossa. Vähintään puolet työntekijöistä saa vähemmän eli ehkä vain muutamia kymppejä.
Siis missä maailmassa elät, jos kuvittelet, että lehdenjakaja tai puhelinmyyjä saisi 3000e/kk??
Täällä kaikki näkyy olevan korkeakoulutettuja hyvin palkattuja, kun pitävät 3000e kuukausipalkkaa pienenä. Se on hyvin yleinen palkka duunarihommissa ja sillä pärjää oikein hyvin, kun käteen jää n. 2200-2400e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Pieni.
Suomalaiset tyytyvät liian vähään ja hyväksyvät että heidän ansionsa siirretään yhteiskunnalle verotuksen ja palkan sivukulujen muodossa.
Tuosta kolmen tonnin palkasta työnantajasi maksaa noin 4500€/kk ja se on siinä mielessä sinun todellinen bruttopalkkasi.
Okei. Kuvittele tilanne, että ne, jotka oikeasti tyytyvät vähään (vinkki: eivät ole 3000 euroa tienaavia) alkavat saada parempaa palkkaa. Kun siivoojille ja kaupan kassoille maksetaan 25 euroa tunti, eikä 10-15 euroa tunti, niin takuulla sinä alat valittaa, kuinka elintarvikkeet ja kaikki muukin maksaa siitä lähtien enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Ei se hyvä ole millään mittarilla. Ihmiset eivät täysin ymmärrä vieläkään kuinka paljon inflaatio on syönyt rahan arvoa. Itse saan vain 2500 ja ruokakaupassa on nykyään ole ettei mulla ole varaa oikein mihinkään. En ole tuntenut itseäni näin köyhäksi kuin joskus kun aloitin työt 9 euron tuntipalkalla. On minua pienituloisempiakin paljon mutta julkisuudessa ei uskslleta edes sanoa ääneen miten paljon tämö kansa on köyhtynyt. Päälle asuntojen hintojen lasku tai muuttuminen paikoin arvottomaksi. Niin ollaan kyllä todella puilla paljailla.
Minun palkkani on n. 2700e/kk ja pärjään sillä oikein hyvin, ruokakaupassa saa hyvin ostettua sen, mitä tarvitsee ja maksettua laskut ja vuokran. Lisäksi käyn joka vkl baarissa, siihenkin tuosta palkasta riittää rahaa ja säästöön menee 100e/kk.
Vierailija kirjoitti:
No millainen tilanne kollegallasi on, siitähän se myös riippuu. Jos on enemmän velkaa, lapsia ym. Sinkkuna huokeassa vuokrakämpässä tuollainen palkka voi olla todella hyvä versus sitten omakotitalossa asuva, lapsellinen henkilö, jolla esim. talosta tai autosta velkaa.
Eikö palkka pitäisi suhteuttaa työnkuvaan, eikä siihen onko lapsia tai velkaisia asuntoja? Voithan sinä ostella ja kuluttaa, ottaa velkaa ja hankkia haaremin ja sitten huudella hädissäsi, että 50 tonnin kk-palkkasi on pieni, kun et pysty ylläpitämään elintapaasi. Se ei kuitenkaan oikeasti tarkoita, että palkkasi olisi millään mittarilla huono.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieni.
Okei. Kuvittele tilanne, että ne, jotka oikeasti tyytyvät vähään (vinkki: eivät ole 3000 euroa tienaavia) alkavat saada parempaa palkkaa. Kun siivoojille ja kaupan kassoille maksetaan 25 euroa tunti, eikä 10-15 euroa tunti, niin takuulla sinä alat valittaa, kuinka elintarvikkeet ja kaikki muukin maksaa siitä lähtien enemmän.
pointtihan on juuri siinä, että esim sen kaupan kassan työ maksaa työnantajalle about tuon 25€/h. Se raha ei kuitenkaan tule työntekijälle joka saa verojen jälkeen ehkä 8-10€/h eikä myöskään työnantajalle. Kuka sitten vetää välistä leijonanosan kassahenkilön työn tuottamasta hyödystä? Yhteiskunta.
Sille nyt15€/h tienaavalle kassalle tai siivoojalle voitaisiin maksaa 3300-3400€/kk jos kaikki raha menisi työntekijälle itselleen, ilman että työnantajan kulut nousisivat senttiäkään!
Tietenkään ei ole realistista ajatella ettei olisi mitään verotusta koska silloin ei olisi yhteiskuntaakaan, mutta toivon että nuo luvut saisivat myös pienituloiset tajuamaan miten vahingollista korkea verotus ja työn sivukulut ovat myös heidän elintasolleen.
Varsinkin ammateissa joiden tuottama taloudellinen lisäarvo on pieni, asettavat sivukulut nopeasti katon sille paljonko työstä on mahdollista maksaa. Toinen asia mikä työntää pienituloisten palkkoja alaspäin ovat erilaiset tuet ja tulonsiirrot. Jos ihmisten pitäisi oikeasti elää palkallaan, niin yritysten olisi pakko maksaa sellaisia palkkoja että niillä tulee toimeen. Nyt ei tarvitse, koska esim se pörssiyhtiön pääkonttoria Espoon keilalahdessa siivoava ihminen saa palkkansa lisäksi myös toimeentulotukea, asumistukea jne.
Siinä mielessä iso osa tuista on itseasiassa epäsuoria yritystukia. Se pörssiyhtiö kyllä siivouttaisi pääkonttorinsa vaikka se maksaisi puolet nykyistä enemmänkin.
Joku viisas on joskus sanonut, että vain rikkailla on varaa äänestää sosialisteja. Se pitää erittäin hyvin paikkansa.
Pieni.
Itse saat kuitenkin käteen varmaan jotain 2000€?
Mihin siis hävisi 2500€? Julkisen sektorin kuluihin ja tehottomuuteen, byrokratiaan ja savijaloilla seisovaan terveydenhuolto- ja eläkejärjestelmään.
Sosialismi estää tehokkaasti ihmisiä vaurastumasta omalla työllään.