Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Amk-tuttavalleni jo yhden tieteellisen artikkelin lukeminen on kova työ

Vierailija
10.10.2025 |

Yliopistossa pitää lukea paksuja kirjoja, omaksua laajaa tietoa, amk:ssa voi yhdelle kurssille ei tarvitse lukea yhtään kirjaa, yliopisto vaatii akateemista kykyä, amk ei vastaa yo-tutkintoa

Kommentit (116)

Vierailija
61/116 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miski amk:laiset aina pillastuvat kun amk:sta yrittää keskustella kriittisen asiallisesti?

Aika erikoinen käsitys "kriittisen asiallisesta".

Vierailija
62/116 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelen Yamk tutkintoa. Monta kirjaa ja tieteellisestä artikkelia on jo tullut luettua. Ne o St ainoita hyväksyttyjä lähteitä päättötyöhön. Olet kyllä oikeassa ettei yliopiston ja Yamk opinnot ole samanlaisia. Yliopistossa kaverini teki erään kurssin kokonaan ryhmätyönä. Itse tein vastaavan kurssin osittain ryhmätyönä mutta suurimmaksi osaksi yksilötyönä. Minun yksilötyöni oli käytännönläheinen mutta kaikki lähteet akateemisia. Kaverillani yliopistossa koko homma akateemista touhua ilman käytännön läheistä otetta. Hän opiskelee maisteriksi samalla alalla kuin minä Yamk tutkintoa.

Kerrotko vielä mikä ala on kyseessä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/116 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelen Yamk tutkintoa. Monta kirjaa ja tieteellisestä artikkelia on jo tullut luettua. Ne o St ainoita hyväksyttyjä lähteitä päättötyöhön. Olet kyllä oikeassa ettei yliopiston ja Yamk opinnot ole samanlaisia. Yliopistossa kaverini teki erään kurssin kokonaan ryhmätyönä. Itse tein vastaavan kurssin osittain ryhmätyönä mutta suurimmaksi osaksi yksilötyönä. Minun yksilötyöni oli käytännönläheinen mutta kaikki lähteet akateemisia. Kaverillani yliopistossa koko homma akateemista touhua ilman käytännön läheistä otetta. Hän opiskelee maisteriksi samalla alalla kuin minä Yamk tutkintoa.

Liiketalous

Vierailija
64/116 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liiketalous

Niinkuin tässä ketjussa on moneen kertaan mainittu, niin se vastaavuus on alakohtaista. Se kertoo aika paljon, että voitko jatkaa YLIOPISTOON seuraavalle asteelle ilman täydentäviä opintoja vai et. Kuvataiteilija AMK voi opiskella suoraan maisteriksi yliopistossa, täydentämättä opintoja lainkaan.  

Vierailija
65/116 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun AP:lle lyödään sähköpiirustukset käteen niin ei se niistä mitään ymmärrä vaikka tarvitsee sähköä elääkseen 

Vierailija
66/116 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun AP:lle lyödään sähköpiirustukset käteen niin ei se niistä mitään ymmärrä vaikka tarvitsee sähköä elääkseen 

Tuskinpa ymmärtää paljon mitään muutakaan. Pelkän kansakoulun käyneet on harvoin niitä välkyimpiä.

Vierailija
67/116 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
68/116 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen maisteri ja tieteellisen artikkelin lukeminen on minulle kova työ. 

Vierailija
69/116 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käynyt AMKta, mutta valmistuin korkeakoulusta muualta, sitten menin YAMKiin ja valmistuin sieltä, koska halusin myös opettajan pätevyyden.

Opiskelu oli enimmäkseen yksilötyötä. Paljon piti lukea ja vähemmän tehdä ryhmätyötä.

Lopputyöni oli kaikkein laajin. Opettaja sanoi, että tästä tulee TUTKIMUS, ei pelkkä normaali lopputyö.

Valmistuin normaalia nopeammin ja muuan opiskelija pyysi minua ohjaamaan itseään ja maksoikin siitä. Hänellä oli eri ala, mutta NE jotka osaavat opettaa hyvin, voivat opettaa heitäkin  jotka tekevät opettajantutkintoa toisille aloille.

Katsos ap kun ne tekevät ja opettavat jotka oikeasti osaavat ja ovat välkkyjä.

Epäilen kyllä hieman sinun kykyjäsi ja älykkyyttäsi.

Onko sulla taustalla muuta kuin peruskoulu?

YAMK antaa lisäksi kelpoisuuden tohtorintutkintoon.

Eräskin kertoi, että hän ohjaa myös YAMKilaisia lääketieteen tohtoreiksi Helsingin yliopiston lääketieteellisessä tiedekunnassa.

Aapeella vaikuttaa lisäksi olevan puutteita itsetunnossaan sekä kova pätemisentarve.

Tällaisiahan aina silloin tällöin näkee. 

YAMK on siitäkin huippujuttu, että opiskelijat jo ovat päteviä alansa ammattilaisia ja heillä on oltava jo vuosia työkokemusta.

Teoria ja käytäntö ovat jo valmiina.

Vierailija
70/116 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttäisi siltä, että ap on katkera koska ei päässyt ammattikorkeakouluun.

Vierailija
71/116 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Parempaa menestystä sulle ensi kerralla!

Paljon tsemppiä elämääsi!

Vierailija
72/116 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Jos sinulla on jo ammatti, kenties jostain korkeakoulusta, osaatko opettaa ammattisi muille?

Vierailija
73/116 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää lytätä ja haukkua? Jos ihminen kuitenkin opiskelee niin mitä väliä?

Vierailija
74/116 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän mahtaa olla ap: n  ammatti?

Vierailija
75/116 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää lytätä ja haukkua? Jos ihminen kuitenkin opiskelee niin mitä väl

--

Ne lyttäävät jotka eivät oikeasti osaa ja joilla on huono itsetunto.

Kuten ap.

Vierailija
76/116 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hehehhe amk-trolli taas liikenteessä. Toivottavasti nyt tuntuu paremmalta, kun jokuhan tuossa amk-koulutuksessa sinua osuu arkaan paikkaan ja harmittaa.

Vierailija
77/116 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää lytätä ja haukkua? Jos ihminen kuitenkin opiskelee niin mitä väl

--

Ap on yksi ja sama tyyppi joka täällä haukkuu AMK:n käyneitä.

Häntä vaivaa kateus ja alemmuudentunne.

Suomalainenhan on kateellinen vaikka mistä.

Vierailija
78/116 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen maisteri ja tieteellisen artikkelin lukeminen on minulle kova ty

--

Ei.

Sinä et ole maisteri. Olet korkeintaan lukiosta valmistunut etkä vielä ole päässyt minnekään jatko - opintoihin.

Vierailija
79/116 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko ainoa, mutta minua häiritsee tuo suluissa AMK jota jotkut haluaa varmuuden vuoksi raapustaa tutkintonimikkeensä perään. Se ei kerro ainakaan käytännön osaamisesta yhtään mitään. Itse olen valmistunut kasarilla inssiksi, mutta en minä  kirjoita sen ins sanan perään sulkeisiin että "kahden markan".

Vierailija
80/116 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kolme