Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Amk-tuttavalleni jo yhden tieteellisen artikkelin lukeminen on kova työ

Vierailija
10.10.2025 |

Yliopistossa pitää lukea paksuja kirjoja, omaksua laajaa tietoa, amk:ssa voi yhdelle kurssille ei tarvitse lukea yhtään kirjaa, yliopisto vaatii akateemista kykyä, amk ei vastaa yo-tutkintoa

Kommentit (115)

Vierailija
81/115 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olenko ainoa, mutta minua häiritsee tuo suluissa AMK jota jotkut haluaa varmuuden vuoksi raapustaa tutkintonimikkeensä perään. Se ei kerro ainakaan käytännön osaamisesta yhtään mitään. Itse olen valmistunut kasarilla inssiksi, mutta en minä  kirjoita sen ins sanan perään sulkeisiin että "kahden mark

---

Mutta kuitenkin muistat AINA korostaa, että olet DI?

Vierailija
82/115 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt molemmat, AMK:n ja yliopiston. Kyllä amkissakin piti opiskella, mutta  tieteellisiä artikkeleja ei käsitelty, vaan opiskelu oli kirjapainotteista. Ensimmäiset tieteelliset artikkelit yliopistossa olivat haastavia. Suunnilleen sanakirjan avulla käänsin niitä ja aikaa kului paljon. Niiden käsittelyyn tottui vähitellen ja sittemmin niitä pystyi arvioimaan ja käsittelemään hyvinkin nopeasti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/115 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on 3 kovimman luokan tutkintoa.

Arkkitehti ja tekniikan tohtori. Kolmatta en nyt muista, mutta DI se ei ole.

Tekniikan tohtori on jo DI ja se on vasta pelkkä pohjakoulutus lopulliselle asteelle.

DI kyllä kykenee suunnittelemaan yhtä sun toista ja tekemään laskelmia ym. ym. Siihen nyt kykenee jokainen jolla on tarpeeksi älliä. Ymmärrys teoriasta ja käytännöstä.

Halki - poikki - pinoon. Siinä DI: n osaaminen jota ei todellakaan sovi väheksyä.

DI on kuitenkin luultavimmin putkiaivo. En osaa sanoa, koska en tunne näitä, mutta näin oletan.

Häntä ei kiinnosta syvälliset eikä filosofiset pohdinnat

Tekniikan tohtori tietää, että 1+1 ei välttämättä ole aina 2.

DI sen sijaan ajattelee, että 1+1 on aina 2.

Tuossa oleellinen näiden henkilöiden persoonasta sekä kyvystä ajatella.

Kyllä tekniikan tohtori hakkaa mennen tullen kaikki DI: t. Suvustani löytyy ainakin yksi tekniikan tohtori. Hän on edesmennyt muutama vuosi sitten. Oli persoonaltaan äärimmäisen itsenäinen oman tiensä kulkija. Todella mielenkiintoinen.

Vierailija
84/115 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olenko ainoa, mutta minua häiritsee tuo suluissa AMK jota jotkut haluaa varmuuden vuoksi raapustaa tutkintonimikkeensä perään. Se ei kerro ainakaan käytännön osaamisesta yhtään mitään. Itse olen valmistunut kasarilla inssiksi, mutta en minä  kirjoita sen ins sanan perään sulkeisiin että "kahden markan".

Sinua häiritsee 80 luvun opisto insinöörinä että olet alemman koulutuksen saanut kuin insinööri amk. Opiskele 1,5 vuoden verran insinööri amk tutkintoa alaltasi, josta vähintään 30% vieraalla kielellä. Valmistuttuasi voit silloin käyttää insinööri amk titteliä.

Eri tutkintojen kompetensseista voitte ottaa itse selvää, mikäli kiinnostaa.

Vierailija
85/115 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen seurannut kauppakorkeaopiskelijaa lähipiirissä ja melko helppoa on kyllä. Itse AMK-tutkinto vuosien takas

Kuulostaa tradenomilinjalta... olet varmaan sekoittanut 

Kyllä kauppasurkea on pääsääntöisesti aika helppo tutkinto. Poislukien taloustieteen pääaine.

Vierailija
86/115 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inssi sekä DI.

Näillä on alkeet valmiina. DI on tietenkin laajentanut osaamistaan.

Jos sattuu, huom.sattuu valmistumaan, sen jälkeen katsoo nokkavarttaan alaspäin muita.

Mutta sen jälkeen on tekniikan tohtori.

Siihen pisteeseen pääsevät vain harvat ja valitut.

He ovat niitä harvinaisia

persoonia joita voi hyvällä syyllä kutsua valituiksi 

Inssit ja DI: t keskustelevat asioista varsin arkipäiväisellä tasolla.

Tekniikan tohtorit liikkuvat Universumissa kokonaan eri levelillä.

Vierailija
87/115 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ammatikoulun käyneenä yliopistoaineisto on kuin leikkiä. Kyse ei ole tutkinnosta, vaan henkilökohtaisista ominaisuuksista, kiinnostuksen kohteista ja siitä kuinka paljon ylipäätään lukee ja kuinka laajalti.

Vierailija
88/115 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap ei kyllä ole käynyt yliopistoa. En ole itsekään käynyt, mutta huomaan kyllä ap:n kirjoitustyylistä, että ap on käynyt varmaan vain peruskoulun. Muutenkin tuo lapsellinen ajatusmaailma, että jälleen kerran pitää trollata ammattikorkeakoululla. 

T: Sairaanhoitaja

Älä nyt viitsi. Amk-laisille vinoilu on yliopistolaisille, erityisesti teekkareille ihan normaali juttu. Lähes jokaisilla sitseillä lauletaan ammattikorkeasaaresta jne.

ei ap

Onpa rumaa ja ylimielistä pilkata muiden tutkintoja. Nauravat varmaan siivoojillekin.

Vierailija
89/115 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle ammatikoulun käyneenä yliopistoaineisto on kuin leikkiä. Kyse ei ole tutkinnosta, vaan henkilökohtaisista ominaisuuksista, kiinnostuksen kohteista ja siitä kuinka paljon ylipäätään lukee ja kuinka laajal

---

Opiskele lisää ja pyri yliopistoon.

Aina kannattaa tehdä parhaansa, jos kiinnostusta riittää.

Vierailija
90/115 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

DI: t tietävät sisimmässään, etteivät kykene koskaan nousemaan Universumin korkeimpiin sfääreihin kuten tekniikan tohtorit, nerokkaat tiedemiehet ja taiteilijat.

Se saa heissä aikaan epämiellyttävän fiiliksen.

Sen vähäisen henkisen kapasiteetin mikä on enää jäljellä, he käyttävät muiden ammatillisen pätevyyden sekä tutkintojen pilkkaamiseen.

Tuossa on kerrottu oleellinen dippainsseistä.

Vierailija
91/115 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap ei kyllä ole käynyt yliopistoa. En ole itsekään käynyt, mutta huomaan kyllä ap:n kirjoitustyylistä, että ap on käynyt varmaan vain peruskoulun. Muutenkin tuo lapsellinen ajatusmaailma, että jälleen kerran pitää trollata ammattikorkeakoululla. 

Älä nyt viitsi. Amk-laisille vinoilu on yliopistolaisille, erityisesti teekkareille ihan normaali juttu. Lähes jokaisilla sitseillä lauletaan ammattikorkeasaaresta jne.

ei ap

Onpa rumaa ja ylimielistä pilkata muiden tutkintoja. Nauravat varmaan siivoojillekin.

Siivoojat ovat paljon alempana ja ymmärtävät asemansa, joten ei niitä käsitellä. Amk-laiset sen sijaan yrittävät olla niin akateemisia yliopistolta varastetun kulttuurinsa kanssa, että sietääkin pilkata. Vähän kuin lapset potkupallopeleissään ovat niin litmasia ja ronaldoja.

Vierailija
92/115 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yo-tutkinto tarkoittaa ylioppilastutkintoa, ei yliopistotutkintoa.

Vierailija
93/115 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se tutkinto. Ei älykkyys. Ei luovuus.

Kaikki koulutus on mennyt hukkaan, jos ihmisellä on ruma sielu.

Sieluaan kannattaa kehittää ensimmäisenä.

Terv. Opettaja

Vierailija
94/115 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei ap

Siivoojat ovat paljon alempana ja ymmärtävät asemansa, joten ei niitä käsitellä. Amk-laiset sen sijaan yrittävät olla niin akateemisia yliopistolta varastetun kulttuurinsa kanssa, että sie

No jo on vittumaista porukkaa jos näin ollaan omasta mielestä muiden yläpuolella ja muiden pilkkaaminen on kuuluu yliopistokulttuuriin.

Vierailija
95/115 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

DI: t tietävät sisimmässään, etteivät kykene koskaan nousemaan Universumin korkeimpiin sfääreihin kuten tekniikan tohtorit, nerokkaat tiedemiehet ja taiteilijat.

Sen vähäisen henkisen kapasiteetin mikä on enää jäljellä, he käyttävät muiden ammatillisen pätevyyden sekä tutkintojen pilkkaamiseen.

Lopeta jo jankutus ja opettele kirjoittamaan kappaleita eikä joka lausetta eri riville.

Vierailija
96/115 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

totta, fiksukaan ei kirjoita ap: tavoin,olkoon miltä sektorilta tahansa koulutushaaransa löytänyt. Paljastaa vain tyhmyytensä. Kuinka noloa.

Vierailija
97/115 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitsen ystäväkseni milloin tahansa siivoojan, kaupan myyjän jne, jos hänellä on hyvä sydän.

En ikinä valitse ystäväkseni tyyppiä joka on käynyt korkeakoulun, jolla on tyhjä, narsistinen sielu ja kylmä sydän.

Nämä viihtyvät omissa porukoissaan jotka ovat yhtä kylmiä tyyppejä. 

Mitään kovinkaan henkevää heiltä ei ole odotettavissa, vaan lähinnä pätemisen tarvetta ja tyhjänpäiväistä länkytystä.

Hyvä ystäväni opiskeli DI: ksi. Sitten keskeytti opinnot. Hän todellakin meni opiskelemaan väärälle alalle, koska hänellä on hyvä sydän.

Olen iloinen hänen puolestaan. Hänelle oli varattuna paljon parempaa.

Vierailija
98/115 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei ap

Siivoojat ovat paljon alempana ja ymmärtävät asemansa, joten ei niitä käsitellä. Amk-laiset sen sijaan yrittävät olla niin akateemisia yliopistolta varastetun kulttuurinsa kanssa, että sie

Mä olen käynyt ammattikorkean ja tunnen paljon sen käyneitä. Kukaan ei yritä olla akateeminen ja maisteri. Jotenkin huvittavaa tuo sun asenne ja kuvittelu siitä mitä muut on ja haluaa olla. 

Vierailija
99/115 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalle amk tutulle jo elokuvan katseleminen on ylivoimaista. Tiktok-videoon juuri ja juuri riittääkeskittymiskyky.

moiset ongelmat ovat jo nähtävissä kaikissa nuorissa, peruskoulussa esiintyy jo,että ei osta lukea kirjaa, ei riitä pitkäjännittyneisyys elokuviin, kirjoituksen tuotto kertomuksena mahdotonta. koodataan vain lyhenteillä. näkyy lukiossa samoin. niin kuinka näistä voisi tulla mm viranhaltioita jotka joutuvat käsittelemään isoja asiakirjakokonaisuuksia. päiväkodeissa esiintyy jo,että lapsi ei osaa käsitella kirjaa ja hoitaja opettaa -sivua käääännetääään, ei  pyyhkäistä.  

Vierailija
100/115 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopeta jo jankutus ja opettele kirjoittamaan kappaleita eikä joka lausetta 

---

Se on tarkoitettu juuri kaltaisiasi varten.

Siksi, että hahmottaisit asian selkeämmin.

Huomaan, että koit tässä ketjussa narsistisen loukkauksen.