Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Peltistä ikkunalautaa vasten rummuttavat vesipisarat. Onko mitään tehtävissä?

Vierailija
10.10.2025 |

Muutimme uuteen asuntoon pari kuukautta sitten ja tässä asunnossa vesipisaroiden tipahtaminen peltiselle ikkunalaudalle aiheuttaa todella voimakkaan äänen. Vesisade itsessään ei ole paha kun ääni on tasainen, mutta sateen jälkeen yksittäiset eri aikaan tipahtelevat vesipisarat kuormittavat autistista lasta äärimmäisen paljon. Ei saa myöskään illalla unta jos vesipisaroita tippuu. Voiko asialle tehdä mitään? Tässä asunnossa täytyy asua vielä ainakin 10kk ja pelkään että siinä ajassa sekä lapsen että aikuisten mielenterveys on ihan riekaleina, kun unettomia öitä on niin paljon.

Kommentit (108)

Vierailija
81/108 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä ne pisarat rummuttaa kuule ilmanvaihdon sisäänottoaukon peltistä huppua. 

No mulla on neljä kerrosta suoraan alas putoava vesiränni niillä kiitoratana. Asuntoni kohdalla ränni tekee 45 asteen mutkan, pisarat putoaa siihen. Ei sadepisarat, vaan talon tasakatolta valuva vesi. Tasatahtinen 100 bpm rummutus jatkuu tuntikausia sateen jälkeen. Ja lumien sulamisaika keväällä, aaarghh!  Vielä kun putki on kiinnitetty asunnon seinään, tuntuu että se oikein resonoi kaikissa rakenteissa. Aluksi luulinkin, että naapurissa joku harjoittelee rumpujen soittoa. Se ääni ei kuulu ollenkaan niin lujana, kun ulkona seison putken vieressä.

Kai pitää odotella että tulisi lopulta poutapäivä, ja käydä vuoraamassa se mutkakohta sisäpuolelta jollakin täällä ehdotetulla menetelmällä.

Vierailija
82/108 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikkunaa voisi varmaan vähän tiivistää, ennen käytettiin jotain liimapaperin tapaista. Tai voisiko lapselle olla jotkut vaimentavat kuulokkeet päähän ongelma-ajaksi, eihän koko ajan sada kuitenkaan. Vaikka juuri nyt siltä näyttääkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/108 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä ne pisarat rummuttaa kuule ilmanvaihdon sisäänottoaukon peltistä huppua. 

No mulla on neljä kerrosta suoraan alas putoava vesiränni niillä kiitoratana. Asuntoni kohdalla ränni tekee 45 asteen mutkan, pisarat putoaa siihen. Ei sadepisarat, vaan talon tasakatolta valuva vesi. Tasatahtinen 100 bpm rummutus jatkuu tuntikausia sateen jälkeen. Ja lumien sulamisaika keväällä, aaarghh!  Vielä kun putki on kiinnitetty asunnon seinään, tuntuu että se oikein resonoi kaikissa rakenteissa. Aluksi luulinkin, että naapurissa joku harjoittelee rumpujen soittoa. Se ääni ei kuulu ollenkaan niin lujana, kun ulkona seison putken vieressä.

Kai pitää odotella että tulisi lopulta poutapäivä, ja käydä vuoraamassa se mutkakohta sisäpuolelta jollakin täällä ehdotetulla menetelmällä.

Itse laitoin tuollaiseen noin 1 cm paksun sieniliinan sinne sisälle. Vaimeni heti.

Vierailija
84/108 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista maailman ilmiöistä en koskaan ole sateen ääntä, tulipa se ikkunaan tai peltiin, häiriintynyt, tosin jossain mökillä huomaa sateen ensin peltikaton ropinasta.  Peltikatto muuten hellepäivinä  risahtelee ja paukkuu.

Ja olen vuodesta 1966 asunut monissa eri kerrostaloissa,  mm kaupungin pääkadun varrella jossa yöelämää.

Vierailija
85/108 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse laitoin tuollaiseen noin 1 cm paksun sieniliinan sinne sisälle. Vaimeni heti.

Kiitos vinkistä, menee ostoslistalle. Käytitkö jotain liimaa tms. kiinnikettä?

Vierailija
86/108 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikista maailman ilmiöistä en koskaan ole sateen ääntä, tulipa se ikkunaan tai peltiin, häiriintynyt, tosin jossain mökillä huomaa sateen ensin peltikaton ropinasta.  Peltikatto muuten hellepäivinä  risahtelee ja paukkuu.

Ja olen vuodesta 1966 asunut monissa eri kerrostaloissa,  mm kaupungin pääkadun varrella jossa yöelämää.

Itse olen myös iäkkäämpi ja ainoastaan yksi ikkunalauta on aiheuttanut tämän äänen.

Vierailija
87/108 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai pitää odotella että tulisi lopulta poutapäivä, ja käydä vuoraamassa se mutkakohta sisäpuolelta jollakin täällä ehdotetulla men

Se liinan/sienen pinta on jotenkin tahmea, niin se on pysynyt paikoillaan ihan itsestään. Kovemmalla sateella toki tulee itsestään ulos. Olen sen säännöllisesti napannut ulos ja tarkistanut, että mitään isompia roskia ei ole tukkimassa ränniä. Varmaan jollain pyykkipojallakin pysyisi kiinni jonkin aikaa.

Vierailija
88/108 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onhan tää trolli...Onhan?

Vierailija
89/108 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita Remulle.

Vierailija
90/108 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis onko mitään parempaa?

Minustakin se on ihana ääni. 

Sen autistilapsen vain täytyy tottua. Mitään ei ole tehtävissä.  Voitte toki asentaa vaahtomuovit ikkunalaudoille, mikäli naapurit ei puutu. 

Mutta teette tosi ison karhunpalveluksen, jos tuollaiseen lähdette.  Lapsi sopeutuu ympäristöön,  ei ympäristö lapseen. 

Oli autisti tai ei.

Jos kärsii pahoista aistiyliherkkyyksistä, ei ole mahdollista tottua, koska se aistimus vain tuntuu ihan erilaiselta kuin sellaisesta ihmisestä, jolla on onnekseen normaali hermosto. Korvan juuressa ulvovaan moottorisahaan ei totu, vaikka sitä kestäisi vuosia, päinvastoin tilanne menisi aina vain pahemmaksi.

On totta, että koko maailmaa ei ole mahdollista sopeuttaa yhden yksilön tarpeisiin, mutta kyllä kodin pitäisi olla sellainen paikka, jossa on hyvä olla. Kun suurimman osan ajasta kuormitus pysyy siedettävän rajoissa, kestää paremmin myös niitä tilanteita, joissa se on pakostakin liian korkealla tasolla.

Vierailija
91/108 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peltistä ikkunalautaa vasten rummuttavat vesipisarat

Tuo toimisi laulun sanoituksessakin, Kerkko Koskinen voisi säveltää, mutta kuka tekisi sanat? Anni ei taida runoilla enää. 

Eruption feat. Precious Wilson - I Can't Stand The Rain (Original Album Version)

Vierailija
92/108 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsittämätöntä, kuinka moni suosittelee jotain toimenpiteitä sateen  äänelle. 

Näin niitä vastenmielisiä lumihiutaleita kasvatetaan. 

Ja sitten sä itse laitat sälekaihtimet tai pimennysverhon kun valo häiritsee nukkumista? (itseäni ei häiritse öinen valo yhtään) 

Teen sen ainakin itse. Tässä tehdään toisen puolesta ja pieleen tulee menemään. 

Tai onhan se mennyt jo,  jos autistinen lapsi on perheessä.

Pienenä lapsena jo asentelit sälekaihtimia ja verhoja? Vau. 

Tuskin kaipasin mitään pimennystä  edes. Ihan olin terve lapsi eikä näin ollen tarvittu mitään  järjestel

Autismi ei tee ihmisestä työkyvytöntä, ellei siihen liity älyllistä kehitysvammaa. Ympäristön asenteet tekevät.

Nimimerkillä autisti, joka on todella hyvä, kehuttu ja tehokas työntekijä - koska saan tehdä töitä kotona vastamelukuulokkeet päässä. Mutta varmaan monien mielestä olisi jostain syystä parempi, jos minut pakotettaisiin sellaisiin olosuhteisiin, jotka lopulta veisivät terveyteni ja työkykyni - tai jos vaan kuolisin pois, koska onhan se ihan väärin, että maailmassa saa olla erilaisia ihmisiä.

Vierailija
93/108 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis onko mitään parempaa?

Minustakin se on ihana ääni. 

Sen autistilapsen vain täytyy tottua. Mitään ei ole tehtävissä.  Voitte toki asentaa vaahtomuovit ikkunalaudoille, mikäli naapurit ei puutu. 

Mutta teette tosi ison karhunpalveluksen, jos tuollaiseen lähdette.  Lapsi sopeutuu ympäristöön,  ei ympäristö lapseen. 

Oli autisti tai ei.

Jos kärsii pahoista aistiyliherkkyyksistä, ei ole mahdollista tottua, koska se aistimus vain tuntuu ihan erilaiselta kuin sellaisesta ihmisestä, jolla on onnekseen normaali hermosto. Korvan juuressa ulvovaan moottorisahaan ei totu, vaikka sitä kestäisi vuosia, päinvastoin tilanne menisi aina vain pahemmaksi.

On totta, että koko maailmaa ei ole mahdollista sopeuttaa yhden yksilön tarpeisiin, mutta kyllä ko

ja itse olen sitä mieltä, että kenenkään ei tarvitse kuunnella mitään kovaäänistä pauketta esim yöllä, oli sitten autisti tai ei.

Vierailija
94/108 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis onhan tää trolli...Onhan?

En usko että on trolli.

Mutta kysymyksesi kertoo, kuinka vaikea aistiyliherkillä on elää vähemmän herkkien maailmassa.

Olen jonkin verran aistiyliherkkä aikuinen, ja minulle esim. vilkkuva kohdistin ruudulla on aika sietämätöntä. Kaikissa ohjelmissa ei ole edes asetusta, jolla sen saa olemaan vilkkumatta. Samoin kaikki liikkuva kuva silloin kun yritän tehdä jotain muuta kuin katsoa sitä kuvaa. Tasaista huminaa kestän, se on jopa rauhoittavaa, mutta säännöllinen naputtava ääni saa hulluuden partaalle.

Vierailija
95/108 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päällystä ikkunalaudat huovalla tai bitumi katteella. Pitäisi onnistua, jos kerran tämäkin onnistuu:

Vierailija
96/108 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on loukkaava ajatus, pyydän jo ensin anteeksi ja tämä ei kohdistu aloittajaan enkä missään nimessä sairaita/ erilaisia halua syrjiä tai loukata.

Kuitenkin nyt motkotetaan kovasti eläkkeistä, etenkin suuret ikäluokat jotka ovat eläkkeensä eteen olleet työelämässä, olleet moitittavina.

Veronmaksajat ja työelämässä olevat suomalaiset tulevat tulevaisuudessa vielä enemmän vähenemään koska näyttää erityislapsia olevan valtavat määrät?  Mistä se sitten johtuu, kaikki saasteet, ympäristömyrkyt, e-pillerit?

Kaikista ei tule olemaan työelämään, toivottavasti kuitenkin mielekäs elämä tehtävissä joihin pystyvät, Pirkassa kerrottiin autistimiehestä kaupan ja asiakkaiden apupoikana.

Vierailija
97/108 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peltistä ikkunalautaa vasten rummuttavat vesipisarat

Tuo toimisi laulun sanoituksessakin, Kerkko Koskinen voisi säveltää, mutta kuka tekisi sanat? Anni ei taida runoilla enää. 

Eiköhän tuo oo jo käytetty. 

Ei ole. 

Vierailija
98/108 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkea paskaa tänne kirjoitetaan. 

Tosi hauska ap! 😂👌🏻

Vierailija
99/108 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä ongelmasta pääsee sillä, että vaihtaa aikuisen nukkumaan siihen äänekkääseen huoneeseen. Jos kaikki ikkunalaudat paukkuu, niin sitten ongelma ei ratkea sillä.

Vierailija
100/108 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voin tulla sinne ikkunalaudalle vaihteeksi huutamaan

RÄÄ RÄÄ RÄÄ 👹 RÄÄ RÄÄ RÄÄ 😡 RÄÄ RÄÄ RÄÄ 🦖

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä seitsemän