Kauko Röyhkä-säälittävyydessään omaa luokkaa
Vuosi 2012: Kauko Röyhkä kritisoi Vain Elämää -konseptia ja kehuskeli, kuinka kieltäytyi 8000€ esiintymispalkkiosta 75 000 myydystä levystä ja uusista potentiaalisista kuuntelijoista.
Vuosi 2025: Kauko Röyhkä kertoo olevansa ulosotossa ja pyytää seuraajiltaan 1€/kk.
Kommentit (271)
Vierailija kirjoitti:
Teini-iän kynnyksellä kiinnostuin spirituaalisista ja mystisistä asioista. Olin yksinäinen poika, vaikka minulla oli kavereita. Uppouduin kirjojen, musiikin ja elokuvien maailmaan.
Sain lahjaksi kirjoituskoneen, ja päätin jo tuolloin, että minusta tulee kirjailija. Haaveilin myös bändiharrastuksesta, mutta en ollut lainkaan musikaalinen. Onneksi tuli punk. Siinä ei tarvinnut osata soittaa.
Lukiossa löysin hengenheimolaiseni. Kaveriporukassamme diggailtiin kuvataiteilija Andy Warholia ja muusikko Patti Smithia.
New Yorkissa he eivät olisi varmaan voineet edes kuvitella, että jossain Perämeren pohjukassa jotkut nuoret ovat innoissaan heidän hommistaan. Kaverini kävi lainaamassa kirjastosta taidekirjoja. Hän leikkasi sivuilta parhaat kuvat talteen.
Tiesin, että haluan taiteilijaksi. Minulle oli tärkeää erottua massasta. Koulussa kannustettiin lähinnä urheilemaan tai lukemaan jotain tylsää
Eli tärkeintä on aina ollut narsistisesti olla jotakin, erottua. Tämän allekirjoitan.
Elämä 1990-luvun alun Helsingissä oli synkkää aikaa. Olin juovuksissa varmaan neljänä päivänä seitsemästä. Tutustuin kaupungin taiteilijapiireihin. Iltaisin muusikko- ja kirjailijaystävät soittelivat ja kyselivät, onko minulla viinaa ja voiko luokseni tulla jatkoille.
Ajanjaksoon liittyi myös okkultismikohu. Vuonna 1993 julkaistun Jumalan lahja -levyn vuoksi okkultismi nousi esiin television keskusteluohjelmassa. Puhuin okkultismista, mutta kaikki ymmärrettiin satanismiksi.
Oikeasti minua kiinnosti lähinnä jonkinlainen alitajuntaan meneminen ja jotkut okkultismin historialliset hahmot. Minusta tuli outolintu, joka sai tottua olemaan arvostelun kohteena.
Elämässäni alkoi uusi vaihe, kun tutustuin edelliseen aviovaimooni, joka ilmoitti heti suhteen alussa haluavansa kaksi lasta. Ajattelin, että perhe-elämä voisi olla hyvä vaihtoehto juopottelulle.
Kun muutimme ydinkeskustasta Lauttasaareen, minusta tuntui siltä kuin olisin tullut maalle. Kukaan ei enää pyrkinyt luokseni jatkoille, niin kaukana Lauttasaari tuntui olevan yöelämästä.
Kun kahdesta tyttärestämme ensimmäinen syntyi, tajusin, etten voi elää pelkillä muusikon tuloilla. Kirjoitin 1996 ilmestyneen Kaksi aurinkoa, joka pääsi Finlandia-ehdokkaaksi. Viidennestä kaunokirjallisesta teoksestani alkoi menestyksekäs urani kirjailijana.
Vierailija kirjoitti:
Teini-iän kynnyksellä kiinnostuin spirituaalisista ja mystisistä asioista. Olin yksinäinen poika, vaikka minulla oli kavereita. Uppouduin kirjojen, musiikin ja elokuvien maailmaan.
Sain lahjaksi kirjoituskoneen, ja päätin jo tuolloin, että minusta tulee kirjailija. Haaveilin myös bändiharrastuksesta, mutta en ollut lainkaan musikaalinen. Onneksi tuli punk. Siinä ei tarvinnut osata soittaa.
Lukiossa löysin hengenheimolaiseni. Kaveriporukassamme diggailtiin kuvataiteilija Andy Warholia ja muusikko Patti Smithia.
New Yorkissa he eivät olisi varmaan voineet edes kuvitella, että jossain Perämeren pohjukassa jotkut nuoret ovat innoissaan heidän hommistaan. Kaverini kävi lainaamassa kirjastosta taidekirjoja. Hän leikkasi sivuilta parhaat kuvat talteen.
Tiesin, että haluan taiteilijaksi. Minulle oli tärkeää erottua massasta. Koulussa kannustettiin lähinnä urheilemaan tai lukemaan jotain tylsää
Mikset pysynyt Oulussa? Andy Warhol oli turha ja Patti Smith vielä turhempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta Röyhkä on tehnyt joitain ihan saatanan hyviä biisejä ja levyjä ja tykkään sen äkkiväärästä asenteesta. Ei se kuulu mihinkään tv-formaattiin. Se vaan vittuilisi siellä kanssamuusikoille kyyneleet silmään.
Ja kaikki vihaisivat sitä yhä enemmän. Ja se tykkäisi, koska epänormaaliuus.
Minä luulen, että Röyhkä välittää muiden mielipiteistä harvinaisen vähän.
Minä taas luulen, että hän ottaa todella pienestäkin itseensä - kuten hänen jutuistaan saattaa huomata. Sen sijaan vetää tuollaista täysin järjenvastaista roolia vttuilijana ja ties minä turvansoittajana, joka upposi ihmisiin joskus esihistoriallisella ajalla. Nykyisinhän häntä kommentoikin lähinnä saman ikäluokan kanssasetämiehet, yleensä jonkin sor
Niin, aika aikaansa kutakin. Olisin huolissani, jos nykynuoriso diggailisi kybällä katri helenaa ja kaukoa ja kake randelinia. Maailma menee eteenpäin. Mutta minä kuuntelen joka syksy ja talvi Kaukoa ja etenkin vanhoja levyjä. Talven valoa. Nivelet. Mieluummin vanha kuin aikuinen. Korsikalainen. Ihmelapsi. Kolme asetelmaa. Jne.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten Kauko Röyhkä joutui ulosottoon ja kerjää Facebookissa rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole minun suosikki mutta arvostan paljon hänen asennettaan taiteen tekemiseen. Pitää kertoa niistä asioista jotka itseä aidosti kiinnostaa eikä kumarrella joka suuntaan.
Vähän semmoinen Iggy Pop-meninki. Voin kyllä ymmärtää miten masentava paikka nyky-Suomi on luoville kunnianhimoisille artisteille, kun se on kauhea ihan taviksellekin. Kaiken pitäisi olla tuubista puristettua tasaista tahnaa, sellaista mikä ei ärsytä, erotu eikä jää liikaa mieleen että voidaan kohta työntää samaa tahnaa uusi annos.
Suomen ongelma on pikemminkin se, että täällä on liikaa tällaiselle tuottamattomalle taiteelle tukirahaa. Vain tuottavan taiteen pitäisi saada tukea, mielellään sellaisen, joka tuottaisi myös ulkomailla.
No vitustako sinä etukäteen voit taiteesta tietää tuottaako se jotain vai ei.
Suomen parhaita sanoittajia. Sillä saralla voisi tienata ehkä.
Lauluääni ei ole ehkä ikinä ollut kovin ihmeellinen ja vanhemmiten ei varsinkaan. Kuuluu seitkytluvunnja kasarin isoon joukkoon bändien laulajia, joiden laulutaito niin ja näin. Se oli sitä aikaa, kun aitous merkitsi eikä hiottu esitys.
Kauko Röyhkä ja Narttu on julkaissut todella monta järkyttävän hyvää levyä. Ei tule mieleen monta kotimaista, jolla olisi niin vähän hutikappaleita levyillä.
Ja todellakin monet sanoitukset ovat omaa luokkaansa. Sekä sen ajan muihin että erityisesti nykyisiin verrattuna.
naurattaa kun täällä öyhötetään miksi esiintyjä haluaa esiintyä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesin, että haluan taiteilijaksi. Minulle oli tärkeää erottua massasta. Koulussa kannustettii
Mitä sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesin, että haluan taiteilijaksi. Minulle oli tärkeää erottua massasta. Koulussa kannustettii
En usko että on ulosotossa. Miten voi olla ryssinyt asiansa niin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta Röyhkä on tehnyt joitain ihan saatanan hyviä biisejä ja levyjä ja tykkään sen äkkiväärästä asenteesta. Ei se kuulu mihinkään tv-formaattiin. Se vaan vittuilisi siellä kanssamuusikoille kyyneleet silmään.
Minä taas luulen, että hän ottaa todella pienestäkin itseensä - kuten hänen jutuistaan saattaa huomata. Sen sijaan vetää tuollaista täysin järjenvastaista roolia vttuilijana ja ties minä turvansoittajana, joka upposi ihmisiin joskus esihistoriallisella ajalla. Nykyisinhän häntä kommentoikin lähinnä sam
Ööö, kyllähän teinit kuuntelevat nimenomaan Katri Helenaa ja Kake Randelinia. Katri Helenaa kuuntelee teinini ja Kake on siinä JVG:n kappaleessa pakko painaa pitkää päivää jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas luulen, että hän ottaa todella pienestäkin itseensä - kuten hänen jutuistaan saattaa huomata. Sen sijaan vetää tuollaista täysin järjenvastaista roolia vttuilijana ja ties minä turvansoittajana, joka upposi ihmisiin joskus esihistoriallisella ajalla. Nykyisinhän häntä kommentoikin lähinnä sam
Niin, aika aikaansa kutakin. Olisin huolissani, jos nykynuoriso diggailisi kybällä katri helenaa ja kaukoa ja kake randelinia. Maailma menee eteenpäin. Mutta minä kuuntelen joka syksy ja talvi Kaukoa ja etenkin vanhoja levyjä. Talven valoa. Nivelet. Mieluummin vanha kuin aikuinen. Korsikalainen. Ihmelapsi. Kolme asetelmaa. Jne.
Saat luvan olla huolissasi. Kake Randlin on todella suosittu nuorison keskuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas luulen, että hän ottaa todella pienestäkin itseensä - kuten hänen jutuistaan saattaa huomata. Sen sijaan vetää tuollaista täysin järjenvastaista roolia vttuilijana ja ties minä turvansoittajana, joka upposi ihmisiin joskus esihistoriallisella aja
Ne ei todellakaan kuuntele nimenomaan katri helenaa ja kake randelinia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas luulen, että hän ottaa todella pienestäkin itseensä - kuten hänen jutuistaan saattaa huomata. Sen sijaan vetää tuollaista täysin järjenvastaista roolia vttuilijana ja ties minä turvansoittajana, joka upposi ihmisiin joskus esihistoriallisella aja
Epäilemättä kaikki ne vanhat levyt kuluu teinien levylautasilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole minun suosikki mutta arvostan paljon hänen asennettaan taiteen tekemiseen. Pitää kertoa niistä asioista jotka itseä aidosti kiinnostaa eikä kumarrella joka suuntaan.
Vähän semmoinen Iggy Pop-meninki. Voin kyllä ymmärtää miten masentava paikka nyky-Suomi on luoville kunnianhimoisille artisteille, kun se on kauhea ihan taviksellekin. Kaiken pitäisi olla tuubista puristettua tasaista tahnaa, sellaista mikä ei ärsytä, erotu eikä jää liikaa mieleen että voidaan kohta työntää samaa tahnaa uusi annos.
Suomen ongelma on pikemminkin se, että täällä on liikaa tällaiselle tuottamattomalle taiteelle tukirahaa. Vain tuottavan taiteen pitäisi saada tukea, mielellään sellaisen, joka tuottaisi myös ulkomailla.
No vi
Kaupallinen puoli (pop, rock, rap, elektroninen musiikki) tuottaa hyvin erityisesti menestyjille ja viennissä.
Suomalaiset artistit kuten Nightwish, Alma, Käärijä ja Darude ovat tuoneet näkyvyyttä ja vientituloja.
Mutta valtaosa muusikoista elää pienituloisesti, kuten taidealalla yleensä tuki auttaa pitämään toiminnan hengissä ja monipuolisena.
Kaffebulla kirjoitti:
Miksi ei sijoittanut rahaa silloin kun sitä tuli? Hän oli suosittu esiintyjä 90-luvulla.
Oli jo 1980-luvulla.
röyhkä ryöhkä, röyh röyh.
Tätä onnetonta pitää ymmärtää! Joutui syntymään Oulussa ja au-lapsena, jota isäkään ei tunnustanut. Vähemmästäkin tulee suuruusharhoja ja muitakin harhoja.
Ymmärtäkää tätä röyhyä!!
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Miksi ei sijoittanut rahaa silloin kun sitä tuli? Hän oli suosittu esiintyjä 90-luvulla.
Oli jo 1980-luvulla.
Aivan sama, tienasi silloin. Hän kehua retostelee itseään ja erinomaisuuttaan niin estoitta, että kyllä nyt talouskin pitäisi olla kuosissa noin isolla staralla.