Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi koulutraumoja vähätellään?

Vierailija
09.10.2025 |

Kun olen kertonut niistä, niin ollaan sanottu "Unohda menneet ja mene vaan reippaasti kouluun" tai " Ammattikoulussa on erilaista, kuin peruskoulussa". Ja ihan niinkuin en jälkimmäistä tietäisi, kun olen ollut ammattikoulussa aiemmin.

Minua on vuosia kiusattu koulussa ja sen takia on tullut traumoja. Nään painajaisia ja jos näen ulkona koululaisia, niin olen varuillaan. Minua myös pelottaa ja ahdistaa ajatus kouluun menemisestä ja tuntuu, etten pysty menemään sinne enää ikinä, enkä haluakaan. Silti moni yrittää, että menisin kouluun.

Toki koulutus on hyvä töihin menon kannalta, mutta enemmän työnantajia kiinnostaa työkokemus. Ei pelkällä tutkinnolla nykyään helposti pääse minnekään, joten senkin takia turha kouluttautua. Olen kuullut, että moni on saanut töitä ilmankin koulutusta ja sitä aion itse yrittää. Olen kuitenkin jo 25, joten kouluun haku velvoitetta ei enää ole. 

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vuosikausia kestänyt kiusaaminen ja eristäminen muista ihmisistä on trauma, jota on vieläpä hyvin vaikea hoitaa.

Voi kyynel 😢

Kiusattujen pitäisi aina päästä kaikesta heti yli. Kiusaajat niin kuin sinä saavat olla vi*ttupäitä aikuisenakin ja siihen kannustetaan. Osa jatkaa onnellisena tätä käytöstä loppuikänsä. 

Vierailija
42/45 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasva aikuiseksi. Lapset ovat lapsia ja osaavat olla todella julmia. Koulussa aikuisten pitäisi puuttua tiukemmin kiusaamiseen. Mutta nyt sä oot itse aikuinen ja vastuussa omasta elämästä. Traumoista pääseekö yli kun on valmis tekemään töitä sen eteen. Etsi vertaistukea, käy terapiassa ja mene sinne kouluun, ilman koulutusta ei saa töitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikoilla on myös kiusaamista. Aikuisena sinun pitää osata puuttua siihen, ei pelätä sitä. Töitä saa huomattavasti helpommin kuin on koulutus. Nyt vaan otat itsekäs niskasta kiinni ja haet kouluun.

Vierailija
44/45 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei pakota sinua mihinkään  ja voit elää elämääsi niin kuin tahdot, joten mieti muitakin mahdollisuuksia kuin opiskelua. Mene vaikka au pairiksi tai vapaaehtoiseksi eläinten hoitajaksi toiseen maahan. Tutustut ihan uusiin tapakulttuureihin, jotka myös antavat etäisyyttä traumoillesi. Samalla harjoitat kielitaitoasi, joka voi avata myös työpaikan vähemmän koulutusta vaativassa työpaikassa.

Se, ettet saa ketään suhtautumaan sinun ongelmiisi asiallisesti ja ymmärtäisi sinua, on ikävää, mutta oletko yrittänyt hakea apua vertaistukiryhmistä, kriisiavusta, terapiasta, kirkon diakonissalta, nuorisotilojen ohjaajilta, joltakin mukavalta vanhemmalta ihmiseltä?

Älä tamppaa paikoillasi. Etsi mahdollisuuksia ja jätä muiden odotukset tai kehoitukset sinua kohtaan omaan arvoonsa. 

Vierailija
45/45 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vuosikausia kestänyt kiusaaminen ja eristäminen muista ihmisistä on trauma, jota on vieläpä hyvin vaikea hoitaa.

Katso peiliin. Onko siellä kiva, siisti ja sosiaalinen ihminen?

Sinun peilissä ei ainakaan selvästi ole

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kaksi