Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita jotka ovat erakoiduttuaan alkaneet voimaan paremmin?

Vierailija
08.10.2025 |

Olen todella huono ihmisten kanssa, ja nykyisin myös väsynyt ja sairas. Jossakin kohtaa päätin luovuttaa, ja hämmästyksekseni masennukseni helpotti, vaikka muuta kuvittelin! Kun en odota keneltäkään mitään, eikä minulta odoteta mitään, olen saanut  vajota syvälle itseeni omien juttujeni pariin. Mikä ihana vapaus ja vapautus! Ikää on 50+, ja työelämässä en enää ole.

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu sama t. N33

Vierailija
2/43 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Ennen en edes yrittänyt tutustua muihin, koska pidin itsestäänselvyytenä, ettei mitään ystäviä löydy, hyljeksintää ja vihaa vaan saa osakseen. Voin silloin paremmin. Sitten päätin kuitenkin yrittää ja aloin voimaan huonommin.

Nyt olen taas päättänyt lopettaa ja eristäytyä ihmisten keskuudesta ja alkanut voimaan taas paremmin. Valitettavasti täydellinen eristäytyminen ei enää onnistu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erkoituminen viittaa ennen aikaisesti alkavaan dementiaan

Näin sanoo tutkimukset

Ihminen päättää erakoitua koska aivojen kyky toimia on jo laskenut

Vierailija
4/43 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin sanoo tutkimukset

Aikamoista yleistämistä. T. Introvertti

Vierailija
5/43 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonot ihmissuhteet ei anna voimavaroja vaan vie niitä, monesti on parempi olla yksin...

Vierailija
6/43 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä. 

M41

Vierailija
7/43 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tosi paljon yksin, omissa oloissani, mutta en koe sitä erakoitumiseksi. Tarvitsen paljon henkistä tilaa itselleni ja ihmisten seuraa on siksi mietittävä tarkkaan mitä jaksan. Minulla on kuitenkin ihan hyviä ystäviä, jotka ymmärtävät tarpeeni olla yksin ja viettää aikaani yksin. Pidämme yhteyttä kyllä, lähinnä kirjoittamalla, mutta joskus tuntuu kuin he olisivat lähempänöä minua niin kuin  pyörittäisiin jossakin yhdessä.

Vierailija
8/43 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää erakoiduin ja vuosi meni niin puhkesi skitsofrenia, en suosittele. 

Vierailija
9/43 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama. Olen omasta valinnastani erakoitunut jo parikymmentä vuotta sitten, nyt ikää 51. Mulla on kyllä hyväpalkkainen työ, mutta se on 100% etänä kotoa tehtävää koodaushommaa. Asun isäni entisellä lapsuuden kotitilalla, jonka ostin perikunnalta. 8 km lähimmästä kaupasta, lähimpään naapuriin joka on maatalo/sikatila, kilometri. Mulla ei ole muita ihmissuhteita, kuin että 80 v vanhemmat joskus soittelee, ja muutaman kerran vuodessa käyn heillä kylässä. Olen tyytyväinen elämääni juuri näin. Ai niin 2 koiraa mulla kyllä on turvana ja seurana.

Vierailija
10/43 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin sanoo tutkimukset

Tutkimus nostaa esiin muistisairauksien sosiaaliset merkkitekijät. Esimerkiksi pitkäaikainen työttömyys tai yksin asuminen voivat olla varhaisia merkkejä alkavasta muistisairaudesta.

Uusi suomalainen tutkimus osoittaa, että työelämästä syrjään jääminen ilman eläköitymistä voi ennakoida muistisairauden puhkeamista jo vuosia ennen ensimmäisiä selviä oireita. Tutkimuksessa tunnistettiin muitakin sairastumista ennakoivia sosiaalisia signaaleja jopa kymmenen vuotta ennen Alzheimerin taudin, otsa-ohimolohkorappeuman ja verisuoniperäisen muistisairauden diagnoosia.

Itä-Suomen yliopiston ja Oulun yliopiston tutkijat analysoivat yli 2200 potilaan tiedot laajasta kansallisesta rekisteriaineistosta osana Kansallisen Neurokeskuksen koordinoimaa DEGE-RWD-hanketta. Potilaita verrattiin samanikäisiin, samaa sukupuolta oleviin ja samalla alueella asuviin verrokkeihin.

https://www.uef.fi/fi/artikkeli/tyoelamasta-vetaytyminen-voi-olla-muist…

Tutkimus julkaistu 2025

Vierailija
11/43 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin. Erakkoelämää takana jo vuosia. Hyvinvointi vaan kasvaa ja kasvaa, tuntuu että vain taivas on rajana.

En edes haaveile seurasta enää, ihan tarpeeksi monta kertaa nähty mihin se johtaa.

Vierailija
12/43 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi pitkäaikainen työttömyys tai yksin asuminen voivat olla varhaisia merkkejä alkavasta muistisairaudesta.

🥹

Vierailija
13/43 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin sanoo tutkimukset

Aikamoista yleistämistä. T. Introvertti

Ei yleistämistä, vaan fakta

Vierailija
14/43 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erakoituisin jos olisi varaa. Pakko käydä töissä. 

Vierailija
15/43 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin sanoo tutkimukset

Itsekin pelkäsin välillä, että syy on tuossa. Mutta sitten tajusin, että teen edelleen etätöissä niitä ihan samoja vaativia töitä.

Siinä tutkimuksessa puhuttiin siis työelämästä vetäytymisestä erakoitumisen yhteydessä, ja se on vähän eri asia.

Vierailija
16/43 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sepä se... mutta kun pitää painaa duunia jotta saa leipää suuhun ja edes jonkinlaisen eläkkeen kaikkien verojen ja elinaikaodotusvähennysten jälkeen :(

Vierailija
17/43 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin sanoo tutkimukset

Tutkimus nostaa esiin muistisairauksien sosiaaliset merkkitekijät. Esimerkiksi pitkäaikainen työttömyys tai yksin asuminen voivat olla varhaisia merkkejä alkavasta muistisairaudesta.

Uusi suomalainen tutkimus osoittaa, että työelämästä syrjään jääminen ilman eläköitymistä voi ennakoida muistisairauden puhkeamista jo vuosia ennen ensimmäisiä selviä oireita. Tutkimuksessa tunnistettiin muitakin sairastumista ennakoivia sosiaalisia signaaleja jopa kymmenen vuotta ennen Alzheimerin taudin, otsa-ohimolohkorappeuman ja verisuoniperäisen muistisairauden diagnoosia.

Itä-Suomen yliopiston ja Oulun yliopiston tutkijat analysoivat yli 2200 potilaan tiedot laajasta kansallisesta rekiste

Tätä nyt on turha murehtia jos on erakkona viihtyvää sorttia; juuri viime viikolla uutisoitiin uudesta lääkkeestä muistisairauksiin. Kun nämä kehittyvät, voi taas rauhassa asua yksin loputtomiin. 

Vierailija
18/43 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi pitkäaikainen työttömyys tai yksin asuminen voivat olla varhaisia merkkejä alkavasta muistisairaudesta.

🥹

:D

Vierailija
19/43 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin sanoo tutkimukset

Kannattaa tutkituttaa päänsä jos elämä alkaa tuntua liian vaikealta

Vierailija
20/43 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin. Erakkoelämää takana jo vuosia. Hyvinvointi vaan kasvaa ja kasvaa, tuntuu että vain taivas on rajana.

En edes haaveile seurasta enää, ihan tarpeeksi monta kertaa nähty mihin se johtaa.

Mites seksuaalinen elämä? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kuusi