Mitä ostit aikaisemmin, mutta nyt pidät turhana(säästövinkkejä)
Miten olet korvannut asiat, joita aikaisemmin ostit, mutta et osta säästön vuoksi enää.
Sisustuslehdet: käytän ilmaista e-lehti kirjastoa / käyn lukemassa lehdet kirjastossa
Kampaamoshampoot ja muut tuuhentavat tuotteet: harvensin pesuväliä, käytän halpustuotteita, metsästän tuotteita ilmaiseksi roskalavaryhmistä. Kuivashampoona käytän ruisjauhoja.
Roskapussit: kerään pussit pullonpalauruspisteestä
Kommentit (179)
Vierailija kirjoitti:
En osta enää hyllyjä täyteen eri pesuaineita kasvoille, vartalolle ja hiuksille. Ostan Tokmannilta aina litran purkin Lactolinea, se käy kasvojen, vartalon ja hiusten pesuun. Ja pienemmän purkin esim uimahalliin tai reissuille mukaan otettavaksi. On kyllä kätevää.
Lactoline saa minun naamani kyllä punoittamaan. Mutta käytän yhtä halpaa ratkaisua ja pesen naaman vauvavoiteella.
Alussa joku sai hirveästi negatiivisia peukkuja kun mainitsi vessapaperin. Itse ostan kyllä vessapaperia, mutta olen vähentänyt käyttöä ja hyödynnän bideetä ja pikkupyyhettä. Kakkosen jälkeen kyllä suihkuttamisen jälkeen tarkistan ensin paperilla, sitten vasta kuivaan pyyhkeeseen. Ja vieraita en todellakaan laita käyttämään pyyhkeitä, joten vessapaperia on aina tarjolla. Vesimaksuni on kiinteä.
Olen lähes minimalisti, paljon on jäänyt vuosien varrella pois.
Liikun kotona, en maksa salimaksua. Poimin kymmeniä litroja mustikoita, en äkkiä osta marjoja
Teen kotona töitä, vaatteita on vähän, erikseen ns työvaatteet.
Olemme ensi kesänä lähdössä Japaniin, lennot ovat varattu. Pidämme kotona pienimuotoista airbnb tä ja jätämme yöiden tulot käytännössä aina sisään. Lomasuunnitelma on tehty ja saldolla varattu jo monta majoitusta.
Vaihdantatalous on kova sana
Videopelit julkaisupäivänä, yksi huti maksaa monta kymppiä joten nykyään odotan arvosteluja
Kankaiset kasvomaskit, ylipäätään suuri osa kalliimmista ihonhoitotuotteista
Pikaruokaravintoloiden safka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osta enää hyllyjä täyteen eri pesuaineita kasvoille, vartalolle ja hiuksille. Ostan Tokmannilta aina litran purkin Lactolinea, se käy kasvojen, vartalon ja hiusten pesuun. Ja pienemmän purkin esim uimahalliin tai reissuille mukaan otettavaksi. On kyllä kätevää.
Lactoline saa minun naamani kyllä punoittamaan. Mutta käytän yhtä halpaa ratkaisua ja pesen naaman vauvavoiteella.
Hanki kiinteä hellävarainen palasaippua kasvoille. Käytän Biothermiä, mutta korealaisilta merkeiltä saa jo vitosella. Yks pala kestää 1-2v.
Iltapäivä ja kuvalehdet. Ennen tietokoneen laittoa tuli ostettua ja tilattua lehtiä urakalla. Nyt kaiken kiinnostavan lukee ja näkee netistä ilmaiseksi. Olisi säästynyt melkoinen rahamäärä, jos nykyiset systeemit olisi ollut jo vuosituhannen alussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakkasin käyttämästä hoitoainetta hiuksiin pesun jälkeen. Mitään pelottavaa ei tapahtunut. Lakkasin myös puhdistamasta kasvojen ihoa puhdistusaineilla (tai saippualla). Iho parani, eikä ole kuivia ja punaisia läikkiä enää.
Hoitoaine viensähköisyyden tukasta ja helpottaa pitkän tukan kampaamista. Mutta joku halpa vartalovoide käy siihen myös, tosin hintaero on mitätön.
Tässä taas vaikuttaa se hiustenlaatu. Omat hiukseni ovat jotain kiharan ja laineikkaan väliltä (takaa laineilla, etuhiukset vetää korkkiruuville kostealla säällä), ja hoitoaineen käytön lopettaminen tekisi niistä kuivan risukasan.
Mutta löysin edullisen markettihintaisen luottotuotteen, niin ei enää tarvitse mitään extra-kosteuttavia kampaamo-hintatason hoitoaineita ostella.
Erilaisten salaattien oston lopetin vuosituhannen vaihteessa. Ostan mieluummin kaalia ja kiinankaalia, niistä kun saa sekä salaattiaineksia että tehtyä ruokaakin sen hetkisen tarpeen mukaan. Yleensäkin ruokaostoksilla olen pitänyt kilohintarajaa niin kauan, kun elintarvikkeissa on kilohinnat olleet pakollisia. Markka-aikaan pidin rajana kahtakymppiä, euroihin siirryttyä vitosta. Nyt parina viime vuonna on yläraja pitänyt hilata kymppiin, jotta saa edes kunnollista leipää ostettua.
Vierailija kirjoitti:
Erosin pitkästä avioliitosta neljä vuotta sitten ja oli pakko karsia kaikki ylimääräinen kulutus. Nämä neljä eron jälkeistä vuotta olen käyttänyt lähes ainoastaan jo avioliiton aikana hankkimiani vaatteita ja pyrin käyttämään ne lähes loppuun ennen kuin ostan uutta. Käsittämättömän pitkään olemassa olevilla vaatteilla pärjää kun ne on järjestettynä selkeästi kaappeihin ja tietää mitä siellä on sekä käyttää kotona vain huonompia kotivaatteita. Nytkin minulla on päällä yöpaitana 15 vuotta vanha T-paita.
Ainoat vaatteet mitä olen viimeisen neljän vuoden aikana ostanut on kahdet lenkkarit (kävelen nyt autoilun sijaan niin kenkiä menee puhki), avokkaat ihmisten ilmoille kesäkeleillä ja kaksi neuletta sekä toppatakin SPR Kontista.
Teen onneksi etätyötä niin voin kotona käyttää kulahtaneita kotivaatteita myös työpäivinä. Siistimpää laitan päälle vain kun menen ihmist
Tämä! Nytkin on päällä reikäiset pitkikset ja aamutakki on niin kulunut, että on isoja reikiä kainalossa ja hihassa 😅. Mutta vielä niitä voi kotona käyttää. Vaatteita on ihan tarpeeksi ja kulutan entiset pois nyt. Sukkia en ole oatanut vuosiin, mutta ehkä kohta pitää ostaa kun alkaa olla reikäisiä ja heitän sitä mukaa pois.
Moni kertoo luopuneensa leikkeleistä ja juustoista ja tuoremehustakin. Niin köyhä en ole koskaan että noista luovun.,Tuoremehua aamiaiseksi yksi lasillinen ja se purkki riittää vajaaksi viikoksi. Eli päiväkohtainen hinta ei ole paha. Ja juusto ja leikkeleet nyt tuovat makua leipään. Ei se elämä nyt ihan ankeeta tarvitse olla, että ihan kaikki on mautonta elämässä. Juustoa käytän muuhunkin, esim pizzaan ja suolaisiin piirakoihin ym ruoanlaittoon.
Vierailija kirjoitti:
Meikit. Omalla naamalla olen ne korvannut.
Tukkaa olen leikannut itse melkein koko aikuisiän. Tasotan kun tarvetta tulee, en mitään ihme leikkauksia tee.
En ole ikinä matkustellut ulkomailla, mutta jos olisin, se olisi turhin asia, ei kiinnosta yhtään.
Eiköhän tässä pohdita niitä itselle tärkeitä asioita, joista on luopunut. Minäkin voisin miettiä, kuinka paljon olen säästänyt kun ei kiinnosta golf, purjehdus, urheiluautot tai kesämökkeily. Mutta kun en minä noihin alunpitäenkään olisi rahaa laittanut, niin en niitä oikein säästöiksi voi lukea. Sen sijaan olen lopettanut geelikynnet, lehtitilaukset, vaatteiden ostelun. Suoratoistoja on kerrallaan yksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kengät ja vaatteet. Välillä meinaan vetää lipat, kun kengänpohja nauraa. Kampaaja. Teen itse. Leipää vähemmän, puuroa enemmän. Surkea liksa.
Kengänpohjat saa kuntoon liimaamalla.
Ei saa, nämä nykyiset kengänpohjat kun murenevat. Jos saatkin liimattua, ne murenevat keskemmältä eli liimaus on vain ajanhukkaa.
Niinkö? Olen liimannut omien kenkien pohjia parin vuoden ajalla muutamaan otteeseen. Hyvin toimii, olen käyttänyt samoja kenkiä lähes päivittäin kymmenen vuoden ajan. Näköjään riippuu pohjien materiaalista. Omat kengät oli kalliit merkkikengät.
Yhden mä korvasin toisella. Eli lopetin ostamasta kivennäisvesiä jne sen jälkeen, kun ostin SodaStreamin. On varmasti jo maksanut itsensä takaisin eikä tarvi pulloja raahata palautukseenkaan. Hampaatkin pysyy parempana, kun se pelkkä hiilihappo ei tee hampaille pahaa, mutta kaupasta tuli usein ostettua kivennäisvettä tai makeutettua kivennäisvettä.
Työpaikkaruokailu. Ihan turhaan, omat eväät on parempia.
Vierailija kirjoitti:
En ostele suomalaisia tuotteita jos ei ole pakko. Vaatteeni, hygieniatuotteet ja kaikki mitä voin ostan ulkomailta. Aikuiset lapseni tuovat ne silloin kuin piipahtavat suomessa. Suosittelen muillekin jos on mahdollisuus
Ainakin neljäs kerta, kun näen tämän saman kommenttisi : ) Käytkö jotain pienimuotoista kampanjaa? Mitkä ovat motiivisi? Kostatko hallitukselle sahaamalla oksaa altasi? Väärä ketju tämä kuitenkin on, koska tässä puhutaan tavaroista, joita et enää osta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki kiinteä hellävarainen palasaippua kasvoille. Käytän Biothermiä, mutta korealaisilta merkeiltä saa jo vitosella. Yks pala kestää 1-2v.
Ei kannata naamaa pestä millään pesuaineella. Oikeesti.
Korut. En osta enää minkäänlaisa koruja. Entisiä on vielä jäljellä. Vaatteiden osto. En osta enää esim.villapuseroa. Mulla on kaks, ja ne saa riittää niin kauan kuin kestävät. Kaikenlaiset akkamaiset turhuudet. Käytän kaiken ensin loppuun ennenkuin edes harkitsen uutta.
Digilehti, saunaolut, tuoremehu, limonadit, alkoholijuomat, maustetut kivennäisvedet, hienosokeri (kaikki sokerit), korkokengät ja muut juhlakengät, juhlavaatteet, kalliit merkkialusvaatteet, äänitteet, kynsilakat, luomivärit, kajalit, korvikset ja muut korut, punainen liha, kuha, ahvenet.
Vierailija kirjoitti:
Pyykinhuuhteluaine, hiusväri, ainoa lehtitilaukseni, tupakka, kampaamokäynnit, hierojalla käynti, vaatteiden ostaminen, kynsilakka, talouspaperi, päivittäinen suihkussa käynti, monivitamiinivalmisteen päivittäinen käyttö (nykyään max.3/vko), huulirasva, pullotetut juomat, hammaslanka - tässä jotain mainitakseni
No hyi, kyllä suihkussa pitää käydä päivittäin ja langata hammasvälit joka päivä.
Erosin pitkästä avioliitosta neljä vuotta sitten ja oli pakko karsia kaikki ylimääräinen kulutus. Nämä neljä eron jälkeistä vuotta olen käyttänyt lähes ainoastaan jo avioliiton aikana hankkimiani vaatteita ja pyrin käyttämään ne lähes loppuun ennen kuin ostan uutta. Käsittämättömän pitkään olemassa olevilla vaatteilla pärjää kun ne on järjestettynä selkeästi kaappeihin ja tietää mitä siellä on sekä käyttää kotona vain huonompia kotivaatteita. Nytkin minulla on päällä yöpaitana 15 vuotta vanha T-paita.
Ainoat vaatteet mitä olen viimeisen neljän vuoden aikana ostanut on kahdet lenkkarit (kävelen nyt autoilun sijaan niin kenkiä menee puhki), avokkaat ihmisten ilmoille kesäkeleillä ja kaksi neuletta sekä toppatakin SPR Kontista.
Teen onneksi etätyötä niin voin kotona käyttää kulahtaneita kotivaatteita myös työpäivinä. Siistimpää laitan päälle vain kun menen ihmisten ilmoille.