Miksi sanotaan, että hyvätuloiset eivät osallistu talkoisiin?
Eikö jopa 50% tuloista maksetut verot ole todellakin sitä osallistumista?
Kommentit (355)
Vierailija kirjoitti:
Oli demokraattisesti tai autoritaarisesti päätetty, niin lopputulos on sama: sosiaalietuudet rahoitetaan valtion keräämistä verotuloista, jotka jaetaan etuuksiin oikeutetuille.
Niin? Ja sinä olet oikeasti niin tollo, että kuvittelet tuon olevan sama asia kuin hyvää hyvyyttä antamisen?
No onhan se hyvyyttä, että siihen niinkin suuri osa kansasta suostuu.
Eikö pitkäaikaistyöttömille voitaisi vihdoin keksiä joitakin velvoitteita, jotka katkaisisivat kotona makaamisen ja laittaisivat heidät kouluttautumaan ja pyrkimään kohti työelämää??
Miksi sinä pitkäaikaistyöttömänä pelkästään makaat kotona? Eikö olisi järkevämpää välillä vaikka ulkoilla. Itse olen pitkäaikaistyötön eikä tulisi pieneen mieleenkään jatkuvasti vain maata kotona. En tarvitse mitään ulkopuolelta tulevia pakotteita, jotta pystyn tekemään elämässä muutakin kuin makaamista. Sinun kannattaa tutkituttaa pääsi, jos makaamisen lopettaminen ei onnitu ilman ulkopuolisia pakotteita.
Vierailija kirjoitti:
Voisivatko työttömätkin valita esimerkiksi lähihoitajakoulutuksen (ilmaisen sellaisen!!) ja kouluttautua lähihoitajiksi tekemään töitä.
Eivät voisi, koska kukaan ei palkkaa työtöntä. Lue lapsi uutisia ja opi.
Ei pidä paikkaansa. Työtön voi lähteä opiskelemaan, tehdä opintojen aikana harjoitteluja ja saada jalkansa oven väliin. Teillä on vaan jatkuvasti kaikenlaisia selityksiä valmiina sille, miksi ette voi tehdä itse asioiden eteen mitään. Oikeasti ihmiset ei edes halua työllistyä, kun etuuksilla elelee tarpeeksi hyvin. Itse säätäisin jonkunlaisen osallistumisvelvollisuuden pitkäaikaistyöttömille, voisi löytyä motivaatioita hakeutua töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli demokraattisesti tai autoritaarisesti päätetty, niin lopputulos on sama: sosiaalietuudet rahoitetaan valtion keräämistä verotuloista, jotka jaetaan etuuksiin oikeutetuille.
Niin? Ja sinä olet oikeasti niin tollo, että kuvittelet tuon olevan sama asia kuin hyvää hyvyyttä antamisen?
No ei se kyllä ole. Hyvyys perustuu vapaaehtoisuuteen, ei siihen että laki velvoittaa sinut tekemään jotain. Ei se ole hyvyyttä, että rangaistuksen uhalla teen asian, jonka jättäisin tekemättä heti, jos laki sallisi.
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä siis sosiaalietuuksien varassa elävät ihmiset valittavat, kun eivät saa yhtä paljon rahaa ilmaiseksi ja ovat sitä mieltä, että muiden pitäisi jatkossakin antaa omistaan yhtä paljon ja vielä enemmän heille. Mitään perusteita sille, että miksi muiden pitäisi heitä ilmaiseksi elättää, en ole nähnyt. "Koska on oikeus." No itse asiassa Suomessa jokaisella aikuisella on kyllä velvollisuus lähtökohtaisesti elättää itse itsensä ja perheensä. Koulutus on maksutonta ja luulisi työpaikkoja jostain löytyvän. On me muutkin löydetty. Aika itsekästä vaatia jatkuvasti lisää rahaa ja palveluita. Tämän päälle syytetään työssäkäyviä, etteivät anna omista rahoistaan vielä isompaa siivua. Voisi kysyä näiltä valittajilta, että mitä he itse tekevät yhteisen potin hyväksi ja miksi kuollutta painoa pitäisi säilöä veneessä ikuisesti. Alkakaa soutaa tai hypätkään veteen.
Vasemmistoa äänestää joukko itsekkäitä hyväk
Olipa väritettyä tulkintaa. Olen keskituloinen ja muakin v*tuttaa nykytilanne, jossa köyhemmiltä ja minulta leikataan, hintoja nostetaan mutta rikkaat saa verohelpotuksia.
PS. Et ole vissiin lukenut uutisia muutamaan vuoteen jos kuvittelet työpaikkoja noin vain löytyvän jostain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä maksan 20% tuloistani veroa. Silti ollaan sitä mieltä, että en osallistu talkoisiin, vaan tulojani pitää leikata. Miksi tämä sama logiikka ei päde varakkaisiin?
Koska sinä et saa palkkaa vaan sosiaalietuutta. Se on rahaa, jonka me MUUT annamme sinulle hyvää hyvyyttämme.
Eli olet sitä mieltä, että yrittäjän tuloja pitää leikata, koska yrittäjä ei saa palkaa, vaan yritystukea, jonka me MUUT hänelle annamme hyvää hyvyyttämme.
Kuinka monta yritystä tunnet, jotka pyörivät vain yritystuilla?
Ei kukaan ole puhunut PELKISTÄ yritystuista. Vai oletko niin pöljä, että kuvittelet kaikkien sosiaalitukia saavien elävän PELKILLÄ sosiaalituilla? :D
Jos saa enemmän tukia kuin maksaa veroja, elää muiden siivellä. Se on aika yksinkertaista matikkaa, eikä vaadi erityistä älyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos verojen maksaminen olisi hyvyyttä, meillä ei olisi velvoittavaa lakia sen suhteen. Sellaista ei tarvittaisi, koska kaikki hyvää hyvyyttään maksaisivat veroja ihan omasta tahdostaan. Nythän porukka suostuu verojen maksamiseen vain siksi, että maksamatta jättämisellä on seurauksia. Voi joutua jopa vankilaan.
Hyvätuloisetkin voi muutosneuvotteluissa tulla irtisanotuksi. Sen jälkeen kaikkia etuja on heikennetty. se on tervemenoa.
Ei tiedä ennen kuin itse kokee.
Vierailija kirjoitti:
Miksi aina kaikkein ahkerimpia ja tehokkaimpia vaaditaan aina vaan maksamaan lisää?
Eikö pitkäaikaistyöttömille voitaisi vihdoin keksiä joitakin velvoitteita, jotka katkaisisivat kotona makaamisen ja laittaisivat heidät kouluttautumaan ja pyrkimään kohti työelämää??
Esimerkiksi opiskelupaikkojen pakkohaku työpaikkahaun oheen - jos haet kerran kuukaudessa neljää työpaikkaa, niin miksi ei voisi samalla laittaa pitkäaikaistyöttömiä hakemaan pakolla jotakin koulutuspaikkaa yhteishaussa? Jos kerran siis työpaikkoja ei riittävästi työmarkkinoilla ole, mutta opiskelupaikkoja kyllä löytyy?
Työmarkkinatukeen leikkaus, jos ei suostu menemään opiskelemaan! Jos ei muualle, niin oppisopimuspaikkaan!
Ihmisten täytyisi yrittää hankkia lisää tietoja ja taitoja, jos kerran on huonompi aika, eikä työpaikkoja löydy. Silloin on paras aika kehittää omaa osaamista, ja suhdanteiden kääntyessä nousuun olisi taskussa tutkint
Työtön ei saa opiskella. Moni haluisi, mutta se pitäisi tehdä omalla rahalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei se kyllä ole. Hyvyys perustuu vapaaehtoisuuteen, ei siihen että laki velvoittaa sinut tekemään jotain. Ei se ole hyvyyttä, että rangaistuksen uhalla teen asian, jonka jättäisin tekemättä heti, jos laki sallisi.
Tiedätkö sinä miten ne lait on säädetty?
Vähemmän kun veroja laskettiin. Rikkaat tienaa enemmän.
Itse varakkaana en olisi tarvinnut muutamaa tonnia siitä että näen ihmisten kärsivän. Elämä on epäreilu ja moni asia on sattumasta kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan ne verot osallistumista, mutta globaalissa markkinataloudessa eriarvoisuus on niin valtavaa. Eikä globaali talous toimi ilman valtioita, joiden toimet hyödyttävät muihin verrattuna ylipaljon niitä, jotka siitä eniten hyötyvät.
Jos ajattelee, että 50% pitäisi olla jokin maaginen raja jonka yli ei voisi verottaa, pitää samalla miettiä, mikä olisi se raja, jonka yksi ihminen voi omaisuutta itselleen haalia? Jälkimmäisessä ollaan jo aikaa sitten menty sellaisiin absurditeetteihin, ettei aiemmin olisi voitu kuvitellakaan.
Suomessa ei ole kenelläkään vaaraa päästä sellaisiin omaisuusmääriin, että kolkuteltaisiin mitään rajaa.
Suomen "rikkaat" ovat aikuisten oikeasti varsin vähävaraisia, jos katsotaan globaalia talouden eliittiä.
Silti heillä on absurdin paljon omaisuutta. Tuo vain kertoo, että muualla maailmassa absurdius on mennyt vielä paljon pidemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisivatko työttömätkin valita esimerkiksi lähihoitajakoulutuksen (ilmaisen sellaisen!!) ja kouluttautua lähihoitajiksi tekemään töitä.
Ei pidä paikkaansa. Työtön voi lähteä opiskelemaan, tehdä opintojen aikana harjoitteluja ja saada jalkansa oven väliin. Teillä on vaan jatkuvasti kaikenlaisia selityksiä valmiina sille, miksi ette voi tehdä itse asioiden eteen mitään. Oikeasti ihmiset ei edes halua työllistyä, kun etuuksilla elelee tarpeeksi hyvin. Itse säätäisin jonkunlaisen osallistumisvelvollisuuden pitkäaikaistyöttömille, voisi löytyä motivaatioita hakeutua töihin.
Ensin työttömän pitäisi saada säästettyä 2-3 vuoden elannon verran rahaa, sitten vasta voi mennä opiskelemaan. Mites toi onnistuisi siitä alle 600 eurosta per kuu?
Vierailija kirjoitti:
Minä maksan 20% tuloistani veroa. Silti ollaan sitä mieltä, että en osallistu talkoisiin, vaan tulojani pitää leikata. Miksi tämä sama logiikka ei päde varakkaisiin?
Olet väärässä. 20% on vain pienin ennakonpidätysprosentti joka määrätään työttömille/opiskelijoille/sossutapauksille. Lopullinen veron määrä selviää vasta valmistuneesta verotuksesta, mutta siellä ei lue mitään prosenttia vaan se pitää itse laskea. Noin yleisesti veron määrä jää huomattavaksi pienemmäksi kuin 20%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluun ei tuosta vaan mennä eikä mikään koultus takaa kenellekään työpaikkaa. Meillä on vaikka kuinka paljon työttömiä lähihoitajia, koska soteleikkuri vähensi hoitoalan perustason työpaikkoja. Lue lapsi uutisia ja opi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä teillä? Miksi oletat, että kirjoittaja, joka ymmärtää realiteetit, on automaattisesti itse työtön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienituloiset eivät osallistu yhtään mihinkään vaan elävät koulutettujen ja ahkerien työtä tekevien ihmisten rahoilla. Kaikki tässä maassa tapahtuu nettoveronmaksajien kustannuksella ja näiden siivellä elävät kehtaavat vaatia vuosi vuodelta enemmän ja enemmän vastikkeetonta rahaa...
Aika sivistymätöntä puhetta. Suomessa on paljon pienituloisia töitä tekeviä köyhiä ihmisiä. Sinnittelevät pienillä tuloilla ilman tukia. Esim.määräaikaisissa työsopimuksissa on todella väliinputoaja pienipalkkainen ihminen, jää usein ilman tukia.
Ja sinä jotenkin oletat, että pienituloiset ei maksa veroja? Kyllä he maksavat, mutta tukiloiset eivät.
Työttömyyskorvaus on KORVAUS siitä, että valtio asettaa muut tavoitteet täystyöllisyyden edelle.
Vierailija kirjoitti:
Miksi aina kaikkein ahkerimpia ja tehokkaimpia vaaditaan aina vaan maksamaan lisää?
Esimerkiksi opiskelupaikkojen pakkohaku työpaikkahaun oheen - jos haet kerran kuukaudessa neljää työpaikkaa, niin miksi ei voisi samalla laittaa pitkäaikaistyöttömiä hakemaan pakolla jotakin koulutuspaikkaa yhteishaussa? Jos kerran siis työpaikkoja ei riittävästi työmarkkinoilla ole, mutta opiskelupaikkoja kyllä löytyy?
Työmarkkinatukeen leikkaus, jos ei suostu menemään opiskelemaan! Jos ei muualle, niin oppisopimuspaikkaan!
Ihmisten täytyisi yrittää hankkia lisää tietoja ja taitoja, jos kerran on huonompi aika, eikä työpaikkoja löydy. Silloin on paras aika kehittää omaa osaamista, ja suhdanteiden kääntyessä nousuun olisi taskussa tutkint
Jee, hieno idea! Tosi hieno! Työttömät hakemaan sitten opiskelupaikkoja, jotta nuoret ei niitä sitten saa. Tosi reilua. Yhtä fiksu idea kuin nostaa eläkeikää, jotta työpaikkoja ei vapaudu ja nuoret ei saa töitä, pääse elämään kiinni ja perusta perheitä.
Jos saa enemmän tukia kuin maksaa veroja, elää muiden siivellä. Se on aika yksinkertaista matikkaa, eikä vaadi erityistä älyä.
///
Eli sinäkin olet sitä mieltä, että yrittäjä, joka saa yritystukia on loinen, jolle MUUT hyvää hyvyyttään maksavat elannon. Hyvin harva yrittäjä maksaa niin paljon veroja, että sillä saisi katettua kaikki tuet, joita yrittäjä joko suoraan tai välillisesti saa.
Ihmisten täytyisi yrittää hankkia lisää tietoja ja taitoja, jos kerran on huonompi aika, eikä työpaikkoja löydy. Silloin on paras aika kehittää omaa osaamista, ja suhdanteiden kääntyessä nousuun olisi taskussa tutkinto, vaatimatonkin, sekä mahdollisesti edes jotakin harjoittely tms. kokemusta.