Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi sanotaan, että hyvätuloiset eivät osallistu talkoisiin?

Vierailija
08.10.2025 |

Eikö jopa 50% tuloista maksetut verot ole todellakin sitä osallistumista?

Kommentit (355)

Vierailija
281/355 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meiltä ei voi leikata tukia, koska emme saa niitä.

Verotusta voidaan kiristää helpotusten sijaan. 

PS. En hetkeäkään usko että sä kuuluisit rikkaisiin, Jonne/Igor

Vierailija
282/355 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa kun päättäjiä myöten trollit ovat niin tyhmiä, että kuvittelevat työttömyyden poistuvan sillä, että lähetetään mahdollisimman paljon tuhia hakemuksia ympäriinsä. Suomi on kyllä yksi sketsiohjelma nykyisin. 

minä ainakin poistin OMALTA kohdaltani työttömyyden lähettämällä mahdollisimman paljon HYVIÄ hakemuksia. Ei niitä työpaikkoja saa TURHIA hakemuksia lähettämällä. 

Keskimäärin lähetin 11 hakemusta kuukaudessa ja tuossa on mukana heinäkuu. Heinäkuussa ei juurikaan paikkoja tullut haettavaksi, ja se laskee keskiarvoa. 

Hienoa että löysit työpaikan! Se on aina helpotus. Mutta on hyvä muistaa, että kaikki eivät työllisty, vaikka tekisivät juuri samoin. Itse asiassa joku saattoi tehdä juuri samoin kuin sinä, mutta sinä nappasit sen paikan

en minäkään saanut heti paikkaa vaan se vaati kymmeniä hakemuksia. Ja kun hakee OIKEASTI niitä paikkoja, joihin on mahdollisuus ja laatii hakemuksen huolella niin TAKUULLA saa tuon 4 paikkaa kuukaudessa tehtyä ILMAN että lähettää YHDEN YHTÄ höpöhöpöhakemusta. Minulla meni tyypillisesti 4-5 tuntia yhden hakemuksen kirjoittamiseen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/355 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen marginaaliverotus tekee sen että otan kaikki tehdyt ylityöt vapaana. Jos ottaisin rahana verottaja veisi ylityöpalkasta puolet.

Kannattaa tehdä sunnuntai ylitöitä niin saa yhdestä päivästä kaksi päivää vapaata. 

Vierailija
284/355 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitaja ei ole automaattisesti sairaanhoitaja. Hoitaja voi olla myös lähihoitaja, joka on työn vaativuuteen suhteutettuna hyvin heikosti palkattu ammattiryhmä. Eikä se sairaanhoitajan peruspalkkakaan ole edes lähellä mediaani. Eli varsin matalapalkkaisia työntekijöitä hekin. Etenkin jos taas suhteutetaan palkka työn vaativuuteen. 

Miksi PERUSpalkkaa pitäisi edes verrata mediaanipalkkaan. Mediaanipalkassa on KAIKKI palkanlisätkin mukana IHAN KAIKILTA ammattiryhmiltä. Olisihan se typerää verrata peruspalkkaa muiden alojen kokonaispalkkoihin, mutta näinhän hoitsut yleensä tekee vääristelläkseen omaa palkkaansa todellisuutta pienemmäksi. 

Minunkin peruspalkkani on 1000 kuussa, mutta silti olen vuosittain kateuslistalla. 

Vierailija
285/355 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajat ovat itse asiassa suhteellisen hyvin tienaavia. Eivät nyt ihan hyvätuloisia, mutta reilusti keskivertoa paremmin tienaavia.

Oletko ihan vakavissasi sitä mieltä, että 2 500€/kk brutto on suhteellisen hyvin tienaava? :D

sairaanhoitajien keskipalkka on 3614 €/kk, eikä suinkaan 2500. 

Vierailija
286/355 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajat ovat itse asiassa suhteellisen hyvin tienaavia. Eivät nyt ihan hyvätuloisia, mutta reilusti keskivertoa paremmin tienaavia.

Oletko ihan vakavissasi sitä mieltä, että 2 500€/kk brutto on suhteellisen hyvin tienaava? :D

Ei puhuttu mitään keskipalkasta. Vai oletko niin tollo, että luulet kaikkien teinaavan keskipalkan verran :D:D

Vierailija
287/355 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2 ylintä tulokymmenystä maksaa reilusti yli puolet kaikista tuloveroista. Joten kyllä me maksamme SUURIMMAN osan, eli yhteensä enemmän kuin loput 80%. 

Tämä voi järkyttää, mutta kerron silti: Veroja maksetaan muutenkin kuin vain tuloverona. 

Tämä voi järkyttää, mutta kerron silti. JO yksistään ostamallani autolla maksoin pelkästään alvia enemmän kuin pienituloinen maksaa koko vuonna tulo- ja kulutusveroja. 

Vierailija
288/355 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meiltä ei voi leikata tukia, koska emme saa niitä.

Kaikki saavat tukia, ja usein epäsuorat tuet ovat paljon isompia kuin suorat, mutta ylimielisimmät haluavat aktiivisesti unohtaa sen. 

Vierailija
289/355 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitaja ei ole automaattisesti sairaanhoitaja. Hoitaja voi olla myös lähihoitaja, joka on työn vaativuuteen suhteutettuna hyvin heikosti palkattu ammattiryhmä. Eikä se sairaanhoitajan peruspalkkakaan ole edes lähellä mediaani. Eli varsin matalapalkkaisia työntekijöitä hekin. Etenkin jos taas suhteutetaan palkka työn vaativuuteen. 

Miksi PERUSpalkkaa pitäisi edes verrata mediaanipalkkaan. Mediaanipalkassa on KAIKKI palkanlisätkin mukana IHAN KAIKILTA ammattiryhmiltä. Olisihan se typerää verrata peruspalkkaa muiden alojen kokonaispalkkoihin, mutta näinhän hoitsut yleensä tekee vääristelläkseen omaa palkkaansa todellisuutta pienemmäksi. 

Minunkin peruspalkkani on 1000 kuussa, mutta silti olen vuosittain kateuslistalla. 

Älä jauha paskaa, lapsi! Ei kukaan edes täällä ole niin tyhmä, että uskoisi tonnin peruspalkalla pääsevän yli 100k vuosituloihin. Etenkään sinun kapasiteetillasi. 

Vierailija
290/355 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, että sä kuuluisit ylimpiin desiileihin :D

Tuloissa kuulun ylimään tulodesiiniin, varallisuudessa ylimpään 5%. 

Vierailija
291/355 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2 ylintä tulokymmenystä maksaa reilusti yli puolet kaikista tuloveroista. Joten kyllä me maksamme SUURIMMAN osan, eli yhteensä enemmän kuin loput 80%. 

Tämä voi järkyttää, mutta kerron silti: Veroja maksetaan muutenkin kuin vain tuloverona. 

Tämä voi järkyttää, mutta kerron silti. JO yksistään ostamallani autolla maksoin pelkästään alvia enemmän kuin pienituloinen maksaa koko vuonna tulo- ja kulutusveroja. 

Ei järkytä yhtään. Lähinnä naurattaa, kun kuvittelet minun uskovan tuollaist paskanjauhantaa. En minä paljoa autoista tiedä, mutta sen verran kuitenkin, ettei ne Suomessa ihan niin paljon maksa, että pelkistä alveista. tulisi yhtä paljon kuin ykisttäisen ihmisen vuosiostoksista. 

Vierailija
292/355 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei puhuttu mitään keskipalkasta. Vai oletko niin tollo, että luulet kaikkien teinaavan keskipalkan verran :D:D

Puolet tienaa ENEMMÄN kuin keskipalkka, puolet vähemmän. 

Vierailija
293/355 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolet tienaa ENEMMÄN kuin keskipalkka, puolet vähemmän. 

Itse asiassa ei mene noin. Sinulla menee nyt sekaisin keskipalkka ja mediaanipalkka. Keskipalkka on palkkojen keskiarvo. Mediaanipalkka sitten on tuo sinun mallisi, joka sijoittuu puoleen väliin palkkahaitaria. 

Vierailija
294/355 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä jauha paskaa, lapsi! Ei kuk

Kyllä muuten tienaa monikin. 

Ovat yleensä myyjiä esimerkiksi teollisuudessa. Peruspalkka on huono, mutta provisiot kovia. Helposti hyvät myyjät pääsevät 6-10 k€ kuukausiansioihin. Nyt siis ei puhuta mistään sähkösopimus- tai liittymämyyjistä. 

Vierailija
295/355 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HS: Hyvätuloiset kantavat Suomessa selvästi suurinta verotaakkaa

He maksavat kokoonsa nähden todella suuren siivun Suomen tuloveroista.

Verotuksen progressio näkyy Suomessa siinä, että alle 30000 euroa vuodessa tienaavat maksavat varsin pienen osan Suomen veroista.

https://www.hs.fi/talous/art-2000010882237.html

Pienituloiset kantavat suurta taakkaa hyvätuloisten tulojen lisäämisessä, tekemällä alipalkattua työtä heidän yritystensä hyväksi.  

Vierailija
296/355 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei järkytä yhtään. Lähinnä naurattaa, kun kuvittelet minun uskovan tuollaist paskanjauhantaa. En minä paljoa autoista tiedä, mutta sen verran kuitenkin, ettei ne Suomessa ihan niin paljon maksa, että pelkistä alveista. tulisi yhtä paljon kuin ykisttäisen ihmisen vuosiostoksista. 

Kyllä muuten tulee. Jos otetaan vaikkapa porsche Macan pienillä lisäherkuilla niin siinä maksetaan alvia jo 37 000 € että heilahtaa. Enemmän kuin moni pienituloinen edes TIENAA vuodessa. 

Vierailija
297/355 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä jauha paskaa, lapsi! Ei kuk

Kyllä muuten tienaa monikin. 

Ovat yleensä myyjiä esimerkiksi teollisuudessa. Peruspalkka on huono, mutta provisiot kovia. Helposti hyvät myyjät pääsevät 6-10 k€ kuukausiansioihin. Nyt siis ei puhuta mistään sähkösopimus- tai liittymämyyjistä. 

Höpöhöpöhöpö, lapsi. Edes noissa sähkö- ja liittymämyyjän hommissa peruspalkka ei ole niin paska, että jäätäsiin vain tonniin. Puhumattakaan nyt kovemman luokan myyjistä. Turha yrittää valehdella, koska satuu olemaan kokemusta tuollaisista hommista. Perupalkka ei ollut kummoinen, mutta kyllä se reippaasti päälle 1 000e oli. En olisi ikinä suostunut noihin hommin jollain kuppaisella tonnin peruspalkalla. Se sopii jollekin opiskelijalle, joka ei vielä tiedä alasta mitään. 

Vierailija
298/355 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan niin tyhmä en edes minä ole, että uskoisin sinulla olevan varaa tuollaiseen muuten kuin unissasi. Jos haluat valehdella, keksi nyt edes vähän uskottavampi  tarina. Eihän tässä saa edes unta, kun tuo sinun iltasatusi naurattaa niin paljon. 

Vierailija
299/355 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä muuten tulee. Jos otetaan vaikkapa porsche Macan pienillä lisäherkuilla niin siinä maksetaan alvia jo 37 000 € että heilahtaa. Enemmän kuin moni pienituloinen edes TIENAA vuodessa. 

Ja ihan vakavissasi kuvittelet, että uskomme sinun ostaneen tuollaisen auton :D:D:D:D:DD

Vierailija
300/355 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa kun päättäjiä myöten trollit ovat niin tyhmiä, että kuvittelevat työttömyyden poistuvan sillä, että lähetetään mahdollisimman paljon tuhia hakemuksia ympäriinsä. Suomi on kyllä yksi sketsiohjelma nykyisin. 

minä ainakin poistin OMALTA kohdaltani työttömyyden lähettämällä mahdollisimman paljon HYVIÄ hakemuksia. Ei niitä työpaikkoja saa TURHIA hakemuksia lähettämällä. 

Keskimäärin lähetin 11 hakemusta kuukaudessa ja tuossa on mukana heinäkuu. Heinäkuussa ei juurikaan paikkoja tullut haettavaksi, ja se laskee keskiarvoa. 

Hienoa että löysit työpaikan! Se on aina helpotus. Mutta on hyvä muistaa, että kaikki eivät työllisty, vaikka tekisivät juuri samoin. Itse asiassa joku saattoi tehdä juur

en minäkään saanut heti paikkaa vaan se vaati kymmeniä hakemuksia. Ja kun hakee OIKEASTI niitä paikkoja, joihin on mahdollisuus ja laatii hakemuksen huolella niin TAKUULLA saa tuon 4 paikkaa kuukaudessa tehtyä ILMAN että lähettää YHDEN YHTÄ höpöhöpöhakemusta. Minulla meni tyypillisesti 4-5 tuntia yhden hakemuksen kirjoittamiseen. 

On hienoa, että sä jaksoit tehdä kymmeniä hakemuksia ja se lopulta tuotti tulosta. Mutta se ei tarkoita, että sama toimii kaikille, tai että ne, jotka eivät onnistu, olisivat vähemmän tosissaan, laiskoja tai huolimattomia.

Totuus on että Suomessa on aloja ja paikkakuntia, joilla ei ole edes 4 realistista työpaikkaa kuukaudessa. Ja vaikka olisi, ei hakemuksen laatu takaa mitään, jos työnantajalla on 150 hakijaa ja valinta tehdään esim. ikä-, tausta- tai kokemuserojen perusteella.

Sun onnistumisesi ei kumoa sitä, että tuhannet muut tekevät juuri saman työn mutta jäävät silti ilman työtä. Työllistyminen ei ole tahdonvoimakisailu, vaan usein yhdistelmä osaamista, kysyntää, sattumaa ja onnea.