Onko koulun kuormittavuus ok syy jäädä pois koulusta?
Kysyisin mielipidettä, onko ok pitää ylimääräinen vapaapäivä lapselle, jota koulu kuormittaa kovasti. Meillä viidesluokkalainen, jolla on todettu ADHD. Itse ADHD pysyy hyvin hallinnassa, eikä näy juurikaan ulkoisesti esim. koulussa. Koulu sujuu hyvin ja koenumerot on 8-10 välillä.
Poika pystyy hyvin tsemppaamaan koulupäivän, mutta kotona ja harrastuksissa kuormitus sitten helposti purkautuu, erityisesti kotona, kiukun ja kilareiden muodossa. Nukkuisi myös kellon ympäri, jos saisi. Menee nukkumaan n. 21.30-22 riippuen monelta koulu aamulla alkaa. Silti saa aamulla herättää ja on väsyneen oloinen/ärtyinen, joka sitten vaikuttaa koulupäivään.
Onko täällä muita, ketkä ovat miettineet samaa tai opettajia, jotka voisi kommentoida. Lapsen luokanopettajalta en ole kysynyt, kun meillä nyt on aiemmin ollut omat haasteensa myös koulussa.
Tekisi siis mieli ottaa lapsi jo perjantaiksi pois koulusta, mutta emmin. Vai ilmoittaisiko vaan, että lapsi on sairaana.
Kommentit (48)
Jos aiemmin on pärjännyt ilman lääkitystä niin kannattaisiko ottaa yhteys lääkäriin ja miettiä lääkityksen aloittamista? Eihän se mikään ratkaisu ole että kuormituksen takia on pois koulusta.
Lapselle on hyvä nyt alkaa opettamaan keinoja purkaa ja käsitellä kuormitusta, tapoja rentoutua ja rauhoittua. Sitä kuormitusta tulee olemaan koko elämän ajan ja aikuisena onkin sitten pulassa kun ainoa keino on vältellä vastuuta.
Kyllä on, nyky-yhteiskunnassa ei oo pakko jos ei taho...nykyaines on velttoa.
Vanhemman oma diagnoosi "liian kuormittava koulupäivä" ei ole riittävä syy, että lapsi jää pois koulusta. Täytyy löytyä keinot, miten lapsi jaksaa koko kouluviikon. Viikonloppuna sitten levätään.
Kevennettyä koulupäivää ei (onneksi) enää juurikaan käytetä tukitoimena. Hyvä niin. Kevennettyä koulupäivää annettiin vielä viime lukukaudella tukitoimeksi monelle lapselle. Moni lapsi jäi yksin peliriippuvuutensa kanssa. Kun kaverit olivat koulussa, lapsi hoiti itse addiktiotaan yksin kotona pelilaitteensa kanssa. Surullista!
Mitä lapsi tekisi päivän aikana, kun muut ovat koulussa? Aika moni lapsi pelaa. Ei ole hyvä juttu.
Jos lapsi on kuormittunut, kannattaa karsia iltaharrastuksista. Jos lapsi jaksaa hyvin iltaharrastukset, hän ei ole liian kuormittunut koulupäivistä, vaan jaksaa kyllä koulupäivänkin. Lapsi, joka on liian kuormittunut koukusta, ei halua mennä harrastukseen. Hän ei jaksa.
Kannattaa olla tarkkana, ettei lapsi ala huijata vanhempiaan. Lapsi voi helpostikin liioitella kuormitustaan, jos sitä kysellään ja sanoitetaan kovasti.
Lapsen paikka on koulussa, jollei terveydenhuollon ammattilainen ole toisin päättänyt.
Ihmeellistä, että tällaista voi edes kysyä. Ap itse joku luuseri saikuttelija, joka jää kotiin, kun ei aina ole 100 % kivaa eikä aina voi 100 % kiinnostaa kaikki.
Minä en myöskään karsisi harrastuksia, jos lapsi kerran käy koulussa ja pärjää siellä hyvin noin muuten. Harrastukset ovat usein lapselle kovin tärkeitä ja voisi aiheuttaa enemmän vastakkain asettelua ja sitä kautta häiriötä kouluun.