Menikö tämä oikein? Farmaseutti nollasi lääkärin määräämän lääkereseptin ennen kuin se meni umpeen
Lääkettä oli reseptillä vielä hakematta ja jäljellä. Samoin sen voimassaolo ei ollut mennyt umpeen vielä. Olisin halunnut ostaa sen lääkkeen itselleni varalle kotiin, koska en pysty olemaan ilman. Farmaseutti kuitenkin laski, ettei voi myydä sitä, kun en kerkeä käyttämään koko pakettia ennen reseptin umpeutumista ja nollasi reseptin, niin en saanut sitä ostettua.
Olen käyttänyt kys lääkettä yli vuosikymmenen eikä koskaan ole tullut tämmöistä tilannetta vastaan. Olen aina luullut, että reseptillä olevan lääkkeen saa ostaa reseptin voimassaoloaikana riippumatta siitä kerkeääkö kokonaan käyttää ne lääkkeet reseptin voimassaoloaikana. Menikö tämä oikein?
Kommentit (66)
Keksitty tarina. Resptin voi mitätöidä apteekissa vain potilaan omasta pyynnöstä tai sitten reseptin kirjoittaneen lääkärin toimesta.
Vierailija kirjoitti:
Keksitty tarina. Resptin voi mitätöidä apteekissa vain potilaan omasta pyynnöstä tai sitten reseptin kirjoittaneen lääkärin toimesta.
No en kyllä todellakaan antanut lupaa mitätöidä reseptiä eikä hän tarkistanut asiaa lääkäriltä. Kertoi minulle, että nollaa sen ja komensi olemaan yhteydessä lääkäriin. Nyt tosiaan pari viikkoa jonottanut terveyskeskukseen asian takia ja hämmästelen tätä touhua todella. Ap
Vierailija kirjoitti:
Chatgpt:n mukaan lääkettä ei olisi tosiaan saanut myydä, mutta tuo nollaus ei ole oikein
Jaa, minä kun kysyin niin sanoi että saa myydä.
"
Kyllä, apteekki saa myydä reseptilääkkeen, vaikka resepti olisi vanhenemassa kahden viikon kuluttua, kunhan lääkkeen toimitus tapahtuu reseptin voimassaoloaikana.
Tärkeintä on, että:
Resepti on vielä voimassa toimitushetkellä.
Toimitettava määrä ei ylitä reseptillä määrättyä kokonaismäärää.
📅 Reseptin voimassaolo:
Useimmat reseptit ovat voimassa 2 vuotta (tai 1 vuoden, jos lääkäri on niin määrännyt). Kun voimassaoloaika päättyy, lääkettä ei saa enää toimittaa mutta ennen sitä haettu lääke-erä on täysin sallittu, vaikka se kattaisi kulutusta pidemmälle ajalle kuin reseptin voimassaoloa on jäljellä.
💊 Esimerkki:
Jos resepti vanhenee 21.10.2025 ja asiakas hakee 7.10.2025 kolmen kuukauden annoksen, apteekki voi toimittaa sen normaalisti. Resepti oli voimassa hakupäivänä, ja sillä ei ole väliä, että lääkkeet riittävät pidemmälle kuin reseptin voimassaolo.
Ainoa poikkeus on, jos kyseessä on lääke, jonka toimitusta säädellään erityismääräyksin (esim. PKV-lääkkeet, eli pääasiassa keskushermostoon vaikuttavat lääkkeet, kuten rauhoittavat, unilääkkeet, vahvat kipulääkkeet). Niiden kohdalla apteekki ei saa toimittaa uutta erää, jos edellistä ei ole vielä käytetty loppuun."
Mää oon aikasemmin saanut apteekeissa uusittua reseptini. Nyt tuli tyly tekstiviesti että reseptiä ei ole uusittu ja pyydettiin ottamaan yhteyttä terveydenhoitoon. No, en ota, en jaksa sitä odottelua ja ylimääräistä maksamista. Oon sitte ilman, jos kuolen niin sitte kuolen.
Oliko reseptissä erityismääräys toimitusvälistä? Jos oli, ei sillä voisi ostaa enää edes ilman kelakorvausta.
Eihän sinne terveysasemalle tarvitse jonotella, vaan itse voi laittaa uusimispyynnön netissä. Tai voit pyytää farmaseuttia lähettämään pyynnön heti siinä lääkettä ostaessasi.
Tainnut AP jo käydä hakemassa koko reseptin täydeltä lääkettä ja nyt ulisee kun ei saa ylimääräistä.
Vierailija kirjoitti:
Mahtaako lääkkeesi olla joku sellainen, mitä narkit tykkäävät myydä tai ainakin ostaa? Joku tiukempi linjaus itse apteekkarilta, jotta jengi ei myy käyttämättömiä reseptilääkkeitään ja sitten hae lääkäriltä vaan uutta reseptiä.
Jos henkilöä ei ole koskaan edes epäilty, syytetty eikä edes tuomittu laittomasta pillerikaupasta, niin eihän farmaseutti voi omavaltaisesti semmoisesta alkaa rangaistusta jakaa ja kieltäytyä myymästä lääkärin määräämiä lääkkeitä. Only in Finland.
Kerropa mikä se lääke on? se vaikuttaa paljonkin.
Vierailija kirjoitti:
Mää oon aikasemmin saanut apteekeissa uusittua reseptini. Nyt tuli tyly tekstiviesti että reseptiä ei ole uusittu ja pyydettiin ottamaan yhteyttä terveydenhoitoon. No, en ota, en jaksa sitä odottelua ja ylimääräistä maksamista. Oon sitte ilman, jos kuolen niin sitte kuolen.
Ne varmasti haluaa vaan ottaa kontrolleja. Se on vain hyvä asia.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa taas siltä, että sinun tulisi keskustella näistä asioista oman lääkärisi kanssa. Vauvapalstan kiropraktikot ja helppoheikit eivät voi tässä asiassa sua auttaa.
No ei vaan tuokin sääntö on täysin järjetön että pitäisi lääkkeet käyttää reseptin voimassaoloaikana kun kyse on reseptistä joka uusitaan säännöllisesti jonkun vaivan vuoksi.
Pistetäänkö seuraavaksi joku nassepartio hakemaan loppulääkkeet pois potilaalta jos kuuri on tarkoitettu vaikka 10 päiväksi mutta paketissa on 2 viikon tabletit kuten aika usein sattuu käymään?
Esim. kerran sain 100 tabletin purkin jotain kipulääkettä vaikka tarvitsin vain 20 kun apteekissa ei sattunut olemaan pienempiä bokseja just sitä vahvuutta tai laatua. Tää siis ei ollut mitään erikoisempaa ainetta ja reseptillä vain siksi että se oli vapaasti myytävää hieman voimakkaampaa.
Vierailija kirjoitti:
Tainnut AP jo käydä hakemassa koko reseptin täydeltä lääkettä ja nyt ulisee kun ei saa ylimääräistä.
Reseptin täysi on se määrä, jonka lääkäri on lääkettä kirjoittanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mutta se on tarkotettu tietylle ajalle. Muutenhan reseptiä ei tarvitsisi uusia.
Vierailija kirjoitti:
Oliko reseptissä erityismääräys toimitusvälistä? Jos oli, ei sillä voisi ostaa enää edes ilman kelakorvausta.
Eihän sinne terveysasemalle tarvitse jonotella, vaan itse voi laittaa uusimispyynnön netissä. Tai voit pyytää farmaseuttia lähettämään pyynnön heti siinä lääkettä ostaessasi.
Kyllä vaan tarvitsee. Koska tämän sotkun selvittämiseen tarvitaan nyt lääkäri eikä edes tk uusi sitä reseptiä, kun on tämmöinen epäselvyys siinä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vaan tarvitsee. Koska tämän sotkun selvittämiseen tarvitaan nyt lääkäri eikä edes tk uusi sitä reseptiä, kun on tämmöinen epäselvyys siinä. Ap
No miten sä ennen olet sen uusinut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se aika reseptin voimassaolo, eli lääkkeet saa käyttää vain reseptin voimassaoloaikana?
Tuohan on ihan älytöntä. Jos resepti menee umpeen keskiviikkona, niin maanantaina et voisi enää ostaa kyseistä lääkettä. Miksi on edes mitään voimassaoloaikaa lainkaan, jos se menee automaattisesti määrän mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se aika reseptin voimassaolo, eli lääkkeet saa käyttää vain reseptin voimassaoloaikana?
Tuohan on ihan älytöntä. Jos resepti menee umpeen keskiviikkona, niin maanantaina et voisi enää ostaa kyseistä lääkettä. Miksi on edes mitään voimassaoloaikaa lainkaan, jos se menee automaattisesti määrän mukaan?
Kyllä tossa tilanteessa voi ostaa e-pillerit tai allergialääkkeen, mutta tiedät itsekin, ettei tiettyjä lääkkeitä jaella miten sattuu ja niistä ollaan erityisen tarkkoina. Jos niille on lääketieteellinen tarve niin lääkäri kyllä uusii reseptin kuten aina ennenkin jos kerta kymmen vuotta on käyttänyt...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tossa tilanteessa voi ostaa e-pillerit tai allergialääkkeen, m
Edelleenkään, ei ole kyse mistään päihdyttävästä tai erityisluvallisesta valmisteesta. Koskaan aiemmin ei tämmöistä tilannetta ole tullut vastaan. Ap
Kyllä nyt taitaa vain farmaseutit haluta leikkiä lääkäriä, jos ovat keksineet alkaa noista resepteistä omavaltaisesti määräillä. Ovat varmaan vain itse alkaneet tulkita asiaa virkainnossaan ja tärkeilläkseen noin. Ei taida olla apteekissa tarpeeksi hommaa heillä seisoskellessaan, niin sitten on aikaa keksiä siellä tällaisia sääntöjä.
Selvähän se on, kuten joku tuolla jo kirjoitti, että jos henkkari menee huomenna vanhaksi, niin ei kaupan kassakaan voi alkaa sillä perusteella säännöstelemään kaljatölkkejä tai tupakka-askista tupakoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuossa pitäisi olla yhteydessä kyseisen apteekin apteekkariin ja jos ovat apteekissa asian sotkeneet, myös sieltä käsin asian korjaavat. Ei sitä nyt turhaan asiakkaita juoksuteta!
Tai sitten veti välistä reseptin lopun ja pitää kivan viikonlopun.