Yksisuuntaiset pyörätiet on idioottimainen keksintö!
Ymmärrän ihan ydinkeskustassa nämä, mutta miksi kaikki lähiötkin alkaa olla täynnä näitä yksisuuntaisia? Jatkuvasti tulee tilanteita, jossa pitää kaksi kertaa ihan turhaan ylittää autotie, kun et periaatteessa voi muutamaa sataa metriäkään ajaa väärään suuntaan.
Mitä järkeä näissä on, kun lähiöissä kulkee pari pyörää tunnissa, joten ne mahtuisivat ihan hyvin kohtaamaan toisensa kaksisuuntaisilla teillä.
Kommentit (23)
Ei se ole mikään autotie vaan se on ajorata. Ja yksisuuntaisten pyöräteiden logiikka on sama kuin kaistojenkin, eli että ajoneuvot ajavat kadun oikeaa laita. Jos on tarve päästä vasempaan laitaan, niin sitten ylitetään ajorata. Ajoneuvolla kuten polkupyörällä on sallittua ylittää ajorata lähtökohtaisesti missä kohtaa tahansa. Eli siis toisin kuin moni luulee, niin ylityksen voi tehdä muuallakin kuin suojatien kohdalla.
Kaipa niitä yksisuuntaisia kävelyteitäkin on. Kun viherfastistit pääsee kunnolla vauhtiin niin mitään rajojahan ei ole kun sääntöjä keksitään.
Siksi että liikenne sujuu ja on turvallista kaikille. Mitä siitäkin tulisi jos autoilijatkin ajaisi millä puolella tietä milloinkin sattuu huvittamaan. Vain uusiopyöräilijä voi kysyä tuollaisen kysymyksen.
Varmaankin niillä paikoilla on sen verran paljon kevyttä liikennettä suhteessa väylien leveyteen, että on sujuvampaa ja turvallisempaa, että pyörät kulkevat kaikki samaan suuntaan. Ja nimenomaan siellä lähiöissä, kun siellä on yleensä ydinkeskustoja enemmän baanaa ja myös poljettavaa etäisyyttä, niin nopeudetkin ovat usein suurempia.
Missä tuollaisia on? Varmaan siellä etelässä.
Vierailija kirjoitti:
Siksi että liikenne sujuu ja on turvallista kaikille. Mitä siitäkin tulisi jos autoilijatkin ajaisi millä puolella tietä milloinkin sattuu huvittamaan. Vain uusiopyöräilijä voi kysyä tuollaisen kysymyksen.
Hölmö! Pyörätie on itsenäinen väylä ja sitä ajetaan oikeaa reunaa! Ei ole mitään järkeä määrittää niitä yksisuuntaisiksi.
Ihan sama, "ajoradalla" eli autotiellä en pyörää polje. Mieluummin vaikka jalkakäytävällä ja sakot siitä, tai joku pätkä pyörätietä väärään suuntaan. Naurettavaa tuupata täysin suojattomat (kypärä ei auton törmätessä lohduta) lihasvoimalla kulkevat pyöräilijät bussien ja rekkojen ja taksien ja muiden hullujen sekaan.
Minun tieni on aina yhteen suuntaan.
Nämä on ilmeisesti näitä ajoradasta viivalla erotettuja pyöräkaistoja. Sellaisella on musta ihan loogista, että ajetaan samaan suuntaan eli samalla puolen tietä kuin autotkin. Tavallisella pyörätiellä sitten eri meininki.
Olen pyöräilijä, ja minusta yksisuuntaiset pyöräkaistat ovat paras keksintö ikinä. Joskus on ongelma että niille jätetään autoja tai lumikasoja, mutta kunhan kaista on vapaa niin millään muulla järjestelyllä ei voida yhtä pieneen tilaan tehdä yhtä hyvin jokaiselle pyöräilijälle omaa paikkaa jossa saa ajaa rauhassa.
Jos joku on niin laiska ettei jaksa ylittää tietä päästäkseen omalle kaistalleen niin silloin ongelma löytyy hänen peilistään, ei pyöräkaistoista.
En ymmärrä koko juttua?
Miksi on mentävä tien yli, jos ei muuten menisi?
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä koko juttua?
Miksi on mentävä tien yli, jos ei muuten menisi?
Tulet tielle vasemmalta, haluat ajaa esim. pari sataa metriä tietä ja kohteesi on myös vasemmalla. Joudut ylittämään tien kaksi kertaa, koska et voi ajaa tien vasemmalla puolella sijaitsevaa yksisuuntaista pyörätietä pitkin. Työmatkallani on juuri tällainen kohta ja onhan se vähän ärsyttävä. Käytännössä ajan väärään suuntaan sitä yksisuuntaista tuon pari sataa metriä.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä koko juttua?
Miksi on mentävä tien yli, jos ei muuten menisi?
Koska toisella puolella tietä yksisuuntaisen sallittu suunta on menosuuntasai mukainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä koko juttua?
Miksi on mentävä tien yli, jos ei muuten menisi?Tulet tielle vasemmalta, haluat ajaa esim. pari sataa metriä tietä ja kohteesi on myös vasemmalla. Joudut ylittämään tien kaksi kertaa, koska et voi ajaa tien vasemmalla puolella sijaitsevaa yksisuuntaista pyörätietä pitkin. Työmatkallani on juuri tällainen kohta ja onhan se vähän ärsyttävä. Käytännössä ajan väärään suuntaan sitä yksisuuntaista tuon pari sataa metriä.
Ja tarkennettakoon, että tässä on nelikaistainen tie ja liikennevalot, joiden odottelu kestää, eikä ne suojatiet ole ihan juuri siinä kohdassa, missä niitä tarvitsisi, eli tulee vielä vähän mutkaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä koko juttua?
Miksi on mentävä tien yli, jos ei muuten menisi?Tulet tielle vasemmalta, haluat ajaa esim. pari sataa metriä tietä ja kohteesi on myös vasemmalla. Joudut ylittämään tien kaksi kertaa, koska et voi ajaa tien vasemmalla puolella sijaitsevaa yksisuuntaista pyörätietä pitkin. Työmatkallani on juuri tällainen kohta ja onhan se vähän ärsyttävä. Käytännössä ajan väärään suuntaan sitä yksisuuntaista tuon pari sataa metriä.
Jassoo. Se on teillä niissä isoissa maalikylissä kaikkea, mitä meillä ei täällä maalla olekaan. 591
Vierailija kirjoitti:
Varmaankin niillä paikoilla on sen verran paljon kevyttä liikennettä suhteessa väylien leveyteen, että on sujuvampaa ja turvallisempaa, että pyörät kulkevat kaikki samaan suuntaan. Ja nimenomaan siellä lähiöissä, kun siellä on yleensä ydinkeskustoja enemmän baanaa ja myös poljettavaa etäisyyttä, niin nopeudetkin ovat usein suurempia.
Joo on kyllä tullut ainakin kaupungissa huomattua että pyöräilijät ei paljoa muusta maailmasta välitä ja päältä ajavat jos erehtyy heidän kaistalleen astumaan. Sukkapukulainen kun ei hidasta kenekään tai minkään takia ja sitä kaistaa poljetaan vaan täysiä eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaankin niillä paikoilla on sen verran paljon kevyttä liikennettä suhteessa väylien leveyteen, että on sujuvampaa ja turvallisempaa, että pyörät kulkevat kaikki samaan suuntaan. Ja nimenomaan siellä lähiöissä, kun siellä on yleensä ydinkeskustoja enemmän baanaa ja myös poljettavaa etäisyyttä, niin nopeudetkin ovat usein suurempia.
Joo on kyllä tullut ainakin kaupungissa huomattua että pyöräilijät ei paljoa muusta maailmasta välitä ja päältä ajavat jos erehtyy heidän kaistalleen astumaan. Sukkapukulainen kun ei hidasta kenekään tai minkään takia ja sitä kaistaa poljetaan vaan täysiä eteenpäin.
Pitäisikö siis ajoneuvojen hidastaa aina sen takia, jos vieressä jalkakäytävällä kävelee joku?
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa tuupata täysin suojattomat (kypärä ei auton törmätessä lohduta) lihasvoimalla kulkevat pyöräilijät bussien ja rekkojen ja taksien ja muiden hullujen sekaan.
Kaupunkialueilla ylivoimainen enemmistö onnettomuuksista tapahtuu risteyksissä. Jalankulkijoiden joukosta risteykseen tuleva pyöräilijä on paljon suojattomampi kuin ajoradalla ajava, koska jalankulkijoiden joukosta tulevaa on vaikeampi havaita. Tämä koskee aivan erityisesti niitä jotka ajavat kadun vasenta laitaa, eli esimerkiksi kaksisuuntaista pyörätietä tai jalkakäytävää.
Vierailija kirjoitti:
Varmaankin niillä paikoilla on sen verran paljon kevyttä liikennettä suhteessa väylien leveyteen, että on sujuvampaa ja turvallisempaa, että pyörät kulkevat kaikki samaan suuntaan. Ja nimenomaan siellä lähiöissä, kun siellä on yleensä ydinkeskustoja enemmän baanaa ja myös poljettavaa etäisyyttä, niin nopeudetkin ovat usein suurempia.
Polkupyörät ovat ajoneuvoja eivätkä kevyttä liikennettä.
vihreiden ideoita taas...