Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Menikö tämä oikein? Farmaseutti nollasi lääkärin määräämän lääkereseptin ennen kuin se meni umpeen

Vierailija
07.10.2025 |

Lääkettä oli reseptillä vielä hakematta ja jäljellä. Samoin sen voimassaolo ei ollut mennyt umpeen vielä. Olisin halunnut ostaa sen lääkkeen itselleni varalle kotiin, koska en pysty olemaan ilman. Farmaseutti kuitenkin laski, ettei voi myydä sitä, kun en kerkeä käyttämään koko pakettia ennen reseptin umpeutumista ja nollasi reseptin, niin en saanut sitä ostettua.

Olen käyttänyt kys lääkettä yli vuosikymmenen eikä koskaan ole tullut tämmöistä tilannetta vastaan. Olen aina luullut, että reseptillä olevan lääkkeen saa ostaa reseptin voimassaoloaikana riippumatta siitä kerkeääkö kokonaan käyttää ne lääkkeet reseptin voimassaoloaikana. Menikö tämä oikein?

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla menee henkilöllisyystodistus huomenna vanhaksi. En saa ostaa tänään illalla kaupasta neljää koria kaljaa kun en kerkeä juomaan koko pakettia ennen henkilöllisyystodistuksen umpeutumista.

Amatööri. Kauankohan kestäisi jos nyt alkaisit treenaamaan?

Vierailija
62/76 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla menee henkilöllisyystodistus huomenna vanhaksi. En saa ostaa tänään illalla kaupasta neljää koria kaljaa kun en kerkeä juomaan koko pakettia ennen henkilöllisyystodistuksen umpeutumista.

Näinhän sen pitää olla. Ja jos sun takana kassajonossa on joku teini niin sulle ei myydä komputshaa ja ykkösolutta koska voi olla että oot heille sitä ostamassa.

Irakilaiset ja somput taas antaa piriä ja peukkua 12 vuotiaille teinilikoille pliua vastaan oodin edustalla ja piritorilla. Julkiseen vessaan vaan ja pikapano. Tämä tapahtuu ihan kyttien nokan edessä eikä ne tee mitään.

Tälläinen on persujen sääntösuomi vuonna 2025. 👍

Tuohon on muuten kaupassa tosi tehokas keino tuohon "emme myy, koska epäilemme teiniä takanasi"-tilanteeseen. Itse olen nimittäin tuossa tilanteessa jättänyt kärryklliseni ostoksia siihen kassahihnalle ja käskenyt kyseisen kusisen kassahenkilön painua hevon v ja kävellyt ulos siitä. Jos ei myy kaikkea, en osta mitään ja kun kassa kieltätyy myymästä, ne tavarat siinä kassalla ovat kaupan ja kassan ongelma, ei minun ongelmani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääntö-Suomi on uhkean kukkeana voimissaan! 😁

Vierailija
64/76 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat olla narkomaani joka kauppaa huumeita

Vierailija
65/76 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olisin toukokuussa ostanut 16v. ikäiselle teinilleni lääkärin määräämää allergialääkettä varastoon reseptin viimisenä voimassolopäivänä. Tarvii sitä yleensä vaan keväisin. Eivät myyneet, kun "laskelmien mukaan pitäisi olla vielä käyttämättä kyseistä lääkettä." Ilman Kela-korvausta olisin sanut ostettua, mutta tämäpä seikka ilmeni vasta sivulauseessa, ihmettelyni jälkeen. No ei sillä adialla ollut hengenhätää, mutta joo, apteekki laittoi liinat kiinni. En ostanut. Inutaan sitten erikseen lääkäriltä TAAS ensi keväänä. Turha käynti lekuriin tulossa mutta lääkärihän siinä voittaa ja tyhmä asiakas maksaa. 

Vierailija
66/76 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota mistä se farmaseutti tietää paljonko sitä lääkettä otetaan? Mulla lukee näemmä reseptissä 1+1 päivässä mut keväällä nostettiin 1+2 eikä tätä ole missään. Tai ehkä kanta.fi mutta en ole siellä käynyt katsomassa. Näkevätkö farmaseutti kantaa tai varmistavatko sieltä?

Minulla on aina riittänyt ilmoitus siitä, että annos on noussut. Laittavat sen vain kelaan lisätiedoksi, jotta kela ymmärtää, miksi siitä on saatu korvaus. Ei ole vaatinut muuta. Kahdessa lääkkeessä näin, sillä annos muuttuu koko ajan. 

Vierailija
67/76 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä vielä. Epäilen, että lääkäri myös itseni kohdalla kirjoitti sitä lääkettä "liikaa" juuri siltä varalta, että annostusta tarvitsee nostaa. 

Monta kertaa olen ketjuun kommentoinut, että kyseessä ei ole mikään päihdyttävä lääke. Asia on myös muuta kautta hoidossa, kunhan ihmettelen tätä, kun ei tällaista tilannetta ole ikinä tullut aiemmin vastaan ja lääkkeet on aina saanut niin kauan kun resepti on ollut voimassa. Koskaan kuullutkaan reseptin nollaamisesta. Ap

Vierailija
68/76 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota mistä se farmaseutti tietää paljonko sitä lääkettä otetaan? Mulla lukee näemmä reseptissä 1+1 päivässä mut keväällä nostettiin 1+2 eikä tätä ole missään. Tai ehkä kanta.fi mutta en ole siellä käynyt katsomassa. Näkevätkö farmaseutti kantaa tai varmistavatko sieltä?

Minulla on aina riittänyt ilmoitus siitä, että annos on noussut. Laittavat sen vain kelaan lisätiedoksi, jotta kela ymmärtää, miksi siitä on saatu korvaus. Ei ole vaatinut muuta. Kahdessa lääkkeessä näin, sillä annos muuttuu koko ajan. 

Näin juuri. Jos annos on noussut, se pitää kertoa apteekissa. Lääkärin pitäisi aina laittaa ohje reseptiin, mutta eiväthän ne lurjukset sitä aina tee. Ja miksikö tarkka syyni. Eihän ihmisten annokset farmaseuttia kiinnosta, mutta kelaa kiinostaa koska kela maksaa. Kela sakottaa apteekkia jos sääntöjä ei noudateta. 

Ap:lle: kannattaa ottaa yhteyttä apteekkiin. Ei tarvitse mitään apteekkaria tai proviisoria. Ihan farmaseutti voi korjata asian, jos on käynyt virhe. Tai selittää miksi on toimittu kuten on toimittu. 

Vierailija
69/76 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin juuri. Jos annos on noussut, se pitää kertoa apteekissa. Lääkärin pitäisi aina laittaa ohje reseptiin, mutta eiväthän ne lurjukset sitä aina tee. Ja miksikö tarkka syyni. Eihän ihmisten annokset farmaseuttia kiinnosta, mutta kelaa kiinostaa koska kela maksaa. Kela sakott

No ei se haittaa, vaikka olisi käynyt virhe, koska asia tosiaan on toista kautta jo hoidossa. Sitä vaan ihmettelen, että onko tämä joku uusi säännös, onko muille käynyt näin, vai onko toimittu väärin, koska sitten tiedän seuraavan kerran, mistä on kyse ja voin sanoa asiasta jo siinä apteekin tiskillä. Ap

Vierailija
70/76 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä vielä. Epäilen, että lääkäri myös itseni kohdalla kirjoitti sitä lääkettä "liikaa" juuri siltä varalta, että annostusta tarvitsee nostaa. 

Monta kertaa olen ketjuun kommentoinut, että kyseessä ei ole mikään päihdyttävä lääke. Asia on myös muuta kautta hoidossa, kunhan ihmettelen tätä, kun ei tällaista tilannetta ole ikinä tullut aiemmin vastaan ja lääkkeet on aina saanut niin kauan kun resepti on ollut voimassa. Koskaan kuullutkaan reseptin nollaamisesta. Ap

Onhan siinä voinut käydä farmaseutilla vahinkokin. Ota yhteyttä ko apteekkiin ja kysy. Apteekki korjaa asian tai selittää sulle miksi on toimittu niin.

Jos lääkettä oli kirjoitettu 365 vuorokaudeksi ja ainoa pakkauskoko on 100 tbl, apteekilla on periaatteessa oikeus nollata se 300 tabl jälkeen. Jos siitä toimittaa 4x100 tabl, on riskinä että kela bannaa korvauksen syystä että lääkettä on toimitettu yli reseptissä olleen määrän. 

Vierailija
71/76 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Farmaseutti teki oikein. Ei muuta kuin uusimaan reseptiä jos olet sitä jo 10 vuotta käyttänyt

No ei taatusti mennyt farmaseutin puolesta oikein.

Vierailija
72/76 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin juuri. Jos annos on noussut, se pitää kertoa apteekissa. Lääkärin pitäisi aina laittaa ohje reseptiin, mutta eiväthän ne lurjukset sitä aina tee. Ja miksikö tarkka syyni. Eihän ihmisten annokset farmaseuttia kiinnosta,

Vaikea nyt sanoa kun ei kaikkia speksejä tuu ilmi. Ei ole mitään uusia säädöksiä. Kysy sieltä apteekista. 

Vierailija
73/76 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olisin toukokuussa ostanut 16v. ikäiselle teinilleni lääkärin määräämää allergialääkettä varastoon reseptin viimisenä voimassolopäivänä. Tarvii sitä yleensä vaan keväisin. Eivät myyneet, kun "laskelmien mukaan pitäisi olla vielä käyttämättä kyseistä lääkettä." Ilman Kela-korvausta olisin sanut ostettua, mutta tämäpä seikka ilmeni vasta sivulauseessa, ihmettelyni jälkeen. No ei sillä adialla ollut hengenhätää, mutta joo, apteekki laittoi liinat kiinni. En ostanut. Inutaan sitten erikseen lääkäriltä TAAS ensi keväänä. Turha käynti lekuriin tulossa mutta lääkärihän siinä voittaa ja tyhmä asiakas maksaa. 

No tuo on ihan oma syy, jos ei ole osannut laskea ja hakea edellisiä ajoissa. Itse ostaisin kyl ilman Kela-korvaustakin jos unohtaisin, koska ei siinä muutama euro paina jos oikeesti tarvii lääkettä.

Vierailija
74/76 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos lääkettä oli kirjoitettu 365 vuorokaudeksi ja ainoa pakkauskoko on 100 tbl, apteekilla on periaatteessa oikeus nollata se 300 tabl jälkeen. Jos siitä toimittaa 4x100 tabl, on riskinä että kela bannaa korvauksen syystä että lääkettä on toimitettu yli reseptissä olleen määrän."

Eli siltä ihmiseltä jää sitten saamatta tarvitsemansa lääkärin kirjoittamat lääkkeet? Miten tämä on oikein? Osa lääkkeistä on sellaisia, että ihmiset ei fyysisesti pärjää ilman niitä ja terveys vaarantuu, jos ei saa lääkkeitään. Onko tätä kukaan miettinyt?

Vierailija
75/76 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jos lääkettä oli kirjoitettu 365 vuorokaudeksi ja ainoa pakkauskoko on 100 tbl, apteekilla on periaatteessa oikeus nollata se 300 tabl jälkeen. Jos siitä toimittaa 4x100 tabl, on riskinä että kela bannaa korvauksen syystä että lääkettä on toimitettu yli reseptissä olleen määrän."

Eli siltä ihmiseltä jää sitten saamatta tarvitsemansa lääkärin kirjoittamat lääkkeet? Miten tämä on oikein? Osa lääkkeistä on sellaisia, että ihmiset ei fyysisesti pärjää ilman niitä ja terveys vaarantuu, jos ei saa lääkkeitään. Onko tätä kukaan miettinyt?

Lääkärin pitäisi kirjoittaa selvästi montako pakkausta lääkettä määrää eikä mitään vuosia tai vuorokausia. Ihan tyhmä systeemi tuo ajalle kirjoittaminen. Ja jos lääkäri kirjoittaa vuoden lääkkeet niin resepti on kuitenkin 2 vuotta voimassa. Viranomaiset päättävät nämä kaikki säännöt eikä niissä ole aina järkeä. 

Vierailija
76/76 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa taas siltä, että sinun tulisi keskustella näistä asioista oman lääkärisi kanssa. Vauvapalstan kiropraktikot ja helppoheikit eivät voi tässä asiassa sua auttaa.

Lähinnä tässä ihmettelen kyseisen farmaseutin toimintaa. Hän omatoimisesti nollasi sen reseptin edes konsultoimatta sen kirjoittanutta lääkäriä. Ap

Kyllä siellä on lääkärin määräys takana. Jotkut eivät halua käydä kontrolleissa ja tuo on ainoa tapa saada potilas varaamaan aika. Veikkaan, ettet pysty uusimaan edes omakannassa. Tai sitten epäillään väärinkäyttöä, jos vaikka olet vuosia syönyt tenoxia

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi neljä