Menikö tämä oikein? Farmaseutti nollasi lääkärin määräämän lääkereseptin ennen kuin se meni umpeen
Lääkettä oli reseptillä vielä hakematta ja jäljellä. Samoin sen voimassaolo ei ollut mennyt umpeen vielä. Olisin halunnut ostaa sen lääkkeen itselleni varalle kotiin, koska en pysty olemaan ilman. Farmaseutti kuitenkin laski, ettei voi myydä sitä, kun en kerkeä käyttämään koko pakettia ennen reseptin umpeutumista ja nollasi reseptin, niin en saanut sitä ostettua.
Olen käyttänyt kys lääkettä yli vuosikymmenen eikä koskaan ole tullut tämmöistä tilannetta vastaan. Olen aina luullut, että reseptillä olevan lääkkeen saa ostaa reseptin voimassaoloaikana riippumatta siitä kerkeääkö kokonaan käyttää ne lääkkeet reseptin voimassaoloaikana. Menikö tämä oikein?
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Farmaseutti teki oikein. Ei muuta kuin uusimaan reseptiä jos olet sitä jo 10 vuotta käyttänyt
Toki resepti on uusittu joka vuosi kerran vuodessa. Jäin vaan ihmettelemään tätä, kun koskaan aiemmin ei ole näin käynyt. Lääkärihän sen määrää, kuinka paljon lääkettä reseptille kirjoittaa ja kauan se on voimassa, ei farmaseutti. Ap
Mulla menee henkilöllisyystodistus huomenna vanhaksi. En saa ostaa tänään illalla kaupasta neljää koria kaljaa kun en kerkeä juomaan koko pakettia ennen henkilöllisyystodistuksen umpeutumista.
Kuulostaa taas siltä, että sinun tulisi keskustella näistä asioista oman lääkärisi kanssa. Vauvapalstan kiropraktikot ja helppoheikit eivät voi tässä asiassa sua auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee henkilöllisyystodistus huomenna vanhaksi. En saa ostaa tänään illalla kaupasta neljää koria kaljaa kun en kerkeä juomaan koko pakettia ennen henkilöllisyystodistuksen umpeutumista.
Kassa nollaa sun kaljat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kassa nollaa sun kaljat.
Jep; vaihtamalla kolmosoluet ykkösiin.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa taas siltä, että sinun tulisi keskustella näistä asioista oman lääkärisi kanssa. Vauvapalstan kiropraktikot ja helppoheikit eivät voi tässä asiassa sua auttaa.
Lähinnä tässä ihmettelen kyseisen farmaseutin toimintaa. Hän omatoimisesti nollasi sen reseptin edes konsultoimatta sen kirjoittanutta lääkäriä. Ap
Farmaseutti teki väärin. Jos lääkäri on määrännyt lääkettä 300 tbl ja olet ostanut vasta 250 ja resepti on voimassa, niin sinulle olisi pitänyt myydä ne 50 tbl reseptin voimassaoloaikana (jopa ilman Kela-korvausta), koska reseptin voimassaolo ei ole sama asia kuin lääkkeiden käyttöaika. Tuolla systeemillä monelle tulisi reseptien uusimisen välissä kuukausien lääkkeetön aika, koska reseptinuusija olettaa, että kaikki edellisen reseptin lääkkeet on saatu ja uusi resepti tarvitaan vasta sitten, kun lääkkeet syöty.
Äidilleni tehdään tuo katkaisu joka vuosi, hän saa vuodeksi sydänlääkereseptin ja farmaseutti katkaisee sen 10 kk kohdalla todeten, että et ehdi syömään lääkepaketillista loppuun. Julkinen puoli ei uusi reseptiä vedoten siihen, että siellä on vielä 60 pilleriä syömättä (mutta myös saamatta), joten ei auta muu kuin mennä yksityiselle.
Mahtaako lääkkeesi olla joku sellainen, mitä narkit tykkäävät myydä tai ainakin ostaa? Joku tiukempi linjaus itse apteekkarilta, jotta jengi ei myy käyttämättömiä reseptilääkkeitään ja sitten hae lääkäriltä vaan uutta reseptiä.
Meilläpäin maailmaa farmaseutit ovat joustavia toiseen suuntaan. Lääkäri oli kirjoittanut reseptiin, että lääkkeen saa noutaa kuukauden välein. No, menin noutamaan viikon kuluttua aiemmasta ja sanoin farmaseutille, että olen lähdössä pitkälle matkalle ja edellinen annos ehtii loppua ennen paluutani. Tämä totesi, että ok ja antoi lääkkeen.
Kuulostaa kyllä oudolta, mutta en tiedä onko laillista, perstuntuma sanoo aloituksesta että ei mennyt ihan oikein. En edes tiennyt että farmaseutit voi tehdä noin
Vierailija kirjoitti:
Farmaseutti teki väärin. Jos lääkäri on määrännyt lääkettä 300 tbl ja olet ostanut vasta 250 ja resepti on voimassa, niin sinulle olisi pitänyt myydä ne 50 tbl reseptin voimassaoloaikana (jopa ilman Kela-korvausta), koska reseptin voimassaolo ei ole sama asia kuin lääkkeiden käyttöaika. Tuolla systeemillä monelle tulisi reseptien uusimisen välissä kuukausien lääkkeetön aika, koska reseptinuusija olettaa, että kaikki edellisen reseptin lääkkeet on saatu ja uusi resepti tarvitaan vasta sitten, kun lääkkeet syöty.
Äidilleni tehdään tuo katkaisu joka vuosi, hän saa vuodeksi sydänlääkereseptin ja farmaseutti katkaisee sen 10 kk kohdalla todeten, että et ehdi syömään lääkepaketillista loppuun. Julkinen puoli ei uusi reseptiä vedoten siihen, että siellä on vielä 60 pilleriä syömättä (mutta myös saamatta), joten ei auta muu kuin mennä yksityiselle.
No ei ole minulle ikinä käynyt tuollaista reseptin omavaltaista tuhoa. Kuulostaa pöyristyttävältä. Kannattaa siis varautua ja heti estää moinen toiminta. Aivan väärin tehty.
Vierailija kirjoitti:
Mahtaako lääkkeesi olla joku sellainen, mitä narkit tykkäävät myydä tai ainakin ostaa? Joku tiukempi linjaus itse apteekkarilta, jotta jengi ei myy käyttämättömiä reseptilääkkeitään ja sitten hae lääkäriltä vaan uutta reseptiä.
No ei todellakaan ole. Pikemminkin päinvastoin. Tästä tulee hyvin huono olo äkkiä, jos tarvetta ei ole. Ap
Enpä ole aiemmin kuullutkaan mistään reseptin "nollaamisesta"...
Vierailija kirjoitti:
Digi aikana ihme touhua , koneeltahan näkee mitä on haettu ja mihin riittää .
Farmaseutti teki väärin. Nyt menet vaatimaan farmaseutilta anteeksipyynnön. Jos hän ei suostu pyytämään anteeksi, teet asiasta virallisen kantelun.
Chatgpt:n mukaan lääkettä ei olisi tosiaan saanut myydä, mutta tuo nollaus ei ole oikein
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole aiemmin kuullutkaan mistään reseptin "nollaamisesta"...
No en minäkään. Onko tämä joku uusi juttu? Ap
Kyllä mä olen aina saanut lääkkeet, vaikka olisin hakenut ne vain muutama päivä ennen reseptin vanhenemista. Usein farmaseutti on vielä muistuttanut, että muista sitten hakea vika satsi lääkkeitä ennen kuin resepti vanhenee. Ei sillä ole ollut väliä, vaikka en ehtisi niitä syödä reseptin voimassaoloaikana, riittää, että resepti on ollut voimassa silloin, kun lääkkeen on hakenut. Eikä minulta ole koskaan reseptiä nollattu.
Lääkkeethän saa hakea, vaikka kotona olisi vielä entisiä jäljelläkin. Silloin Kela ei vain maksa lääkekorvausta. Toki on olemassa tiettyjä lääkkeitä, joiden jakelua valvotaan tarkemmin, niitä ei saa ulos, jos edellisestä erästä on vielä lääkkeitä käyttämättä. Itsellä nyt on sellaiset lääkkeet, joita ei voi väärinkäyttää, joten saisin niitä hakea milloin haluan.
Lääkäriltä saatu resepti on asiakkaan _omaisuutta_ ikä sitä aa noin vain tuhota. Hullu farmaseutti.
Farmaseutti teki oikein. Ei muuta kuin uusimaan reseptiä jos olet sitä jo 10 vuotta käyttänyt