Menikö tämä oikein? Farmaseutti nollasi lääkärin määräämän lääkereseptin ennen kuin se meni umpeen
Lääkettä oli reseptillä vielä hakematta ja jäljellä. Samoin sen voimassaolo ei ollut mennyt umpeen vielä. Olisin halunnut ostaa sen lääkkeen itselleni varalle kotiin, koska en pysty olemaan ilman. Farmaseutti kuitenkin laski, ettei voi myydä sitä, kun en kerkeä käyttämään koko pakettia ennen reseptin umpeutumista ja nollasi reseptin, niin en saanut sitä ostettua.
Olen käyttänyt kys lääkettä yli vuosikymmenen eikä koskaan ole tullut tämmöistä tilannetta vastaan. Olen aina luullut, että reseptillä olevan lääkkeen saa ostaa reseptin voimassaoloaikana riippumatta siitä kerkeääkö kokonaan käyttää ne lääkkeet reseptin voimassaoloaikana. Menikö tämä oikein?
Kommentit (98)
Farmaseutti vastaa:
Aloitusviestin perustteella mahdoton sanoa onko tehty oikein vai väärin. Veikkaan, että on käynyt niin, että määrätty vuoden annos eli jos annos 1 tabl kerran päivässä niin esim verenpainelääkkeessä 4x100 tabl. Jos ei ole jäljellä olevaa määrää aukaistu ensimmäisellä kerralla ja on jo haettu 300 tabl ja nyt haettiin 100 tabl, niin kuuluukin nollata resepti. Muuten resepti voimassa sen 2 vuotta ja voidaan vahingossa toimitaa reseptiltä, joka on jo haettu tyhjäksi (vuoden annos määrätty ja 400 tabl haettu. Tämä on ainakin yleisin tilanne mitä tulee vastaan.
Nykyäänhän lääkettä määrätessä lääkärin pitäisi kirjoittaa resepti määränä, ei aikana. Aina ei toki ole mielekästä tehdä niin. Mutta farmaseutin tehtävä on ns avata resepti auki lääkemääräksi.
Esim. Lääkkeen annostelu on 1tbl/vrk ja lääkäri on kirjoittanut vuoden reseptin. Silloin saat reseptillä hakea sen 365tbl, toki pyöristettyinä pakkauskokoihin. Jos haet lääkkeitä aina vähän ajoissa, niin silloin reseptikin menee tyhjäksi aiemmin. Mutta jos esimerkin lääkettä hakee aina vähän myöhässä, ei farmaseutin tule laittaa reseptiä tyhjäksi vaikkei sitä viimeistä pakkausta ehtisi käyttää ennen reseptin voimassaoloaikaa. Nykyäänhän reseptit ovat pääosin 2v reseptejä, mutta otin nyt helpon esimerkin.. Nämä asiat ovat toisinaan monitulkintaisia ja farmaseutti saa käyttää omaa harkintaa. Kela korvausten kanssa on sitten omat juttunsa. Käy apteekissa kysymässä, mikä oli nyt homman nimi.
Minä olen saanut reseptillä jäljellä olevat verenpainelääkkeet, vaikka resepti oli menossa vanhaksi muutaman päivän kuluttua ja lääkkeitä oli vielä kotona. Tarkoituksella hain lääkket pois, ennen reseptin vanhentumista. Farmaseutti teki reseptin uusimispyynnön ja antoi loput lääkkeet.
Farmaseutti vastaa vielä:
Ja jos oikeasti nollasi sillä perusteella, että et kerkeä kelakorvauksella hakemaan lääkettä, niin silloin meni pieleen. Saattaahan käydä niin, että lääke jää mökille ja halutaan ottaa ilman kalakorvausta viimeinen paketti. Joskus myös nollataan resepti, jos asiakas haluaa itse laittaa uusinnan, omakanta ei välttämättä anna laittaa uusintaa, jos reseptillä on vielä jäljellä, vaikka ei enää kerkeäisikään hakea lääkettä kelakorvaukselle.
Mutta tosiaan paha sanoa, kommunikaatio on haastava laji apteekissakin, välillä ymmärretään väärin puolin ja toisin
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa taas siltä, että sinun tulisi keskustella näistä asioista oman lääkärisi kanssa. Vauvapalstan kiropraktikot ja helppoheikit eivät voi tässä asiassa sua auttaa.
Kaikista täällä pyörivistä puoskareista puhumattakaan.
Kaikki farmaseutit eivät tunnu ymmärtävän että vuoden lääkemäärä on annettu käytettäväksi kahden vuoden ajaksi.
Eli suomenkielellä. Sinulle määrätään vuoden lääkemäärä jonka voit käyttää kahden vuoden aikana.
Minulle on sattunut kolmesti farmaseutti joka ei ymmärrä tuota. Seuraavassa paikassa toinen farmaseutti ihmettelee mitähän se on mahtanut ajatella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Farmaseutti teki oikein. Ei muuta kuin uusimaan reseptiä jos olet sitä jo 10 vuotta käyttänyt
Toki resepti on uusittu joka vuosi kerran vuodessa. Jäin vaan ihmettelemään tätä, kun koskaan aiemmin ei ole näin käynyt. Lääkärihän sen määrää, kuinka paljon lääkettä reseptille kirjoittaa ja kauan se on voimassa, ei farmaseutti. Ap
Aika arvioidaan tai tiedetään annostuksen mukaan. Ei apteekki sitä päätä vaan joku korvauslaki.
Väitetäänkö täällä että jos minulle kirjoitetaan huumelääkeresepti 1.1.2025 vuoden annos 1kpl vuorokaudessa ja lääkkeet ovat 30kpl paketeissa, en voisi ostaa viimeistä pakettia enää 15.12.2025? Tai jos käytän jäljellä olevia lääkkeitä vuoden 2026 puolella, se lasketaan huumeiden käytöksi perusteella että resepti ei ole enää voimassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Farmaseutti teki oikein. Ei muuta kuin uusimaan reseptiä jos olet sitä jo 10 vuotta käyttänyt
Toki resepti on uusittu joka vuosi kerran vuodessa. Jäin vaan ihmettelemään tätä, kun koskaan aiemmin ei ole näin käynyt. Lääkärihän sen määrää, kuinka paljon lääkettä reseptille kirjoittaa ja kauan se on voimassa, ei farmaseutti. Ap
Kerrotko vielä mikä apteekki niin osataan muut varoa. Reseptin uusiminen voi usein viivästyä kun aikaa ei vaan saa.
Sinun olisi ap pitänyt valehdella jotain sujuvasti. Koira söi lääkkeet ja kuoli tms. Suomessa ei enää pärjää kuin valehtelemalla.
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee henkilöllisyystodistus huomenna vanhaksi. En saa ostaa tänään illalla kaupasta neljää koria kaljaa kun en kerkeä juomaan koko pakettia ennen henkilöllisyystodistuksen umpeutumista.
Ei hätää. Olet sen näköinen, että kassaneiti uskoo kyllä, että pystyt siihen :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa taas siltä, että sinun tulisi keskustella näistä asioista oman lääkärisi kanssa. Vauvapalstan kiropraktikot ja helppoheikit eivät voi tässä asiassa sua auttaa.
Lähinnä tässä ihmettelen kyseisen farmaseutin toimintaa. Hän omatoimisesti nollasi sen reseptin edes konsultoimatta sen kirjoittanutta lääkäriä. Ap
Mutta onko joku aikaraja, milloin voit seuraavan kerran ostaa lääkettä? Jos voimassaolo olisi kuitenkin päättynyt ennen sitä pvm, jolloin voit taas ostaa seuraavan kerran sitä lääkettä?
Farmaseutit tietävät mitä tekevät. Olet nyt vaan kiltisti ilman sitä lääkettä. Onhan kelan etuuskäsittelijöilläkin oikeus päättää mitkä lääkkeet ovat turhia.
Minäkin sain verenpainelääkkeen niin että alussa annostus 1 tabletti per vrk, sitten 2. Siitä huolimatta apteekki ei myy kuin sen yhden tabletin mukaan.
Muutenkin kaikki lääkkeet nykyään sellaisia että uutta annosta et saa ennenkuin edellinen on kokonaan loppu. Mielellään niin että olet esim. viikon ilman ennenkuin saat hakea seuraavan annoksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko vielä mikä apteekki niin osataan muut varoa. Reseptin uusiminen voi usein viivästyä kun aikaa ei vaan saa.
Onko sulla lääkkeitä joiden reseptiä ei saa uusittua omakannan kautta vaan pitää aina näyttäytyä lääkärille?
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee henkilöllisyystodistus huomenna vanhaksi. En saa ostaa tänään illalla kaupasta neljää koria kaljaa kun en kerkeä juomaan koko pakettia ennen henkilöllisyystodistuksen umpeutumista.
Jos on niin nuori, että tarvii hölötodistuksen kaljan juontiin, on parempi, etttei juo ollenkaan.
Tulin lukemaan ketjua nimittäin mulla MEINASI käydä ensimmäistä kertaa viikko sitten niin että miespuolinen proviisori ei meinannut suostua luovuttamaan mulle lääkärin edellisenä päivänä kirjoittamaa uutta reseptiä!! En jaksa selittää koko tarinaa mutta jouduin vakuuttelemaan että kyllä lääkäri on eilen katsonut minun tarvitsevan nyt tämän reseptin ja että on ennenkin onnistunut. En enää koskaan käytä tuota kyseistä apteekkia! Lääkkeet sain kuitenkin..