Menikö tämä oikein? Farmaseutti nollasi lääkärin määräämän lääkereseptin ennen kuin se meni umpeen
Lääkettä oli reseptillä vielä hakematta ja jäljellä. Samoin sen voimassaolo ei ollut mennyt umpeen vielä. Olisin halunnut ostaa sen lääkkeen itselleni varalle kotiin, koska en pysty olemaan ilman. Farmaseutti kuitenkin laski, ettei voi myydä sitä, kun en kerkeä käyttämään koko pakettia ennen reseptin umpeutumista ja nollasi reseptin, niin en saanut sitä ostettua.
Olen käyttänyt kys lääkettä yli vuosikymmenen eikä koskaan ole tullut tämmöistä tilannetta vastaan. Olen aina luullut, että reseptillä olevan lääkkeen saa ostaa reseptin voimassaoloaikana riippumatta siitä kerkeääkö kokonaan käyttää ne lääkkeet reseptin voimassaoloaikana. Menikö tämä oikein?
Kommentit (66)
Ei tietenkään farmaseutilla ole oikeutta nollata sinun reseptiäsi. Reseptillä olevia asioitahan saa ostaa ihan vapaasti reseptillä määrätyn määrän; jollei se Kelan määrittelemä aika ehdi kulua, sitten joutuu maksamaan itse ilman Kela-korvausta (voi hakea jälkikäteen), mutta voi ostaa, TIETENKIN.
Nosta meteli. Ensin yhteys apteekin omistajaan, ja jollei oikene, sitten Valviraan. Kyllä yhteen ämmään kuri saadaan.
Uskomattoman tietämättömiä ihmiset ovat tällä palstalla (tarkoita ekasivun nahjuksia, en ap:ta).
Apteekissa työskentelee kyllä niin vtun tyhmiä ihmisiä, ettei tosikaan. Hain loput lääkkeet, joita apteekilla ei ollut antaa (kyllä, tämä on edelleen mahdollista tietyissä erikoisläkkeissä). Lääkkeet antanut tyyppi: "Onko tuttu lääke?" NO MITÄ LUULET, KUN HAEN JO SAAMANI LÄÄKE-ERÄN LOPPUJA. Aivot sulaa tuon porukan kanssa.
Tästä puuttuu nyt oleellisia tietoja että asiaan voisi ottaa edes kantaa.
Mikä lääke? Esim. pkv- ja huumausainelääkkeitä eivät koske samat säännöt kuin muita lääkkeitä.
Oliko lääkäri kirjottanut reseptin jollekkin ajalle vai tietyn pakettimäärän?
Milloin viimeksi olit hakenut lääkettä ja kuinka paljon?
Suosittelen käymään apteekissa kysymässä asiasta. Vauvapalsta on väärä paikka kysyä mitään terveyteen tai lääkkeisiin liittyvää.
Nykyään ollaan tarkempia. Hallituksen määräys
Mutta kuulostaa oudolta. Eihän se sairauden hoito ole lääketeseptistä kiinni. Mutta ehkä siinä oli, ettei sitä saanut ostaa krlakorvauksella, koska olit jo sen maksimi määrän ottanut. Ja seuraava kelakorvausostokerta olisi ollut vasta kun resepti umpeutui. Mutta olisithan saanut ostaa sen ilman kelakorvausta.
Voit olla yhteydessä apteekkiin, ja pyytää että korjaavat jäljellä olevan määrän oikeaksi. Reseptiä tuskin on mitätöity sentään, luultavasti merkitty tyhjäksi. Korjattavissa oleva asia kuitenkin. Tällä palstalla ei asia ratkea.
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee henkilöllisyystodistus huomenna vanhaksi. En saa ostaa tänään illalla kaupasta neljää koria kaljaa kun en kerkeä juomaan koko pakettia ennen henkilöllisyystodistuksen umpeutumista.
Näinhän sen pitää olla. Ja jos sun takana kassajonossa on joku teini niin sulle ei myydä komputshaa ja ykkösolutta koska voi olla että oot heille sitä ostamassa.
Irakilaiset ja somput taas antaa piriä ja peukkua 12 vuotiaille teinilikoille pliua vastaan oodin edustalla ja piritorilla. Julkiseen vessaan vaan ja pikapano. Tämä tapahtuu ihan kyttien nokan edessä eikä ne tee mitään.
Tälläinen on persujen sääntösuomi vuonna 2025. 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko reseptissä erityismääräys toimitusvälistä? Jos oli, ei sillä voisi ostaa enää edes ilman kelakorvausta.
Eihän sinne terveysasemalle tarvitse jonotella, vaan itse voi laittaa uusimispyynnön netissä. Tai voit pyytää farmaseuttia lähettämään pyynnön heti siinä lääkettä ostaessasi.
Juurikin pyysin farmaseuttia tekemään uusintapyynnön mutta hylsynä tuli takaisin. Ja kyse vaan verenpainelääkkeestä josta otan puolikkaan tabletin päivässä. No, pitäkööt tunkkinsa, on mulla pahempiakin sairauksia. Ei Ap.
Eli siis tarkoittaa sitä, että sinun täytyy mennä kontrolliin. Verenpainelääkkeitä syövän ihmisen tulisi käydä kontrolli verikokeissa aina reseptin uusimisen välissä. Tuohan on vain hyvä asia. Nyt soittoa tk:n, että sh laittaa verikokeet ja sitten uusintapyyntö reseptiin. Minusta tämä on loistava systeemi.
Joo,täältä seuraava esimerkki: lääkäri kirjoitti tabut 3xvrk ja 90 päivän annos. Jos olisi kolmen kuukauden annos niin saisin 3 x 100 kpl koska se on lähin pakkauskoko joka natsaa.
Mutta kun 3 kpl/vrk x 90 vrk niin määrä on 270 tabua. Eli pitää ostaa 2 x100 ja 2x30 ja jää vielä 10 saamatta. Eli meni vituroilleen. Onneksi on loppuvuodeksi lääkekatto jo täynnä mutta riepoo tuollaiset nysväämiset kun ei tilaa maalaisjärjelle kun kirjoitetaan lääkemääräystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko reseptissä erityismääräys toimitusvälistä? Jos oli, ei sillä voisi ostaa enää edes ilman kelakorvausta.
Eihän sinne terveysasemalle tarvitse jonotella, vaan itse voi laittaa uusimispyynnön netissä. Tai voit pyytää farmaseuttia lähettämään pyynnön heti siinä lääkettä ostaessasi.
Juurikin pyysin farmaseuttia tekemään uusintapyynnön mutta hylsynä tuli takaisin. Ja kyse vaan verenpainelääkkeestä josta otan puolikkaan tabletin päivässä. No, pitäkööt tunkkinsa, on mulla pahempiakin sairauksia. Ei Ap.
Ja miksi sinulle uhrautujalle on maailman suurin ongelma varata se aika lääkärille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Farmaseutti teki oikein. Ei muuta kuin uusimaan reseptiä jos olet sitä jo 10 vuotta käyttänyt
Toki resepti on uusittu joka vuosi kerran vuodessa. Jäin vaan ihmettelemään tätä, kun koskaan aiemmin ei ole näin käynyt. Lääkärihän sen määrää, kuinka paljon lääkettä reseptille kirjoittaa ja kauan se on voimassa, ei farmaseutti. Ap
Resepti on voimassa vuoden tai kaksi. Apteekki ei saa myydä kuin reseptin voimassaolo ajaksi. Tästä on olemassa lakipykäliä joiden yli edes lääkäri mene
Vierailija kirjoitti:
Chatgpt:n mukaan lääkettä ei olisi tosiaan saanut myydä, mutta tuo nollaus ei ole oikein
Tätäkin paskapelleilyä varten piti sitten pyöräyttää tekoälyä pyörittäviä palvelimia, vain saadaksesi väärän vastauksen.
Ei näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi sinulle uhrautujalle on maailman suurin ongelma varata se aika lääkärille?
Siksi koska se maksaa, olen työtön. Ja viimeksi jonotin Tampereen Tayssiin yli puoli vuotta. En vaan jaksa enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi koska se maksaa, olen työtön. Ja viimeksi jonotin Tampereen Tayssiin yli puoli vuotta. En vaan jaksa enää.
Verikoekontrollit ei maksa sinulle mitään. Soittoa omaan tk:n ja sairaanhoitaja laittaa sulle labrapyynnön. Sitten kun tulokset on tulleet laitat samaan tk:n uusimispyynnön. Ei sen vaikeampaa. Pahinta olisi ollut jos he olisivat uusineet reseptin ilman verikokeita. Silloin olisi menty täysin ohi käypähoitosuosituksen ja valitettavasti sitäkin tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Keksitty tarina. Resptin voi mitätöidä apteekissa vain potilaan omasta pyynnöstä tai sitten reseptin kirjoittaneen lääkärin toimesta.
Samaa epäilen, täällä kun on aina tasaisesti näitä apteekkiviha-aloituksia.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään farmaseutilla ole oikeutta nollata sinun reseptiäsi. Reseptillä olevia asioitahan saa ostaa ihan vapaasti reseptillä määrätyn määrän; jollei se Kelan määrittelemä aika ehdi kulua, sitten joutuu maksamaan itse ilman Kela-korvausta (voi hakea jälkikäteen), mutta voi ostaa, TIETENKIN.
Nosta meteli. Ensin yhteys apteekin omistajaan, ja jollei oikene, sitten Valviraan. Kyllä yhteen ämmään kuri saadaan.
Uskomattoman tietämättömiä ihmiset ovat tällä palstalla (tarkoita ekasivun nahjuksia, en ap:ta).
Apteekissa työskentelee kyllä niin vtun tyhmiä ihmisiä, ettei tosikaan. Hain loput lääkkeet, joita apteekilla ei ollut antaa (kyllä, tämä on edelleen mahdollista tietyissä erikoisläkkeissä). Lääkkeet antanut tyyppi: "Onko tuttu lääke?" NO MITÄ LUULET, KUN HAEN JO SAAMANI LÄÄKE-ERÄN LOPPUJA. Aivot sulaa tuon porukan kanssa.
Mihin ämmään? Oli miesfarmaseutti.
Itse kävin ostamassa 100 kpl pakkauksen erästä lääkettä reseptin viimeisenä voimassaolopäivänä ilman mitään ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Farmaseutti teki oikein. Ei muuta kuin uusimaan reseptiä jos olet sitä jo 10 vuotta käyttänyt
Toki resepti on uusittu joka vuosi kerran vuodessa. Jäin vaan ihmettelemään tätä, kun koskaan aiemmin ei ole näin käynyt. Lääkärihän sen määrää, kuinka paljon lääkettä reseptille kirjoittaa ja kauan se on voimassa, ei farmaseutti. Ap
Lääkärit eivät voi sääntöjen vuoksi uusia sellaista reseptiä jossa on lääkettä jäljellä joten farmaseut joutui nollaamaan reseptin jotta pystyi laittamaan sen uusittavaksi.
Tuota mistä se farmaseutti tietää paljonko sitä lääkettä otetaan? Mulla lukee näemmä reseptissä 1+1 päivässä mut keväällä nostettiin 1+2 eikä tätä ole missään. Tai ehkä kanta.fi mutta en ole siellä käynyt katsomassa. Näkevätkö farmaseutti kantaa tai varmistavatko sieltä?
Kai sinä nyt sentään haukuit sen kusipään siinä alimpaan helevataan? itse olisin ainakin sen tehnyt.
Amiksen käynyt asiakaspalvelija larppaa lääkäriä:) Noloa!