Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lehtien reseptit ovat niin epäterveellisiä?

Vierailija
07.10.2025 |

Naistenlehdet ja kauppojen asiakaslehdet (Pirkka, Yhteishyvä) sisältävät perinteisesti reseptejä. Tykkään itse aina kokeilla uutta, joten näitä tulee testailtua paljonkin. Olen pannut merkille, että nykyään resepteissä käytetään ihan sikapaljon rasvaa ja sokeria. Arkiruoan kastikkeisiin lotrataan kermaa ja melkein mihin tahansa ruokaan upotetaan parmesaania. Leivonnaisia en ole ymmärtänyt enää pitkään aikaan, kun perusmuffinssin päällekin pitää saada jokin överi tuorejuustokuorrute. Marenkeja käytetään surutta kaikkialla. Lähestulkoon kaikki kahvilaleivonnaisetkin ovat liian makeita omaan makuuni. 

Onko joku kiinnittänyt huomiota samaan? Ja syödäänkö teillä tätä sokerirasvamössöä joka päivä? 

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reseptit voi vaihdella aina hieman. Kai on haluttu että ruoka maistuu ja voi ynnä muut kyllä tukevoittavat ruokaa. Itsekin kiinnitän huomiota kaloreihin aika paljon.

Suomessa halutaan, että ruoka maistuu > lisätään paljon rasvaa, sokeria, kermaa, juustoa, creme fraichea jne. Ulkomailla halutaan, että ruoka maistuu > lisätään yrttejä ja mausteita sekä panostetaan laadukkaaseen kasviöljyyn tai voihin.

Vierailija
22/66 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesari taasen tuputtaa linssejä suunnilleen  joka toisessa reseptissä.Yksi syy lisää olla tilaamatta lehteä, en kuulu kohderyhmään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ristiriitaista että puhutaan siitä että pitäisi syödä terveellisesti ja sitten reseptiikka on tällaista.

Kukaan ei muuten vastaa ap:n kysymykseen siitä, että käytetäänkö teillä surutta rasvaa ja sokeria. Miten on? Itse katson kyllä mitä laitan. Max 1 kermapurkki viikossa ruokiin. Kahviloissa en edes käy, viikonloppuisin leivon kotona itse.

Tällä foorumilla sen kevyen kinkkukiusauksen resepti: perunasilppua, kinkkusilppua, kanamunia, kuohukermaa ja vielä uuniin laittaessa vuoan päälle voinokareita. Reseptin kertonut puolusti kivenkovaan, että peruna, kinkku, kerma, kananmunat ja voi ovat kevyttä terveysruokaa. Minusta tuossa ovat kevyitä vain peruna, kinkku ja kananmunat.

Vierailija
24/66 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.sydanmerkki.fi/reseptit

Tutkaile näitä reseptejä

Kiitos näistä! T: Ap

Vierailija
25/66 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut! Tai ainakin tuntuu siltä, että nykyään varsinkin jälkiruokaresepteissä on kaikkea ylimääräistä makeaa mukana. Jäätelöksi ei riitä tavallinen vaniljajäätelö, vaan siinä pitää olla mukana keksejä, konvehteja, vaahtokarkkeja ja suklaakastiketta (ja kaikki tietenkin kaupan omia tuotemerkkejä)...

Kai ne näyttää paremmilta kuvissa tai jotain. 

Vierailija
26/66 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et osaa tehdä terveellistä ruokaa ilman naistenlehtiä? 

Vierailija
27/66 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerma on terveellistä. Aitoa tavaraa eikä mitään lisäainelitkua. 

Vierailija
28/66 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ristiriitaista että puhutaan siitä että pitäisi syödä terveellisesti ja sitten reseptiikka on tällaista.

Kukaan ei muuten vastaa ap:n kysymykseen siitä, että käytetäänkö teillä surutta rasvaa ja sokeria. Miten on? Itse katson kyllä mitä laitan. Max 1 kermapurkki viikossa ruokiin. Kahviloissa en edes käy, viikonloppuisin leivon kotona itse.

Tällä foorumilla sen kevyen kinkkukiusauksen resepti: perunasilppua, kinkkusilppua, kanamunia, kuohukermaa ja vielä uuniin laittaessa vuoan päälle voinokareita. Reseptin kertonut puolusti kivenkovaan, että peruna, kinkku, kerma, kananmunat ja voi ovat kevyttä terveysruokaa. Minusta tuossa ovat kevyitä vain peruna, kinkku ja kananmunat.

Voi ja kerma nimenomaan ovat terveysruokaa. Niillä ovat eläneet ihmiset, jotka ovat nykyisin yli 90-vuotiaita. Kaikenmaailman kevyttuotteet ovat ihmiselle haitallisia lisäainelitkuja. 

Vierailija
29/66 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut! Tai ainakin tuntuu siltä, että nykyään varsinkin jälkiruokaresepteissä on kaikkea ylimääräistä makeaa mukana. Jäätelöksi ei riitä tavallinen vaniljajäätelö, vaan siinä pitää olla mukana keksejä, konvehteja, vaahtokarkkeja ja suklaakastiketta (ja kaikki tietenkin kaupan omia tuotemerkkejä)...

Kai ne näyttää paremmilta kuvissa tai jotain. 

Mikä resepti se olisi, jos olisi vain pala jäätelöä lautasella :D

Vierailija
30/66 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun nuoreni on nyt innostunut tekenään ruokaa.

JA ilman juustoa ja kermaa!

Mä en voi käyttää juustoa ja joka hiton resptissä on juustoa.

Hohhoi!

Vierailija
31/66 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mun nuoreni on nyt innostunut tekenään ruokaa.

JA ilman juustoa ja kermaa!

Mä en voi käyttää juustoa ja joka hiton resptissä on juustoa.

Hohhoi!

Etkä osaa käyttää aivojasi ja soveltaa reseptiä juustottomaksi. Olen kyllä aika varma, että esim. maksalaatikon reseptissä ei mitään juustoja ole. Tai lihapullien. 

Vierailija
32/66 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet internetissä, mutta et osaa googlella hakea reseptejä, joissa ei ole kermaa ja juustoa? 

Vierailija
33/66 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä laita kiusauksiin, laatikkoruokiin tms. kermaa tai ruokakermaa, saati sitten muna-maitoa. Kasvisliemi käy erittäin hyvin, hidas haudutus riittävän kauan ja hyvät mausteet. Njam!

Muunsin myös mummon marjapiirakkareseptiä niin, että osa jauhoista on ruisjauhoja, sokerin ja rasvan määrän puolitin ja päälle kermaviilin tilalle rasvatonta rahkaa ja marjoja. Kiitosta on piirakasta tullut, hitsin hyvää eikä öklömakeaa.

Kaikkea voi itsekin laskeskella ja kokeilla, en muutenkaan tee juuri mitään ruokaa suoraan reseptien mukaan.

Vierailija
34/66 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ikinä laita kiusauksiin, laatikkoruokiin tms. kermaa tai ruokakermaa, saati sitten muna-maitoa. Kasvisliemi käy erittäin hyvin, hidas haudutus riittävän kauan ja hyvät mausteet. Njam!

Muunsin myös mummon marjapiirakkareseptiä niin, että osa jauhoista on ruisjauhoja, sokerin ja rasvan määrän puolitin ja päälle kermaviilin tilalle rasvatonta rahkaa ja marjoja. Kiitosta on piirakasta tullut, hitsin hyvää eikä öklömakeaa.

Kaikkea voi itsekin laskeskella ja kokeilla, en muutenkaan tee juuri mitään ruokaa suoraan reseptien mukaan.

Oletko koskaan lukenut, mitä se liemikuutio sisältää? 

Vierailija
35/66 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Savuporokiusaus tai maksalaatikko kasvisliemeen? 

Vierailija
36/66 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei kaupasta saa vähärasvaista ja vähä sokerista pullaa? Meitä ostajia olisi paljon, kaikki yli 60-vuotiaat ainakin. 

Vierailija
37/66 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiusaus ei ole kyllä mikään kiusaus ilman kermaa. Kutsu ihan rehellisesti joksikin padaksi, kun sitähän tuo sinun ruokasi todellisuudessa on. Sinällään ei padoissa mitään vikaa ole.

Vierailija
38/66 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi oletat, että käytän liemikuutioita? :D

Vierailija
39/66 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.sydanmerkki.fi/reseptit

Tutkaile näitä reseptejä

Olin just linkittämässä samaa :) Suosittelen myös sydänmerkin reseptejä

Vierailija
40/66 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi oletat, että käytän liemikuutioita? :D

Koska kiusauksia ilman kermaa kokkaileva ei vaikuta kovin ruuanlaittotaitoiselta ihmiseltä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kolme