Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sote-alalta vähennetään lähes 200 000 ihmistä, sitten otatte omaisenne kotiin hoidettavaksi

Vierailija
07.10.2025 |

Kuka sitten hoitaa vanhukset, joutuvatko omaiset likaamaan puhtaat kätensä ja pesemään vanhusten likapyykkejä? Otatteko sitten vanhat sukulaisenne koteihinne hyyryläisiksi, passattaviksi ja palveltaviksi?

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/ca33025d-fa52-4ebf-a189-c3e6135ef…

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei, kuolevat sitten asuntoon. Kuvat Petterille ja Riikalle.

Vierailija
42/48 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sote-alalta eläköityy lähes 200 000 ihmistä, yli 85-vuotiaiden määrä kasvaa nykyisestä lähes 90 prosenttia ja pelkästään muistisairaita ennakoidaan olevan neljännesmiljoona, sanovat Hyvinvointiala Hali ry ja Suomen lähi- ja perushoitajaliitto Super ry.

Tuohonhan on helppo ratkaisu. Nostetaan sote-työntekijöiden alinta eläköitymisikää 70 vuoteen tai pidemmäksi, kunnes suuret ikäluokat ovat kuolleet.

Vielä helpompi ratkaisu; annetaan kaikille yli 85-vuotiaille vain palliatiivista hoitoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin 5-vuotiaasta yksin kotona, kun vanhemmat eivät kyenneet järjestämään elämäänsä normaalisti.

Hyvä kun kouluun pääsi 7-vuotiaana, oli sentään jotain rutiinia minunkin elämässäni siitä asti.

En ymmärrä, mikä ihmeen vastuu minulle syntyisi tällaisista vanhemmista? Että hups vaan, sori että nuo ei vaivautuneet vuoksesi, mutta sinulta odotetaan silti hoitovastuuta? No ei käy.

Omalta kohdaltani tää juttu on jo pois päiviltä, mutta en varmaan ole ainoa, ketä omat vanhemmat eivät aikanaan hoitaneet kunnolla.

Jos tällaisessa tapauksessa joku urputtaisi, niin vastaisin vain samoin sanoin kuin minulle heitettiin aina kun olisin alaikäisenä tarvinnut jotain tukea, henkistä tai aineellista. Että järjestä itse oma elämäsi. Aikuisia ne vanhukset ovat, kai he ovat miettineet, miten tulevat toimeen. Kun se kuulemma lapselta ja nuoreltakin sujuu.

Minulls sama kokrmus. Itse hoidin itseni päiväkotiin ja kotiin, olin yksin kaikki lomat ja menin lähikauppaan pyytämään ruuan lämmitystä, äiti sanoi että olet 6 v iso tyttö kyllä sinä pärjäät. Öitä aloin olemaan yksin 7 v alkaen. Kun pikkuveli syntyi huolehdin hänestäkin. Lopulta koulusta puututtiin tähän kun olin myöhässä kun vein pikkuveljen hoitoon aamulla pulkalla 3 km suuntaansa.

Aloitin työt  12 v jakamaan mainoslehtiä kun isäpuoli sanoi että pitää maksaa ruuasta ja että hänkin meni töihin 12 v iässä. Jouduin perustelemaan miksi kävin koulua ( 1990 luvulla).

Äiti sanoi aina kun kysyin neuvoa/ apua johonkin ettei neuvo etten sitten syytä häntä myöhemmin väärästä neuvosta. Hoidin omat lääkäriajat jne 14 v alkaen. Ekat silmälasit sain kun olin 17 v töissä jo ja maksoin itse opitikon ja näkö olikin -5.... ei ihme etten nähnyt koulussa kunnolla

14v ikäisenä melkein kuolin verenmyrkytykseen. Oli kurkkupaise ja olin yksin kotona viikon, kuumetta 40 monta päivää. Ei pystynyt edes kävelrmän enää. Soitin 112 josta tavoitettiin äitini joka lomaili muualla Suomessa eikö ollut uskonut kun kerroin voinnistani. Tuli kotiin ja oli vihainen kun loma keskeytyi. Väitti että teeskentelen.muistan kun meilahdwssa johon minut lähetettiin ambulansdilla terveyskeskuksesta sanottiin  äidilleni että miksi minua ei tuotu hoitoon  ajoissa. Minuuteista oli kiinni ettei paise puhjennut. 

Äitini ja isäpuoleni harrastavat seksiä jatkuvasti viereisessä sängyssä ja kyläpaikassa jopa samassa sängyssä. Isäpuoli yritti reissata ja kosketteli 5 v alkaen. Äitini mukaan keksin jutut jotta saisin asua  hänen kanssaan kaksin. 

Nyt äitini on sairas ja puhuu kuinka ei saa apua ja kuinka kertoi sairaalassakin ettei hänellä ole ketään  kuka auttaisi, tytärtä ei kuulemma kiinnosta sanoi kertoneensa.

Ei voi mitään. Näin minut kasvatettu ja opetettu. En voi muuttua huolehtivaiseksi yhtäkkiä. 

Vierailija
44/48 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otetaan ukrainasta ne 200 000 hoitsua. Saadaan syntyvyyskin siinä samassa nousuun kun ukrainalaiset naiset ymmärtää lasten päälle enemmän kuin feministiset suomineitoset.

Vierailija
45/48 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla melko hankala sijoittaa muoria tänne meille väkisin kun toisella puolella maapalloa asutaan, ei olla tekemisissä ja en todellakaan ole tulossa hakemaan. 😂

Vierailija
46/48 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt alan ymmärtää miksi eutanasialailla alkaa olla kiire. Ei haluta jättää vanhuksia kuolemaan nälkään omaan asuntoon. Naapurit hälyttää, kun alkaa haisemaan.

Vierailija
47/48 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen haluan nähdä että rahtaisin mummoni yli 1000 kilometrin päästä tänne, jolla meinaa huipata jo se että istuu ylös.

Vierailija
48/48 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin 5-vuotiaasta yksin kotona, kun vanhemmat eivät kyenneet järjestämään elämäänsä normaalisti.

Hyvä kun kouluun pääsi 7-vuotiaana, oli sentään jotain rutiinia minunkin elämässäni siitä asti.

En ymmärrä, mikä ihmeen vastuu minulle syntyisi tällaisista vanhemmista? Että hups vaan, sori että nuo ei vaivautuneet vuoksesi, mutta sinulta odotetaan silti hoitovastuuta? No ei käy.

Omalta kohdaltani tää juttu on jo pois päiviltä, mutta en varmaan ole ainoa, ketä omat vanhemmat eivät aikanaan hoitaneet kunnolla.

Jos tällaisessa tapauksessa joku urputtaisi, niin vastaisin vain samoin sanoin kuin minulle heitettiin aina kun olisin alaikäisenä tarvinnut jotain tukea, henkistä tai aineellista. Että järjestä itse oma elämäsi. Aikuisia ne vanhukset ovat, kai he ovat miettineet, miten tulevat toimeen. Kun se kuulemma lapselta ja nuoreltakin sujuu.

Periytyvä psykopatia? Onko sulla muutoin empatiaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme neljä