Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sote-alalta vähennetään lähes 200 000 ihmistä, sitten otatte omaisenne kotiin hoidettavaksi

Vierailija
07.10.2025 |

Kuka sitten hoitaa vanhukset, joutuvatko omaiset likaamaan puhtaat kätensä ja pesemään vanhusten likapyykkejä? Otatteko sitten vanhat sukulaisenne koteihinne hyyryläisiksi, passattaviksi ja palveltaviksi?

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/ca33025d-fa52-4ebf-a189-c3e6135ef…

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhus pärjätköön omillaan, niin olen itsekin joutunut pärjäämään lapsuudesta asti. Oli vanhemmalla kiireellisempiä ja tärkeämpiä intressejä, kuten alkoholi ja vieraat miehet.

Ai pärjäsit lapsuudesta asti vanhuksena?

Viina kutistanut aivosi rusinaksi?

Vierailija
22/44 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on kyllä jännä juttu että suurista ikäluokista ja heidän ikääntymisestään on puhuttu jo vuosikymmeniä ja syntyvyyden laskusta on pauhattu myös. Ja silti se tulee nyt ikään kuin yllätyksenä että väestö ikääntyy ja nuoremmat ikäluokat ovat koko ajan pienempiä.

Miksi mihinkään ei haluta varautua etukäteen yhteiskunnan taholta???? Aikaa olisi ollut vaikka kuinka. 

Suomi on varautumisen suurvalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 5-vuotiaasta yksin kotona, kun vanhemmat eivät kyenneet järjestämään elämäänsä normaalisti.

Hyvä kun kouluun pääsi 7-vuotiaana, oli sentään jotain rutiinia minunkin elämässäni siitä asti.

En ymmärrä, mikä ihmeen vastuu minulle syntyisi tällaisista vanhemmista? Että hups vaan, sori että nuo ei vaivautuneet vuoksesi, mutta sinulta odotetaan silti hoitovastuuta? No ei käy.

Omalta kohdaltani tää juttu on jo pois päiviltä, mutta en varmaan ole ainoa, ketä omat vanhemmat eivät aikanaan hoitaneet kunnolla.

Jos tällaisessa tapauksessa joku urputtaisi, niin vastaisin vain samoin sanoin kuin minulle heitettiin aina kun olisin alaikäisenä tarvinnut jotain tukea, henkistä tai aineellista. Että järjestä itse oma elämäsi. Aikuisia ne vanhukset ovat, kai he ovat miettineet, miten tulevat toimeen. Kun se kuulemma lapselta ja nuoreltakin sujuu.

Vierailija
24/44 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

200k, joopa joo. Koko alalla ei edes ole likimainkaan tuota määrää.

Väitätkö että lehden uutinen ei pidä paikkaansa, ota sitten yhteyttä lehden toimitukseen ja kerro kuka olet ja miksi tahdot oikaista lehden uutista.

200 000 jää eläkkeelle. Heidän tilalleen ei palkata läheskään samaa määrää. Koska ei ole rahaa palkata. Vanhus joka ei saa hoivapaikkaa on sitten siellä kotonaan. Ei sen kummempaa.

Vierailija
25/44 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Lähitulevaisuudessa työikäisten odotetaan huolehtivan ikääntyvistä vanhemmistaan töiden ohella. Antila uskoo, että osaltaan hoivavastuuta lisää Petteri Orpon (kok) hallituksen julkiseen talouteen kohdistamat säästöt. Taustalla on ikääntyvä väestö ja heikkenevä huoltosuhde sekä siitä johtuva julkisen talouden kestävyysvaje. "

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010727273.html

Täysin mahdotonta, koska lapset asuvat monella toisella puolen Suomea.

Minkäs takia niitä veroja maksettiinkaan?

Vierailija
26/44 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko tässä olla jotakin tarkoituksellista, nämä vanhukset ovat niitä ihmisiä, jotka ovat aina äänestäneet vasemmistoliittoa ja SDP:tä, nyt vallassa on Kokoomus ja Perussuomalaiset, onko muka kyse pelkästä s a t t u m a s t a ????? Aiotaanko heitä rangaista tällä tavalla?? Jättää heidät ilman kunnollista hoitoa??

Vierailija
27/44 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvinvointialue vaihtaa sairaanhoitajia lähihoitajiin ja hoiva-avustajiin, pienempi palkka.

https://yle.fi/a/74-20186243

siitä nyt ei kovinkaan paljoa hyötyä ole, palkkaerot ovat mitättömiä!

Vierailija
28/44 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvinvointialue vaihtaa sairaanhoitajia lähihoitajiin ja hoiva-avustajiin, pienempi palkka.

Hoiva-avustajan palkka on puolet pienempi kuin sairaanhoitajan palkka. Työkkärissä on hoiva-avustaja kursseja. 

Vierailija
29/44 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistisairaus on yleistä jo 60-70 vuotiailla naisilla jotka juo.

Näitä 70v on vaipoissa laitoksissa.

Vierailija
30/44 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiväthän nuo vähennykset koske kuitenkaan vain hoitohenkilökuntaa. Jos hoito- ja hoivapaikkoja vähenee julkiselta sektorilta, niin sitten niitä todennäköisesti syntyy lisää yksityissektorille. Siihen suuntaan ollaan nyt vääjäämättä menossa, että vanhusten omaisuutta aletaan muuttaa rahaksi joilla rahoilla sitten katetaan asuminen ja hoitomaksut yksityisissä palvelutaloissa ja hoivakodeissa. Vanhuuden varalle ja turvaksi niitä omaisuuksia ja säästöjä on kerättykin vai kuinka? Rahalle persot ja perintöjä kärkkyvät ikäihmisten jälkeläiset voivat vapaasti valita sitten sen, että hoitavat nurisematta itse vanhuksensa. Niillä joilla ei ole omaisuutta, varoja eikä hoitavia sukulaisiakaan sijoitetaan julkisen sektorin väheneville hoitopaikoille missä hoidon ja hoivan taso saattaa laskea, mutta köyhäthän yleensä tyyvätkin siihen mitä annetaan ja mikä jää muilta yli.

Vierailija
31/44 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei tulevina aikoina edes ole riittävästi osaavaa työvoimaa hoiva-alalle.

Vierailija
32/44 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiväthän nuo vähennykset koske kuitenkaan vain hoitohenkilökuntaa. Jos hoito- ja hoivapaikkoja vähenee julkiselta sektorilta, niin sitten niitä todennäköisesti syntyy lisää yksityissektorille. Siihen suuntaan ollaan nyt vääjäämättä menossa, että vanhusten omaisuutta aletaan muuttaa rahaksi joilla rahoilla sitten katetaan asuminen ja hoitomaksut yksityisissä palvelutaloissa ja hoivakodeissa. Vanhuuden varalle ja turvaksi niitä omaisuuksia ja säästöjä on kerättykin vai kuinka? Rahalle persot ja perintöjä kärkkyvät ikäihmisten jälkeläiset voivat vapaasti valita sitten sen, että hoitavat nurisematta itse vanhuksensa. Niillä joilla ei ole omaisuutta, varoja eikä hoitavia sukulaisiakaan sijoitetaan julkisen sektorin väheneville hoitopaikoille missä hoidon ja hoivan taso saattaa laskea, mutta köyhäthän yleensä tyyvätkin siihen mitä annetaan ja mikä jää muilta yli.

Eihän se nyt noin mene! Jos eniten veroja maksaneet joutuvat itse maksamaan hoidon, ei sitä köyhille kuulu saada tällä logiikalla lainkaan! 

Vierailija
33/44 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihä

Ne maksetut verot eivät nyt näytä enää riittävän siihen, että hoitoa ja hoivaa voitaisiin yhteiskunnan kustantamana antaa kaikille.  Toivottavasti valtaan nouseva nuorempi polvi osaa ja pystyy hoitamaan tulevaisuudessa asiat niin ettei veronmaksajien siivellä eläviä ole tässä maassa enää nykyisessä määrin jolloin veronmaksajat voisivat itsekin saada enemmän vastinetta maksamilleen veroille.

Vierailija
34/44 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olen laittanut välit poikki sukuun, ei ole minun ongelma. Siellä on liuta riuskoja miespuolisia ja lapsiakin kumpaakin sukupuolta useammat kappaleet, siinäpä järjestelevät hoitovastuut keskenään. 

Vierailija
35/44 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin 5-vuotiaasta yksin kotona, kun vanhemmat eivät kyenneet järjestämään elämäänsä normaalisti.

Hyvä kun kouluun pääsi 7-vuotiaana, oli sentään jotain rutiinia minunkin elämässäni siitä asti.

En ymmärrä, mikä ihmeen vastuu minulle syntyisi tällaisista vanhemmista? Että hups vaan, sori että nuo ei vaivautuneet vuoksesi, mutta sinulta odotetaan silti hoitovastuuta? No ei käy.

Omalta kohdaltani tää juttu on jo pois päiviltä, mutta en varmaan ole ainoa, ketä omat vanhemmat eivät aikanaan hoitaneet kunnolla.

Jos tällaisessa tapauksessa joku urputtaisi, niin vastaisin vain samoin sanoin kuin minulle heitettiin aina kun olisin alaikäisenä tarvinnut jotain tukea, henkistä tai aineellista. Että järjestä itse oma elämäsi. Aikuisia ne vanhukset ovat, kai he ovat miettineet, miten tulevat toimeen. Kun se kuulemma lapselta ja nuoreltakin sujuu.

Karma tulee kylään monella huonolla vanhemmalla.

Vierailija
36/44 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoiva-avustajan palkka on puolet pienempi kuin sairaanhoitajan palkka. Työkkärissä on hoiva-avustaja kursseja. 

Eikä noissa hoivahommissa tee mitään sairaanhoitajilla. Terveydenhuollossa on yhä vieläkin järkyttävä hierarkia ja v:ttumainen työilmapiiri tämän takia. Sairaanhoitaja ei esimerkiksi voi ojentaa kaapinhyllyltä vilttiä, vaan nakittaa perushoitajan joka tulee varta vasten ojentamaan sen. Sairaanhoitaja kulkee viipottaa käytäviä rivi kuulakyniä rintataskussaan. Missään, ei MISSÄÄN nykypäivän työkunnassa tällainen tsaarinaikainen organisaatio voisi toimia.

Vierailija
37/44 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otatko sinä?

Vierailija
38/44 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhden omakotitalon hinta on kulutettu kolmessa vuodessa yksityisellä ja sitten katuojaan asumaan :)

Vierailija
39/44 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sote-alalta eläköityy lähes 200 000 ihmistä, yli 85-vuotiaiden määrä kasvaa nykyisestä lähes 90 prosenttia ja pelkästään muistisairaita ennakoidaan olevan neljännesmiljoona, sanovat Hyvinvointiala Hali ry ja Suomen lähi- ja perushoitajaliitto Super ry.

Tuohonhan on helppo ratkaisu. Nostetaan sote-työntekijöiden alinta eläköitymisikää 70 vuoteen tai pidemmäksi, kunnes suuret ikäluokat ovat kuolleet.

Vierailija
40/44 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ihminen huomaa vanhenevansa, hän voi alkaa säästämään rahaa turvatakseen vanhuuden ajan elantonsa ja asumisensa. Voi pitää itse huolta omista asioistaan, eikä odottaa että muut tekevät kaiken.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kahdeksan