Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomessa ei enää kannata mikään, ei edes kirpputorit

Vierailija
07.10.2025 |

Ihmisillä on vaan rahat loppu, kai menee asumiseen ja ruokaan. Tämä maa on todella surkeassa jamassa 

https://www.satakunnankansa.fi/porilaine/art-2000011540694.html

Kommentit (102)

Vierailija
81/102 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Peruskouluista katoaa lähivuosina puolet. 

Peruskoulujen määrä Suomessa on lähes puolittumassa 15 vuoden sisällä, kertoo opetus- ja kulttuuriministeriön selvitys."

https://yle.fi/a/74-20182174

Tulee paljon työttömiä opettajia.

Vierailija
82/102 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahaa valuu ulkomaille

Mikä raha ja valuu minne?

Suomeen on otettu viimevuosina 610 000 kehitysmaalaista. Suurin osa saa verorahoja korotettuja tukia palkkatukea jne. Rahat säästää ja lähettää kotimaahansa, niin tekee aina kehitysmaalaiset, myös ukrainalaiset eläkeläiset suomessa. 2015 invaasion alussa rehotti rahanlähetyskonttorit, kelaturistit jonotti niihin esim kalliossa. Nyt homma hoituu digitaalisesti ja tukia voi hakea suoraan ulkomailta esim arabiaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/102 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei taas ole klikannut linkkiä. Tuo ei ole itsepalvelukirppis, joten valitukset pöytävuokrista ja ihmisten kamalista likaisista tavaroista eivät nyt päde tähän juttuun. Kyseessä on 80-luvulta asti pyörinyt syöpäyhdistyksen hyväntekeväisyyskirppis, joka saa tavarat lahjoituksina, ja myyntiin valitaan vain ne parhaat. Mitään likaisia rääsyjä ja rikkinäisiä mukeja siellä ei ole.

Olen käynyt tuolla usein. Hinnat ovat yleensä hyvin edulliset ja löytöjäkin olen tehnyt.

Jokin on tosiaan vialla, jos edes lahjoituksilla pyörivä kirpputori ei enää pärjää, vaikka se on mennyt läpi 90-luvun lama-ajankin. Se muutti hiljattain uuteen liiketilaan - ehkä se oli kallis virhe, en tiedä. Ehkä yhdistyksessä puhaltaa uudet tuulet ja kirppistä pidetään turhana, tunkkaisena ja vanhanaikaisena osana toimintaa? Tai ehkä yksinkertaisesti ihmiset eivät osta edes käytettynä enää mitään

"Huonoon paikkaan muuttivat ja aukioloajat on tosi lyhyet. Olisi kannattanut muuttaa kävelykadulle, siellä ne ihmiset on."

Olen samaa mieltä, että paikka on vähän huono. Kai siinä ajateltiin, että samassa rakennuksessa on muutakin secondhandiä (lastenvaatekirppis ja se toinen pikkukirppis, ja nykyään kai jokin vintage-liikekin), mikä on sinänsä ihan hyvä idea. Ja parkkipaikkojahan siinä on ihan lähellä.

Mutta ehkä tuo liiketila on kuitenkin liian hintava, eikä myynti olekaan lisääntynyt toivotulla tavalla. Jostain syystä Kiertokadun liikkeessä tuli käytyä useammin, vaikka se oli syrjässä.

(Kävelykadun liiketilat ovat vieläkin kalliimpia, ei taida olla hyvä idea sekään.)

Vierailija
84/102 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahaa valuu ulkomaille

Yritysten omistusten kautta. Pahimmillaan on kyseessä vieläpä verorahoilla hankitut palvelut, esim. vuokrafirmojen sijoitusasunnot.

Toinen kanava on sosiaalitukien lähettäminen "kotiin" sinne jonnekin.

Mitä verorahaa vuokratyöfirmat saa saanen kysyä? 😂

Pyörittää kymmenillä miljoonilla työttömyystoimiston huuhaakursseja. Verorahalla.

Vierailija
85/102 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei taas ole klikannut linkkiä. Tuo ei ole itsepalvelukirppis, joten valitukset pöytävuokrista ja ihmisten kamalista likaisista tavaroista eivät nyt päde tähän juttuun. Kyseessä on 80-luvulta asti pyörinyt syöpäyhdistyksen hyväntekeväisyyskirppis, joka saa tavarat lahjoituksina, ja myyntiin valitaan vain ne parhaat. Mitään likaisia rääsyjä ja rikkinäisiä mukeja siellä ei ole.

Olen käynyt tuolla usein. Hinnat ovat yleensä hyvin edulliset ja löytöjäkin olen tehnyt.

Jokin on tosiaan vialla, jos edes lahjoituksilla pyörivä kirpputori ei enää pärjää, vaikka se on mennyt läpi 90-luvun lama-ajankin. Se muutti hiljattain uuteen liiketilaan - ehkä se oli kallis virhe, en tiedä. Ehkä yhdistyksessä puhaltaa uudet tuulet ja kirppistä pidetään turhana, tunkkaisena ja vanhanaikaisena osana toimintaa? Tai ehkä yksinkertaisesti ihmiset eivät osta edes käytettynä enää mitään

Vuokrasta se riippuu. Paraatipaikoilla pienessäkin kaupungissa vuokra voi olla tuhansia euroja. Esimerkkinä 20000 as kaupunki ja keskustassa noin 300 neliön tilat vuokra 5000€/kk. Saa siinä myydä rättiä ja lumppuja poikineen yötä päivää että saa edes vuokran maksettua, saati palkat ja muut kulut.

Vierailija
86/102 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahaa valuu ulkomaille

Velkarahaa Ukrainaan. Ensin koronakusetus ja sitten sotakusetus. GREAT RESET

Kehitysmaatuki 1,5 miljardia, öljymaa venäjän varustelijaan iraniin miljoonia.

Vierailija
87/102 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästöt ja leikkaukset on maalle taloudellinen itsemurha.

Vierailija
88/102 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan selvää että tämä maa romahtaa, ei voi olla niin että maksajat vaan vähenee ja saajapuoli kasvaa.

On vaan kysymys kuinka pian

Joittenkin on niin vaikea tajutua, että ei ole yksiselitteisesti vain saaja ja maksaja ryhmiä. Tämä on oikeasti se kaikista isoin syy, minkä takia asiat on menneet päin v.ttua! Suuri ja koulutetuin osa väestöstä on passivoitu.

Olen itse korkeakoulutettu pitkäaikaistyötön. Olen ikuisessa somelakossa, koska minua on kielletty markkinoimasta osaamistani. En voi tehdä ollenkaan työtä johon minulla on koulutus. Sen sijaan Olen opiskellut amiksissa ja yrittänyt päästä "oikeisiin töihin". Ei onnistu nykypäivänä. Silläkin opintotuella olisin voinut opiskella korkeakoulussa vaikka sairaanhoitajaksi, mutta ei sekään yhteiskunnan älypäille kelpaa. Vain amiksessa alanvaihtoon saa opintotuen.  

Vain hoiva ja rakennusa

MItä sekoilet ensinnäkin 500 eur suomen hinnoilla on puhdasta perseilyä poliitikoilta, työttömyyskorvaus kuuluu maksaa jos on työtön ja sen tulisi vastata menetettyä ansiota. Köyhyysrja pelksätään 1500 euroa.

Kaikki "oikeat" työt menee saapuville kelaturisteille ja ukrainan rintamakarkureille.

Vierailija
89/102 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksumuurin takana olevassa jutussa löytyi vähän tarkempaa tietoa:

Syyt liittyvät Fiinitorin toimintamalliin sekä Suomen hallituksen päätökseen siirtää työllisyyspalvelut te-keskuksilta kunnille kuluvan vuoden alusta alkaen.

Meillä on ollut Fiinitorissa yhdistyksen palkkaama myymälänhoitaja, muuten työvoima tullut te-keskusten kautta. Olemme kantaneet yhteiskuntavastuuta ottamalla esimerkiksi työkuntoutujia ja työkokeilijoita Fiinitoriin. Meillä on saattanut olla liikkeessä esimerkiksi neljä tuntia viikossa ihminen, joka ei ole kokenut olevansa työkuntoinen. Fiinitorissa hän voinut päästä kiinni työelämään ja huomannut pärjäävänsä. Tällaisia ihmisiä on voitu pestata palkkatuella määräaikaisiin työsuhteisiin.

Se on ollut monen kohdalla hieno kehityskaari, jossa olemme saaneet olla mukana. Nyt se ei valitettavasti ole enää mahdollista, koska toimiva palkkatukimalli on poistunut käytöstä työllisyyspalveluiden siirtyessä kunnille, Inkinen harmittelee.

Pelkästään palkatun henkilökunnan voimin Fiinitorin toimintaa ei ole mahdollista pyörittää.

Vaihtoehtona olisi ollut hintojen nostaminen, mutta samalla koko toimintaidea olisi pitänyt muuttaa. Meillä käy asiakkaana paljon vähävaraisia.

Fiinitorin pyörittämiseen osallistuu tällä hetkellä yksi palkattu työntekijä, yksi tuntityöläinen, yksi palkkatuelle työllistetty osa-aikainen, kaksi työkuntoutujaa ja muutama vapaaehtoinen.

Toisaalta jutussa mainitaan myös, että tulos menee jo tänä vuonna "pakkasen puolelle", eli taitaa vuokratkin olla liian suuret uudessa paikassa.

Vierailija
90/102 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä myyn kirppiksellä ja ostan, kirppikseltä. Kun minä saan 10 euroa, laitan sen kirppiksellä kiertoon sellaiseen tavaraan, joka tulee käyttöön, tai myyn vintedissä.

Näin voi auttaa ruohonjuuritasolla yksityisihmistä. Viimeksi otin kirppikseltä saldolla 20 muumimukia ja laitoin kaikki vintediin. Minulla on vakkaripaikka ja myyntini saan saldona, ko kirppikselle. Kaikki mukit meni nopeasti kaupaksi, ostajat olivat Puolassa.

Vierailija
91/102 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan selvää että tämä maa romahtaa, ei voi olla niin että maksajat vaan vähenee ja saajapuoli kasvaa.

Ja miljardeja menee mu teil le. Näille parta lapsille. Toivon kristalli-yötä ! Totisesti.

Vierailija
92/102 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joittenkin on niin vaikea tajutua, että ei ole yksiselitteisesti vain saaja ja maksaja ryhmiä. Tämä on oikeasti se kaikista isoin syy, minkä takia asiat on menneet päin v.ttua! Suuri ja koulutetuin osa väestöstä on passivoitu.

Olen itse korkeakoulutettu pitkäaikaistyötön. Olen ikuisessa somelakossa, koska minua on kielletty markkinoimasta osaamistani. En voi tehdä ollenkaan työtä johon minulla on koulutus. Sen sijaan Olen opiskellut amiksissa ja yrittänyt päästä "oikeisiin töihin". Ei onnistu nykypäivänä. Silläkin opintotuella olisin voinut opiskella korkeakoulussa vaikka sairaanhoitajaksi, mutta ei sekään yhteiskunnan älypäille kelpaa. Vain amiksessa alanvaihtoon saa opint

Ei työkkäri ole mitään 1500€ , ja suurin osa työttömistä ei ole oikeutettu toimeentulotukeen. Itse ihan pärjäilen sillä muutamalla satasella kuussa. Olisi kyllä kiva, jos voisin saada sen muutaman satasen ilman passivointia. Perustaisin samantien edesmenneen kulttuurialan yritykseni uudestaan. Ottaisin lisäksi vastaan muita pieniäkin satunnaisia töitä, esim. 3-5h viikossakin voisin jo tehdä. 

Nyt vain ihmettelen passiivisena, vaikka saan sen saman tuen. Tuen edellytys on täysi passiivisuus. Ihan kaikkea olen yrittänyt mikä sallitaan ja on laillista, mutta mikään ei toimi.

Vierailija
93/102 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahaa valuu ulkomaille

Velkarahaa Ukrainaan. Ensin koronakusetus ja sitten sotakusetus. GREAT RESET

Ja 6 miljardia aseisiin!  Terveyshuollostamme viis veisataan

Vierailija
94/102 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja miljardeja menee mu teil le. Näille parta lapsille. Toivon kristalli-yötä ! Totisesti.

Etkö pelkää yhtään sielusi puolesta? 

Helvetin lieskat odottavat murhaajia ja sortajia! 👹🔥

Vierailija
95/102 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kirpparien pöytävuokrat on niin kalliita etten ole koskaan nähnyt järkeä koettaa myydä tavaroitani kirppiksellä. Nettikirppiksilläkin on ihan toiveajattelua saada mitään käteen kun ostajat vaan odottaa hinnan alenemista viimeiseen asti, palvelu ottaa siivunsa välistä ja itse et saa kuin jotain pennejä. Niinpä olen alkanut taas pistää rojut roskiin kuten ennenkin, repinyt ja särkenyt ne ettei kukaan roskisten tonkijakaan niistä sitten pääse hyötymään mitään.

Eikö se ole parempi että joku myy ja saa rahaa tärkeisiin asioihin kuin että hakee tukea kelasta? i

Etkö tajua, että se joka sinulle ilmaiseksi tavaraa lahjoittaa voi itsekin olla tuen saaja? Miksi hänen pitäisi sinun elämääsi sponsoroida?

Vierailija
96/102 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kirpparien pöytävuokrat on niin kalliita etten ole koskaan nähnyt järkeä koettaa myydä tavaroitani kirppiksellä. Nettikirppiksilläkin on ihan toiveajattelua saada mitään käteen kun ostajat vaan odottaa hinnan alenemista viimeiseen asti, palvelu ottaa siivunsa välistä ja itse et saa kuin jotain pennejä. Niinpä olen alkanut taas pistää rojut roskiin kuten ennenkin, repinyt ja särkenyt ne ettei kukaan roskisten tonkijakaan niistä sitten pääse hyötymään mitään.

Eikö se ole parempi että joku myy ja saa rahaa tärkeisiin asioihin kuin että hakee tukea kelasta? i

Etkö tajua, että se joka sinulle ilmaiseksi tavaraa lahjoittaa voi itsekin olla tuen saaja? Miksi hänen pitäisi sinun elämääsi sponsoroida?

Ihan sairasta touhua. Minä ostan vain harkittua designia ja jos joku jää tarpeettomaksi, eikä järkeä alkaa myydä yhtä erillistä pikkuesinettä kirpparilla, niin annan sen jollekin ilmaiseksi. En ikinä rikkoisi ja krääsää en omista. Olen toiminut näin jo vuosikymmeniä ja tarjonnut toisille laadukkaita tavaroita ilmaiseksi. Aika vähän tosin, koska en ole himoshoppaaja ja olen vähävarainen. Sitten jännästi itsekin jossain vaiheessa aloin saada kaikenlaisia laadukkaita tavaroita ja kalusteita. Mulla on esim. Alvar-aallon kalusteita vaikka kuinka ja yhtään niistä en ole ostanut. Kaikki on löydetty tai saatu.

Vierailija
97/102 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta mitä sponsorointia se on, jos ne tavarat menevät roskiin muutenkin??

Siis en vaan tajua tuollaista mielenmaisemaa, sori. Tavarat ovat menossa roskiin, eli omistaja ei niitä enää halua, mutta rikotaan varmuuden vuoksi, ettei kukaan muukaan niistä vahingossakaan pääse hyötymään.

Vierailija
98/102 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse korkeakoulutettu pitkäaikaistyötön. Olen ikuisessa somelakossa, koska minua on kielletty markkinoimasta osaamistani. En voi tehdä ollenkaan työtä johon minulla on koulutus. Sen sijaan Olen opiskellut amiksissa ja yrittänyt päästä "oikeisiin töihin". Ei onnistu nykypäivänä. Silläkin opintotuella olisin voinut opiskella korkeakoulussa vaikka sairaanhoitajaksi, mutta ei sekään yhteiskunnan älyp

Ööliö pelkkä vuokra tai vastike hesassa itsariyksiössä sen 500 eur sähköineen.

Vierailija
99/102 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan sairasta touhua.

Osa menee roskiin osa kierrätyskeskukseen. Arvostan sitä että itse ostan kaiken käytettynä ja kun kun löytää jotain kivaa halvalla.

Vierailija
100/102 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertaisesti ei ole kannattavaa kuluttaa tässä tilanteessa.