Yh-isien uudet kumppanit, mitä ajattelette?
Mitä te ajattelette sellaisista miehistä, jotka selvästikään eivät huolehdi emotionaalisesti ja taloudellisesti omista lapsistaan kovin hyvin? Olen miettinyt, että jos tällaisen ei niin hyvän viikonloppuisän uusi kumppani on itsekin vanhempi, niin luulisi, että aika nopeasti voi päätellä, että onko mies isänä kunnollinen. Ja jos ei ole, niin eikö se haittaa, eikö tule mieleen, että mies on vähän raukkis ja että aika ikävästi teki lapselleen? Vai kääntyykö se nyksän mielessä aina niin että lasten äiti on jotenkin syypää kaikkeen?
Oma lapseni ei ole halunnut käydä isällään, koska siellä ei ole kotoisaa eikä isä tunnu läheiseltä, ja olen ollut käytännössä totaali-yh erosta lähtien eli vuosia. Se ei ole todellakaan haluni mukaista mutta en ole voinut pakottaa lasta ja isä on ollut etäinen ja päihteisiin menevä, joten ymmärrän että näin se meni. Sitten kun tapasin eräässä sukujuhlassa exän nyksän niin hän sanoi maireasti, että minun ja lapsen suhde on liian läheinen. Suhde on oikeasti normaali ja nyksä ei siitä voi mitään tietää paitsi ehkä sen, mitä lapsen isä on mahdollisesti kertonut, eikä hän ole meidän elämässämme. Erikoinen asia sanoa, kun hänkin on äiti-ihmisiä. Onko se sitten vain niin, että rakkaus sokaisee ja lapsensa hylännyt ja elämänsä sotkenut mies näyttäytyy hyviksenä?
Kommentit (32)
Minulle on ihan sama uusi kumppani kunhan on fiksumpi aikuinen joka kestää lapsia, arvostaa itseään ja heitä eikä ole ilkeä. Muuten saa olla rauhassa oma itsensä.
Aloituksessa puhuit yh-iseistä, ja sitten aihe vaihtuikin viikonloppuiseihin. Ettet vain olisi vieraannuttanut lasta isästään, ja hän kyllästyi riitelemään, kun kostit lapselle sen että hän kaipaa isäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Aloituksessa puhuit yh-iseistä, ja sitten aihe vaihtuikin viikonloppuiseihin. Ettet vain olisi vieraannuttanut lasta isästään, ja hän kyllästyi riitelemään, kun kostit lapselle sen että hän kaipaa isäänsä.
Tämä asia käytiin jo läpi, että otsikossa on väärä sana. Joskus kyllä arkikielessä kaikenlaisista erovanhemmista saatetaan sanoa yh-vanhempi ja siksi laitoin ajattelemattomasti väärän sanan. Se, että olenko vieraannuttanut, on myös jo käyty läpi. En ole vieraannuttanut, mutta en voi sille mitään jos haluat uskoa niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa isä ole lastaan hylännyt, vaan lapsi isän, kun ei tunne oloaan kotoisaksi isän luona.
Kenties äitinsä suosiollisella avustuksella.
Luuletteko te oikeasti, että on helppoa kasvattaa yksin lasta ilman mitään apua? Tottakai äidit haluaa, että lapsella on myös toinen koti, jossa lapsi voi olla, ihan senkin takia, että itsekin saisi välillä vähän hengähtää. 24/7/365 lapsen kanssa ilman mitään breikkiä ei ole mikään pikku juttu. Ja jokainen normaali äiti tietää, että lapselle on tärkeää olla mahdollisimman hyvissä väleissä isänsä kanssa, ellei isä ole vaarallinen tai muuta vastaavaa (ja meidän tapauksessa siis ei ole). Sen takia isä ja hänen uusi kumppaninsa kutsuttiin lapsen rippijuhliinkin ja muutenkin olen yrittänyt tukea isän ja lapsen suhdetta. Nämä etäännytys-väitteet ov
Useimmiten vieraannuttajat ovat juuri äitejä. Ei ole mitenkään tavatonta yhteishuoltajuudessakaan, yksinhuoltajuudesta nyt puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä asia käytiin jo läpi, että otsikossa on väärä sana. Joskus kyllä arkikielessä kaikenlaisista erovanhemmista saatetaan sanoa yh-vanhempi ja siksi laitoin ajattelemattomasti väärän sanan. Se, että olenko vieraannuttanut, on myös jo käyty läpi. En ole vieraannuttanut, mutta en voi sille mitään jos haluat uskoa niin.
Yh-vanhempi on täysin eri asia kuin etävanhempi. Aloituksesi oli sekava, hyväksy se.
Vierailija kirjoitti:
Nainen joka näkee yh-isän raukkiksena ja perheen rikkoneena taliaivona ei ryhdy tämän panopiiaksi. Eli voit 100% varmuudella olettaa, että miehen "nyksä" on miehen valheiden vanki, ja vihaa eksää.
Yh-isien on vaikea löytää panopiikaa, sillä suurin osa naisista näkevät heidän touhunsa läpi. Sitten kun he löytävät tasoisensa taliaivon, se nainen on joku viemäristä tai suoraan helvetistä revitty, sillä kunnon naiset näkevät tuon touhun läpi.
Teet siis itse virheen olettaessasi, että taliaivon puoliso olisi mitään muuta kuin taliaivo.
No hänhän on itse taliaivon ex-puoliso, jätetty sellainen. Eli voidaanko olettaa, että hänkin on taliaivo?
Useimmiten vieraannuttajat ovat juuri äitejä. Ei ole mitenkään tavatonta yhteishuoltajuudessakaan, yksinhuoltajuudesta nyt puhumattakaan.
En ole koskaan nähnyt tai oikein voinut edes kuvitella, että miksi joku vieraannuttaisi, koska siinä tilanteessa ei ole kuin häviäjiä. Vieraannuttaminen on suoraan myös sen äidin etujen vastaista ja on selvää, että lapsi hyötyy hyvästä suhteesta isään, joten äidin täytyisi olla kyllä todella omaa lastaan vastaan, että hän alkaisi mustamaalata isää. Olen miettinyt usein, että mistä nämä tarinat vieraannuttamisesta oikein kumpuaa, kun itse ja kaikki tuntemani yksinhuoltajat nimenomaan pitävät mölyt mahassa eksistään lasten kuullen ja yrittävät että kaikki sujuisi. Mutta pieni lapsi alkaa nopeasti hätääntyä, jos etävanhempi jättää välistä tapaamisia, koska siinä vaiheessa lapsi on jo unohtanut etävanhemman. Isommat lapset ajattelevat jo omilla aivoillaan ja vetävät omia johtopäätöksiään. Ja jos äiti on lapsen kanssa suurimman osan aikaa, niin tottakai se äiti on tuttu ja turvallinen. Etäisän pitää nähdä ihan erityistä vaivaa, että se suhde lapseen pysyy kunnossa, jos se menee pieleen, niin ei se yleensä mistään vieraannutuksesta johdu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yh-vanhempi on täysin eri asia kuin etävanhempi. Aloituksesi oli sekava, hyväksy se.
Hyväksyn! Voidaanko mennä eteenpäin? Olisiko sinulla jotakin sanottavaa itse asiaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis häh? Otsikossa kysyt yh-isästä, mutta tekstissä on kumminkin kyse yh-äidistä. Eli mitä nyt oikeasti haluat tietää?
Laitoin vähän epäselvästi, tarkoitin etäisää tai miksikä nyt sellaista lapsensa enemmän tai vähemmän hylännyttä isää pitäisi kutsua. Ymmärrätkö nyt mistä on kyse? Tarkoitin että mitä tällaisen miehen uudet kumppanit mahtavat ajatella miehen teoista, erityisesti siinä tapauksessa että he ovat itsekin äitejä.
Ajattelevat varmaan suunnilleen niin kuin mies asiasta kertoo. Ainakin aluksi. Sitten kun kuva tarkentuu, saattavatkin jättää.
Mutta eihän heillä ole mitään muuta kuvaa asiasta kuin että näkevät nykyisyydessä lapsesi, joka on vuosi vuodelta isompi ja kypsempi. Eivät he näe aikakoneella kaikkiin niihin vuosiin, jolloin lapsen hoito on ollut rankkaa ja mies on jättänyt sen sinulle.
Onko kenties sun exän uusi paremman näköinen ja laihempi ku sinä? Kuulostat hyvin hyvin katkeralta...
Vierailija kirjoitti:
Onko kenties sun exän uusi paremman näköinen ja laihempi ku sinä? Kuulostat hyvin hyvin katkeralta...
Hän on paremman näköinen, mutta minä olen hoikempi. En osaa sanoa olenko katkera. Ei minua haittaa exän nykyinen elämä millään tavalla, mutta kai minua sitten vähän alkoi mietityttää, että mitäköhän se exä on kertoillut omasta panoksestaan lapsensa elämään. Tämä hänen nykyisensä on siis viikko-viikko-vanhempi ja vaikuttaa hyvin äidilliseltä ihmiseltä ja kun juttelimme, niin tuli heti paljon juttua lapsista puolin ja toisin. Siinä yhteydessä hän sanoi, että minulla ja lapsella on liian tiivis suhde ja katsoi vähän erikoisesti.
Viikonloppuisä ei ole yh-isä.