Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

YLE: Miksi kansa ei lähde kaduille kuin 90-luvulla, vaikka työttömyys nousee ja hallitus leikkaa?

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jahas vihervasemmistolainen YLE siellä taas lietsoo ihmisiä. Yrittäisivät edes esittää neutraalia ja puolueetonta mediaa. 

Tiedäthän sinä persu että sinulle voi käydä niin ettet jonain päivänä tiedä mikä sinuun iski. Tarpeeksi kun soitat suutasi väärässä paikassa niin sinulla ei ole paluuta.

Vierailija
22/48 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Individualistinen kulttuuri ja kapitalismin luomat asenteet. Huolehditaan vain omasta edusta ja ollaan unihdettu joukon voima. Eihän juuri ketään saa enää vaikka talkoisiin paikalle, ostetaan työvoimaa jos jotain tehdään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mihin hallituksen pitäisi laittaa rahaa työllisyyden parantamiseksi, ja kenen rahoja?

Varmaan Sannan hallituksen firmoihin, mitä näitä nyt oli? Työkanava tai jotain joka tuotti 6 työpaikkaa mutta tovereille isot rahat palkkoina ja sitten se toinen joka juuri lakkautettiin.

Sannan hallitushan jakoi valtavasti rahaa firmoille koronatukena, kiltisti ottivat vastaan, selvisivät sen avulla ilman konkurssia, ja sitten voivat taas  alkaa valittaa veroista... 

Vierailija
24/48 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jahas vihervasemmistolainen YLE siellä taas lietsoo ihmisiä. Yrittäisivät edes esittää neutraalia ja puolueetonta mediaa. 

Tiedäthän sinä persu että sinulle voi käydä niin ettet jonain päivänä tiedä mikä sinuun iski. Tarpeeksi kun soitat suutasi väärässä paikassa niin sinulla ei ole paluuta.

Oho, mikäs antifantti siellä taas voimafantasioi? :D :D :D

T: Eri

Vierailija
25/48 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellainen johon sinun puolueesi väki tähtää eli radikalisoitumiseen. Sinun pitäisi olla tyytyväinen kehitykseen vai mitä? En minä fantasioi, minä toimin sitten kun sen aika on. Sitähän sinä haluat kerjäämällä verta nenästäsi.

Vierailija
26/48 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellainen johon sinun puolueesi väki tähtää eli radikalisoitumiseen. Sinun pitäisi olla tyytyväinen kehitykseen vai mitä? En minä fantasioi, minä toimin sitten kun sen aika on. Sitähän sinä haluat kerjäämällä verta nenästäsi.

Jaaha, sellaiset harhat taas. Minulla kun ei ole puoluetta. Sinä puolestasi olet spagettikäsivartinen pikkupoika josta ei ole mihinkään muuhun kuin olemaan kova poika internetissä.

Vierailija
27/48 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sinne mahdu. Elokapina on vallannut tiet.

Ehkä ne odottelee vielä rekkoja euroopasta, vai oliko sitä parempaa manskun tukkimista? 

Vierailija
28/48 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa artikkelissa oli hyvä havainto haastatellulla, joka on elänyt myös 1990-luvun laman: nykyään ihmiset ovat itsekkäämpiä kuin 1990-luvun laman aikaan. Olen itse elänyt 1990-luvun lama-ajan läpi ja kyllä se oli rankkaa. Minä jouduin myymään itselleni tarpeellisia vaatteitani kirpputorilla ja näin, kuinka moni ostaja kaivoi kirjaimellisesti senttejä kukkaroistaan ja laskiessaan onko edes kirpputorihintaiseen vaatteeseen varaa. 

1990-luvun laman aikana ei ollut mitään temuja olemassa suomalaisille. Se pakotti sitten käyttämään vaikka sieltä kirpputorilta ostettua vähemmän viimeisen muodin mukaista vaatetta, koska valinnanvaraa ei kerta kaikkiaan ollut. Minulla oli hankittu peruspuvusto kunnollisen laatuisesta valikoimasta juuri ennen lamaa, jolloin olin töissä siinä välissä kun olin päässyt ylioppilaaksi ja ennen opintojeni alkua. Minäkin siis myin pois esimerkiksi väärän sesongin takkia toivoen, että saisin edes osa-aikaisen työpaikan tai kesätyöpaikan ja voisin niillä rahoilla sitten hankkia siihen hätään sopivan takin.

Minä en edes tiennyt, kuinka voi anoa rahaa soskusta eli en tajunnut edes mennä sieltä kysymään itselleni apua. Naapurien kanssa sentään juteltiin siihen aikaan ja yksi naapuri kutsui syömään ihan tavallista päivällistä kun oli poiminut sieniä ja tehnyt keitinperunoita ja sekasienikastiketta. Se oli taivaallisen makuista. Olin opiskelijana koko ajan kevyessä nälässä. 

Vierailija
29/48 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mihin hallituksen pitäisi laittaa rahaa työllisyyden parantamiseksi, ja kenen rahoja?

Varmaan Sannan hallituksen firmoihin, mitä näitä nyt oli? Työkanava tai jotain joka tuotti 6 työpaikkaa mutta tovereille isot rahat palkkoina ja sitten se toinen joka juuri lakkautettiin.

Sannan hallitushan jakoi valtavasti rahaa firmoille koronatukena, kiltisti ottivat vastaan, selvisivät sen avulla ilman konkurssia, ja sitten voivat taas  alkaa valittaa veroista... 

Jaa en tiennytkään että Sannuli johti myös business finlandia joka koronatuet jakoi. Ehtiväinen Sanna

Vierailija
30/48 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaaha, sellaiset harhat taas. Minulla kun ei ole

Älä suotta mieti millainen minä olen koska se on turhaa täällä. Me joko kohdataan tai ei kohdata mutta sinulla ja minulla ei ole mitään puhuttavaa. Ei nyt eikä koskaan. Eivätköhän ne teot sitten ratkaise jos eteen satut.

Vierailija
31/48 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on hyvä ase ja suosittelen sitä muillekin: Kuluttakaa niin vähän kuin voitte Suomessa. 

Vierailija
32/48 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa nuo artikkelin selittelyltä vaikuttavat kommentit:

Ihmiset ovat jo liian huonossa kunnossa protestoidakseen.

Minä kyllä lähtisin kaduille, jos järjestettäisiin iso mielenilmaus. Hallitus on ehkä onnistunut passivoimaan ihmiset, kun mitään toivoa ei ole annettu. Itse ainakin odottelen, että pääsen äänestämään seuraavissa vaaleissa ja toivon, että sitten saataisiin parempaa politiikkaa.

En ihmettele, miksi kansa ei nouse barrikadeille. Kaikilta on viety toivo paremmasta huomisesta, vähävaraiset ovat joutuneet ruokajonoihin, yksinhuoltajaperheiltä on viety tarpeellistakin tarpeellisemmat tuet. Ei ole enää kertakaikkiaan voimia protestoida.

Ihmiset eivät oikeasti vaan viitsi ja uskalla. Ysärillä uskallettiin ja yhteiskunta oli muutenkin yhteisöllisempi. On paljon kivempaa olla sisätiloissa niska kumarassa kännykän äärellä, kun oikeasti nähdä vaivaa paremman Suomen puolesta. Tämä paha olo pitäisi tuoda poliitikkojen silmille ja rajusti.

Vierailija
33/48 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö meidän tehdä vaikka joukolla massiivinen palautevyöry sähköisesti näille paskiaisille? Sähköpostillako? Vai joku palautelomake? Vai somekanava? Oikeasti vois jo tehdä jotain! Tämä ois helppo aloitus!

Ei ne poliitikot työpaikaksi muutu. Kannattaisi hankkia jotain osaamista mieluummin joka kiinnostaa työnantajia jos aiot työllistyä.

Poliitikot vaikuttavat niihin edellytyksiin. Poistaisivat nyt edes pakkopassivoinnin. Työministeri Marttinen kaavailee etuoikeutettujen työttömien luokkaa, joka saisi opiskella omalla rahallaan avoimessa. Alle 25-vuotiaat ja ei-akateemiset eivät sitten saa Marttisen uudistuksen jälkeen päivittää tai kasvattaa osaamistaan opiskelemalla vapaa-ajallaan. Eikö se riitä, että lähettää ne hakemukset ja on puhelin kädessä ma-pe klo 8-16 ja odottaa soittoja? 

Vierailija
34/48 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallituksella ei ole muuta vaihtoehtoa kuin leikata. Suomi on jo korviaan myöten velkaantunut ja meillä on maailman korkein verorasitus, joten veronkorotuksille ei ole mahdolista.

Vierailija
35/48 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain hallituksen julkinen lynkkaus voisi saada kansan liikkeelle.

Vierailija
36/48 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliitikot hoitaa tämän päivän asioita mutta meillä on talous leikannut kiinni jo 2008. Muilla mailla on ollut jo useita nousukausia. Isompia nousukausia kuin koskaan ennen. Suomessa ei vaan talous kasva. EU ja Euro oli meille täysin suutari.

Vierailija
37/48 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö meidän tehdä vaikka joukolla massiivinen palautevyöry sähköisesti näille paskiaisille? Sähköpostillako? Vai joku palautelomake? Vai somekanava? Oikeasti vois jo tehdä jotain! Tämä ois helppo aloitus!

Ei ne poliitikot työpaikaksi muutu. Kannattaisi hankkia jotain osaamista mieluummin joka kiinnostaa työnantajia jos aiot työllistyä.

Poliitikot vaikuttavat niihin edellytyksiin. Poistaisivat nyt edes pakkopassivoinnin. Työministeri Marttinen kaavailee etuoikeutettujen työttömien luokkaa, joka saisi opiskella omalla rahallaan avoimessa. Alle 25-vuotiaat ja ei-akateemiset eivät sitten saa Marttisen uudistuksen jälkeen päivittää tai kasvattaa osaamistaan opiskelemalla vapaa-ajallaan. Eikö se riitä, että lähettää ne hakemukset ja on puhelin kädessä ma-pe klo 8-16 ja odottaa soittoja? 

Marttisen eliittityöttömät ja ne muut. Hallitus tekee kaikkensa saadakseen luokkayhteiskunnan takaisin Suomeen. Jopa työttömät pitää jakaa eri luokkiin ja kasteihin.

Vierailija
38/48 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

MENKÄÄ TÖIHIN KUIN OLISI JO!

Vierailija
39/48 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallituksella ei ole muuta vaihtoehtoa kuin leikata. Suomi on jo korviaan myöten velkaantunut ja meillä on maailman korkein verorasitus, joten veronkorotuksille ei ole mahdolista.

Leikkaukset ovat veronkorotus ääliö.

Vierailija
40/48 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa nuo artikkelin selittelyltä vaikuttavat kommentit:

Ihmiset ovat jo liian huonossa kunnossa protestoidakseen.

Minä kyllä lähtisin kaduille, jos järjestettäisiin iso mielenilmaus. Hallitus on ehkä onnistunut passivoimaan ihmiset, kun mitään toivoa ei ole annettu. Itse ainakin odottelen, että pääsen äänestämään seuraavissa vaaleissa ja toivon, että sitten saataisiin parempaa politiikkaa.

En ihmettele, miksi kansa ei nouse barrikadeille. Kaikilta on viety toivo paremmasta huomisesta, vähävaraiset ovat joutuneet ruokajonoihin, yksinhuoltajaperheiltä on viety tarpeellistakin tarpeellisemmat tuet. Ei ole enää kertakaikkiaan voimia protestoida.

Ihmiset eivät oikeasti vaan viitsi ja uskalla. Ysärillä uskallettiin ja yhteiskunta oli muutenkin yhteisöllisempi. On paljon kivempaa olla sisätiloissa niska kumarassa kännykän äärellä, kun oikeasti nähdä vaivaa paremman Suomen puolesta. Tä

Nämä olivat juuri ne syyt sille, miksi 90-luvulla ihmiset nousivat barrikadeille. Rahattomuus ja epätoivo kanavoituivat mielenosoituksiksi ja katuväkivallaksi. Mikä oli aivan oikea homma. Ihmiset oikeasti välittivät. Eivät enää vaan inisevät somessa ja temuttavat samalla.