Isovanhempi ei halua auttaa
Mummilla uusi kumppani, ei siis isäni. Tällä lapsia ja lapsenlapsia, mutta eivät ole liiemmin tekemisissä.
Meillä 1v ja isompi lapsi. Mummi hakenut 1-2 päivää viikosta päiväkodissa ja kesällä oli 1 viikon lasten kanssa. Tämä on nyt liikaa, koska kumppani haluaa matkustella. Ovat olleet tänä vuonna jo ainakin kolme kuukautta matkoilla ja mökkeilemässä, kesälläkin siis koko muun kesän paitsi tämän viikon.
Ymmärrän hyvin heidän tarpeen mennä, mutta se ihmetyttää vähän, että tämä lasten hoito on nyt yhtäkkiä liiallista. En ole siis ikinä vaatinut sitä. Mielestäni tämä osallistuminen on ollut aika normaalia isovanhemmalle ja osahan tekee enemmänkin ja sitä kautta ihmettelen, miksi puhe on sellaista että isovanhempi on todella paljon auttanut ja ei pysty enää auttamaan näin paljon. Syyllistävää puhetta ikään kuin. Onko mielestänne meitä autettu tavalla, joka on liikaa tai ei mahdollista isovanhemman omaa elämää? Hänen kumppaninsa saattaa myös olla mustasukkainen.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi "isovanhemmuus" on vain mummin tehtävä?
Missä miehet - lasten isä ja isoisä.
Ja kyllä, vaadit mummilta liikaa, jos tarvitset apua useamman kerran viikossa.
Monesti tuon ikäpolven ihmiset on edelleen tosi vanhanaikaisia eikä ne miehet hoitaneet edes omia lapsiaan.
Höpöhöpö. Meidän nyt kuus-seitsemänkymppisten miehet osallistuivat jo synnytykseenkin. Ainakin isommissa kaupungeissa.
Ihan kuin nuoremmat eivät tajuaisi, että 60- ja 70-luvulla nuoruuttaan eläneet ovat kokeneet vapaan rakkauden ajan, huumeet ja sukupuoliroolien vallankumouksen. Rimtsikat on poltettu jo silloin. Nykyään eletään uuskonservatismia, samalla kun naiset esiintyvät julkisesti alastomina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi "isovanhemmuus" on vain mummin tehtävä?
Missä miehet - lasten isä ja isoisä.
Ja kyllä, vaadit mummilta liikaa, jos tarvitset apua useamman kerran viikossa.
Monesti tuon ikäpolven ihmiset on edelleen tosi vanhanaikaisia eikä ne miehet hoitaneet edes omia lapsiaan.
Ennen isät laitettiin/otettiin mukaan jo synnytyssairaalassa, jo 70-luvulta alkaen. Esim. isä sai ensimmäisenä kylvettää vauvan ja pukea, kun vauva syntyi ja äiti sai levätä.
Varmaan oli edistyksellisiä isiä 70-luvulla, mutta en muista yhtäkään joka olisi oikeasti hoitanut lapsia. Meilläpäin sekä äiti että isä tekivät töitä ja lapsilla oli hoitajat.
Ja tässä on nyt kaksi lastenlasta samalla. On varmaan aika rankkaa hoitaakin, kun toinen vielä vaipoissa.
Vanhemman velvollisuus koskee vain sinua ja sekin päättyi kun täytit 18. Etsi apusi lastensuojelusta.
Vierailija kirjoitti:
No, jos mummia kiinnostaa enemmän uusi kul kul kul kul kultakello kuin omat lapsenlapset niin tee sinäkin valinta selväksi. Jatkossa yhteydenpidoksi lyhyt soitto tai kortti joiluna ja synttärinä, muuten radiohiljaisuus. Ei ole oikein häneltä. Mutta jos uusi ihana mies on noin ihana niin viettäkööt elämänsä sitten siinä. Voi tulla mummin murusia ikävä sitten kun mies parin vuoden kuluessa jättää mutta eipä välejä sitten enää saa rakennettua.
Voi vithu että hävettäisi olla sinä.
Onhan se keskimääräistä selvästi enemmän, jos isovanhempi on hakenut lapset hoidosta 1-2 päivänä viikossa. Ehkä mummi on jutellut joidenkin ikäistensä kanssa ja kuullut, että muiden mielestä 1-2 päivänä kuukaudessa on jo paljon.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs lapsen isoisä(t) on tehneet tukeakseen vanhemmuuttasi? Miksi isoäitien pitäisi olla automaattisesti ilmaisena apuna?
Minä en mummina ihan periaatteesta tekisi yhtään enempää kuin mahdolliset vaarit! Jos on mullan alla, ei tietenkään voi edellyttää.
Sama täällä.
Naisena ja mummona, en suostu yhtään enempää tekemään kuin isoisät. En halua olla huono esimerkki lapsille perheen tasa-arvossa ja naisen oikeuksissa.
Ja millaisen mallin ja esimerkin nykylapset saavat, kun hoitajaksi ja kotitöiden tekijäksi kelpaa vain naiset.
Ja erityisesti poikalapset, millaisen mallin ja esimerkin saavat kotoaan ja äidiltään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos pyytäisit avuksi ystäviäsi tai muita sukulaisia. Miksi pitää kiusata yhtä ikäihmistä koko ajan. Missä ovat lapsen vanhemmat?
Kiusata? Ap sanoi että ei ollut pyytänyt apua.
Jos ap ei kerran edes pyydä, halua tai tarvitse apua, niin miksi se sitten on ongelma kun sitä onkin vähemmän tarjolla?
Pidän paljona tuota 1-2 kertaa viikossa päivähoidosta hakua se sitoo paljon omia menoja ja miten hakemisen jälkeen on ollut, onko mummi ollut pidempään lasten kanssa haettuaan heidät vai käynyt vain tuomassa heidät ap:lle. Onko 1 vuotias kauankin ollut päiväkodissa vai onko aloittanut vasta hoidon ja normaalistihan äitiys/isyysloman aikana lapset ovat kotona joten mummilla olisi ollut vuoden verran vapaata lastenhoidosta ja nyt pitäisi jatkaa kahden lapsen kanssa ja se on paljon vaativampaa kuin yhden lapsen haku.
Mites paljon ap on autellut äitiään tai anoppiaan? Kysynpä vaan. Vanhempi sukupolvi ei ole mikään ilmainen lapsenhoitoautomaatti, kuten joku jo sanoikin.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs lapsen isoisä(t) on tehneet tukeakseen vanhemmuuttasi? Miksi isoäitien pitäisi olla automaattisesti ilmaisena apuna?
Minä en mummina ihan periaatteesta tekisi yhtään enempää kuin mahdolliset vaarit! Jos on mullan alla, ei tietenkään voi edellyttää.
Muakin ärsyttää tämä ihan yli kaiken. Naiset vastuuttavat ja velvoittavat toisiaan kehdosta stna näköjään hautaan saakka, aina pitäisi venyä ja jaksaa ja olla toisten käytettävissä. Samalla miehet mennä kelluvat sukupolvi toisensa jälkeen elämänsä läpi ilman, että heiltä kukaan odottaa mitään hoivaa tai vastuuta. Paljon on vielä matkaa tasa-arvoon ja me tehdään tämä ihan itse. Prkl.
Aikuisen äiti, onnekseen ei vielä isoäiti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä.
Naisena ja mummona, en suostu yhtään enempää tekemään kuin isoisät. En halua olla huono esimerkki lapsille perheen tasa-arvossa ja naisen oikeuksissa.
Ja millaisen mallin ja esimerkin nykylapset saavat, kun hoitajaksi ja kotitöiden tekijäksi kelpaa vain naiset.
Ja erityisesti poikalapset, millaisen mallin ja esimerkin saavat kotoaan ja äidiltään.
💪🏼 Jep! Hyvä me feministimummot! 👍🏼 Nyt on ukkojen aika hoidella lapsenlapsiaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä.
💪🏼 Jep! Hyvä me feministimummot! 👍🏼 Nyt on ukkojen aika hoidella lapsenlapsiaan!
Tässä unohtuu se että kuinka ihania lastenlapset ovat ja miten antoisaa heidän kanssa on. Tietenkin kohtuudella ettei hoitaminen käy rasitteeksi. Mummina olen nauttinut todella lastenlasten seurasta, silloin kun olen saanut hakea hoidosta, pienistä lomista, mökkeilystä ja luontoretkistä jne.Ihan sama mitä papat ovat tehneet tai olleet tekemättä.
"Tässä unohtuu se että kuinka ihania lastenlapset ovat ja miten antoisaa heidän kanssa on. Tietenkin kohtuudella ettei hoitaminen käy rasitteeksi. Mummina olen nauttinut todella lastenlasten seurasta, silloin kun olen saanut hakea hoidosta, pienistä lomista, mökkeilystä ja luontoretkistä jne.Ihan sama mitä papat ovat tehneet tai olleet tekemättä."
Miksi sitä samaa ihannuutta ei suoda miehille - lasten isille ja isoisälle, vaan naiset omivat sen itsekkäästi itselleen ja näin antavat oman mallinsa ja esimerkin lapsille.
Ja myös se on lapsilta pois. Ainakin meillä isä ja isoisällä on aina ollut merkittävä osa lapsen elämää ja hyvinvointia, eikä se ole ollut pois minulta.
Mulla ei ole resursseja hoitaa lapsenlasta, joten eipä kyläilläkään. Olen siis "turha". No, tämähän kertoo kaiken, mistä on nuoret aikuiset tehty.