Isovanhempi ei halua auttaa
Mummilla uusi kumppani, ei siis isäni. Tällä lapsia ja lapsenlapsia, mutta eivät ole liiemmin tekemisissä.
Meillä 1v ja isompi lapsi. Mummi hakenut 1-2 päivää viikosta päiväkodissa ja kesällä oli 1 viikon lasten kanssa. Tämä on nyt liikaa, koska kumppani haluaa matkustella. Ovat olleet tänä vuonna jo ainakin kolme kuukautta matkoilla ja mökkeilemässä, kesälläkin siis koko muun kesän paitsi tämän viikon.
Ymmärrän hyvin heidän tarpeen mennä, mutta se ihmetyttää vähän, että tämä lasten hoito on nyt yhtäkkiä liiallista. En ole siis ikinä vaatinut sitä. Mielestäni tämä osallistuminen on ollut aika normaalia isovanhemmalle ja osahan tekee enemmänkin ja sitä kautta ihmettelen, miksi puhe on sellaista että isovanhempi on todella paljon auttanut ja ei pysty enää auttamaan näin paljon. Syyllistävää puhetta ikään kuin. Onko mielestänne meitä autettu tavalla, joka on liikaa tai ei mahdollista isovanhemman omaa elämää? Hänen kumppaninsa saattaa myös olla mustasukkainen.
Kommentit (56)
Isoäiti ainakin ilmaisi suoraan aikomuksensa. Onko suhdetta isovanhempiin mahdollista ylläpitää kyläilyin ilman hoitovastuita?
Sitten on sellaisia mummoja kuin minun äitini, ettei auta edes hädässä, vaikka asuu n. 10 km päässä. On sitä ja on tätä. Kyseessä siis täysin terve aktiivinen eläkeläinen. Itse hoidatti meidät omalla äidillään, kun oli silloin jo sitä ja tätä. Onneksi on miehen äiti, joka haluaa olla läsnä lähes joka viikko.
Vierailija kirjoitti:
Miksi "isovanhemmuus" on vain mummin tehtävä?
Missä miehet - lasten isä ja isoisä.
Ja kyllä, vaadit mummilta liikaa, jos tarvitset apua useamman kerran viikossa.
Monesti tuon ikäpolven ihmiset on edelleen tosi vanhanaikaisia eikä ne miehet hoitaneet edes omia lapsiaan.
Itsehän olen vela, joten isovahemmat eivät juuri auta minua
Mitä jos pyytäisit avuksi ystäviäsi tai muita sukulaisia. Miksi pitää kiusata yhtä ikäihmistä koko ajan. Missä ovat lapsen vanhemmat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monesti tuon ikäpolven ihmiset on edelleen tosi vanhanaikaisia eikä ne miehet hoitaneet edes omia lapsiaan.
Minkä ikäpolven ihmiset? Kyllä esim. 50-luvulla syntyneet isät ovat hoitaneet lapsiaan.
Miten paljon muuta isovanhemmat auttaa? Ehkä on heidän vuoronsa.
No, jos mummia kiinnostaa enemmän uusi kul kul kul kul kultakello kuin omat lapsenlapset niin tee sinäkin valinta selväksi. Jatkossa yhteydenpidoksi lyhyt soitto tai kortti joiluna ja synttärinä, muuten radiohiljaisuus. Ei ole oikein häneltä. Mutta jos uusi ihana mies on noin ihana niin viettäkööt elämänsä sitten siinä. Voi tulla mummin murusia ikävä sitten kun mies parin vuoden kuluessa jättää mutta eipä välejä sitten enää saa rakennettua.
Missä on lapsen isä. Voisiko hän ottaa vähän vastuuta lapsen hakemisesta päivähoidosta? Nykyvanhemmat ovat kyllä aika avuttomia vässyköitä.
Miten joku ei saa itse haettua lasta päiväkodista? Miksi siihen tarvitaan apua?
Vierailija kirjoitti:
Ja en siis kyseenalaista sitä, että ei voisi auttaa vähemmän. Kaikki on ok. Ihmettelen vain tätä puhetapaa tavallaan, koska mielestäni tämä on ollut aika normaalia. Eli olisiko se heidän mielestään normaalia ettei auta paljon ollenkaan ja nyt on auttanut liikaa? Ap
Ehkä äitisi mielestä tuo auttaminen on ollut normaalia silloin kun hän ei seurustellut. Hän oli varmasti yksinäisempi silloin ja hänellä oli enemmän aikaa.
Nyt kun on mies kuvioissa niin aikaa on vähemmän ja mieskin on saattanut sanoa äidillesi, että auttaa liikaa.
Äitisi ehkä kokee syyllisyyttä, että ei autakaan enää niin paljon, ja siksi sanoo että on jo auttanut ihan tarpeeksi.
Mutta eihän kukaan voi määritellä, että mikä on liikaa ja mikä on tarpeeksi. Ihan kivasti hän on teitä tähän mennessä auttanut. Se on ollut teidän vanha normaali ja nyt on uusi normaali.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä ihmeen maailmassa elät? Tilastojen mukaan esim. koti-isyys oli yleisempää 80-90-luvulla kuin nykyään. Myös meillä perhevapaat jaettiin puoliksi ja niin oli myös ystävä ja tuttavapiirissä 80-luvulla. .
Olin lapsi 50-luvulla jo silloin isäni hoiti meitä lapsia ja laittoi meidät kouluun. Ja elettiin maalla.
Mitä ihmeen Amerikan höttöä nykyään eletään, että vain naiset kelpaavat nykynaiselle lastenhoitajiksi ja monessa perheessä myös naiset ovat omineet myös kotityöt.
Ja monet naiset rakentavat tämän hötön itse, ekaksi pitäisi hoitaa omat lapset, sitten lastenlapset, iäkkäät vanhemmat ja appivanhemmat ja tehdä vielä 40 v työuran.
Ja miehet saavat luoda vain omaa uraa ja elää ilman mitäån perhevelvotteita ja jotkut naiset vielä sitä ihannoivat ja polkevat räikeästi perheen tasa-arvoa ja naisen oikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Sitten on sellaisia mummoja kuin minun äitini, ettei auta edes hädässä, vaikka asuu n. 10 km päässä. On sitä ja on tätä. Kyseessä siis täysin terve aktiivinen eläkeläinen. Itse hoidatti meidät omalla äidillään, kun oli silloin jo sitä ja tätä. Onneksi on miehen äiti, joka haluaa olla läsnä lähes joka viikko.
Mulla täsmälleen sama paitsi etäisyys oli alle kilometri. Eikä mitään miehen äitiä kuvioissa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos pyytäisit avuksi ystäviäsi tai muita sukulaisia. Miksi pitää kiusata yhtä ikäihmistä koko ajan. Missä ovat lapsen vanhemmat?
Kiusata? Ap sanoi että ei ollut pyytänyt apua.
Mitäs lapsen isoisä(t) on tehneet tukeakseen vanhemmuuttasi? Miksi isoäitien pitäisi olla automaattisesti ilmaisena apuna?
Minä en mummina ihan periaatteesta tekisi yhtään enempää kuin mahdolliset vaarit! Jos on mullan alla, ei tietenkään voi edellyttää.
Kuulostaa tutulta. Meillä sama juttu kun lapset olivat pieniä niin mummo halusi matkustella ja lapsille ei ollut aikaa. Jäi kaikkiin lapsenlapsi on etäiset vält. Lapset nyt jo aikuisuuden kynnyksellä. Nyt kun mummolle tullut ikää niin kaipaisi apua lapsen lapsilta ja kovasti ihmettelee kun eivät halua tulla auttamaan siivouksessa ja piha töissä. Lapset kokevat kyseisen mummon ihan vieraaksi. Toiseen mummon on läheiset välit ollut pienestä pitäen ja käyvät paljon tämän mummon luona ja auttavat paljon vaikkei mummo edes pyydä apua. Teinien kanssa suhdetta on haastava luoda ja ei olla pienestä pitäen arjessa mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen isät laitettiin/otettiin mukaan jo synnytyssairaalassa, jo 70-luvulta alkaen. Esim. isä sai ensimmäisenä kylvettää vauvan ja pukea, kun vauva syntyi ja äiti sai levätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiusata? Ap sanoi että ei ollut pyytänyt apua.
Tai vaatinut.
Ollut aika normaalia, eli olet pitänyt apua itsestäänselvyytenä. En minäkään haluaisi omaa elämääni sellaisen takia laittaa hyllylle.