Vituttaa, että olen työkyvytön kolmekymppisenä.
Oikeasti olen todella ahkera ja tykkään työnteosta, minussa on potentiaalia ja tämä on todistettu työpaikoilla monta kertaa. Toistuvat masennuskaudet ja uupumusjaksot vetävät maton jalkojen alta. Vaikka kuinka olen yrittänyt taistella, että en jää pois työelämästä masennuksen vuoksi niin lopulta olen kaatunut kuitenkin. Sen takia sitten pääsin työkyvyttömyyseläkkeelle. Se on ollut helpottavaa mutta itseä ahdistaa se ettei minusta ole enempään. Olen sitä paitsi kaiken mahdollisen yrittänyt tehdä toipumisen myötä, että minusta olisi normaaliksi ihmiseksi. Ruokavalio, päihteettömyys, terapia, vitamiinit, kävely, kiitollisuusharjoitukset. Silti rahkeet tuntuu riittävän vain hiljaiseen arkeen. En edes ihmisiä juuri jaksa.
Olen vankilassa itsessäni. En ymmärrä miksi en pääse täältä pois ja voi vain alkaa luomaan uraa, omaisuutta tai edes jotain. Sen sijaan tallustan vain, olen yksin enkä jaksa paljoakaan. Pitäisi olla kiitollinen mutta en ymmärrä miksi olen olemassa.
Kommentit (63)
Ei mikään estä. Mutta liika tuskin kannattaa.
Ap, sain vaikutelman, että ongelmasi ja masennuksesi voisi olla kilpirauhasperäisiä. Mainitsitkin pitkäaikaisen hypotyreoosin, johon on lääkitys. Siitä huolimatta kilpirauhasarvot voivat heitellä ja vaikuttaa voimakkaasti jaksamiseen ja mielialaan varsinkin rasituksessa, kuten uudessa työssä.
Huomioni kiinnittyi siihen kun mainitsit käyttäväsi pinkkiä karkeaa suolaa. Onko kyseessä joditon vuorisuola? Eräs ihminen käytti sellaista suolaa vuosikausia ja hänen kilpirauhasensa petti vakavasti ja ihan kokonaan, vaikka alunperin hänellä ei ollut kilpirauhassairautta. Vuorisuolan käyttöä ja jodin puutetta epäiltiin yhdeksi laukaisevaksi tekijäksi sairastumisessa. Itse menen ihan voimattomaksi esim. meren äärellä. Hyvä, että olet lopettanut päihteiden käytön. Nuorena alkoholinkäyttö, vaikkakin lyhytaikainen, häiritsi terveyttäni pitkän aikaa.
Kilpirauhasvaivat tosiaan vaikuttavat jaksamiseen, mielialaan ja jopa persoonaan ja aiheuttaa hitautta, lääkityksestä huolimatta. Tuo on tuttua, että esim. uudessa työpaikassa tai opiskeluissa tulee jossakin vaiheessa uupumus. Silloin kannattaa tarkistuttaa kilpirauhasarvot. Minua on auttanut tuon kierteen tiedostaminen etukäteen. Kaiken kaikkiaan kilpirauhassairaudessa eri asiat voivat aika herkästi ja dramaattisestikin vaikuttaa terveyteen ja jaksamiseen. Iän myötä oireet myös voivat muuttua. Toivon, että saat oikeaa apua niihin vaivoihin. Toki muitakin syitä voi olla. Raskaat kokemuksetkin vaikuttavat.
Joitain ihmisiä tämä ruudun tuijottelu ylikuormittaa tolkuttomasti.
Kokeile vaikka aluksi kolmen kuukauden täydellistä ruutupaastoa. Käy kävelyllä jos jaksat, nuku, syö, soita kavereille, kuuntele radiota, lue hyviä kirjoja.
Ihmisen aivoja ei ole tehty ruutujen tuijotuksen.