Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vituttaa, että olen työkyvytön kolmekymppisenä.

Vierailija
05.10.2025 |

Oikeasti olen todella ahkera ja tykkään työnteosta, minussa on potentiaalia ja tämä on todistettu työpaikoilla monta kertaa. Toistuvat masennuskaudet ja uupumusjaksot vetävät maton jalkojen alta. Vaikka kuinka olen yrittänyt taistella, että en jää pois työelämästä masennuksen vuoksi niin lopulta olen kaatunut kuitenkin. Sen takia sitten pääsin työkyvyttömyyseläkkeelle. Se on ollut helpottavaa mutta itseä ahdistaa se ettei minusta ole enempään. Olen sitä paitsi kaiken mahdollisen yrittänyt tehdä toipumisen myötä, että minusta olisi normaaliksi ihmiseksi. Ruokavalio, päihteettömyys, terapia, vitamiinit, kävely, kiitollisuusharjoitukset. Silti rahkeet tuntuu riittävän vain hiljaiseen arkeen. En edes ihmisiä juuri jaksa. 

Olen vankilassa itsessäni. En ymmärrä miksi en pääse täältä pois ja voi vain alkaa luomaan uraa, omaisuutta tai edes jotain. Sen sijaan tallustan vain, olen yksin enkä jaksa paljoakaan. Pitäisi olla kiitollinen mutta en ymmärrä miksi olen olemassa. 

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoria ei pitäisi päästää mielenterveyssyistä eläkkeelle. 

Vierailija
22/38 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea eläkkeestä ap!  Nimenomaan pääsit, et joutunut eläkkeelle.

Et varmasti tässä tilanteessa hoksaa, kuinka onnekas olet. Itse olen yrittänyt päästä eläkkeelle jo vuosikaudet, mutta Kela tyrmää hakemuksen joka kerta. Ei auta psykiatrin eläkettä painokkaasti puoltavat lausunnot. Työmarkkinatuella kitkuttaminen on valtiolle halvempaa. 

Köyden jatkoksi meneminen käy päivittäin mielessä, mutta nämä tarinat saavat aina mussa jonkun toivonkipinän kytemään. Ehkä pääsen joku päivä eläkkeelle ja pystyisin tekemään töitäkin samalla osa-aikaisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo itsekin reilu kolmikymppisenä työkyvytön mt-syistä. Kyllähän se harmittaa, unelmat menee, ei oikein varaa mihinkään kauheasti..

Vierailija
24/38 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystyisitkö saada parempaa psykiatrista hoitoa, jos mahdollista. Masennusta ei vain ole saatu hoidettua.

Oletko saanut ECT-hoitoa ?

Vierailija
25/38 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäpä kerron. Viihdyn näinkin. Ja ei, en koe eläväni vankilassa nykyisessä elämäntilanteessani. Entisessä kulissiliitossa kyllä. Jätin kirjan kirjoittamatta, koska siihen vaadittiin haarojen aukaisua. Kuten itsekin totesit pärjään vallan mainiosti tämän hetkisillä tuloillani. Olet kateellinen? Ole huoleti! Kateus kaunistaa ;)

Miten tämä nyt liittyi aloitukseen?

Vierailija
26/38 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten harmittaa kun tuntuu kuin elämä olisi jotenkin hylännyt tai ettei kuulu mihinkään tai yhteiskuntaan. On tosi ulkopuolinen olo. Kuitenkin haluaisin osata, olla taitava ja jaksavainen. Katselen menestyneitä ihmisiä ja näen, että minussa on samoja piirteitä kuin heissä ja ennen menestyin mutta mt-ongelmat ovat olleet ihan liian isoja. Sitä vain ei pärjää vaikka haluaisi. Olen yrittänyt hyväksyä, miettiä miten pärjäisin ja kuinka tästä nousen. Minun vastuullani on tämä elämä ja omat tunteeni. Yritän asennoitua oikein ja tsemppaan itseäni joka päivä tekemään oikeita päätöksiä. Valitsen terveellisen aterian, valitsen olla rauhallinen ja selvän elämän ilman turruttamista. Valitsen kohdella itseäni hyvin ja pitää huolta. Valitsen luottaa ja uskoa siihen, että asiat tästä vielä muuttuvat, että vielä löytyy se oma paikka tässä elämässä. - ap

Olet nuori. Voisitko ajatella opiskelevasi jotakin hitaalla tahdilla? Ehkäpä opintotavoitteista ja suoritetuista kursseista saisi onnistumisen tunteita ja merkitystä elämään.

Vierailija
27/38 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua harmittaa että olen täysin terve ja hyvässä kunnossa viisikymppisenä. Kukaan ei palkkaa silti. näin ne tilanteet vaihtelevat.

Vierailija
28/38 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnea eläkkeestä ap!  Nimenomaan pääsit, et joutunut eläkkeelle.

Et varmasti tässä tilanteessa hoksaa, kuinka onnekas olet. Itse olen yrittänyt päästä eläkkeelle jo vuosikaudet, mutta Kela tyrmää hakemuksen joka kerta. Ei auta psykiatrin eläkettä painokkaasti puoltavat lausunnot. Työmarkkinatuella kitkuttaminen on valtiolle halvempaa. 

Köyden jatkoksi meneminen käy päivittäin mielessä, mutta nämä tarinat saavat aina mussa jonkun toivonkipinän kytemään. Ehkä pääsen joku päivä eläkkeelle ja pystyisin tekemään töitäkin samalla osa-aikaisesti.

Todellakin ymmärrän olla kiitollinen myönnetystä eläkkeestä. En pidä sitä itsestäänselvyytenä. Itsellä on mt historiaa jo hyvin nuoresta saakka ja olen yrittänyt pärjätä tässä elämässä, tehnyt kovasti töitä, eri ammatteja mutta kaatunut kuitenkin aina vaan masennukseen. On myös ollut paljon itsetuhoisuutta ja yrityksiä kuolla. Sekä oli jo kasvuympäristö, jossa elin niin turvaton ja epävakaa. Koko elämä on ollut selviytymistä ja itselle vaan se on sitten ollut liikaa. Näitä juttua lukee useissa lääkärien kirjoittamissa teksteissä ja kaikki kannattaa muistaa kertoa, että saavat mahdollisimman hyvän kokonaiskuvan tilanteesta. Kerroin siis siksi jos olet aikeissa hakea uudestaan, tai oletkin. Kannustan vain siis kertomaan mahdollisimman monipuolisesti mikä on johtanut tilanteeseen jossa olet. En oikein kai muuta osaa neuvoa. Paitsi että ei kannata luovuttaa. - ap

Vierailija
29/38 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän oikein hyvin, että asiat voisivat olla paljon kehnommin. Olen siis kiitollinen kyllä mahdollisuudesta toipua rauhassa. Kuitenkin kyllä sitä ihminen terveyttä toivoo ja merkityksellisyyttä elämäänsä. Toivon heille, jotka myös kamppailevat näiden kanssa niin mahdollisuutta toipua ja voida paremmin. - ap

Vierailija
30/38 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jaksan elää ja elättelen toiveita, että olisin jälleen työkykyinen. Se vaan on sellainen kehollinen voimattomuus, joka iskee vaikka olen todella vahva eikä kyse ole huonosta kunnosta. Se on kuin kroppa pistäisi vastaan ja psyyke mukana. Vaipuu raskaaseen tilaan, jossa pahimmillaan on hankalaa pitää itsestään huolta ja toivoo jatkuvasti vain kuolevansa. Nyt olen onneksi siinä tilassa, että tahdon elää ja on haaveita. - ap"

En ole ollenkaan asiantuntija, mutta onko poissuljettu kaikki sairaudet, jotka voisivat aiheuttaa voimattomuutta. Esim. olen lukenut väsymysoireyhtymästä.

Toivon, että tilanteesi kohenee ja pääset vielä opiskelemaan ja työelämään. 

Jodin ja/tai foolihapon puute saa tuntemaan väsymystä, myös henkistä väsymystä. 

Vierailija
31/38 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pystyisitkö saada parempaa psykiatrista hoitoa, jos mahdollista. Masennusta ei vain ole saatu hoidettua.

Kannattaa pyytää lähetettä Tyksin neuromodulaatiohoitoihin tai edes vuokrata oman sote-alueen kautta Sooma-myssy.

Vierailija
32/38 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa pyytää lähetettä Tyksin neuromodulaatiohoitoihin tai edes vuokrata oman sote-alueen kautta Sooma-myssy.

Tyksissä on tarjolla ketamiini-infuusiohoitoa. Tietenkin ensin tarvii lähetteen sinne Tyksin neuromodulaatioyksikköön.

Vierailija
33/38 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ect vie muistin. Ei hoitojen aikana ole työkykyinen, ainakaan kognitiota vaativiin tehtäviin.

Jos huonosti käy, voi kadota kuukausia/vuosia elämästä. Omalla kohdallani vähättelivät muistohaittoja ja kahden ensimmäisen vuoden opinnot pyyhkiytyivät pois. Yritä siinä sitten valmistua kun alan perusteet eivät ole enää hallussa.

Hoidon vaikutusaika oli noin puoli vuotta.

Vierailija
34/38 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ect vie muistin. Ei hoitojen aikana ole työkykyinen, ainakaan kognitiota vaativiin tehtäviin.

Jos huonosti käy, voi kadota kuukausia/vuosia elämästä. Omalla kohdallani vähättelivät muistohaittoja ja kahden ensimmäisen vuoden opinnot pyyhkiytyivät pois. Yritä siinä sitten valmistua kun alan perusteet eivät ole enää hallussa.

Hoidon vaikutusaika oli noin puoli vuotta.

Opinnot nyt katoaa muutenkin muistoista. En vähättele sinun kokemaasi haittaa mutta ihan normaalia on ettei työelämässä olevat muista hölkäsen pöläystä opiskeluistaan. Oikea työ on kuitenkin niin eri juttu.

Vierailija
35/38 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, että kuormitan ja valitan tällaisesta. Joskus vaan turhaudun koska olisin toivonut, että olisin pärjännyt paremmin. En ymmärtänyt kuinka henkisesti hauras ja herkkä olen, aika moni asia kaatui päälle. Yhtä kaaosta ollut monella tavalla. Nyt yritän kaikkeni, että tekisin asiat oikein. En vain tiedä mitä tulevaisuus tuo.. Tuntuu kuin olisi jäänyt jälkeen ikäistensä suhteen. Joskus tuntuu että olisin kuin iso lapsi, jota yritän hoitaa nyt parhaani mukaan ja mahdollisimman suurella myötätunnolla, sitä olen opetellut. Sitten on näitä päiviä välillä. - ap 

Vierailija
36/38 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko pysyvällä eläkkeellä?

Vierailija
37/38 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko selvittänyt erilaiset verikokeet? Syy voi olla täysin fyysinen eli energia loppuu solutasolla. Ferritiini, erilaiset vitamiinit (B, D ja C erityisesti). Kokeile ubikinonia. Uniapnea, voi olla ilman kuorsaustakin. Ym. Googleta erilaisia syitä. Ei nykyajan lääkärit osaa auttaa kuin reseptit kirjoittamalla. Minä uskon vahvasti että suurin osa masennuksista ja mielen ongelmista johtuu jonkin vitamiinin tai hivenaineen puutteesta, ruokavaliosta jossa ultraprosessoitua lisäainesotkua. Yritä syödä mahdollisimman puhdasta ruokaa ja värikkäitä kasviksia. Itselläni olen huomannut että vuorokausirytmini ei ole 24h vaan 25-26h. On myös alhainen ferritiini ym.

Vierailija
38/38 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko selvittänyt erilaiset verikokeet? Syy voi olla täysin fyysinen eli energia loppuu solutasolla. Ferritiini, erilaiset vitamiinit (B, D ja C erityisesti). Kokeile ubikinonia. Uniapnea, voi olla ilman kuorsaustakin. Ym. Googleta erilaisia syitä. Ei nykyajan lääkärit osaa auttaa kuin reseptit kirjoittamalla. Minä uskon vahvasti että suurin osa masennuksista ja mielen ongelmista johtuu jonkin vitamiinin tai hivenaineen puutteesta, ruokavaliosta jossa ultraprosessoitua lisäainesotkua. Yritä syödä mahdollisimman puhdasta ruokaa ja värikkäitä kasviksia. Itselläni olen huomannut että vuorokausirytmini ei ole 24h vaan 25-26h. On myös alhainen ferritiini ym.

No tämä masennus ja uupumus on kyllä saanut minut tutustumaan siihen mikä edistäisi hyvinvointia. Lopetin alkon kokonaan yli vuosi sitten, samoiten tupakoinnin. Myöhemmin sokerin. Sitten myös ultraprosessoidut elintarvikkeet. Minun ateriani ovat ravinteikkaita, kun rahaa ei mene päihteisiin niin voin panostaa vähän enemmän ravinnon laatuun. Syön naudan lihaa pääosin. Kasviksia, jonkin verran juureksia, juustoja, hyviä rasvoja. Syön aina tuoreita aineksia. Aamuisin otan kalanmaksaöljyä, d-vitamiinin, iltaisin magnesiumia. Käytän pinkkiä karkeaa suolaa ruoassani. Olen laihtunut kun jätin makeiset pois. Olen tehnyt paljon terveyteni eteen. - ap