Eläkeasiantuntija varoittaa: "Eläkeikä voi nousta yli 80 vuoden - maksupaineet kasvavat kestämättömiksi"
Suomen eläkejärjestelmä on historiallisen paineen alla, arvioi taloustieteen professori Sixten Korkman Helsingin yliopistosta. Hänen mukaansa väestön ikääntyminen, työurien lyhyys ja heikkenevä huoltosuhde voivat johtaa siihen, että eläkeikää joudutaan nostamaan jopa yli 80 vuoden tulevina vuosikymmeninä.
"Jos nykyinen kehitys jatkuu, eläkejärjestelmä ei yksinkertaisesti pysy pystyssä ilman merkittäviä muutoksia. Työikäisten määrä pienenee nopeasti ja maksajia on yhä vähemmän. Tämä johtaa siihen, että eläkeiän on noustava tai maksujen on kasvettava dramaattisesti", Korkman sanoo.
Hänen mukaansa laskelmat osoittavat, että kokonaiseläkemaksuja olisi nostettava 35-55 prosenttia nykyisestä, jotta järjestelmä säilyisi rahoituskelpoisena. Tämä tarkoittaisi, että työntekijän oma maksuosuus kasvaisi huomattavasti, kun taas työnantajapuolella vastustus olisi väistämätön.
"Työnantajat eivät todennäköisesti suostu lisäämään sivukulujaan, jotka ovat jo nyt korkeammat kuin työntekijän maksut. Tämä taas siirtää painetta yksittäisille palkansaajille - ja voi vähentää työnteon kannustavuutta", Korkman arvioi.
Yrittäjille helpotuksia, mutta palkansaajille kiristyksiä
Samaan aikaan hallitus valmistelee mallia, jossa yrittäjien eläkemaksuja pyritään säätämään vastaamaan tarkemmin todellisia ansiotuloja. Tavoitteena on poistaa keinotekoinen vähimmäismaksutaso ja antaa yrittäjille enemmän joustoa.
"Uudistus helpottaisi etenkin pienyrittäjiä ja toisi heidän maksunsa lähemmäs todellista tulotasoaan. Se luo myös yhden uuden kannustimen yrittäjyyteen aikana, jolloin palkkatyön verokiila ja sivukulut ovat kasvaneet liian suuriksi", toteaa Korkman.
Korkmanin mukaan valintoja ei voi enää lykätä
Asiantuntijan mukaan Suomi on "käännekohdassa", jossa joudutaan päättämään, halutaanko turvata nykyinen eläketaso tuleville sukupolville vai hyväksytäänkö, että eläkkeet tulevat olemaan pienempiä suhteessa työansioihin.
"Jos mitään ei tehdä, eläkkeiden reaaliarvo alkaa laskea, ja tulevaisuuden sukupolvet maksavat yhä enemmän saamatta vastineeksi samaa turvaa. Tämä on epäreilu yhtälö, jota ei voi enää lakaista maton alle", Korkman varoittaa.
Taustalla ikääntyvä väestö ja työvoimapula
Tilastokeskuksen ennusteiden mukaan yli 65-vuotiaiden määrä kasvaa Suomessa yli miljoonalla vuoteen 2060 mennessä, samalla kun työikäisten osuus väestöstä pienenee jyrkästi. Työperäinen máàhanmùùtto ja automaatio voivat helpottaa tilannetta, mutta eivät riitä poistamaan järjestelmän perusongelmaa.
"Järjestelmä perustuu siihen, että riittävän moni tekee työtä riittävän pitkään. Jos näin ei käy, on pakko joko nostaa maksuja, leikata eläkkeitä tai siirtää eläkeikää huomattavasti eteenpäin", Korkman kiteyttää.
Kommentit (224)
Nytkään ei edes yli 40-vuotias välttämättä työllisty ja työpaikkojen määrä vähenee kaiken aikaa. Siinä onkin monenlaista urakkaa, jotta saataisiin väki pysymään työelämässä 80-vuotiaiksi asti :)
Varmaan olisi reilumpaa vaan lopettaa eläkkeiden maksu kokonaan ja jokainen tulee toimeen itse tai ei tule.
Vierailija kirjoitti:
En usko kovin suureen eläkeiän nostoon. Harva on hengissäkään enää 80-vuotiaana, puhumattakaan työkykyinen. Eli uskon eläkkeiden tason laskevan tulevaisuudessa. Jokainen voi sitten halujensa ja kykyjensä mukaan säästää itselleen lisäeläkettä tai kerryttää varallisuutta, jonka turvin kasvattaa elintasoaan eläkevuosille.
Me olemme säästäneet ja sijoittaneet jo pari vuosikymmentä tuota silmälläpitäen. On asuntoja ja osakkeita, joista tulee pääomatuloja ja tarvittaessa niitä voi myydä.
Elinikä tulee nousemaan tulevaisuudessa. Normaali elinikäinen tulee olemaan jo 10-20 vuoden kuluttua 100 vuotta. Sitten 150 vuotta jne.
Se on ihan sama mihin se eläkeikä nousee kun hallitus tuhoaa jatkuvasti työpaikkoja, antamalla rikkaille lisää ja ottamalla köyhiltä, aika outo valtiovelan suunnan muuttamista, koska näillä toimilla se kulutus vain vähenee.
Vierailija kirjoitti:
Linkki?
Sama. Linkki kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei vain leikata eläkkeitä? Kaikille turvataan vain minimikansaneläke.
Eläkekatto NYT.
Pikku Petterin aivokapasiteetti ei ymmärrä mitä sanonta tarkoittaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt pitäisi kiireellä leikata eläkkeet. Kaikki yli 2400€ menevät osuudet vaan pois,
Kutsutaan sosialismiksi. Oletko kommunisti?
Sitä se on että viet omaisuuden toiselta ilman hänen suostumusta.
Onneksi perustuslaki kieltää ettei kaltaisesi sosialisti vie kaikkea. Tykkäisitkö siitä että valtio tulisi ja veisi sinulta kaiken ja käyttäisi vielä sinua koekaniinina? Et ole yksilö vaan valtion omaisuutta.
Valitettavasti moni on, kunhan kyse ei ole omasta vaan toisen.
Vierailija kirjoitti:
En usko kovin suureen eläkeiän nostoon. Harva on hengissäkään enää 80-vuotiaana, puhumattakaan työkykyinen. Eli uskon eläkkeiden tason laskevan tulevaisuudessa. Jokainen voi sitten halujensa ja kykyjensä mukaan säästää itselleen lisäeläkettä tai kerryttää varallisuutta, jonka turvin kasvattaa elintasoaan eläkevuosille.
Me olemme säästäneet ja sijoittaneet jo pari vuosikymmentä tuota silmälläpitäen. On asuntoja ja osakkeita, joista tulee pääomatuloja ja tarvittaessa niitä voi myydä.
Itse eläkkeen säästäminen vaatii vaan sitten verotuksen roimaa alentamista, jos veroille ei edes saa vastinetta ja jos pitäisi jäädä käteen palkasta riittävästi myös eläkesijoittamiseen.
Ja Sixten ei näe mitään ongelma 80-vuotiaista työelämässä? 😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt pitäisi kiireellä leikata eläkkeet. Kaikki yli 2400€ menevät osuudet vaan pois,
Vois leikata tuon alle. En tunne paljon ketään joka tienaa nettona yli tuon 2400€. Miksi siis maksaa eläkkeitä enemmän kuin keskivertopalkka?
Ja ennen kuin vingutte niin EI, eläkeläiset ei ole maksaneet niitä eläkkeitään itse kokonaan.
Minä maksan työssäkäyvänä sun eläkettä. Kukaan ei ole vielä maksanut minun eläkettäni koska ne mun maksut menee edellisille.
Niin, miksi Minä olen työssäkäyvänä maksanut Muiden eläkettä ja koulutusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse eläkkeen säästäminen vaatii vaan sitten verotuksen roimaa alentamista, jos veroille ei edes saa vastinetta ja jos pitäisi jäädä käteen palkasta riittävästi myös eläkesijoittamiseen.
Ei tarvitse. Säästän jo tonnin kuukaudessa 2000 euron nettopalkasta.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan olisi reilumpaa vaan lopettaa eläkkeiden maksu kokonaan ja jokainen tulee toimeen itse tai ei tule.
varmaan, palataan samalla sääty-yhteiskuntaan
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei vain leikata eläkkeitä? Kaikille turvataan vain minimikansaneläke.
No ainakaan takautuvasti ei voi eläkkeitä leikata, ne kuuluvat omaisuudensuojaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi mun pitää maksaa näiden nykyisten eläkkeet mutta kukaan ei maksa mun eläkkeitä?
Tämä. Miksi alunperin on edes keksitty tämä naurettava järjestelmä, että palkansaaja maksaa muiden eläkkeet? Miksei alusta asti jokainen ole voinut maksaa omaa eläkettään, jolloin järjestelmä olisi reilu?
Tuo luokin optimismia.
Kiitos Korkman, mogasit taas.
miten viitsitään tuollaista roskaa edes julkaista, kun se jo tiedetään et 90 prosenttia 80-vuotiaista ei ole enää työkykyisiä eikä heitä muutenkaan työantajat palkkaisi. Osalla sukupolvista eläkeikä on jo melkein 70-vuotta eivätkä työnantajat nykyiselläänkään enää tahdo palkata yli 60-vuotiaita.
Vierailija kirjoitti:
Ja Sixten ei näe mitään ongelma 80-vuotiaista työelämässä? 😆
Ei heitä kukaan suostu palkkaamaan. Ehkä 0,5 % 80-vuotiaista työllistyisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kutsutaan sosialismiksi. Oletko kommunisti?
Sitä se on että viet omaisuuden toiselta ilman hänen suostumusta.
Onneksi perustuslaki kieltää ettei kaltaisesi sosialisti vie kaikkea. Tykkäisitkö siitä että valtio tulisi ja veisi sinulta kaiken ja käyttäisi vielä sinua koekaniinina? Et ole yksilö vaan valtion omaisuutta.
Nykyinen eläkesysteemi vie työntekijöiltä eläkemaksun jollekkin muulle (nykyiset eläkeläiset). Siirtää siis suoraan minun omaisuutta eläkeläisille.
Samalla mulle kerrotaan että mun pitää maksaa vielä enemmän ja maksaa pidempään. Itse en saa välttämättä mitään tulevaisuudessa. Tai vain pienen osan.
Nykyjärjestelmä on epäreilu. Voi puhua omaisuuden siirrosta.
Oletko siis itse kommunisti?
No mistähän yksinasuva suomalainen keskituloinen säästää. Ihan naurettavia summia saa sivuun. Muutaman satasen korkeintaan kuukaudessa, jos oikein nipistää. Suomen palkkataso on ihan syvältä ja kovat kustannukset. Haihattelua, jos ei meinaa elää koko elämäänsä kuten köyhät. Älkää viitsikö myöskään alkaa vääntämään mistään kommuuniasumisesta kulujen minimoimiseksi. Kukaan ei halua jotain satunnaisia ihmisiä jakamaan kotiaan.