Euroopan 10 vaarallisinta kaupunkia
Euroopan 10 vaarallisinta kaupunkia turisteille vuoden 2024 rikollisuustilastojen mukaan on aika mielenkiintoinen. Tilastoissa on mukana lievät rikokset, kuten esim taskuvarkaudet, turistihuijaukset, lievät väärennökset jne. Listalla on myös vakavammat rikokset aina murhiin asti. Lista on tehty yli 200 000 asukkaan kaupunkien mukaan. Itse olen ollut turistuna kaikissa noissa kaupungeissa, paitsi listan ykkösessä.
10. Napoli
9. Marseille
8. Ateena
7. Bryssel
6. Bukarest
5. Milano
4. Tukholma
3. Praha
2. Barcelona
1. Odessa
Kommentit (59)
Marseille on illalla ja etenkin yöllä sellainen paikka, ettei siellä tee mieli liikkua kaduilla. Se on aika lailla rikollisuudelle menetetty kaupunki.
Sukulaiseni ryöstettiin Barcelonassa. Laukku lähti niin, että sukulaiseni ei ehtinyt edes reagoida ja siinä meno lompakko, passi ja puhelin samalla.
Panu Laturi ryöstettiin ja pahoinpideltiin todella törkeästi Brysselissä. Hän on monen vuoden päästä kuntoutunut juuri ja juuri tekemään jotain.
Vierailija kirjoitti:
Marseille on illalla ja etenkin yöllä sellainen paikka, ettei siellä tee mieli liikkua kaduilla. Se on aika lailla rikollisuudelle menetetty kaupunki.
Eikä tietenkään liity mitenkään mihinkään.
Prahan sijoitus yllättää. Olen kokenut sen aina turvalliseksi paikaksi. Okei, turisteja siellä vedetään linssiin, mutta niinhän kaikilla tehdään. Mutta mitään fyysistä uhkaa, kuten vaikkapa ryöstöä, en ole siellä koskaan kokenut.
Vierailija kirjoitti:
Olin siellä koulun 2 viikon vaihdossa 2000-luvun alussa ja oli silloin jo jotenkin epäilyttävä. Mun vaihtoperhe oli ihan ok alueella, mutta kun sinnekin matkattiin niiin aika slummin läpi mentiin. Eikä meitä todella päästetty iltaisin kaupunkiin.
Joku humalainen ukko tuli juttelemaan (= heilumaan ja örveltämään) siihen viereen. En ymmärtänyt sen ranskaa, mutta vaihtoveljeni näytti tosi nololta. Tottakai siinä 17-vuotiaana pystyi jo kuvittelemaan, mutta pultsarit nyt on näistä lieveilmiöistä kaikkein harmittomimpia. Ja niihin olin jo Suomessa tottunut.
Napoli on listalla varmaan camorran vuoksi. Se on vaarallinen rikollisjärjestö. Napolissa olen yhden kerran vieraillut. Epäsiisti paikka, paljon imigrantteja ja huumeita käytetään aika avoimesti kaduilla..
Olen yhden kerran ollut Barcelonassa ja toista kertaa ei tule.
Wikipedian mukaan Bukarestissa "työskentelee" yli 20 000 ammattivarasta. Iskevät turistien kimppuun laumana ja jakavat saaliin.
Lista voisi olla erilainen, jos mukana olisi myös Euroopan pienemmät kaupungit. Mutta joo, Aika odotettuja paikkoja listalla on. Vähän yllättää, ettei Pariisia tässä ole.
Olin Pdessassa v. 2010, ja se oli silloin ihan rauhallisenoloinen kaunis kaupunki.
Perusjärki käytössä.
Ateenassa minulta on yritetty ryöstää reppu, joka oli ravintolassa viereisellä tuolilla jossa istuin. Onneksi sain repun vedettyä takaisin itselleni varkaalta. Jos ryöstöä yrittämässä olisi ollut mies, niin ei ehkä omat voimat olisi riittäneet siinä tilanteessa. Tapauksesta jäi sellainen olo, että piti sen jälkeen koko ajan olla varuillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä tietenkään liity mitenkään mihinkään.
No ei, mutta Ranskalla on ollut alistussuhde Algeriaan.
Voisivat kai luopua jo kunniavelastaan.
Vierailija kirjoitti:
Olin Pdessassa v. 2010, ja se oli silloin ihan rauhallisenoloinen kaunis kaupunki.
Perusjärki käytössä.
Odessassa.
Brysselissä on tullut vierailtua työn puolesta useamman kerran. On kyllä kaksijakoinen paikka. Grand placen luota ei tarvitse monta korttelia eteenpäin mennä, kun ankeus ja alkulo iskee silmille. Paljon kodittomia, narkkareita, kerjäläisiä ja vaikka mitä muuta. Monta kertaa olen myös siellä nähnyt väkivaltaisia tappeluita eri etnisten ryhmien kesken.
Vierailija kirjoitti:
Brysselissä on tullut vierailtua työn puolesta useamman kerran. On kyllä kaksijakoinen paikka. Grand placen luota ei tarvitse monta korttelia eteenpäin mennä, kun ankeus ja alkulo iskee silmille. Paljon kodittomia, narkkareita, kerjäläisiä ja vaikka mitä muuta. Monta kertaa olen myös siellä nähnyt väkivaltaisia tappeluita eri etnisten ryhmien kesken.
Allekirjoitan tämän. Bryssel-Noord aseman seutu on kuvottava paikka. Schaerbeekin kaupungin osa siellä on pilalla. Paljon rikollisuutta ja väkivaltaa.
Barcelonassa asukkailla on mennyt hermot niihin taskuvaras-liigoihin. Metroissa samat tyypit tekee ryöstöjä joka päivä, eikä viranomaiset saa heitä häädettyä Espanjasta pois. Saavat jonkun pienen sakon (jota eivät koskaan maksa) ja sama meno jatkuu kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.
Jotkut paikalliset on alkaneet kiertää näiden varkain kannoilla metrossa ja estäneet näitä varkauksia jopa voimakeinoin. Aiheesta löytyy videoita youtubesta.
Omakohtainen kokemus on Barcelonasta, jossa kännykkäni napattiin kädestä. Klassinen tapaus. Joku tönäisi muka vahingossa ja samaan aikaan hänen kaveri nappasi kännykän. Sinne meni se kännykkä. Oli kyllä orpo olo sen jälkeen ilman kännykkää. Onneksi oli kotimatka seuraavan päivänä, niin ostin sitten Suomessa uuden.