Euroopan 10 vaarallisinta kaupunkia
Euroopan 10 vaarallisinta kaupunkia turisteille vuoden 2024 rikollisuustilastojen mukaan on aika mielenkiintoinen. Tilastoissa on mukana lievät rikokset, kuten esim taskuvarkaudet, turistihuijaukset, lievät väärennökset jne. Listalla on myös vakavammat rikokset aina murhiin asti. Lista on tehty yli 200 000 asukkaan kaupunkien mukaan. Itse olen ollut turistuna kaikissa noissa kaupungeissa, paitsi listan ykkösessä.
10. Napoli
9. Marseille
8. Ateena
7. Bryssel
6. Bukarest
5. Milano
4. Tukholma
3. Praha
2. Barcelona
1. Odessa
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Lista voisi olla erilainen, jos mukana olisi myös Euroopan pienemmät kaupungit. Mutta joo, Aika odotettuja paikkoja listalla on. Vähän yllättää, ettei Pariisia tässä ole.
Kun olimme Pariisissa meille kerrottiin tarkkaan hotellissa no go zoonit /alueet.
Vierailija kirjoitti:
Omakohtainen kokemus on Barcelonasta, jossa kännykkäni napattiin kädestä. Klassinen tapaus. Joku tönäisi muka vahingossa ja samaan aikaan hänen kaveri nappasi kännykän. Sinne meni se kännykkä. Oli kyllä orpo olo sen jälkeen ilman kännykkää. Onneksi oli kotimatka seuraavan päivänä, niin ostin sitten Suomessa uuden.
Barcelonassa pääsee helposti eroon tavaroistaan, mutta se ei ole vaarallinen kaupunki. Siellä on vähän väkivaltaa muihin verrattuna. Siellä ei käytetä ryöstöihin väkivaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marseille on illalla ja etenkin yöllä sellainen paikka, ettei siellä tee mieli liikkua kaduilla. Se on aika lailla rikollisuudelle menetetty kaupunki.
Siellä on Ranskan suurin entisten siirtomaiden väestö. Kas kummaa vaarallinen.
Matkaoppaassa ohjeistus:
Taskuvarkaista ja pahoinpitelyistä on lukuisia ilmoituksia, joten vältä arvoesineiden kantamista ja pidä ympäristöä silmällä. Pysy öisin poissa Gare St Charlesilta ja La canebièren pohjoispuolelta. Turistien kannattaa välttää useimpia pohjoisia asuinalueita, "quartiers nords", joissa on maahanmuuttajia.
Boulevard Micheletin tienoilla on paljon prostituoituja, ja aluetta kannattaa välttää jalkapallo-otteluiden aikaan, sillä silloin saattaa törmätä humaltuneisiin ja vihaisiin Olympique de Marseillen huligaaneihin.
Pidä a
---------Tämä tapahtui Tukholmassa.Naapuri oli aukaisemassa autotallin ovia niin eräs juoksi ja aukaisia auton oven ja varasti hänen laukun.
Vierailija kirjoitti:
Tukholma...
🥺
---------Olin tulossa kotiin kello 21.00 ja jouduin menemään esikaupunkialueela metsän läpi.Kyllä pelotti..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tukholman sijoitusta en ymmärrä.
En ummarra.
--------Kyllä täällä saa ola silmät niskassakin kun liikut kaupungilla tai esikaupunkialueella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ateenassa minulta on yritetty ryöstää reppu, joka oli ravintolassa viereisellä tuolilla jossa istuin. Onneksi sain repun vedettyä takaisin itselleni varkaalta. Jos ryöstöä yrittämässä olisi ollut mies, niin ei ehkä omat voimat olisi riittäneet siinä tilanteessa. Tapauksesta jäi sellainen olo, että piti sen jälkeen koko ajan olla varuillaan.
Sinä itse laitat itsesi asemaan, jossa olet uhattuna ja itket traumaasi kun se tapahtuu? Älä matkusta tai tee mitään muutakaan jos sun älykkyysosamäärä on tuota tasoa. Et toivottavasti kotoisessa Suomessakaan jätä reppuasi kaikkien saataville? Olet tuossa tilanteessasi oikein jättänyt kaikkien saataville rojusi.
Itse laitan AINA laukun viereiselle tuolille vai pitääkö lattialle laittaa?
Vierailija kirjoitti:
Tukholman sijoitusta en ymmärrä.
---------Siellä asuvana ymmärrän.
Olin ostanut pölyharjan ja laitoin sen kaupan kassalle kun maksoin. 5 minuutin päästä huomasin ja se oli viety...
Mikä määrittelee vaarallisuuden?
Täällä on paljon kertomuksia näpistämisestä ja varkauksista. Onhan se ärsyttävää ja väärin, mutta ei se ole vaarallista.
Vaarallista on jos pahoinpidellään, raiskataan tai ryöstässä käytetään väkivaltaa tai sen uhkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi budapest ei ole listalla mutta tukholma on?
Luuletko että Orbanin Unkarissa saa tilastoida mitään epämiellyttäviä asioita?
Sukulainen asuu siellä joten ahkeraan käymme siellä.Ei tarvi pelätä!
Tukholmassa en osaa pelätä, eikä ikinä ole kukaan yrittänyt ryöstää vaikka iltaisinkin olen siellä liikkunut. En käsitä miten se on noin korkealla tuossa listassa. Etelä-Euroopan kaupungit ymmärrän, siellä on taskuvarkaita.
Tässä on spekuloitu Lontoota, jossa asun. Täällä on kyllä paljon perin "mielenkiintoisia" alueita, mutta osa pahimmista turistirysistä on Westminsterissä, jossa myös toimii hallinto sekä on kuninkaan kortteereita. Suomalaisen on vaikea kuvitella sellaista määrää poliiseja, joka siellä on jatkuvasti passissa, miehistönkuljetusautokaupalla. Jos pienikin rasahdus jossain siellä sattuu, ainakin neljä poliisiautoa kurvaa paikalle. Se on käsittääkseni varsin turvallinen alue, ja tämmöiset alueet varmaan alentavat kaupungin vaarallisuuskeskiarvoa. Kerran kävin Manchesterissa, ja se näytti heti vaarallisemmalta, vaikka tiedä sitten.
Minusta taskuvarkaudet ei ole pelottava juttu. Siltä voi kuitenkin suojautua. Täällä Helsingissä jos sinut ryöstetään, niin saat vielä pûuƙosta perään.
Jo parikymmentä vuotta sitten jopa Uppsalassa oli tiettyjä alueita, joihin varoitettiin paikallisten toimesta menemästä. Siihen aikaan ei julkisesti kuitenkaan vielä puhuttu näistä. Tukholman keskusta on varmaan ihan turvallinen, mutta ei kannata mennä ihan mihin tahansa lähiöön. Vaikka olihan siellä keskustassa taannoin se järkyttävä päälleajotilanne ihan pääkadulla, jossa muunmuassa yksi lapsi sai surmansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Budapestissä on poliiseja joka korttelissa vahtimassa. Turvallinen paikka.
Olin muutaman vuorokauden Budapestissä ja kuljin Budan puolella ulkona kävellen yömyöhään joka päivä. En nähnyt ainuttakaan poliisia. Tosin en myöhällä nähnyt juuri ketään muitakaan. Hyvin, hyvin rauhallista ja hiljaista oli. Ei pelottanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milano on listoilla lienee siksi, että se on Barcelonan kanssa taskuvarkaiden johtavia paikkoja. Muutenhan Milano ei ole erityisen väkivaltaisen paikan maineessa.
Milano tuntui jotenkin vaaralliselta,vaikkei mitään ikävää tapahtunutkaan.
Minusta Milano tuntui ihan tavalliselta Italialaiselta kaupungilta. Eli vilkkaalta, mutta turvalliselta. En nähnyt mitään arveluttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Omakohtainen kokemus on Barcelonasta, jossa kännykkäni napattiin kädestä. Klassinen tapaus. Joku tönäisi muka vahingossa ja samaan aikaan hänen kaveri nappasi kännykän. Sinne meni se kännykkä. Oli kyllä orpo olo sen jälkeen ilman kännykkää. Onneksi oli kotimatka seuraavan päivänä, niin ostin sitten Suomessa uuden.
Multa revittiin olkalaukku suoraan keskellä kirkasta päivää juna-asemalla Espanjassa. Osa laukun sisällöstä levisi pitkin katua. En enää ikänä ole matkustanut Etelä-Euroopan maihin tämän jälkeen. Aivan liikaa varkaita näissä maissa on, kun kokoajan pitäisi olla varuillaan. N43
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko että Orbanin Unkarissa saa tilastoida mitään epämiellyttäviä asioita?
Sukulainen asuu siellä joten ahkeraan käymme siellä.Ei tarvi pelätä!
Itse olen asunut Unkarissa noin vuoden ja voin sanoa sen olevan turvallisempi kun monet länsi-euroopan maat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Multa revittiin olkalaukku suoraan keskellä kirkasta päivää juna-asemalla Espanjassa. Osa laukun sisällöstä levisi pitkin katua. En enää ikänä ole matkustanut Etelä-Euroopan maihin tämän jälkeen. Aivan liikaa varkaita näissä maissa on, kun kokoajan pitäisi olla varuillaan. N43
Ovat silti turvallisempia yksin kulkeville naisille kun esim. Britannia, Saksa tai Ruotsi.
Vierailija kirjoitti:
Praha listalla yllättää, muut kaupungit ei. Omat kokemukset Prahasta on vain hyviä. Toki sielläkin näkee juoppoja ja kylähulluja kaduilla, mutta aika leppoisia ne on, eikä aiheuta turistille harmia. Rahanvaihtohuijauksia siellä myös tapahtuu, mutta niistä kärsii ehkä eniten aasialaiset ja jenkit.
No kun ei moni turisti edes tajua tulleensa huijatuksi. Etenkin ravintolat ja taksit laskuttaa ulkomaalaisilta jopa tuplahinnat. Minä liikuin tsekkiläisen ystävän kanssa Prahassa ja oli silmiäavaavaa huomata kuinka törkeästi turisteja huijataan.
Rosengård olisi varmaan aika korkealla ja Myyrmäkikin tähyää paremmille sijoituksille.