SYKSYN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys
Laitetaanpa samanlainen ketju tulille kuin keväällä :D
Hakuaika oli ja meni, AMK pääsykokeet on lokakuun lopussa. Syksyn 2025 todistusvalinnan tulokset julkaistaan viimeistään 17.10.2025 joten todistusvalinnalla sisään päässeille tulee tieto opiskelupaikasta jo ennen valintakoetta.
Kaikki tulokset julkaistaan Opintopolussa viimeistään 20.11.2025. Varasijalta voi tulla valituksi 8.12.2025 asti.
Minne olette hakeneet ja mitkä on fiilikset? Itse hain terveydenhuoltoalalle ei-ensikertalaisena. Hakijoita on paljon ja paikkoja ei-enskoille vain pari. Olen hakenut kahdesti aiemmin (en niin tosissani), tällä kertaa panostan pääsykokeeseen vähän enemmän.
Kommentit (518)
Toiveikkaana kävin jo kuikuilemassa josko olisi edes pisteet tulleet pääsykokeesta XD Ei näkynyt ei. Jokohan ensi viikolla ehkä jotain sijoitustietoja alkaisi tippumaan?
Tiistai aamun kokeessa käyneet.. Mikä oli sen tehtävän pointti missä katsottiin Vaasan ja Tampereen hitainta naisjuoksijaa?! En vaan ymmärtäny, mielestäni tehtävänanto loppui kesken ;))
Vierailija kirjoitti:
Tiistai aamun kokeessa käyneet.. Mikä oli sen tehtävän pointti missä katsottiin Vaasan ja Tampereen hitainta naisjuoksijaa?! En vaan ymmärtäny, mielestäni tehtävänanto loppui kesken ;))
Joo se oli minustakin ihmeellinen. Tsekkasin silti vastausvaihtoehdot eikä niistä yksikään ollut sellaisenaan taulukossa. Vastasin etten vastaa kysymykseen 😀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo se oli minustakin ihmeellinen. Tsekkasin silti vastausvaihtoehdot eikä niistä yksikään ollut sellaisenaan taulukossa. Vastasin etten vastaa kysymykseen 😀
Just näin, en sitten ollut ainoa 😂
Tiistai iltapäivänäkin oli tuollainen tehtävä! Olikohan se sellainen testikysymys?
Juoksijakysymys oli hämmentävä. Luin sen moneen kertaan, mutta kysymyksessä ei ollut järkeä.
Jännittää niin himputisti, pääsenkö opiskelemaan. Olen todistusvalinnassa aika hyvillä varasijoilla, joten toivoa on sitäkin kautta. Tosin en ole ensikertalainen, joten varmuutta edes varasijasta 2 ei ole.
Onko täällä muita, jotka odottaa vielä Xamkin yamk todistusvalinnan tuloksia?
Onko Lapin amk yamk valintakokeen tuloksia tullut kellekkään?
Hain TAMKiin muuntokoulutuksena verkko-opintoihin terveydenhoitajaksi. Juuri tein valintakurssin tentin ja tehtävät, saa nähdä miten käy!
Vierailija kirjoitti:
Loppuiko muilla aika kesken?
Ei ihan mutta parissa osiossa tuli kiire. Tein itse sen virheen että jäin liian pitkäksi aikaa miettimään aina ensimmäistä osiota ja sitten loppujen kanssa tuli tosiaan kiire. Sehän kannattaa aina silmäillä pikaisesti koko osio läpi ja huolehtia ettei jää yhteen kohtaan liian pitkäksi ajaksi.
Nyt alkoi nää tutut kituviikot :D Kolme viikkoa melkeinpä päivittäistä tulosten etsimistä. Sen verran kaukana olen opiskelupaikasta etten usko nyt(kään) onnistavan :(
On tehty aivan liian hankalaksi uudelleenkouluttautuminen tänä päivänä.
Olen alanvaihtaja, jo työelämässä mutta hain opiskeleaan koska vaikka jonkin verran työkokemusta onkin jo kertynyt niin olen huomannut että muodollinen pätevyys olisi todennäköisesti hyvä olla uran jatkoa ajatellen. Tiesin että todistusvalinnassa olen tosi vahvoilla ja minut hyväksyttiinkin kakkoskohteeseeni. Että sinällään tosi hyvä tilanne eikä pitäisi valittaa. Ykkösvalinnaksi laitoin kuitenkin koulutuksen mihin ei ole mahdollista päästä pelkällä todistuksella, lähinnä ajatuksella että eipä se mitään maksa kokeilla, vaikka tiesin ettei pääsykoe tule todennäköisesti menemään kovin hyvin. Mutta kyseinen koulutus olisi minusta mielenkiintoisempi ja siten motivoivampi.
Ja ei tosiaan ainakaan tuntunut että koe olisi mennyt hyvin, tuskinpa pääsen tuonne ykköskohteeseen. Jotenkinhan ihmiset täytyy toisistaan erotella mutta ei tuo kyllä minusta kerro siitä miten hyvä opiskelija voisi olla tai miten pärjää työelämässä. Kauhean lyhyt aika ja nopeasti piti vain laittaa jotain vastauksia eikä mihinkään ehtinyt kunnolla paneutua. Nekin osa-alueet missä olen oikeasti hyvä tuntui vaikealta koska aikaa oli niin vähän. Todellakin aika loppui jossain määrin kesken ja varmaan tuli kaikenlaisia huolimattomuusvirheitä kun piti vaan äkkiä siirtyä eteenpäin kellon tikitäessä eteenpäin. Ehkä olen vaan liian vanha tällaiseen :D Olen kuitenkin aina ollut hyvä koulussa ja olen hyvä myös työssäni niin kyllä nyt yllättävän paljon harmittaa etten varmastikaan pääse sinne minne oikeasti haluaisin koska olen enemmän huolellinen puurtaja kuin tosi nopea hoksaaja. Mutta sellaista ei ilmeisesti nykyaikana enää niin arvosteta. Paljonhan tuossa oli kysymyksiä mitä tarvitsi oikeastaan vain päätellä, ihan kaikissa osioissa mielestäni.
Mutta pitää siis nyt olla vaan tyytyväinen siihen että koulupaikka on kaikesta huolimatta luvassa ja sieltä saatava "titteli" on työni kannalta riittävä.
Vierailija kirjoitti:
Joo opiskelijavalinta kesken. Keväästä muistelen että tiedot päivittyy myös viikonloppuisin elli tuloksia voi tippua mikä päviä tahansa. Itse en usko että todistusvalinnan tuloksia saadaan ennen ensi viikkoa. Ääh, tässähän joutuu odotellassa olemaan ihan tulisilla hiilillä :D
Kuinka montaa paikkaa olette hakeneet? Itse laitoin kolmeen paikkaan hakemuksen. Kahteen on noin 800 hakijaa, kolmanteen tai olla 700 hakijaa, Keväällä oli hilkulla sisäänpääsy mutta luulen että syksyllä se on vaikeampaa. Hakijoita on suunnilleen yhtä paljon kuin keväällä. Vaikeampaa siksi että kun hakijoita on suunnilleen yhtä paljon mutta hakukohteita huomattavasti vähemmän ei jonosta vähene samalla tavalla ykkösvaihtoehtoonsa päässeitä hakijoita. Lisäksi ei-enskoille on vain pari paikkaa eli tuntuu vähän turhalta edes hakea.
Mitä tarkoittaa ei-enska? Eli oletko enskana hakenut jo johonkin aikaisemmin vai suorittanut jo jonkun tutkinnon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo opiskelijavalinta kesken. Keväästä muistelen että tiedot päivittyy myös viikonloppuisin elli tuloksia voi tippua mikä päviä tahansa. Itse en usko että todistusvalinnan tuloksia saadaan ennen ensi viikkoa. Ääh, tässähän joutuu odotellassa olemaan ihan tulisilla hiilillä :D
Kuinka montaa paikkaa olette hakeneet? Itse laitoin kolmeen paikkaan hakemuksen. Kahteen on noin 800 hakijaa, kolmanteen tai olla 700 hakijaa, Keväällä oli hilkulla sisäänpääsy mutta luulen että syksyllä se on vaikeampaa. Hakijoita on suunnilleen yhtä paljon kuin keväällä. Vaikeampaa siksi että kun hakijoita on suunnilleen yhtä paljon mutta hakukohteita huomattavasti vähemmän ei jonosta vähene samalla tavalla ykkösvaihtoehtoonsa päässeitä hakijoita. Lisäksi ei-enskoille on vain pari paikkaa eli tuntuu vähän turhalta edes hakea.
Mitä tarkoittaa ei-enska? Eli oletko enskana hakenu
Enska eli ensikertalainen. Ensikertalainen on henkilö joka ei vuoden 2014 jälkeen ole ottanut vastaan korkeakoulupaikkaa. Ei-enska on luonnollisesti tämän vastakohta. Et voi olla molempia, ainoastaan jompaa kumpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa ei-enska? Eli oletko enskana hakenu
Enska eli ensikertalainen. Ensikertalainen on henkilö joka ei vuoden 2014 jälkeen ole ottanut vastaan korkeakoulupaikkaa. Ei-enska on luonnollisesti tämän vastakohta. Et voi olla molempia, ainoastaan jompaa kumpaa.
Ja siis nimitys enska/ei-enska on johdettu korkeakoulujen ensikertalaisuuskiintiöstä.
Onko jonnekin tullut jo pisteitä valintakokeesta? Metropolia/bioanalyytikko ei näy vielä.
Varasijoilla ollaan niin jännittää :D Jännittää ja masentaa yhtäaikaa. Toisaalta toiveikas olo jos sittenkin saisi opiskelupaikan, toisaalta masentaa ajatus monen kuukauden odotuksesta seuraavia valintakokeita ajatellen. Jos nyt ei tärppää mutta keväällä saisi paikan niin siinä on mennyt vuosi hukkaan tavallaan. Hain siis jo viime keväänä ekaa kertaa. Mulla on toinen koulutus niin olen jonossa niihin ei-enskojen paikkoihin.
Hain Savoniaan sosionomiksi ja mulla ei ollut tavallista pääsykoetta ollenkaan, vaan valintakoekurssi, jonka päätteeksi monivalintatentti. Ihan uusi asia itselleni, enkä tiedä yhtään mitkä pisteet sain. Tein tentin vähän ennen kuin koko valintakoekurssi suljettiin. Odottelen 20.11. mutta toivottavasti tulokset tulisivat jo aiemmin.
Muita samaan hakeneita?
Moikka!
Mä hain myös Savoniaan sosionomiksi sekä rikosseuraamusalan sosionomiksi. Ilmeisesti pitää jännittää vielä jonkun aikaa.
Nää hain kans sosionomiksi savoniaan. Verkkototeutuksena. Taukoa amikseen jälkeen ollut yli 20vuotta. Mut en usko et tärppää ekalla.
Enkku meni mulla oman arvion mukaan hyvin mutta minä olenkin asunut siellä ja kielitaito on lähellä natiivipuhujaa. Siihen se sitten jäikin. Sosiaalisten taitojen osiosta saan aina huonot pisteet, olen oikeassakin elämässä sosiaalisesti kömpelö. En osaa oikein tulkita ilmeitä vaikka toisaalta aistin tunnetilat. Päätöksenteko vai mikä se on meni täysin penkin alle samoin se suomen kielen osio. Matikka meni miten meni, tuskin kovin hyvin.
Mun oli jotenkin tosi vaikea keskittyä pienessä tilassa, häiriinnyin muista kokelaista sekä valvojista vaikka yritin sulkeutua omaan kuplaani. Kevään koe järjestettiin isossa hallissa mikä sopi mulle paremmin. Nyt sitten jännätään pari kolme viikkoa tuloksia. Tuskin tämän päivän suoriutumisella opiskelupaikkaa irtoaa.